Σάββατο 23 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2013-2014 ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ- 3ο Νηπιαγωγείο Μεγαλόπολης

Σχολική Χρονιά: 2013-2014

 «ΣΕΒΟΜΑΙ ΤΗ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ»
Δραστηριότητες Διαπολιτισμικής Ευαισθητοποίησης
Νηπιαγωγείο: 3ο Νηπιαγωγείο Μεγαλόπολης
Τμήμα: 2ο- Μιχοπούλου Αναστασία (Π.Ε. 60.50)
Αριθμός συμμετεχόντων παιδιών: 16
1η Δραστηριότητα
  • Τίτλος δραστηριότητας: «Επικοινωνία με νοήματα»
  • Στόχος δραστηριότητας:  Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση για τα άτομα με προβλήματα ακοής και τους τρόπους επικοινωνίας μεταξύ τους και με τους ακούοντες. Γνωριμία και εξοικείωση με τη νοηματική γλώσσα.
  • Περιγραφή δραστηριότητας:
Διαβάζουμε το παραμύθι «Η λευκή Μόλι» της Ιωάννας Σταματοπούλου. Με τη βοήθεια ερωτήσεων κάνουμε την επεξεργασία της ιστορίας μέσα από την οποία τα παιδιά ενημερώνονται για διάφορα θέματα που αφορούν τα άτομα με προβλήματα ακοής. Τα παιδιά πληροφορούνται για τους τρόπους που επικοινωνούν μεταξύ και με τους ακούοντες (νοηματική γλώσσα, χειλανάγνωση, γραπτός λόγος) και τις δυσκολίες που αντιμετώπιζαν παλαιότερα στην επικοινωνία καθώς δεν είχαν αποκτήσει ακόμα  τη δική τους γλώσσα. Ακόμη μαθαίνουν για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στις μέρες μας, καθώς οι ακούοντες συνήθως δεν γνωρίζουν τη γλώσσα τους κι έτσι τα άτομα με προβλήματα ακοής αισθάνονται κοινωνικά απομονωμένα. Στη συνέχεια παρακολουθούμε σε βίντεο την αφήγηση του παραμυθιού «Η γάτα κουμπάρα» με παράλληλη απόδοση στη νοηματική γλώσσα. Μαθαίνουμε πώς να νοηματίζουμε μερικές λέξεις και πώς να χρησιμοποιούμε το δαχτυλικό αλφάβητο. Τέλος τους παρουσιάζουμε ένα μικρό μέρος της ιστορίας στη νοηματική γλώσσα και ζητάμε από τα παιδιά να μας πουν όσες λέξεις μπορούν να θυμηθούν.     
  • Προσδοκώμενα  αποτελέσματα:
1.      Να ενημερωθούν σχετικά με διάφορα ζητήματα που αφορούν τα άτομα με προβλήματα ακοής και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν και να αναπτύξουν θετική στάση απέναντί τους.
2.      Να δείξουν ενδιαφέρον και να κατανοήσουν τι είναι η νοηματική γλώσσα
3.      Να μπορούν να αποδώσουν κάποιες λέξεις στη νοηματική
  • Τελικό Προϊόν (όπου δημιουργήθηκε):
Πριν διαβάσουμε στα παιδιά το παραμύθι «Η λευκή Μόλι» συγκεντρώσαμε πληροφορίες για να μάθουμε τι γνωρίζουν σχετικά με την κώφωση. Στη συνέχεια αφού διαβάσαμε το παραμύθι, επεξεργαστήκαμε με ερωτήσεις το κείμενο της ιστορίας και δώσαμε απαντήσεις στις απορίες που πρόεκυψαν. Έτσι τα παιδιά πληροφορήθηκαν για τα θέματα που αφορούν τους κωφούς. Στη συνέχεια άκουσαν στον Η/Υ την αφήγηση του παραμυθιού «Η γάτα κουμπάρα» και παράλληλα είχαν την ευκαιρία να έχουν μια πρώτη επαφή με τη νοηματική γλώσσα παρακολουθώντας την ταυτόχρονη απόδοση της ιστορίας στη νοηματική. Κατόπιν γνωρίσαμε το δακτυλικό αλφάβητο και το χρησιμοποιήσαμε για να αποδώσουμε τα ονόματα «Μόζα» και «Μόλι» (δακτυλοσυλλαβισμός) και νοηματίσαμε μερικές  λέξεις τις οποίες χρησιμοποιήσαμε στη συνέχεια για να παρουσιάσουμε μια μικρή αυτοσχέδια ιστορία βασισμένη στο παραμύθι «Η λευκή Μόλι», και παράλληλα τα παιδιά έκαναν τη μετάφραση.
Προέκταση της δραστηριότητας: Επειδή τα παιδιά έδειξαν ενδιαφέρον την επόμενη μέρα αποφασίσαμε να ασχοληθούμε πάλι με το ίδιο θέμα. Έτσι αρχικά παίξαμε ένα παιχνίδι χειλανάγνωσης στο οποίο κάθε φορά σηκωνόταν ένα παιδί και έλεγε μια λέξη κουνώντας τα χείλια του αλλά χωρίς να ακούγεται η φωνή του ενώ τα παιδιά έπρεπε να μαντέψουν τη λέξη. Μετά παίξαμε παντομίμα όπου τα παιδιά έπρεπε πάλι να μαντέψουν αυτό τους έδειχνε κάθε φορά κάποιο παιδί με τις κινήσεις των χεριών. Τέλος ζητήσαμε από τα παιδιά να προσπαθήσουν να θυμηθούν και να νοηματίσουν μερικές από τις λέξεις που είπαμε στη νοηματική γλώσσα την προηγούμενη μέρα και διαπιστώσαμε ότι τελικά κατάφεραν να μάθουν κάποιες λέξεις.
  • Δυνατά σημεία της δραστηριότητας
Το παραμύθι έγινε αφορμή να προβληματιστούν για ένα θέμα το οποίο δεν γνώριζαν. Έτσι τα παιδιά έκαναν πολλές ερωτήσεις προκειμένου να λύσουν τις απορίες τους. Επίσης έδειξαν ενδιαφέρον για τη γλώσσα των κωφών και όλα τα παιδιά προσπαθούσαν να μάθουν λέξεις στη νοηματική.
  • Αδύνατα σημεία της δραστηριότητας
Όταν παρακολουθούσαμε στον Η/Υ το παραμύθι, παρουσιάστηκε ένα πρόβλημα σχετικά με τη σύνδεση στο διαδίκτυο, έτσι υπήρξε μια μικρή καθυστέρηση.    

  • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ο βαθμός ανταπόκρισης από τα παιδιά, δυσκολίες που συναντήσατε):
Ως κριτήριο αξιολόγησης θα λάβουμε υπόψη μας το κατά πόσον συμμετείχαν όλα τα παιδιά. Τελικά τα νήπια στο σύνολό τους συμμετείχαν με πολύ διάθεση. Εντυπωσιάστηκαν από τις νέες πληροφορίες που άκουσαν σχετικά με το συγκεκριμένο θέμα και απέδωσαν με μεγάλη προθυμία αρκετές λέξεις στη νοηματική.
Όσον αφορά στην διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, επεκτείναμε την δραστηριότητα και την επόμενη μέρα καθώς ήταν επιθυμία των παιδιών.

                


                                                   


Τμήμα: 2ο – Παπαγγελή Σοφία
Αριθμός συμμετεχόντων παιδιών: 16
2η Δραστηριότητα
  • Τίτλος δραστηριότητας:   «Αυτός είμαι εγώ»
Στόχος δραστηριότητας:  Να αναπτύξουν θετική στάση απέναντι στην διαφορετικότητα.
  • Περιγραφή δραστηριότητας:
   Ζητάμε από τα παιδιά να γράψουν το όνομά τους και στη συνέχεια να το διακοσμήσουν ζωγραφίζοντας αγαπημένα τους αντικείμενα (παιχνίδια- κατοικίδια- φαγητά- τοπία- άτομα).
 Στην παρεούλα το κάθε παιδί παρουσιάζει την εργασία του και εξηγεί αυτά που σχεδίασε. Θέτουμε ερωτήματα όπως: Τα αγαπημένα μας παιχνίδια είναι ίδια ή διαφορετικά; Το όνομά μας; Τι θα συνέβαινε εάν ήταν όλα ίδια; Τι έμαθες για τα άλλα παιδιά; Για τον εαυτό σου;
Στο τέλος σε χαρτί του μέτρου κολλάμε όλοι τις εργασίες μας και ΄χτίζουμε΄ την τάξη μας.
  • Προσδοκώμενα  αποτελέσματα:
1. Να ενδυναμώσουν την ταυτότητά τους, αποκτώντας αυτοεκτίμηση.
2. Να αναπτύξουν αντίληψη για τις ομοιότητες και τις διαφορές μεταξύ τους.
3.  Να προσεγγίζουν θετικά αυτές τις διαφορές .

  
Τελικό Προϊόν (όπου δημιουργήθηκε):
   Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να παρουσιάσουν στοιχεία του εαυτού τους και να γνωρίσουν καινούργια στοιχεία για τους συμμαθητές τους. Παρατήρησαν και προβληματίστηκαν για τις διαφορές που εντόπισαν στις εργασίες τους. Ιδιαίτερα τους παραξένεψε που οι ‘καλύτεροί’  τους φίλοι δεν είχαν τόσες ομοιότητες με τους ίδιους, όπως μάλλον θα νόμιζαν και αυτό τους έκανε ακόμα πιο δεκτικούς σε διαφορές που διαπίστωσαν με άλλα παιδιά που δεν έκαναν έως τότε τόσο πολύ παρέα.
  • Δυνατά σημεία της δραστηριότητας
  Στα παιδιά άρεσε ιδιαίτερα η ιδέα του να ζωγραφίσουν κάτι που να αφορά στον εαυτό τους. Τους φάνηκε ¨εύκολη¨ και διασκεδαστική εργασία. Χαίρονταν με το να παρουσιάζουν τον εαυτό τους στην παρεούλα και που δέχονταν διευκρινιστικές ερωτήσεις συχνά από τους υπόλοιπους. Υπήρξε μεγάλος ενθουσιασμός όταν τοιχοκολλήσαμε τις εργασίες μας και ‘χτίσαμε’ την τάξη μας.
  • Αδύνατα σημεία της δραστηριότητας
    Ορισμένα παιδιά κατά τη διάρκεια της περιγραφής των εργασιών κουράστηκαν και έχασαν το ενδιαφέρον τους. Κάποια άλλα παρασυρόμενα από αυτά που ζωγράφιζαν οι διπλανοί τους, σχεδίασαν κάτι ανάλογο και όχι αυτό που ίσως να τα αντιπροσώπευε, (αποτέλεσε στοιχείο για επόμενη δραστηριότητα ενίσχυσης της αυτοεικόνας τους).
  • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ο βαθμός ανταπόκρισης από τα παιδιά, δυσκολίες που συναντήσατε):
         Η δραστηριότητα κύλησε όπως την είχαμε σχεδιάσει. Τα παιδιά με ευχαρίστηση σχεδίασαν τ΄ αγαπημένα τους αντικείμενα, εκδήλωσαν ενδιαφέρον κατά τη διάρκεια της παρουσίασης των εργασιών (αν και κάποια φάνηκαν κουρασμένα) και με μεγάλο ενθουσιασμό ‘έχτισαν’ την τάξη μας. Προσπαθήσαμε να χρησιμοποιήσουμε τον ‘ καταιγισμό’ προσωπικών πληροφοριών που κατέθετε το κάθε παιδί, τονίζοντας κάθε φορά τις διαφορές και προσπαθήσαμε να μείνουμε στον στόχο μας, κάτι όχι και τόσο εύκολο, όπως φάνηκε.
Σε γενικές γραμμές θεωρούμε ότι η δραστηριότητα είχε θετικά αποτελέσματα. Για μέρες μετά, τα παιδιά παρατηρούσαν τα διαφορετικά στοιχεία τις κάθε εργασίας, διατυπώνοντας θετικά σχόλια.



                                                           









Τμήμα: 2ο – Παπαγγελή Σοφία
Αριθμός συμμετεχόντων παιδιών: 18
3η Δραστηριότητα
  • Τίτλος δραστηριότητας:  Λέξεις που κρατάμε – Λέξεις που πετάμε.
Στόχος δραστηριότητας:  Να προσεγγίσουμε την έννοια της λεκτικής βίας.
Περιγραφή δραστηριότητας:
    Έχοντας πρόσφατα διαβάσει το βιβλίο ¨Οι λέξεις δεν είναι για να πληγώνουν¨ της  Ελίζαμπεθ Βέρντικ , το οποίο προκάλεσε το ενδιαφέρον στα παιδιά, θα δούμε το βιβλίο μέσω του youtube και θα το αναδιηγηθούμε. Θα συζητήσουμε παρατηρώντας τι συμβαίνει όταν νοιώθουμε θυμωμένοι, ποιες λέξεις χρησιμοποιούμε και πώς νοιώθουμε όταν τις λέμε ή όταν τις ακούμε. Στη συνέχεια θα γράψουμε σε χαρτί όμορφες και άσχημες λέξεις που χρησιμοποιούμε καθημερινά στο σχολείο αλλά και στο σπίτι.
    Θα επιλέξουμε αυτές που θα μείνουν μέσα στην τάξη και τις υπόλοιπες θα τις κρεμάσουμε σε ένα μπαλόνι για να τις πετάξουμε μακριά από το νηπιαγωγείο μας.
  • Προσδοκώμενα  αποτελέσματα:
  1. Να συνειδητοποιήσουν την δύναμη που έχει η επιλογή λέξεων στα συναισθήματα αλλά και στην καθημερινή σχολική μας ζωής
  2. Να μάθουν να διαχειρίζονται τα αρνητικά συναισθήματά τους χωρίς να ασκούν λεκτική βία.
  3. Να μάθουν να επιλέγουν κατάλληλες, κάθε φορά,  λέξεις, εκφράζοντας τα συναισθήματά τους χωρίς όμως να πληγώνουν ή να πληγώνονται.
Τελικό Προϊόν (όπου δημιουργήθηκε):
      Το ενδιαφέρον ήταν έντονο την ώρα της συζήτησης .Αρκετά παιδιά άρχισαν να θυμούνται όμορφες και άσχημες λέξεις που είχαν ακούσει από συμμαθητές τους την ώρα του διαλείμματος, στις γωνιές της τάξης ή στο σπίτι. Οι άσχημες λέξεις ήταν δυστυχώς περισσότερες και επικεντρωθήκαμε σε αυτές. Αναρωτηθήκαμε ποιες άλλες μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε όταν κάποιος μας χαλάει το παιχνίδι, μας μιλάει άσχημα, κ.τ.λ. Προέκυψε δραματοποίηση καταστάσεων-γεγονότων με λέξεις όμορφες και άσχημες. Σε λευκό χαρτί τις καταγράψαμε όλες, και αποφασίσαμε ποιές θα μείνουν στην τάξη και  μπορούμε να χρησιμοποιούμε, και ποιές θα πετάξουμε μακριά. Κρατήσαμε τις λέξεις που μας κάνουν και αισθανόμαστε όμορφα (γαλάζιες) στην τάξη μας ενώ τις υπόλοιπες (κόκκινες) τις δέσαμε σε ένα μπαλόνι και αφού τις αποχαιρετήσαμε στο προαύλιο του  νηπιαγωγείου μας, αφήσαμε το μπαλόνι να πετάξει ψηλά. Δυστυχώς δεν τα καταφέραμε και έτσι υλοποιήσαμε μια δεύτερη ιδέα των παιδιών. Στην παρεούλα τις σκίσαμε και τις βάλαμε μέσα σε νερό για να διαλυθούν. Το νερό έγινε ροζ, το χαρτί έλιωνε σταδιακά, τα παιδιά ενθουσιάστηκαν,ένιωσαν ικανοποίηση για την καταστροφή των συγκεκριμένων λέξεων, το θεώρησαν ¨μαγικό¨ και στους νηπιαγωγούς δόθηκε αφορμή για νέες δραστηριότητες……..
  • Δυνατά σημεία της δραστηριότητας
   Το ενδιαφέρον των παιδιών για το συγκεκριμένο βιβλίο ήταν μεγάλο και βοήθησε στην ανάπτυξη της συζήτησης αφού όλα είχαν να αναφέρουν όμορφες και άσχημες λέξεις που τους είχαν πει αλλά και που είχαν χρησιμοποιήσει τα ίδια. Η ιδέα του μπαλονιού κρατούσε αμείωτο το ενδιαφέρον για το τι θα ακολουθούσε και η προθυμία για να καταγράψουμε τις λέξεις ήταν μεγάλη. Αυτή η δραστηριότητα έδωσε την ευκαιρία σε παιδιά που εκφράζονται με δυσκολία, να μιλήσουν για κάτι που πραγματικά τα είχε ενοχλήσει στο παρελθόν ή να το δραματοποιήσουν. Ενδιαφέρον μας προξένησαν οι λέξεις που χρησιμοποιούν ορισμένοι γονείς και τα αντίστοιχα συναισθήματα που μας κατέθεσαν τα παιδιά…
  • Αδύνατα σημεία της δραστηριότητας
   Η δραστηριότητα κύλησε με επιτυχία. Θα προτιμούσαμε οι λέξεις να γράφονταν από τα παιδιά αλλά θα χρειαζόμασταν αρκετό χρόνο και ίσως να ξεφεύγαμε από το στόχο της δραστηριότητας. Η ιδέα του μπαλονιού, που αρχικά ενθουσίασε τα παιδιά δεν πέτυχε, αλλά αυτό μας έδωσε αφορμή για να προβληματιστούμε ακόμα περισσότερο και ίσως το αποτέλεσμα να ήταν και καλύτερο..
  •  Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ο βαθμός ανταπόκρισης από τα παιδιά, δυσκολίες που συναντήσατε):

     Η υλοποίηση της  δραστηριότητας διαμορφώθηκε  ακόμα καλύτερα από τον αρχικό μας σχεδιασμό, χάρη στο έντονο ενδιαφέρον και την εκφραστικότητα των παιδιών. Ο εμπλουτισμός της με δραματοποίηση ήταν κάτι που δεν είχαμε σχεδιάσει. Αφήνοντας όμως τα παιδιά να μας οδηγήσουν, το αποτέλεσμα ήταν για άλλη μια φορά, μια ευχάριστη έκπληξη. Αντιληφθήκαμε ότι υπάρχει ενδιαφέρον αλλά και ανάγκη και για άλλες σχετικές με την λεκτική βία δραστηριότητες.

                                                           






Σχολική χρονιά: 2013-2014

                       « ΣΕΒΟΜΑΙ ΤΗ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ»

                     Δραστηριότητες Διαπολιτισμικής ευαισθητοποίησης

Νηπιαγωγείο: 3Ο Μεγαλόπολης
Τμήμα: 1Ο
Νηπιαγωγός: Ξιάρχου Βασιλική
 Αριθμός συμμετεχόντων παιδιών: 20

                                                     1η Δραστηριότητα

  • Τίτλος δραστηριότητας: « εγώ, εσύ, εμείς μοιάζουμε και διαφέρουμε»
  • Στόχος δραστηριότητας: Να αντιληφθούν ότι οι άνθρωποι μεταξύ μας έχουμε κοινά αλλά και  διαφορετικά στοιχεία στην εμφάνιση, στα ενδιαφέροντα και τις προτιμήσεις ,στις ικανότητες κ.λ.π. και να τα αποδεχτούμε σε εμάς και τους άλλους ως στοιχεία της ταυτότητας μας. 
  • Περιγραφή δραστηριότητας:
Tην περίοδο που ασχολούμασταν με δραστηριότητες γνωριμίας μεταξύ μας, και συνειδητοποίησης της παρουσίας του άλλου ως ισότιμου μέλους της ομάδας,
διαβάζουμε από τη σειρά «τα βιβλία του Έλμερ»,  το βιβλίο «οι φίλοι του έλμερ» στο οποίο ο  Έλμερ  συναντά τους φίλους του και τους απευθύνει χαιρετισμό συνοδεύοντας τον με ένα ξεχωριστό σχόλιο για τον καθένα που αφορά ξεχωριστά στοιχεία της εμφάνισης του ή των ικανοτήτων τους ή άλλων ιδιαιτεροτήτων τους.
Το ξαναδιαβάζουμε, και αυτή τη φορά τα παιδιά συμπληρώνουν το σχόλιο καθώς είναι ένα εμφανές διαφορετικό στοιχείο.
Στη συνέχεια ζητείται από τα παιδιά να κάνουν ευγενικά σχόλια και περιγραφές για τον καθένα από τους συμμαθητές τους που αφορούν  στην εμφάνιση του, ή τα πράγματα που έχουμε παρατηρήσει ότι ξέρει ή προτιμά να κάνει, εστιάζοντας στα πιο χαρακτηριστικά για τον καθένα. 
Συμφωνούμε να απευθύνουμε χαιρετισμό  στους συμμαθητές μας-φίλους μας  με τον ίδιο τρόπο που το κάνει ο Έλμερ χρησιμοποιώντας το σχόλιο που παρατηρήσαμε  για τον καθένα. Έτσι η ομάδα χαιρετά το κάθε παιδί και  το σχόλιο που συνοδεύει τον κάθε χαιρετισμό είναι διαφορετικό για τον καθένα

  • Προσδοκώμενα αποτελέσματα:

1.Να ενισχυθεί το αυτοσυναίσθημα και η αυτοεικόνα  του κάθε παιδιού.
2.Να συνειδητοποιήσουν ότι μπορούν να είναι μέλη ισότιμα μιας ομάδας παρά τις ιδιαιτερότητες τους και να αισθανθούν αποδοχή.
3.Να αποδέχονται με τον ίδιο τρόπο τα διαφορετικά στοιχεία στους άλλους .
   
  • Τελικό προϊόν (όπου δημιουργήθηκε):

       Δεν  δημιουργήθηκε κάποιο τελικό προϊόν.


  • Δυνατά σημεία της δραστηριότητας:

     Καθώς σε όλα τα παιδιά αρέσει να τραβούν την προσοχή και το ενδιαφέρον των 
     άλλων ,όλα τα παιδιά αντλούσαν ικανοποίηση από τα ευγενικά σχόλια των 
     συμμαθητών τους και επιπλέον καθώς προέρχονταν από όλη την ομάδα.
     Αισθάνονταν περηφάνια και αποδοχή για το όποιο διαφορετικό χαρακτηριστικό    
      τους επισημάνθηκε.
  • Αδύνατα σημεία της δραστηριότητας:

Τα σημεία που έπρεπε να εξασφαλιστούν στη δραστηριότητα είναι να μη χρησιμοποιηθεί κάποιο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό χρωματισμένο με αρνητική χροιά ώστε κανένα παιδί να μην αισθανθεί ότι το κοροϊδεύουν ή δεν είναι αρεστό.
Απαραίτητη προϋπόθεση να έχει καλλιεργηθεί κλίμα σεβασμού και  ευγένειας στην ομάδα.

  • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού , ο βαθμός ανταπόκρισης από τα παιδιά , δυσκολίες που συναντήσατε):

Τα παιδιά  έδειχναν να αποδέχονται τα ξεχωριστά τους  στοιχεία με ικανοποίηση και περηφάνια όπως προείπαμε. Από την άλλη τα παιδιά που απευθύνονταν στο συμμαθητή τους κάθε φορά ήταν παρατηρητικά, ευγενικά και με πολύ θετική προαίρεση και στάση αποδοχής. Όλα τα παιδιά αντιλήφθηκαν τη μοναδικότητα τους,  αισθάνθηκαν επιβεβαίωση και αποδοχή από την ομάδα και από την άλλη χάρηκαν που έχουν τόσους διαφορετικούς φίλους με τους οποίους μπορούν να αλληλεπιδρούν χωρίς αισθήματα κατωτερότητας και ανταγωνισμού.
                                                  2η Δραστηριότητα

  • Τίτλος δραστηριότητας: « Δεν πειράζει να είσαι διαφορετικός»

  • Στόχος δραστηριότητας: Να  σέβονται τη διαφορετικότητα των άλλων, και μάλιστα όταν πρόκειται για διαφορετικότητα στα φυσικά χαρακτηριστικά για την οποία και οι ίδιοι δεν ευθύνονται, και να μην κρίνουν τον άλλο από την εξωτερική του εμφάνιση ,καθώς και να αισθάνονται άνετα με την εμφάνιση τους και τα δικά τους χαρακτηριστικά.

  • Περιγραφή δραστηριότητας:

Την παρέα μας σήμερα επισκέπτονται τέσσερα ποντικάκια (κούκλες κουκλοθέατρου). Το ένα έχει εμφανώς μεγαλύτερα αφτιά. Κάποιο είναι ο πρωταγωνιστής  στο παραμύθι που θα διαβάσουμε. Παρουσιάζουμε το εξώφυλλο του παραμυθιού « Η Μιμή με τα  μεγάλα αφτιά» και ζητάμε από τα παιδιά να μαντέψουν ποιο από αυτά είναι η Μιμή (έχουν διαβάσει προηγουμένως το όνομα στον τίτλο) ,και να αιτιολογήσουν πως το κατάλαβαν . Επιλέγουν την κούκλα  με τα μεγαλύτερα αφτιά και το αιτιολογούν «επειδή έχει μεγάλα αφτιά». Στο εξώφυλλο τη βλέπουμε μαζί με ένα βάτραχο. Σχολιάζουμε στην εικόνα τι σχέση μπορεί να έχουν, πως φαίνεται να αισθάνονται κ. λ. π. «είναι φίλοι γιατί είναι αγκαλιά», «είναι χαρούμενοι γιατί γελάνε» κ.λ.π. είναι οι περισσότερες  απαντήσεις. Συνεχίζοντας να κάνουμε υποθέσεις για την ιστορία που θα διαβάσουμε σχολιάζουμε την εικόνα που δείχνει τη Μιμή να κάθεται  μόνη της και τα ποντίκια να παίζουν όλα μαζί. « είναι λυπημένη ,έχει σκυμμένο το  κεφάλι της». «οι  άλλοι δεν την παίζουν», « την κοροϊδεύουν επειδή έχει μεγάλα αφτιά», « δεν την έχουν φίλη» κ.λ.π. οι απαντήσεις των παιδιών. Διαβάζουμε την ιστορία μέχρι την σελίδα κοντά στο τέλος  που δείχνει τη Μιμή χαρούμενη και τα ποντίκια να τη χειροκροτούν. Σχολιάζουμε την εικόνα και στη συνέχεια κάνουμε υποθέσεις για το τέλος  . «η Μιμή κατάλαβε ότι δεν είναι κακό που έχει μεγάλα αφτιά ,είναι  απλά διαφορετικό και είναι χαρούμενη»,  «τα ποντίκια τη χειροκροτούν που κάνει τόσα πράγματα », «τα ποντίκια κατάλαβαν ότι δεν πειράζει που είναι διαφορετικά τα αφτιά της και δεν έπρεπε να την κοροϊδεύουν» « τα ποντίκια ντροπιάστηκαν που δεν την είχαν βοηθήσει και την είχαν αφήσει έξω από τα παιχνίδια τους, μπορούσαν να της δένουν τα αφτιά με κορδέλα για να μην της πέφτουν στα μάτια και πέφτει όταν τρέχει», « μπορεί να πήγαν όλοι μαζί για παιχνίδι και μπορούν και να τρέχουν όλοι μαζί και ο βάτραχος να ξεκινά τον αγώνα» «τα ποντίκια δεν ήταν κακά μόνο δεν σκέπτονταν όταν την πλήγωναν , τώρα το κατάλαβαν και δεν θα το ξανακάνουν»κ.λ.π. (Η νηπιαγωγός σημειώνει τις απαντήσεις).Αφού τελειώσουμε την ιστορία την αναδιηγούμαστε υποβοηθούμενοι και από τις εικόνες (η νηπιαγωγός τη γράφει).
Σε  επόμενη δραστηριότητα κατασκευάζουμε και τις υπόλοιπες κούκλες (Μιμή           λυπημένη,  βάτραχος) και την παίζουμε στο κουκλοθέατρο αναπαριστώντας τις κυριότερες σκηνές σύμφωνα με την αναδιήγηση από τα παιδιά .
Την επόμενη μέρα καλούνται τα παιδιά να απεικονίσουν την ιστορία αφού χωριστούν σε ομάδες με ότι υλικό θέλουν . Κάθε ομάδα αναλαμβάνει ένα κομμάτι  όπως την αναδιηγήθηκαν από την αρχή και τη μέση της ιστορίας (το τέλος θα το κάνουμε όλοι μαζί).  Έτσι έχουμε την απεικόνιση της ιστορίας σε έξι μέρη αποδομένη με κολλάζ και πλαστελίνη. Κάθε ομάδα παρουσιάζει τη δουλειά της με τη σειρά ανάλογα με τη θέση της στην ιστορία. Την αναρτούμε στον τοίχο και η νηπιαγωγός προσθέτει από κάτω το κείμενο που της αντιστοιχεί και όπως της το είχαν υπαγορεύσει τα παιδιά κατά την αναδιήγηση.
Τέλος καλούμαστε όλοι μαζί   να απεικονίσουμε το τέλος της ιστορίας εμπλουτισμένο με στοιχεία από τις προτάσεις των παιδιών. Επιλέγουμε να αποδώσουμε αυτή που τα ποντίκια όλα μαζί τρέχουν και η Μιμή έχει δεμένα με κορδέλα  τα αφτιά ενώ ο βάτραχος ξεκινά τον αγώνα.

  • Προσδοκώμενα αποτελέσματα:

1.Να κατανοήσουν ότι πρέπει να αποδεχόμαστε τους άλλους όποια κι αν είναι τα φυσικά χαρακτηριστικά τους και να μην τους κοροϊδεύουμε για οποιαδήποτε διαφορά στη μορφή τους.
2. Να  αποκτήσουν ενσυναίσθηση και αλληλεγγύη για τους άλλους όταν ενδεχόμενες διαφορές στα μέλη του σώματος τους, τους εμποδίζουν να κάνουν κάποια πράγματα και να αποδέχονται και  αναζητούν λύσεις για να τους διευκολύνουν.
3. Να αισθάνονται αυτοπεποίθηση για την εξωτερική εικόνα του εαυτού τους.

  • Τελικό προϊόν (όπου δημιουργήθηκε):

Τα νήπια απεικόνισαν την ιστορία , την αρχή της, τη μέση, και το εμπλουτισμένο από τα ίδια τέλος , όπως αναφέρθηκε παραπάνω. Προστέθηκε το κείμενο που υπαγόρευαν στη νηπιαγωγό κατά την αναδιήγηση και κατά τη διαδικασία υπόθεσης ενός πιθανού τέλους και αναρτήθηκε στον τοίχο της τάξης με τίτλο « Δεν πειράζει να είσαι διαφορετικός»


  • Δυνατά σημεία της δραστηριότητας:
   
Η διατύπωση υποθέσεων και προβληματισμών και η επιβεβαίωση από την ιστορία των όσων υπέθεταν.
Οι κούκλες κουκλοθέατρου ως στοιχείο προσέλκυσης του ενδιαφέροντος και ως δυνατότητα  παιξίματος  της ιστορίας. Η δυνατότητα « συνδιαμόρφωσης» του τέλους.


  • Αδύνατα σημεία της δραστηριότητας:

Δεν επισημάνθηκαν αδύνατα σημεία .

  • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού , ο βαθμός ανταπόκρισης από τα παιδιά , δυσκολίες που συναντήσατε):

Το τελικό προϊόν της δραστηριότητας καθώς και η όλη διαδικασία υλοποίησης της σε όλες τις φάσεις εξυπηρέτησαν τους στόχους της δραστηριότητας και επιπλέον τον αναδυόμενο στόχο να αναζητούν λύσεις για να διευκολύνουν τους άλλους όταν ενδεχόμενες  διαφορές στα μέλη του σώματος τους, τους εμποδίζουν να κάνουν κάτι.
Ακολουθήθηκε ο αρχικός σχεδιασμός σε γενικές γραμμές αλλά δόθηκε και η ευκαιρία στα παιδιά να αξιοποιήσουν τις δικές τους προτάσεις και να συνδιαμορφώσουν και εμπλουτίσουν τον αρχικό σχεδιασμό.
Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν με μεγάλο ενδιαφέρον σε όλες τις φάσεις της δραστηριότητας. Η συμμετοχή τους αυτή τα βοήθησε να εκφράσουν απόψεις, συναισθήματα και να κατανοήσουν τα συναισθήματα και τις ενέργειες των ηρώων. Αυτό ενισχύθηκε όταν έπαιξαν την ιστορία στο κουκλοθέατρο . Επίσης αποδίδοντας το τέλος της ιστορίας έτσι όπως το φαντάστηκαν, τους δόθηκε η ευκαιρία να αισθανθούν «λύτρωση» για την άσχημη συμπεριφορά των ποντικιών στην αρχή της ιστορίας, και όπως χαρακτηριστικά είπαν «δεν ήταν κακά μόνο που δεν σκέφτονταν  ότι την πλήγωναν , ήταν απερίσκεπτα.» Δεν συναντήσαμε δυσκολίες καθώς τα παιδιά ικανοποιούνταν από την εξέλιξη της ιστορίας και επιπλέον ήταν κατανοητή σε όλους αφού στους περισσότερους ίσως έχει τύχει κάποια στιγμή να μην τους παίζουν έστω και για διαφορετικούς λόγους  π.χ. επειδή όπως αναφέρθηκε από τα ίδια  « είναι μικροί» ή «επειδή δεν ξέρουν να παίζουν αυτό το παιχνίδι»  και ικανοποιήθηκαν τόσο από την εξέλιξη της όσο και από την απόδοσή της από τα ίδια .



                                



                                     



                                  



                                         



 

3η Δραστηριότητα

  • Τίτλος δραστηριότητας: « Συνθέτουμε δημιουργικά με όμοια στοιχεία και διαφορετικά».
  • Στόχος δραστηριότητας: Να αντιληφθούν το διαφορετικό ως στοιχείο σύνθεσης, εμπλουτισμού,και δημιουργικότητας.
  • Περιγραφή δραστηριότητας:
 Σε ένα κουτί βρίσκονται χαρτόνια και άλλα υλικά (συγκεκριμένα σύρμα πίπας), σε διάφορα χρώματα και κομμένα σε διάφορα σχήματα. Έτσι έχουμε κίτρινες γραμμές και έναν κίτρινο κύκλο, κόκκινα πέταλα και έναν μαύρο κύκλο, ροζ κύκλους και ένα καφέ τρίγωνο, και πράσινα τρίγωνα και ένα καφέ παραλληλόγραμμο. Τα παιδιά επιλέγουν όποιο τους αρέσει, σκορπίζονται στο χώρο κρατώντας ψηλά ότι κρατούν και κινούνται σε αυτόν όσο η  νηπιαγωγός χτυπά το ντέφι. Όταν σταματά το χτύπημα  ψάχνουν να βρουν όσους κρατούν χρώματα και σχήματα όμοια με αυτούς και κάνουν ομάδα. Κάποιοι δεν μπαίνουν σε καμία ομάδα. Ανταλλάσουν μεταξύ τους ότι κρατούν  και η ίδια διαδικασία επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά. Πάντα προκύπτει το ίδιο αποτέλεσμα.
     Στην επόμενη φάση καλούνται τα παιδιά που κρατούν  ότι δεν έχει μπει σε
     ομάδα να αφήσουν ότι κρατούν στην άκρη, και μαζί με τα παιδιά  που  κρατούν
     τα όμοια να προσπαθήσουν η κάθε ομάδα στο τραπέζι της να δημιουργήσουν
     συνθέτοντας τα κομμάτια μια εικόνα, ένα αντικείμενο.
      Δοκιμάζουν διάφορες συνθέσεις προσπαθώντας κάθε φορά να πετύχουν κάτι
      πιο «ολοκληρωμένο» και καταλήγουν σε: «ανεμόμυλο ή ομπρέλα», «ένα σπίτι
      χωρίς παράθυρα και πόρτα», «μια παπαρούνα αλλά δεν έχει το μαύρο σα να
      έχουν βγάλει τη γύρη», και « κάπως σαν σχήμα στόχου ή πολλά προσωπάκια».
      Στην τελευταία φάση προτείνεται στην κάθε ομάδα  να επιλέξει ένα ακόμα από
      τα διαφορετικά κομμάτια και να προσπαθήσει να τα εντάξει στην εικόνα της. οι
      εικόνες γρήγορα αλλάζουν σε έλατο, ήλιο, παπαρούνα και παγωτό αντίστοιχα.

·         Προσδοκώμενα αποτελέσματα:

 1.Να αντιληφθούν την αναγκαιότητα ύπαρξης του διαφορετικού  στη φύση, στην τέχνη, στη ζωή γενικότερα.
 2.Να είναι ανοιχτά στο διαφορετικό και να το αντιλαμβάνονται και ως στοιχείο εμπλουτισμού και παραγωγικής διαδικασίας.

  • Τελικό προϊόν (όπου δημιουργήθηκε):
 Οι τέσσερις τελικές δημιουργίες των ομάδων αναρτήθηκαν στον τοίχο του νηπιαγωγείου ως μια ενιαία εργασία με τίτλο «το διαφορετικό εμπλουτίζει».

  • Δυνατά σημεία της δραστηριότητας:
 Η ενεργός συμμετοχή των παιδιών σε όλες τις φάσεις της δραστηριότητας προκάλεσε το ενδιαφέρον των παιδιών . Επιπλέον οι «πειραματισμοί» που αφέθηκαν να κάνουν σε συνεργασία με άλλα παιδιά, και οι ποικίλες δυνατότητες που δοκιμάζονταν τα ωθούσε να εξελίσσουν όλο και περισσότερο αυτό που επιτύγχαναν ώστε να πλησιάζει όλο και περισσότερο μια « ολοκληρωμένη» εικόνα.
  • Αδύνατα σημεία της δραστηριότητας:
     Δεν παρατηρήθηκαν αδύνατα σημεία.

  • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού , ο βαθμός ανταπόκρισης από τα παιδιά , δυσκολίες που συναντήσατε):
       Το τελικό προϊόν εξυπηρέτησε το στόχο και μάλιστα με τρόπο αβίαστο και        
        αποκαλυπτικό από τα ίδια τα παιδιά καθώς προέκυψε ως αποτέλεσμα των πειραματισμών και δοκιμών τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι όταν ζητήσαμε
        τίτλο για τις δημιουργίες μας προτάθηκε και έγινε αποδεκτή από όλους η φράση
       «το διαφορετικό εμπλουτίζει», όπως είχαμε σχολιάσει κατά την ανάγνωση του    
        παραμυθιού «ο μαύρος κότσυφας κι ο άσπρος γλάρος» το οποίο είχαμε την
        προηγούμενη μέρα διαβάσει και σχολιάσει, και την οποία τα παιδιά ανακάλεσαν.
        Δεν υπήρξαν δυσκολίες κατά την υλοποίηση της και τα παιδιά  ανταποκρίθηκαν              

         με ενδιαφέρον όπως προείπαμε.
            



                            



                                   



                    





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου