Πέμπτη 21 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2013-2014 ΣΧΕΔΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ -13ο Νηπιαγωγείο Τρίπολης

Σχολική χρονιά 2013-2014

Νηπιαγωγείο: 13ο Νηπιαγωγείο Τρίπολης  
Νηπιαγωγός: Σωτηροπούλου Χάρις

Τίτλος σχεδίου εργασίας: «Στοματική Υγιεινή - Δόντια γερά και άσπρα μέχρι τα γεράματα».
Στόχοι
1.Να ευαισθητοποιηθούν και να καταλάβουν  τα νήπια την ατομική τους ευθύνη για θέματα προσωπικής και ατομικής υγιεινής και υγείας.
2.Να εμπλουτίσουν και να βελτιώσουν τον προφορικό τους λόγο.
3.Να αναπτύξουν ικανότητες συνεργασίας .
4.Να υιοθετήσουν σωστές στάσεις στοματικής υγείας και δοντιών.
Επιμέρους Επιδιώξεις
1. Τι χρειάζονται τα δόντια και γιατί πρέπει να είναι άσπρα  και γερά .
2.Γιατί έχουν διαφορετικό σχήμα και τι εργασία εκτελούν το καθένα .
3. Πόσα πρέπει να έχω : 4-5 χρόνων και πόσα ο μεγάλος άνθρωπος.
4. Οδοντίατρος και πότε πρέπει να πηγαίνω επίσκεψη.

Φάσεις Ανάπτυξης

1η Φάση: Αναζήτηση-Διερεύνηση του θέματος
Το θέμα μας είναι συνέχεια της ενότητας το σώμα μου και οι 5 αισθήσεις. Και μαθαίνοντας το ταξίδι της τροφής ψηφίστηκε σαν ζητούμενο των νηπίων το θέμα δόντια και τι θα κάνω  για το τα έχω μέχρι να γίνω παππούς και γιαγιά. Ξεκινήσαμε αυτό το βιβλίο  της Κατερίνας Γιαννίκου.<< Δεν φοβάμαι την οδοντίατρο».
και έχει σκοπό να ευαισθητοποιήσει τα  νήπια σε θέματα  στοματικής υγιεινής και υγείας. Με αφορμή το βιβλίο αυτό ξεκινάμε ποιός φοβάται και ποιος όχι τον οδοντίατρο. Πότε πήγε και τι έκανε στον οδοντίατρο, τι εργαλεία είχε ο οδοντίατρος. Τα νήπια έχουν όλα τα ίδια δόντια. Μερικοί μαθητές έχουν διαφορετικά (έχουν αλλάξει δόντια).Και μία μαθήτρια δυσκολεύεται να φάει στο κολατσιό, διότι την εμποδίζει το δόντι που πρέπει να βγει σύντομα.

                

2η Φάση: Σχεδιασμός της δράσης
Μετά την ευαισθητοποίηση καταγράψαμε, κάναμε το πρώτο ιστόγραμμα τι ξέρουμε για το θέμα- Δόντια. Και το δεύτερο ιστόγραμμα τι θέλουμε να μάθουμε. Και εν συνεχεία το τρίτο ιστόγραμμα που θα βρούμε πληροφορίες (βιβλιοθήκη, γονείς, διαδίκτυο).
Χωριστήκαμε σε τρεις ομάδες. Η μία θα ψάξει στην βιβλιοθήκη του Σχολείου. Η 2η θα ψάξει μαζί με την νηπιαγωγό στο διαδίκτυο και η τρίτη θα ρωτήσει τους γονείς.
Κοιτάξαμε τα βιβλία και αντλήσαμε πληροφορίες και στο διαδίκτυο τις ιστοσελίδες και τις εικόνες που μας ενδιέφεραν.  Επίσης σημειώσαμε τραγούδια, αινίγματα για δόντια και τα κάναμε  εκτύπωση για να τα έχουμε. Τα παιδιά που θα ρωτούσαν  τους γονείς τους έβλεπαν τους άλλους μαθητές και συμμετείχαν όπου ήθελαν  επικουρικά στο ψάξιμο. Και το ανακοινώσαμε στους γονείς για το θέμα που θα μας απασχολήσει και ότι θα θέλαμε την βοήθειά τους.
  


3η Φάση: Υλοποίηση του σχεδιασμού - Περιγραφή δραστηριοτήτων
Αφού συγκεντρώθηκαν οι απαραίτητες πληροφορίες  στο σχολείο και από τους γονείς προχωρήσαμε στην:

1η Δραστηριότητα: (Τίτλος Δραστηριότητας) Οδοντίατρος και τι ξέρω
α) Διαβάσαμε  το βιβλίο "Δεν φοβάμαι τον οδοντίατρο" της Κατερίνας Γιαννίκου. Και βρήκαμε  ποιός φοβόταν  και τι φοβόταν. Ποιός από τα νήπια έχει ανάλογη εμπειρία και πως το έλυσε το πρόβλημα του (η μαθήτρια που είχε στην αρχή το πρόβλημα) . Θετικά και αρνητικά συναισθήματα. Και καταγραφή τους σε μεγάλο χαρτί.
                                   




β) Σε χαρτί Α4 ζωγραφίζουν το δικό τους οδοντίατρο,
γ)  Καλλιέργεια γλώσσας. Λέξεις καινούργιες από το παραμύθι π.χ. τροχός, σφράγισμα, οδοντοστοιχία, φθορίωση, ορθοδοντικός , κ.λ.π. και στην συνέχεια κάνω προτάσεις και χρησιμοποιώ κάποιες από αυτές τις λέξεις.(βοήθησε ο πίνακας αναφοράς).
                             

2η Δραστηριότητα: (Τίτλος Δραστηριότητας) Τα δόντια και τι δουλειά κάνουν
1) Με εικόνες και φωτογραφίες δοντιών. Βλέπουμε ότι έχουν διαφορετικό σχήμα ανάλογα με τη θέση στο στόμα  μας. Και διαπιστώσαμε ότι  επιτελούν διαφορετική δουλειά. Κοπτήρες   , κυνόδοντες , γομφίοι (τραπεζίτες). Διαπιστώνουμε ότι τα χρειάζονται για να μασάμε - να γελάμε  και να χαμογελάμε, να μιλάμε ορθά, να μην ψευδίζουμε. Γράφαμε τα ονόματα τους, και είναι επίσης τα νεογιλά (που δεν έχουν αλλάξει) και τα σταθερά δόντια.
2) Τα ζώα  έχουν δόντια .Και μερικά δεν έχουν και ποια έχουν,  τα δυνατότερα σαγόνια (σαρκοφάγα), φυτοφάγα λιγότερα δόντια και μερικά     δόντια καθόλου.
3) Μαθαίνω αινίγματα και τραγουδάκια  για τα δόντια  (πόσα δόντια έχω)  και εν συνεχεία το ζωγραφίζουν  σε Α4 σε σχήμα δοντιού το τραγουδάκι.





  3η Δραστηριότητα: (Τίτλος Δραστηριότητας) Μαθηματικά και δόντια

1) Πόσα δόντια  έχουν τα νήπια: από δυο νήπια (που θέλουν)  μετράω με τη βοήθεια γλωσσοπίεστρου τα δόντια και γράφω τις διαπιστώσεις  ότι:  έχουν 20 και ένας έχει 22. Και εν συνεχεία διαπιστώνουμε ότι τα δόντια είναι: 20 για νήπια 4-5 χρόνων  και 32 για ενήλικες από το πληροφοριακό υλικό.
Λέμε πάλι το τραγουδάκι πόσα δόντια έχω.
2) Απο τρεις επιλογές  κυκλώνουμε την σωστή  απάντηση σε ερώτηση  (φύλλο εργασίας)
3)Εικαστικά φτιάχνω την δική μου  οδοντόβουρτσα ζωγραφίζοντας σωστές οδηγίες στοματικές υγιεινής.


4η Δραστηριότητα: (Τίτλος Δραστηριότητας) Τροφές φιλικές και εχθρικές για τα δόντια
1) Από το "βιβλίο "Σοκολάκης και Ζαχαρούλα Τρυποδόντη  της Αννας Ράσελμαν εκδ. ΑΜΜΟΣ  κάνουμε  ανάγνωση και εν συνεχεία ευαισθητοποίηση:  σε τροφές ωφέλιμες και εχθρικές  για τα δόντια.
2) Κάνουμε  κατηγοριοποίηση τροφών  - εχθροί  και φίλοι των δοντιών. 
3) Φύλλο εργασίας α) το χαρούμενο δόντι : ζωγράφισε τι τρώει  β)  το λυπημένο δόντι  ζωγράφισε τι τρώει.
4) Διαπιστώσουμε ότι αρκετά νήπια επέλεξαν  τις ίδιες  ωφέλιμες τροφές (π.χ. λαχανικά, φρούτα, τυρί, γάλα) και τις ίδιες βλαβερές  (ζάχαρη, καραμέλα, γλιφιτζούρι)
5) Απο το διαδίκτυο το τραγουδάκι "ο μπαμπά μου  με ρωτάει , της Ελένης Καπηλίδου).
6)Από το DVD της ελληνικής οδοντιατρικής ομοσπονδίας ,βλέπουμε το σωστό βούρτσισμα των δοντιών.

4η Δραστηριότητα: (Τίτλος Δραστηριότητας) Κανόνες για λαμπερό χαμόγελο
Διαβάζουμε το βιβλίο " Ο Λουκουμάκης στην Καραμελοχώρα" της Ανθούλας Αθανασιάδου  εκδ. κέρδος. Και ξαναθυμούμαστε ότι
α) Τα πολλά γλυκά βλάπτουν  τα δόντια
β) Παχαίνουν και
γ)  Κάνουν εφιάλτες στον ύπνο και
δ)  δεν έχουν  βιταμίνες και κάνουμε τις  6 οδηγίες για το λαμπερό χαμόγελο - εικονόλεξο για να έχουμε δόντια μέχρι τα γεράματα.


 5η Δραστηριότητα: Και για να θυμόμαστε κι εμείς τις οδηγίες για λαμπερό χαμόγελο και άσπρα δόντια κάνουμε ένα εικονόλεξο με 6 συμβουλές.
ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΛΑΜΠΕΡΟ ΧΑΜΟΓΕΛΟ
1. Βουρτσίζω..................................(τα δόντια) μετά το φαγητό και τα γλυκά.
2. Χρησιμοποιώ μόνο τη δική μου....................(οδοντόβουρτσα)
3. Ξεπλένω....................................(το στόμα μου) μετά το βούρτσισμα.
4. Ξεπλένω την...........................(οδοντόβουρτσα)
5. Πηγαίνω......................................(στον οδοντίατρο) τακτικά.
6. Τρώω υγιεινά.............................. ΟΧΙ ΠΟΛΥ  ΓΙΑ ΤΟΥΣ  ΜΕΓΑΛΟΥΣ ΟΧΙ
Λαχανικά
Φρούτα
Γάλα
ΟΧΙ
Καραμέλες
Γλυκά
Καφές και κόκα- κόλα





Ένα επιτραπέζιο παιχνίδι: 20 δόντια , και 2 ζάρια και μια οδοντόβουρτσα ζωγραφισμένη  για κάθε παίχτη, και πρέπει  να διασχίσουν την οδοντοστοιχία από το 1 έως το 20. Όμως πάνε 2 τετράγωνα  πίσω αν σταματήσουν σε εχθρό του δοντιού (καραμέλα, γλιφιτζούρι, τούρτα). Αν σταματήσουν σε φίλο των δοντιών (γάλα, γιαούρτι, τυρί, φρούτα) προχωρούν  2 τετράγωνα. Το παιχνίδι τελειώνει ,όταν όλοι φτάσουν στο τέρμα.
Δυνατά σημεία: το θέμα ήταν επιθυμητό και το αντικείμενο επεξεργασίας ήταν πάνω και  στο σώμα και εύκολο στην παρατήρηση και επεξεργασία.
Αρνητικά σημεία: σε μερικές δραστηριότητες δυσκολεύτηκαν τα προνήπια .Και βοηθήθηκαν από  την ομάδα τους.


4η Φάση: Αξιολόγηση.
Η αξιολόγηση έγινε μαζί με τα παιδιά και βλέποντας όλο το τελειωμένο υλικό (ζωγραφιές .χαρτοκολητικές, ποιήματα ,αινίγματα, λέξεις ,αριθμούς  και οδηγίες σωστής στοματικής υγιεινής διαπιστώθηκε ότι:
Το πρόγραμμα ευαισθητοποίησε  τα παιδιά και τους γονείς και αποκόμισαν  και έμαθαν  καινούργια πράγματα.
Συγκεκριμένα έμαθαν ότι
1. Κάθε μέρα πρέπει να βουρτσίζω τα δόντια .
2. Πάω στον οδοντίατρο και όταν  δεν πονάω για φθορίωση και προληπτικό έλεγχο
3. Βάζω οδοντόκρεμα ίσα με ένα ρεβίθι.
4. Έχω μόνο την δική μου οδοντόβουρτσα.
5.  Την αλλάζω κάθε τρεις μήνες
6. Η νεράϊδα των δοντιών  την νύχτα παίρνει  το αλλαγμένο δόντι  και φέρνει  δωράκι .
7.  Πρέπει να προσέχω να μην σπάσω τα δόντια μου σε τραυματισμό.
8. Θα τα αλλάξω όταν γίνω 5 χρονών και μεγαλύτερος
9. Τα χρειάζομαι  για να τρώω, να γελάω, να μιλάω, να δαγκώνω, να παίζω μουσικά όργανα :φλογέρα, κλαρίνο).
10.Απέκτησαν καλές καθημερινές συνήθειες επιλέγοντας με τους γονείς τους υγιεινό κολατσό.
Επίσης βελτίωσαν τον προφορικό τους λόγο ,έμαθαν καινούργιες λέξεις και έκαναν προτάσεις με αυτές .Βοηθήθηκαν από τον πίνακα αναφοράς.
Στον γραπτό λόγο: Η αναδυόμενη αυθόρμητη γραφή.
Στα μαθηματικά από το εποπτικό υλικό μέτρησαν και πρόσθεσαν τα πάνω και τα κάτω δόντια, με βοήθεια πάνω από τον αριθμό 10.
Στα εικαστικά ζωγράφισαν ,έκοψαν και  κόλησαν στις ομάδες όπου μπορούσε το κάθε μέλος της ομάδας βοήθησε ανάλογα με τις ικανότητες του.
Επαιξαν συμβολικό παιχνίδι :οδοντίατρος και πελάτης .
Τραγούδησαν και έμαθαν αινίγματα για τα δόντια.
Αντάλλαξαν απόψεις είπαν και άκουσαν ιδέες και βγάλανε συμπεράσματα και κάνανε γενικεύσεις.
Εγινε ανατροφοδότηση με  τα κατάλληλα βιβλία  στην δεύτερη και Τρίτη φάση, για να προχωρήσουν σε περισσότερη σκέψη και εύρεση λύσεων σε ερωτήματα και διλλήματα.


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-Δεν φοβάμαι τον οδοντίατρο ,Κατερίνας Γιαννίκου,ΜΟΝΤΕΡΝΟΙ ΚΑΙΡΟΙ.
-Σοκολάκης και Ζαχαρούλα Τρυποδόντη ,Άννας Ράσελμαν, ΑΜΜΟΣ.
-Ο Λουκουμάκης στην  Καραμελοχώρα , Ανθούλα  Αθανασιάδου ,ΚΕΔΡΟΣ.

ΑΛΛΑ ΒΟΗΘΗΜΑΤΑ
-ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ –ΚΑΤΑΛΛΗΛΕΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ.
-ΕΠΟΠΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ (ΟΔΟΝΤΟΚΡΕΜΑ,ΟΔΟΝΤΟΒΟΥΡΤΣΑ,ΟΔΟΝΤΙΚΟ ΝΗΜΑ ,ΟΔΟΝΤΟΓΛΥΦΙΔΕΣ,ΣΤΟΜΑΤΙΚΟ ΔΙΑΛΥΜΑ)-
-ΕΙΚΟΝΕΣ ΣΧΕΤΙΚΕΣ
-DVD EΛΛΗΝΙΚΗΣ ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΙΚΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ,για  το σωστό βούρτσισμα δοντιών.


             



 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου