Παρασκευή 29 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2012-2013 ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΗ ΓΡΑΦΗ - Ιδιωτικό Νηπιαγωγείο "Ο Κοντορεβυθούλης"

Σχολική Χρονιά 2012-2013

«Η ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ»

Νηπιαγωγός: Μπερδούση Κατερίνα

  • ΒΑΣΙΚΗ ΕΠΙΔΙΩΞΗ : 
Με τη χρήση της αναδυόμενης γραφής επιδιώκουμε τα παιδιά μας να συνειδητοποιήσουν πως η γραφή είναι μια διαδικασία ενεργούς σκέψης των ίδιων των παιδιών και πως τα κείμενα που δημιουργούν έχουν νόημα για τα ίδια και είναι σημαντικά καθώς μέσω αυτών μας γνωστοποιούν τα μηνύματά τους.

  • ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣ :     1) Να κατανοήσουν τα παιδιά τα ήθη και τα έθιμα της Αποκριάς.
                                                             2)Να μάθουν για την επιστροφή των  χελιδονιών απο το Νότο.

                                                                      3) Να «γνωρίσουν» τα παιδιά την Άνοιξη.

  • ΤΙΤΛΟΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΥΛΟΠΟΙΗΜΕΝΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
1)      «Απόκριες.»

Η εισαγωγή στο θέμα έγινε μέσα από σχετικές εικόνες και βίντεο και στη συνέχεια συζητήσαμε για τα όσα είδαμε αλλά και αυτά που ήδη γνώριζαν στον κύκλο. Έπειτα παίξαμε τα παιχνίδια της Αποκριάς (το έθιμο της χάσκας,  αλευρώματα, κουταλοδρομίες) και στη συνέχεια ζωγραφίσαμε αποκριάτικες εικόνες και φτιάξαμε σχετικές κατασκεύες, όπου τα παιδιά έγραψαν όπως μπορούσαν το τι είχαν ζωγραφίσει. Αυτή ήταν και η πρώτη ουσιαστική επαφή τους με την χρήση της αναδυόμενης γραφής.


2)      «Τα χελιδόνια επιστρέφουν.»

Φτιάξαμε με τα παιδιά τις δικές μας χελιδονοφωλιές αφού πρώτα είδαμε σχετικά βίντεο και εικόνες και στη συνέχεια όλοι μαζί ζωγραφίσαμε το σχολείο μας και τα χελιδόνια και έγραψε ο καθένας τί μήνυμα νομίζει οτι μας έφεραν τα χελιδόνια αυτά από τα παιδάκια του Νότου.


3)      «Καλώς μας ήρθες Άνοιξη.»                       

Αρχικά τα παιδιά ανέφεραν τις δικές τους εμπειρίες για το τί σημαίνει για αυτά η Άνοιξη. Ακούσαμε την «Άνοιξη του Vivaldi» και μιλήσαμε για τα συναισθήματα που μας προκαλεί και έπειτα είδαμε ανάλογες εικόνες. Στη συνέχεια δημιουργήσαμε μια κατασκευή για την Άνοιξη όπου ο καθένας έγραψε τί θα ήθελε να φέρει και τα κολλήσαμε σε ένα στεφανάκι το οποίο στολίσαμε με πολύχρωμα λουλούδια.




  • ΤΡΟΠΟΙ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ  Ομαδικές κατασκευές

              Ατομικές ζωγραφιές

            Ομαδικά  παιχνίδια
  • ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΠΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΗΚΑΝ 

Σε γενικές γραμμές η όλη διαδικασία κύλησε αρκετά καλά. Τα περισσότερα παιδιά είδαν θετικά την αλλαγή αυτή με εξαίρεση ένα νήπιο το οποίο έδειξε αρνητικά συναισθήματα κατά την εφαρμογή της διαδικασίας. Δεν ένιωθε σίγουρη για τον εαυτό της γι’αυτό κάθε φορά προσπαθούσε να αντιγράψει και όταν δεν τα κατάφερνε ξεσπούσε σε κλάμματα και αρνιόταν να συμμετέχει. Μέσα όμως από την καθημερινή χρήση της αναδυόμενης γραφής, από την δική μας ενθάρρυνση αλλά και με τη βοήθεια των φίλων της άλλαξε στάση και τώρα πια έχει φτάσει σε ένα αρκετά καλό επίπεδο.


  • ΔΥΝΑΤΑ ΚΑΙ ΑΔΥΝΑΤΑ ΣΗΜΕΙΑ

Δεν αντιμετωπίσαμε κάποια ιδιαίτερη δυσκολία στις δραστηριότητες που οργανώσαμε. Τα παιδιά έδειξαν ενδιαφέρον, προσπάθησαν αρκετά και το αποτελέσμα είναι ικανοποιητικό και μας χαροποιοιεί ιδαίτερα. Βέβαια το κάθε παιδί ,όπως είναι φυσικό, είχε διαφορετική εξέλιξη καθώς  βρίσκονταν σε διαφορετικά επίπεδα.


  • ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ – ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΑΣΗΣ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ

(ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΑΣΕΩΝ ΔΙΚΩΝ ΜΑΣ – ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΣΤΗ ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ)

            Στην αρχή της σχολικής χρονιάς δεν χρησιμοποιούσαμε τόσο συστηματικά την αναδυόμενη γραφή, αλλά με τη καθημερινή της χρήση παρατηρήσαμε ότι τα παιδιά άρχισαν να κατανοούν πως με τα σύμβολα αυτά της γλώσσας μπορούν να μας εξηγήσουν τί έχουν ζωγραφίσει. Αποκωδικοποίησαν έτσι σε κάποιο βαθμό τον τρόπο λειτουργίας της γραφής και παρήγαγαν τα δικά τους κείμενα. Επιπλέον έμαθαν να συνεργάζονται καθώς ο ένας βοηθούσε τον άλλο, όπου υπήρχε κάποια δυσκολία. Στην πορεία τα παιδιά άρχισαν να γράφουν χωρίς τη δική μας προτροπή ακόμα και στις αυθόρμητες δραστηριότητες, δείχνοντάς μας με αυτό τον τρόπο πως άρχισαν να εξοικειώνονται με τη γραφή και τονώθηκε η αυτοπεποίθησή τους.
            Τέλος αξίζει να σημειώσω πως χωρίς τα σεμινάρια που πραγματοποιήθηκαν με δική σας πρωτοβουλία το διάστημα αυτό, δεν θα είχε συμβεί τίποτα από τα παραπάνω. Με τις ομάδες μας ανταλλάξαμε ιδέες, μάθαμε καινούρια πράγματα που τα εφαρμόσαμε στην πορεία και διορθώσαμε τυχόν λάθη που κάναμε. Ευελπιστώ σε καινούρια επιμορφωτικά σεμινάρια που σίγουρα θα βοηθήσουν στη δουλειά μας.




                                          



                                  



                             



                               



                                       



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου