Τρίτη 19 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2014-2015 ΟΜΑΛΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ - 2ο Νηπιαγωγείο Μεγαλόπολης

Ενδοσχολική Επιμόρφωση:
ΟΜΑΛΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ
από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό
Νηπιαγωγείο: 2ο Νηπιαγωγείο Μεγαλόπολης
Νηπιαγωγοί: Αθανασοπούλου Διαμαντούλα - Καρσιώτου Βασιλική
Αριθμός συμμετεχόντων παιδιών (νηπιαγωγείου + δημοτικού):35
Δημοτικό Σχολείο που συνεργάστηκε: 3ο Δημοτικό Σχολείο Μεγαλόπολης
  • Περιγραφή (σε 2 γραμμές) της δραστηριότητας που πραγματοποιήθηκε στην Α΄ Δημοτικού.
Κατασκευή πασχαλινής κάρτας. Το κάθε παιδί διακόσμησε την κάρτα του και έπειτα τα παιδιά της Ά τάξης βοήθησαν τα νήπια να γράψουν τις ευχές τους. Τα παιδιά του Νηπιαγωγείου υπαγόρευαν και οι μαθητές της πρώτης έγραφαν.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΠΟΥ ΥΛΟΠΟΙΗΘΗΚΕ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
  • Τίτλος δραστηριότητας: «Γράμμα για επίσκεψη σε άλλους τόπους»
  • Στόχος δραστηριότητας: 
  1. Να αποτυπώσουν μέσα από τη ζωγραφική τα κύρια χαρακτηριστικά των τόπων που παρουσιάζουν στο γράμμα τους τα ξαδέρφια του μικρού Γιάννη,
  2. Να γράψουν με τη βοήθεια των μαθητών της Α’ Δημοτικού ένα γράμμα για τα ξαδέρφια του,
  3. Να έρθουν σε επαφή με τους μαθητές της πρώτης τάξης του Δημοτικού και να νιώσουν οικεία δουλεύοντας σε ομάδες  μαζί τους
  4. Να γνωρίσουν τη δασκάλα της πρώτης τάξης.

  • Αναλυτική Περιγραφή δραστηριότητας:
Ο μικρός Γιάννης που μένει σε μια γειτονιά κοντά στο σχολείο μας, μας επισκέφθηκε προκειμένου να ζητήσει τη βοήθειά μας για να διαβάσει τα γράμματα τα οποία του έστειλαν τα ξαδέρφια του (καθώς είναι μικρός και δεν ξέρει να διαβάζει) τα οποία μένουν το ένα σε νησί, το άλλο σε πόλη και το τρίτο σε κάποιο χωριό. Μαζευτήκαμε όλοι (νηπιαγωγείο και Α’ τάξη) στην μία αίθουσα του Νηπιαγωγείου προκειμένου να τον βοηθήσουμε. Τα παιδιά της πρώτης προσφέρθηκαν να διαβάσουν το πρώτο γράμμα. Στην συνέχεια διάβασαν τα άλλα δύο γράμματα η δασκάλα και η νηπιαγωγός. Έπειτα, τα παιδιά του νηπιαγωγείου και της πρώτης δημοτικού δουλεύοντας σε ομάδες ζωγράφισαν σε χαρτί του μέτρου πόλη, χωριό και νησί. Τρείς ομάδες ανέλαβαν να ζωγραφίσουν νησί, άλλες τρείς πόλη και οι τελευταίες τρεις χωριό. Έτσι ο Γιαννάκης μπόρεσε καλύτερα να καταλάβει και να φανταστεί το πώς μοιάζει ο κάθε τόπος. Αργότερα προτείναμε στα παιδιά να βοηθήσουν το Γιάννη να γράψει ένα γράμμα για να απαντήσει στα ξαδέρφια του και να τα καλέσει κι ο ίδιος στην πόλη του. Το γράμμα το έγραψαν σε ένα κομμάτι χαρτί του μέτρου κάποια από τα παιδιά της πρώτης Δημοτικού, αφού άκουγαν  τις προτάσεις και τις ιδέες όλων των υπολοίπων παιδιών (νηπίων και μαθητών της Α’ δημοτικού).

Προσδοκώμενα  αποτελέσματα:
1.Να συνεργαστούν τα παιδιά του νηπιαγωγείου με τα παιδιά του δημοτικού για να φτιάξουν την ζωγραφιά
2.Να συντάξουν από κοινού το γράμμα του μικρού Γιάννη αξιοποιώντας τόσο τις ιδέες όλων των μαθητών όσο και την δυνατότητα των μαθητών της πρώτης τάξης να γράφουν.
3.Να νιώσουν οικεία τα νήπια μέσα από την συνεργασία τους με τη δασκάλα της πρώτης αλλά και οι μαθητές του δημοτικού με τη νηπιαγωγό.
  • Τεχνικές Υλοποίησης της δραστηριότητας:
1 Διήγηση
2 Εικαστικά
3 Γραφή
  • Τελικό Προϊόν:
  1. 9 Ομαδικές εργασίες- ζωγραφιές των παιδιών
  2. Ένα γράμμα του Γιάννη προς τα ξαδέρφια του.

  • Τρόποι καταγραφής:
1.Τα σχέδια των παιδιών
2.Το γράμμα του Γιάννη προς τα ξαδέρφια του
3.Φωτογραφίες

  • Χρόνος που διατέθηκε για τον κοινό προγραμματισμό της δραστηριότητας, με τους συναδέλφους του Δημοτικού - Συνεργασία:
Πραγματοποιήθηκαν δύο συναντήσεις μετά τη λήξη του διδακτικού ωραρίου στις οποίες συζητήθηκαν οι στόχοι των δραστηριοτήτων, ο τρόπος εργασίας των παιδιών, η συγκρότηση των ομάδων, τα υλικά που θα χρειαστούν για τη διεξαγωγή των δράσεων. Η συνεννόηση  έγινε σε πλαίσια θετικού κλίματος και διάθεσης ανταλλαγής απόψεων και οδήγησε σε μια εποικοδομητική συνεργασία.
Υπάρχουν οφέλη από αυτή τη διαδικασία; Αν ναι,………………………….
Α) Ποια θεωρείτε ότι είναι τα οφέλη των παιδιών του νηπιαγωγείου από την υλοποίηση του προγράμματος της ομαλής μετάβασης από το Ν. στο Δ. :
Έρχονται σε επαφή με το δημοτικό σχολείο (αίθουσα) και αποκτούν μια πρώτη ιδέα για το πως περίπου θα είναι το σχολείο στο οποίο θα φοιτήσουν από την επόμενη χρονιά με αποτέλεσμα να γίνεται ένα πρώτο βήμα προς τη μείωση του φόβου που πιθανόν να νιώθουν για αυτό το γεγονός.
Έχουν την ευκαιρία να δουλέψουν σε ομάδες  με καινούρια πρόσωπα και ίσως να κάνουν και νέους φίλους.
Γνωρίζουν τη δασκάλα της πρώτης δημοτικού κάτι που θα τα βοηθήσει να νιώσουν περισσότερο οικεία κατά την έναρξη της επόμενης σχολικής χρονιάς.

Β) Ποια θεωρείτε ότι είναι τα οφέλη των παιδιών της Α΄ δημοτικού από την υλοποίηση του προγράμματος της ομαλής μετάβασης από το Ν. στο Δ. :
Απολαμβάνουν το γεγονός ότι δουλεύουν σε ένα πρόγραμμα το οποίο κρίνεται μάλλον λιγότερο απαιτητικό από αυτό που έχουν καθημερινά.
Θυμούνται και χαίρονται ξανά τις στιγμές που ήταν οι ίδιοι μαθητές στο Νηπιαγωγείο.
Τονώνεται η αυτοπεποίθησή τους καθώς στην όλη διαδικασία αυτά είναι που αναλαμβάνουν το ρόλο του «καθοδηγητή»- βοηθού των μικρότερων παιδιών.

Γ) Ποια θεωρείτε ότι είναι τα οφέλη των εκπαιδευτικών του Νηπιαγωγείου, από την υλοποίηση του προγράμματος της ομαλής μετάβασης από το Ν. στο Δ. :
Η ικανοποίηση και η χαρά ότι έχουν ενθαρρύνει- βοηθήσει  τα παιδιά τους ώστε την επόμενη χρονιά να προσαρμοστούν όσο δυνατόν ευκολότερα   στην καινούρια σχολική πραγματικότητα.
Η ευκαιρία να ανταλλάξουν ιδέες και απόψεις, να συνεργαστούν και να επικοινωνήσουν, να δουλέψουν από κοινού μέσα στην τάξη με την εκπαιδευτικό της επόμενης σχολικής βαθμίδας .
Δ) Ποια θεωρείτε ότι είναι τα οφέλη εκπαιδευτικών της  Α΄ δημοτικού από την υλοποίηση του προγράμματος της ομαλής μετάβασης από το Ν. στο Δ.:
Έχουν τη δυνατότητα να δουν από κοντά το πώς εργάζονται τα παιδιά στο νηπιαγωγείο και να αξιοποιήσουν αυτήν την εμπειρία με τέτοιο τρόπο που θα τους επιτρέψει να επιτύχουν γρηγορότερα την ομαλή προσαρμογή των παιδιών στο νέο σχολικό περιβάλλον (εισάγοντας ίσως κάποια από τα στοιχεία του προγράμματος του Νηπιαγωγείου και στο δικό τους πρόγραμμα). Μέσα από την συνεργασία Νηπιαγωγείου- Δημοτικού ευνοείται η ομαλή μετάβαση των παιδιών από τη μία βαθμίδα εκπαίδευσης στην άλλη καθιστώντας πιο εύκολο το έργο των δασκάλων τον Σεπτέμβριο.

  • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ποια  ήταν τα δυνατά  και ποια τα αδύνατα σημεία στον προγραμματισμό και στην υλοποίηση της δραστηριότητας, δυσκολίες που συναντήσατε):
Η δραστηριότητα εξυπηρέτησε τους στοχους καθώς υπήρξε συνεργασία μεταξύ των παιδιών του Νηπιαγωγείου και του Δημοτικού Σχολείου τα οποία κατάφεραν να βοηθήσουν το Γιάννη να διαβάσει τα γράμματά του, να καταλάβει ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά που κάνουν αυτούς τους τρεις τόπους να διαφέρουν αλλά και να γράψει το γράμμα με το οποίο θα απαντούσε στα ξαδέρφια του. Τα δυνατά σημεία του προγραμματισμού ήταν το γεγονός πως τα παιδιά σε μια πρώτη φάση έπρεπε να συνεργαστούν προκειμένου να ζωγραφίσουν. Η ζωγραφική είναι μια δραστηριότητα που απολαμβάνουν εξίσου και οι μικροί και οι μεγαλύτεροι μαθητές. Έτσι ένιωσαν άνετα και οικεία,  χαλάρωσαν και πολύ γρήγορα τα παιδιά άρχισαν να επικοινωνούν και να συνεννοούνται για το πώς και τί θα ζωγραφίσουν. Το αδύνατο σημείο του προγράμματος ήταν η μεγάλη διάρκεια της δραστηριότητας, λαμβάνοντας υπόψη πως ήταν μόλις η δεύτερη συνάντησή τους, που κούρασε λιγάκι τα παιδιά αλλά και ο μεγάλος αριθμός των παιδιών που δυσχέραινε κάπως την επικοινωνία αφού τους στερούσε τη δυνατότητα να ακούν καλά τα όσα λέγονταν ή παρουσιάζονταν στην τάξη κατά τη διάρκεια της δράσης.





























Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου