Σάββατο 23 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2013-2014 ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ -Νηπιαγωγείο Νεστάνης

Σχολική Χρονιά: 2013-2014


 «ΣΕΒΟΜΑΙ ΤΗ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ»
Δραστηριότητες Διαπολιτισμικής Ευαισθητοποίησης
Νηπιαγωγείο: Νεστάνης
Νηπιαγωγός: Γκιβίση Ασημίνα
Αριθμός συμμετεχόντων παιδιών:13
1η Δραστηριότητα
  • Τίτλος δραστηριότητας: «Εγώ και ο άλλος στην τάξη».
  • Στόχος δραστηριότητας:  Η αλληλεπίδραση και η επικοινωνία μεταξύ δύο ατόμων που βοηθάει στην αλληλοαναγνώριση της ύπαρξής τους και στην βελτίωση της αυτοεικόνας τους.
  • Περιγραφή δραστηριότητας: Στο άκουσμα της μουσικής τα παιδιά κινούνται ελεύθερα στο χώρο. Με το σταμάτημα της μουσικής καλούνται να επιλέξουν ένα χρώμα και στη συνέχεια να βρουν το παιδί που έχει επιλέξει το ίδιο χρώμα και να γίνουν ζευγάρι. Στη συνέχεια μπορούν να συζητήσουν μεταξύ τους και να ζωγραφίσει ο ένας τον άλλο. Παρουσιάζουν το έργο τους λέγοντας και τρεις όμορφες λέξεις για το ταίρι τους.

  • Προσδοκώμενα  αποτελέσματα:
1.Να έρθουν κοντά παιδιά που δεν έκαναν συχνά παρέα και να γνωριστούν καλύτερα.
2. Να αλληλεπιδράσουν και να επικοινωνήσουν μεταξύ τους με διαφορετικό τρόπο.
3.Να καταρριφθούν στερεότυπα και αντιλήψεις που τους κρατούσαν μακριά (Μέσα απ’ αυτή τη διαδικασία μπορεί να δουν στοιχεία στο άλλο παιδί που πριν δεν είχαν προσέξει και να γίνουν φίλοι).
  • Τελικό Προϊόν (όπου δημιουργήθηκε):
Το παιδιά πρόθυμα ανταποκρίθηκαν σ’ αυτή τη δραστηριότητα και με ευκολία δημιουργήθηκαν τα ζευγάρια. Ζωγράφισαν το φίλο τους και τον εαυτό τους και παρουσίασαν το έργο τους συνοδέυοντάς το με τρεις θετικούς χαρακτηρισμούς για το ταίρι τους. Ένιωσαν όμορφα αφού και τα ίδια άκουσαν θετικά λόγια για τον εαυτό τους, αλλά είπαν και για τους άλλους. Η αυτοεκτίμησή τους ενισχύθηκε και η αυτοεικόνα τους βελτιώθηκε.

  • Δυνατά σημεία της δραστηριότητας
Η διαδικασία της διαμόρφωσης ζευγαριών και η δραστηριότητα της ζωγραφικής τους ήταν αρκετά οικεία και εύκολη δουλειά.
  • Αδύνατα σημεία της δραστηριότητας
Τα δυσκόλεψε λιγάκι το να περιγράψουν και να βρουν να πουν θετικές κουβέντες για το άλλο παιδί. Συνήθως λέγανε όμορφα μαλλιά, όμορφα ρούχα κ. λ. π. Μετά από την παρότρυνση μου προσπάθησαν να βρουν λέξεις που χαρακτηρίζουν το παιδί και όχι για τα ρούχα του.
  • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ο βαθμός ανταπόκρισης από τα παιδιά, δυσκολίες που συναντήσατε):
Ο στόχος αυτής της δραστηριότητας που ήταν η αλληλεπίδραση μεταξύ δύο ατόμων επιτεύχθηκε με επιτυχία αφού τα παιδιά αναγκάστηκαν να συζητήσουν, να παρατηρήσουν, να επικοινωνήσουν το ένα με το άλλο. Το γεγονός ότι είπαν και άκουσαν όμορφα και θετικά σχόλια για το άτομό τους τα έκανε να νιώσουν πολύ όμορφα και να ενισχυθεί η αυτοεκτίμησή τους.


                                           



                                        



                                       




                                             

        


2η Δραστηριότητα
  • Τίτλος δραστηριότητας: «Ο τυφλός».
  • Στόχος δραστηριότητας:  Η «ενσυναίσθηση», η διαδικασία που μπαίνουμε στη θέση του άλλου, μόνο όταν έρθουμε στη θέση του.
  • Περιγραφή δραστηριότητας:
Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού δεν μιλάει κανείς. Τα παιδιά χωρίζονται σε ζευγάρια (ο ένας τυφλός και ο άλλος οδηγός). Δένουμε με μαντήλι τα μάτια του παιδιού που έχει το ρόλο του τυφλού και το άλλο παιδί το οδηγεί μέσα στην αίθουσα ώστε να μην πατήσει τις «νάρκες» στο «ναρκοπέδιο» που πρέπει να περάσουν.(Στο πάτωμα βάζουμε χαρτιά ή πιατάκια για νάρκες). Στη συνέχεια αλλάζουν ρόλους. Ακολουθεί συζήτηση:
-Πώς αισθάνθηκες ως τυφλός;
-Πώς αισθάνθηκες ως οδηγός;
-Ποιο ήταν δυσκολότερο και γιατί;
-Με ποιο τρόπο επικοινωνήσατε αφού δεν επιτρεπόταν να μιλήσετε;
  • Προσδοκώμενα  αποτελέσματα:
1.Να καταφέρουν να μπουν στη θέση των ρόλων τους και να νιώσουν πως αισθάνονται την κάθε φορά και να το περιγράψουν.
2. Να αποδεχτούν τη διαφορετικότητα του άλλου και να προσπαθήσουν να τον βοηθήσουν.
3.Να βρουν άλλους τρόπους επικοινωνίας, μη λεκτικούς.
  • Τελικό Προϊόν (όπου δημιουργήθηκε):
Τα παιδιά δέχτηκαν με μεγάλη χαρά να παίξουν αυτό το παιχνίδι. Στην ερώτηση πως ένιωσαν όταν ήταν «τυφλοί», απάντησαν ότι ένιωθαν χάλια, στενοχώρια, ήταν λυπημένα και τους ερχότανε να κλάψουν. Επίσης μου είπαν ευτυχώς που δεν είμαστε στ’ αλήθεια τυφλοί. Αντίθετα στο ρόλο του οδηγού, ένιωσαν πολύ όμορφα και ήταν χαρούμενα επειδή βοήθησαν. Ποιός ρόλος ήταν ευκολότερος; Απάντησαν ο ρόλος του οδηγού. Με ποιόν τρόπο επικοινωνήσατε ; Με το σώμα και κυρίως με τα χέρια.


  • Δυνατά σημεία της δραστηριότητας
Τα παιδιά δέχτηκαν με χαρά να παίξουν αυτό το παιχνίδι και να μπουν στη θέση και των δύο ρόλων. Τους άρεσε πολύ που δέσαμε τα μάτια με το μαντήλι και αφέθηκαν να τους οδηγεί το ταίρι τους.
  • Αδύνατα σημεία της δραστηριότητας
Κάποια ζευγάρια δυσκολεύτηκαν να τηρήσουν τους κανόνες και μίλησαν, και κάποια δεν τα κατάφεραν και πάτησαν τις «νάρκες».
  • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ο βαθμός ανταπόκρισης από τα παιδιά, δυσκολίες που συναντήσατε):
Ο στόχος αυτής της δραστηριότητας, ήταν η ενσυναίσθηση. Συγκεκριμένα μέσα απ’ αυτό το παιχνίδι τα παιδιά μπήκαν στη θέση ενός ατόμου με αναπηρία στην όραση και είδαν πως νιώθει και τι δυσκολίες συναντά στη ζωή του. Πιστεύω πως ένιωσαν έστω και για λίγο πως αισθάνεται κάποιος που είναι τυφλός. Επίσης ένιωσαν και τη χαρά που έχει κάποιος όταν προσφέρει βοήθεια. Τα παιδιά συμμετείχαν όλα στο παιχνίδι με χαρά και μου ζήτησαν να το επαναλάβουμε πάλι. Η δυσκολία ήταν στο σημείο που έπρεπε να βρουν μη λεκτικούς τρόπους επικοινωνίας

                                              



                                              




 3η Δραστηριότητα
  • Τίτλος δραστηριότητας: «Ο μαύρος κότσυφας και ο άσπρος γλάρος».
  • Στόχος δραστηριότητας: Η δυνατότητα της μη αναπαραγωγής στερεοτυπικών αντιλήψεων.
  • Περιγραφή δραστηριότητας:
Με αφορμή το παραμύθι «Ο μαύρος κότσυφας και ο άσπρος γλάρος» ξεκινήσαμε τη συζήτηση:-Πώς ένιωθε ο κότσυφας;-Πώς ο γλάρος; -Πώς οι άλλοι γλάροι; -γιατί;-Τι θα κάνατε στη θέση του κότσυφα; -Γιατί δεν τον αποδέχτηκαν οι άλλοι γλάροι στην αρχή; -Τι τους έκανε ν’ αλλάξουν στη συνέχεια γνώμη;-Πρέπει να κρίνουμε κάποιον από το χρώμα του αν είναι καλός;-Γιατί ο πρώτος γλάρος του φέρθηκε φιλικά; Ακολούθησε δραματοποίηση του παραμυθιού.
  • Προσδοκώμενα  αποτελέσματα:
1.Να μπουν στη θέση του κότσυφα και να περιγράψουν πως νιώθει αλλά και στη θέση των γλάρων.
2. Να μάθουν να σκέφτονται και να μην βγάζουν εύκολα συμπεράσματα επειδή έτσι τους είπε κάποιος άλλος.
3.Ν’ αλλάξουν στάση απέναντι στο διαφορετικό και το μη συνηθισμένο και να βρίσκουν το καλό και θετικό σε κάθε κατάσταση.
  • Τελικό Προϊόν (όπου δημιουργήθηκε):
Τα παιδιά άκουσαν με προσοχή την ανάγνωση του παραμυθιού , παρατήρησαν τις εικόνες και συμμετείχαν με πολλή διάθεση στη συζήτηση. Περιέγραψαν με ευκολία τα συναισθήματα του κότσυφα και του γλάρου και όταν ήρθε η ώρα της δραματοποίησης όλα ήθελαν το ρόλο του κότσυφα. Φτιάξαμε καπέλα από χαρτί για να κάνουμε τον κότσυφα και μερικούς γλάρους, στρώσαμε μία μπλε φόδρα για να κάνουμε τη θάλασσα και από χαρτί φτιάξαμε το βραχάκι. Ξεκίνησε η δραματοποίηση.
  • Δυνατά σημεία της δραστηριότητας
Η κατανόηση του κειμένου και η προθυμία τους να το παίξουν.
  • Αδύνατα σημεία της δραστηριότητας
Δυσκολεύτηκαν στους διαλόγους, σε πολλά σημεία δεν θυμόντουσαν τα λόγια που έπρεπε να πουν.

  • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ο βαθμός ανταπόκρισης από τα παιδιά, δυσκολίες που συναντήσατε):
Μέσα από αυτή τη διαδικασία αυτής της δραστηριότητας, θέλω να πιστεύω πως επιτεύχθηκε ο στόχος που ήταν η μη αναπαραγωγή στερεοτυπικών αντιλήψεων. Πιστεύω όμως πως ο συγκεκριμένος στόχος δεν επιτυγχάνεται μόνο με μία δραστηριότητα γιατί είναι βαθύτερα ριζωμένες τέτοιες αντιλήψεις και χρειάζονται συχνές αναφορές και δραστηριότητες και γενικότερα αντίστοιχη στάση από την οικογένεια. Ο βαθμός απόκρισης των παιδιών, ήταν μεγάλος συμμετείχαν όλα και στη συζήτηση και στη δραματοποίηση, παίρνοντας το μέρος του κότσυφα. Οι δυσκολίες ήταν στο μοίρασμα των ρόλων γιατί τα περισσότερα ήθελαν να γίνουν κότσυφας και έτσι η δραματοποίηση επαναλήφθηκε μερικές φορές.
                      


                                


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου