Ενδοσχολική
Επιμόρφωση:
ΟΜΑΛΗ
ΜΕΤΑΒΑΣΗ
από
το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό
Νηπιαγωγείο:
1o
2/θ Νηπιαγωγείο
Μεγαλόπολης
Νηπιαγωγοί: Θεοδωροπούλου Κωνσταντίνα- ΟΙκονόμου Θεοδώρα
Νηπιαγωγοί: Θεοδωροπούλου Κωνσταντίνα- ΟΙκονόμου Θεοδώρα
Αριθμός
συμμετεχόντων παιδιών (νηπιαγωγείου + δημοτικού): 47
Δημοτικό
Σχολείο που συνεργάστηκε: 4ο Δημοτικό Σχολείο Μεγαλόπολης
- Περιγραφή (σε 2
γραμμές) της δραστηριότητας που πραγματοποιήθηκε στην Α΄ Δημοτικού.
Τα
νήπια υπαγόρευσαν και οι μαθητές της Πρώτης τάξης έγραψαν την πρόσκληση για τη
γιορτή της 25ης Μαρτίου. Η πρόσκληση
μοιράστηκε στους γονείς των νηπίων.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΠΟΥ ΥΛΟΠΟΙΗΘΗΚΕ ΣΤΟ
ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
- Τίτλος δραστηριότητας:
«Όλοι ίδιοι όλοι διαφορετικοί»
- Στόχος
δραστηριότητας: Η συνεργασία και η αλληλεπίδραση των νηπίων με τους
μαθητές της Α΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου στο πλαίσιο δραστηριοτήτων της
ανάγνωσης ενός βιβλίου.
- Αναλυτική Περιγραφή
δραστηριότητας:
Τα
νήπια αρχικά καλωσόρισαν τους μαθητές της Α΄τάξης. Στη συνέχεια
πραγματοποιήθηκε ένα παιχνίδι γνωριμίας. Κάθε παιδί κρατώντας μια χάρτινη
παπαρούνα έλεγε το όνομά του και μετά την προσέφερε στο διπλανό του.
Είχαμε
φροντίσει ώστε τα παιδιά να κάθονται
εναλλάξ νήπια με πρωτάκια. Όταν ολοκληρώθηκαν οι συστάσεις προβάλλαμε με την
βοήθεια του προτζέκτορα εικόνες λιβαδιών με μαργαρίτες και παπαρούνες και με τα
παιδιά έγινε συζήτηση για τα λουλούδια.
Με τα νήπια είχαμε ετοιμάσει σε χαρτί
του μέτρου ένα καταπράσινο λιβάδι χωρίς
λουλούδια όμως, το οποίο χρησιμοποιήσαμε στη συνέχεια για να κάνουμε με τα
παιδιά σύγκριση ως προς το αν και οι δικές μας μαργαρίτες είναι ίδιες . Όλα τα
παιδιά σχεδίασαν και έκοψαν το καθένα τη δική τους μαργαρίτα και την κολλήσαμε
στο «λιβάδι».
Στη συνέχεια η δασκάλα άρχισε την αφήγηση του παραμυθιού «Το
χαρούμενο λιβάδι» της Φυλλιώς Νικολούδη το οποίο ήταν σε μορφή power point ώστε
να μπορούν να το βλέπουν όλοι στον πίνακα.
Τα παιδιά κατά τη διάρκεια της
ανάγνωσης σε μεικτές ομάδες συμμετείχαν σε δραστηριότητες δραματοποίησης των
σκηνών της ιστορίας , σε ρόλους ηρώων οι οποίοι εξέφραζαν τα συναισθήματα που
ένιωθαν , σε γλωσσικά παιχνίδια κατά τα οποία τα πρωτάκια διάβαζαν δυο λέξεις
και τα νήπια τις ένωναν για να φτιάξουν μια σύνθετη αλλά και αντίστροφα.
Δόθηκε
στα παιδιά η ευκαιρία να μιλήσουν για τις ομοιότητες που έχουμε οι άνθρωποι και
τις διαφορές μας αλλά και για τα αγαπημένα τους παιχνίδια τα οποία είναι όμοια
αυτά που παίζουν τα παιδιά του Νηπιαγωγείου και αυτά των παιδιών της Α΄τάξης
του Δημοτικού. Η δραστηριότητα τελείωσε με την κατασκευή μιας γλάστρας για κάθε
τάξη στην οποία τα παιδιά έφτιαξαν μαργαρίτες το κοτσάνι των οποίων ήταν ένα
μολύβι . Στερέωσαν τα μολύβια πάνω στο φελιζόλ που υπήρχε μέσα στην γλάστρα και
στη μέση έβαλαν μια παπαρούνα σαν εκείνη που ξεκίνησε η δραστηριότητα με το
παιχνίδι γνωριμίας.
Τα παιδιά της Πρώτης τάξης προσέφεραν στα νήπια ένα χάρτινο λουλουδένιο καλαθάκι και ένα βιβλίο
με ζωγραφιές.
- Προσδοκώμενα αποτελέσματα:
1.Να
συνεργαστούν τα παιδιά μεταξύ τους για την επίτευξη ενός σκοπού.
2.Να
γνωρίσουν τους άλλους και να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές.
3.
Να
αναπτύξουν διαπροσωπικές σχέσεις.
- Τεχνικές Υλοποίησης
της δραστηριότητας:
1.Ανάγνωση
ιστορίας
2.
Χρήση
των Νέων Τεχνολογιών
3.
Δραματοποίηση
και Εικαστικές Τέχνες.
- Τελικό Προϊόν:
Μια γλάστρα με
μαργαρίτες-μολύβια φτιάχτηκε για κάθε τάξη. Τα παιδιά έγραψαν το όνομά τους
στις μαργαρίτες , τις τοποθέτησαν στη γλάστρα και θα μπορέσουν να
χρησιμοποιήσουν τα μολύβια στην τάξη τους.
- Τρόποι καταγραφής:
- Μέσω
της παρατήρησης δάσκαλοι και νηπιαγωγοί εντόπισαν τα σημεία αλληλεπίδρασης
νηπίων και μαθητών της Α ΄τάξης.
- Με
τη χρήση ανοικτών ερωτήσεων τα παιδιά ενεπλάκησαν σε συζήτηση με αφορμή τα
γεγονότα της ιστορίας.
- Χρόνος που
διατέθηκε για τον κοινό προγραμματισμό της δραστηριότητας, με τους
συναδέλφους του Δημοτικού - Συνεργασία:
Με
τις συναδέλφους του Δημοτικού επικοινωνήσαμε τηλεφωνικά δυο φορές. Ο χρόνος διεξαγωγής
της δραστηριότητας αποφασίστηκε πριν τις διακοπές του Πάσχα. Μετά τις διακοπές
υπήρξε η δεύτερη τηλεφωνική επικοινωνία όπου συζητήθηκαν οι λεπτομέρειες της
δραστηριότητας και ο χρόνος που θα απαιτούνταν.
- Υπάρχουν οφέλη από
αυτή τη διαδικασία; Αν ναι,………………………….
Η
οργάνωση των δραστηριοτήτων στα πλαίσια του προγράμματος της Μετάβασης των
παιδιών του Νηπιαγωγείου στο Δημοτικό σχολείο απαιτεί τη στενή συνεργασία των
εκπαιδευτικών. Σε διαφορετική περίπτωση είναι αβέβαιη η έκβασή τους. Η στενή
συνεργασία προσφέρει ποικιλία στις δραστηριότητες , καλύτερη οργάνωση και
προλαμβάνει τυχόν δυσκολίες που μπορεί να προκύψουν.
Α) Ποια θεωρείτε ότι είναι τα οφέλη
των παιδιών του νηπιαγωγείου από την υλοποίηση του προγράμματος της ομαλής
μετάβασης από το Ν. στο Δ. :
Τα
παιδιά του Ν. γνωρίζουν ότι το επόμενο
σχολικό έτος θα βρεθούν σε έναν νέο χώρο όπου θα κάνουν διαφορετικά πράγματα
από ότι στο Νηπιαγωγείο. Τα παιδιά μέσα στο οικογενειακό περιβάλλον ακούν για
το Δημοτικό σχολείο και τις υποχρεώσεις που θα έχουν εκεί και διαμορφώνουν μια
πρώτη αντίληψη. Το πρόγραμμα Μετάβασης βοηθά τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με το
νέο χώρο και να αλληλεπιδράσουν με τους μαθητές του Δημοτικού σχολείου
εντοπίζοντας ομοιότητες και διαφορές και να πάρουν κάποιες πρώτες απαντήσεις
σχετικά με αυτά που τα απασχολούν. Με αυτό τον τρόπο μειώνεται το άγχος που
αντιμετωπίζουν για το άγνωστο περιβάλλον που θα βρεθούν.
Β) Ποια θεωρείτε ότι είναι τα οφέλη
των παιδιών της Α΄ δημοτικού από την υλοποίηση του προγράμματος της ομαλής
μετάβασης από το Ν. στο Δ. :
Τα
παιδιά της Α ΄ δημοτικού συμμετέχοντας στις δραστηριότητες με τα νήπια αποκτούν
υπευθυνότητα , αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και αποκτούν αυτοπεποίθηση γιατί
μπαίνουν στο ρόλο του καθοδηγητή σε ένα χώρο που γνωρίζουν και προσπαθούν να
τον κάνουν γνωστό στους άλλους. Συμμετέχοντας σε δραστηριότητες με τα νήπια
ξεφεύγουν από την καθημερινή ρουτίνα της τάξης και νιώθουν χαρούμενα που
επιστρέφουν σε ένα οικείο για αυτά χώρο όπως είναι το Νηπιαγωγείο.
Γ) Ποια θεωρείτε ότι είναι τα οφέλη
των εκπαιδευτικών του Νηπιαγωγείου, από την υλοποίηση του προγράμματος της
ομαλής μετάβασης από το Ν. στο Δ. :
Η
συνεργασία με τους δασκάλους για την εκπόνηση κοινών δραστηριοτήτων και η
ανταλλαγή ιδεών οδηγεί στην καλύτερη γνωριμία
και στον εντοπισμό ομοιοτήτων και διαφορών ανάμεσα στους δυο κλάδους της
εκπαίδευσης. Η ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης των νηπιαγωγών μέσω της αναγνώρισης
της δουλειάς που γίνεται στην προσχολική εκπαίδευση που επειδή διαφέρει από τις
μεθόδους που χρησιμοποιούνται για την απόκτηση της επίσημης γνώσης στο Δημοτικό
σχολείο την καθιστά σε μερικές περιπτώσεις «υποδεέστερη».
Δ) Ποια θεωρείτε ότι είναι τα οφέλη
εκπαιδευτικών της Α΄ δημοτικού από την
υλοποίηση του προγράμματος της ομαλής μετάβασης από το Ν. στο Δ.:
Οι
δάσκαλοι έχουν την ευκαιρία να μπουν στο χώρο του νηπιαγωγείου και να δουν όλα όσα πραγματικά προσφέρει στα
παιδιά. Συνεργάζονται με τις νηπιαγωγούς και κατανοούν ότι οι διδακτικές
μέθοδοι που χρησιμοποιούνται στο νηπιαγωγείο είναι διαφορετικές γιατί πρέπει να
είναι σύμφωνες με το ηλικιακό και αναπτυξιακό επίπεδο του παιδιού. Κάποιες
διδακτικές μέθοδοι της προσχολικής
μπορούν να εφαρμοστούν και στις πρώτες
τάξεις του Δημοτικού σχολείου στα πλαίσια των διαφόρων γνωστικών
αντικειμένων.
- Αξιολόγηση της
δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε
διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ποια
ήταν τα δυνατά και ποια τα
αδύνατα σημεία στον προγραμματισμό και στην υλοποίηση της δραστηριότητας,
δυσκολίες που συναντήσατε):
Τα παιδιά κατάφεραν να
συνεργαστούν μεταξύ τους στα πλαίσια της δραστηριότητας. Άκουσαν την ιστορία
,συμμετείχαν σε δραστηριότητες παντομίμας , σε εικαστικές δραστηριότητες και
είπαν την γνώμη τους κατά την διάρκεια της αφήγησης. Η επίσκεψη των παιδιών της
Πρώτης διήρκησε 1,5 ώρα. Προς το τέλος τα παιδιά είχαν κουραστεί λίγο. Επειδή ο
αριθμός των παιδιών ήταν αρκετά μεγάλος ( 30 νήπια και προνήπια και 17
πρωτάκια) , όταν η κούραση τα κατέβαλε ήταν λίγο δύσκολο να επικρατήσει
παραπάνω ησυχία. Θα ήταν καλύτερο να χωρίσουμε τα παιδιά σε δυο ομάδες αφού
αποφασίσαμε να εντάξουμε και τα προνήπια στην δραστηριότητα. (Εκ των υστέρων
επίσης σκεφτήκαμε η γλάστρα με τα μολύβια θα μπορούσε να περιέχει ξυλομπογιές
που τα παιδιά θα χρησιμοποιούσαν στην τάξη τους για ζωγραφική).
Μετά την ολοκλήρωση των επισκέψεων, ένα παιδί του νηπιαγωγείου κάθισε στη γωνιά γραφής, πήρε μολύβι και χαρτί και άρχισε να γράφει γράμματα και αριθμούς.
Στην ερώτηση της νηπιαγωγού, για το τι κάνει, η απάντηση ήταν: "ΠΑΙΖΩ ΔΗΜΟΤΙΚΟ"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου