Σάββατο 23 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2013-2014 ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ- 15ο Νηπιαγωγείο Τρίπολης


Σχολική Χρονιά: 2013-2014
«ΣΕΒΟΜΑΙ ΤΗ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ»
Δραστηριότητες Διαπολιτισμικής Ευαισθητοποίησης
Νηπιαγωγείο: 15ο Νηπιαγωγείο Τρίπολης
Νηπιαγωγοί: Πατσιαούρα Λένα- Καρατάσιου Στεφανία- Ξύδη Αλίκη
Αριθμός συμμετεχόντων παιδιών: 30

1η Δραστηριότητα
·                     Τίτλος δραστηριότητας: «Ζωγραφική με το στόμα»
·                     Στόχος δραστηριότητας:  Να κατανοήσουν τα παιδιά ότι υπάρχουν άνθρωποι με
                   ιδιαιτερότητες που δεν υστερούν σε σχέση με μας.           
·                                              Περιγραφή δραστηριότητας:
    Είδαμε πίνακες ζωγραφικής φτιαγμένους από ανθρώπους χωρίς χέρια. Είπαμε τις απόψεις μας σχετικά με το πώς μπόρεσαν να ζωγραφίσουν αυτόν τον πίνακα (στόμα, πόδια), αν ήταν δύσκολο ή εύκολο κ.α. Στη συνέχεια τα παιδιά αποφάσισαν να ζωγραφίσουν έναν πίνακα από αυτούς, με τα χέρια τους στην αρχή και μετά με το στόμα.
·                                  Προσδοκώμενα  αποτελέσματα:
1.      Να κατανοήσουν ότι υπάρχουν άνθρωποι «διαφορετικοί» από μας.
  1. Να καταλάβουν ότι όταν κάποιος «υστερεί» σε κάτι, μπορεί να υπερτερεί σε κάτι άλλο.
  2. Να νιώσουν θαυμασμό για αυτούς τους ανθρώπους και να καταλάβουν ότι πρέπει να τους προσέχουμε και να τους βοηθάμε όταν χρειάζεται και όχι να τους κοροϊδεύουμε.
·                     Τελικό Προϊόν (όπου δημιουργήθηκε):
     Τα παιδιά κατάλαβαν ότι μπορεί κάποιοι άνθρωποι να είναι διαφορετικοί από εμάς (χωρίς χέρια) αλλά μπορούν να κάνουν πράγματα που για μας είναι πολύ δύσκολο ή και αδύνατο (να ζωγραφίσουμε χωρίς χέρια).


·                                              Δυνατά σημεία της δραστηριότητας
1. Η συγκεκριμένη δραστηριότητα είχε κάτι το διαφορετικό, κάτι το μη συνηθισμένο (ζωγραφική με το στόμα) με αποτέλεσμα να τους κεντρίσει πιο πολύ το ενδιαφέρον.
2.Ήταν εύκολο να συνειδητοποιήσουν τις πρακτικές δυσκολίες αυτών των    ανθρώπων.
            
·                     Αδύνατα σημεία της δραστηριότητας
    Ήταν δύσκολο να βοηθήσουμε τα παιδιά να ξεφύγουν από την παρατήρηση της εξωτερικής εμφάνισης των ανθρώπων χωρίς χέρια και να προχωρήσουν και να σταθούν στο γεγονός ότι αυτοί οι άνθρωποι μπορούν να πετύχουν πράγματα που σε εμάς είναι (όπως διαπιστώσαμε με τη ζωγραφική) αδύνατο.
·                       Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ο βαθμός ανταπόκρισης από τα παιδιά, δυσκολίες που συναντήσατε):
     Θεωρώ ότι επετεύχθη ο αρχικός μας στόχος. Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν με     ενθουσιασμό, δεδομένου ότι ο αρχικός σχεδιασμός αναδιαμορφώθηκε διότι οδηγηθήκαμε σε περαιτέρω δραστηριότητες που δεν τις είχαμε σχεδιάσει από την αρχή όπως: να γίνουμε άνθρωποι χωρίς το ένα μας πόδι, χωρίς μάτια και να κάνουμε αντίστοιχα παιχνίδια όπως τυφλόμυγα, κουτσό κ.α.

                  

                                  



             

2η Δραστηριότητα

·                                       Τίτλος δραστηριότητας: « Εγώ και ο άλλος »
·               Στόχος δραστηριότητας:  Να καταλάβουν τα παιδιά ότι με τον «άλλον» είμαστε           τόσο ίδιοι αλλά και τόσο διαφορετικοί και ότι αυτές οι διαφορές μας, μας ενώνουν και μας κάνουν πιο δυνατούς.
·                                       Περιγραφή δραστηριότητας:
             Τα παιδιά κάθονται με το ζευγάρι τους απέναντι και ζωγραφίζουν σε ένα χαρτί     Α4, διπλωμένο στα δύο, απ’ τη μια πλευρά τον εαυτό τους, δίνοντας έναν χαρακτηρισμό και απ’ την άλλη ζωγραφίζουν το ζευγάρι τους, πως το βλέπουν, δίνοντας πάλι έναν χαρακτηρισμό. Μετά ακολούθησε συζήτηση στην ομάδα για τις μεταξύ μας ομοιότητες και διαφορές. Μετά, στο άκουσμα μιας μουσικής, το κάθε παιδί ενώ κινείται καλεί το ζευγάρι του λέγοντας το «γιατί» τον επέλεξε, βάζοντας κάτω μια παλάμη - χαρτοκοπτική- (που συμβολίζει το χέρι του). Σταδιακά σχηματίζεται ένας κύκλος από όλα τα παιδιά της τάξης (που κάνουν το ίδιο). Χορεύουν όλα μαζί στη φορά του κύκλου φωνάζοντας το σύνθημα της τάξης μας: «ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΦΙΛΟΙ ΚΑΛΟΙ, ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΠΙΟ ΔΥΝΑΤΟΙ» και έτσι ολοκληρώνεται και η σύνθεση με τις παλάμες τους.
·                                       Προσδοκώμενα  αποτελέσματα:
1.      Να καταλάβουν ότι με τον «άλλο» έχουμε πολλές ομοιότητες αλλά και διαφορές.
2.      Ότι ο καθένας μας αντιλαμβάνεται το καθετί απ’ τη δική του οπτική γωνία.
3.      Ότι αν και είμαστε διαφορετικοί μπορούμε όλοι μαζί να συνυπάρξουμε, να παίξουμε, να ζωγραφίσουμε, να γελάσουμε κ.α.

·                                       Τελικό Προϊόν (όπου δημιουργήθηκε):
              Τα παιδιά κατάλαβαν ότι δεν έχει καμία σημασία που ο καθένας μας είναι    διαφορετικός και ότι όλοι μαζί αποτελούμε μια ομάδα.

·                                       Δυνατά σημεία της δραστηριότητας
   Ότι η αρχική δραστηριότητα εμπλουτίστηκε με διάφορες περαιτέρω δραστηριότητες που περιλάμβαναν και συζήτηση και ζωγραφική και μουσική και χορό και κίνηση, πράγμα που αύξησε το ενδιαφέρον των παιδιών.

·                                       Αδύνατα σημεία της δραστηριότητας:
        Το αδύνατο σημείο ήταν ότι κάποια παιδιά δυσκολεύτηκαν να δεχθούν ότι «ο     άλλος» τους έβλεπε διαφορετικά από ότι βλέπουν τα ίδια τον εαυτό τους.
·               Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ο βαθμός ανταπόκρισης από τα παιδιά, δυσκολίες που συναντήσατε):
   Θεωρώ ότι πέτυχε ο αρχικός μας στόχος. Το ενδιαφέρον των παιδιών ήταν αμείωτο μέχρι τέλους και σε αυτό συνετέλεσε το γεγονός ότι εμπλουτίστηκε η αρχική δραστηριότητα και με άλλες προκειμένου να καταλάβουν τα παιδιά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, ότι έχουμε μεταξύ μας πολλές ομοιότητες αλλά και πολλές διαφορές. Και ότι αυτό αποτελεί το συνδετικό κρίκο που ενώνει την ομάδα μας και μας κάνει πιο δυνατούς. Η δυσκολία που συνάντησα ήταν ότι αισθάνθηκα ότι για να επιτευχθεί ο αρχικός μου στόχος έπρεπε να εμπλουτίσω την αρχική μου δραστηριότητα και με άλλες περαιτέρω δραστηριότητες.





3η Δραστηριότητα
·                                       Τίτλος δραστηριότητας: «Τα κουτιά της διαφορετικότητας»
Στόχος δραστηριότητας:  Να αντιληφθούν τα παιδιά τη διαφορά του «φαίνεσθε» από το «είναι».
·                                       Περιγραφή δραστηριότητας:
      Κάποια μέρα έξω από την πόρτα της τάξης βρήκαμε «τυχαία» δύο πακέτα. Ήταν ίδιου σχήματος, μεγέθους και βάρους. Η μόνη διαφορά ήταν ως προς το περιτύλιγμα. Το ένα ήταν τυλιγμένο σε γυαλιστερό πολύχρωμο χαρτί. Το άλλο ήταν με παλιό τσαλακωμένο χαρτί εφημερίδας, μισοσκισμένο, δεμένο με ένα σπάγκο. Τότε προτρέψαμε τα παιδιά να διαλέξουν ένα πακέτο από τα δύο. Όλα επέλεξαν να ανοίξουν το πακέτο με το εντυπωσιακό περιτύλιγμα. Με έκπληξη διαπίστωσαν ότι μέσα είχε πέτρες και απογοητεύτηκαν. Μετά από αυτό εξέφρασαν την περιέργεια και την επιθυμία να ανοίξουν και το άλλο πακέτο και τότε είδαν πως είχε μέσα πολύχρωμες αρωματικές καραμέλες. Ξαφνιάστηκαν ευχάριστα.
·                                       Προσδοκώμενα  αποτελέσματα:
1.      Να προβληματιστούν τα παιδιά ως προς τη διαφορά της εικόνας απ’ την πραγματικότητα.
2.      Να διαπιστώσουν πως η εξωτερική εμφάνιση δεν ταυτίζεται απαραίτητα με την πραγματικότητα.
3.      Να αποδεχθούν το διαφορετικό χωρίς προκαταλήψεις.

·                                       Τελικό Προϊόν (όπου δημιουργήθηκε):
  Με το άνοιγμα των πακέτων τα παιδιά είδαν το περιεχόμενο και προβληματίστηκαν διότι είχαν κάνει λάθος προβλέψεις. Διαπίστωσαν πως το όμορφο πακέτο δεν είχε το αντίστοιχο περιεχόμενο. Με κατάλληλες ερωτήσεις βοηθήσαμε τα παιδιά να συνειδητοποιήσουν πως ότι είναι ωραίο σε εμφάνιση δεν είναι απαραίτητα και το πιο καλό. Τέλος μεταφέραμε όλο αυτό το παιχνίδι σε επίπεδο ανθρώπων. Είδαμε λοιπόν πως δεν πρέπει να απορρίπτουμε κάποιους ανθρώπους μόνο και μόνο επειδή δε μοιάζουν μαζί μας.

·                                       Δυνατά σημεία της δραστηριότητας:
   Η ενθουσιώδης συμμετοχή όλων των παιδιών που εντυπωσιάστηκαν και  προσπάθησαν να μαντέψουν. Εξέφρασαν όλα πολύ ωραίες ιδέες για τον αποστολέα και το περιεχόμενο των πακέτων και όταν απογοητεύτηκαν με το άνοιγμα τότε αναζήτησαν αλλού διέξοδο.

·                                       Αδύνατα σημεία της δραστηριότητας:
  Το αδύνατο σημείο έχει να κάνει με το γεγονός ότι στην αρχή όλα τα παιδιά  επέλεξαν (όπως ήταν αναμενόμενο) το ωραίο πακέτο. Δεν υπήρχε έτσι άλλη οπτική. Όταν όμως η ομάδα κατέληξε σε αδιέξοδο τότε πρότειναν και το άλλο πακέτο.

·               Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ο βαθμός ανταπόκρισης από τα παιδιά, δυσκολίες που συναντήσατε):

   Ολοκληρώνοντας, διαπιστώσαμε ότι το ενδιαφέρον των παιδιών ήταν αμείωτο μέχρι τέλους. Ο αρχικός στόχος επιτεύχθηκε γιατί όλα τα παιδιά κατανόησαν ότι η εξωτερική εμφάνιση δεν ταυτίζεται απαραίτητα με την πραγματικότητα. Η δυσκολία που συναντήσαμε είχε να κάνει με την αρχική ομοφωνία στην επιλογή του πακέτου όπου δεν υπήρξε αντίθετη γνώμη, αλλά αυτό ξεπεράστηκε εύκολα από τα ίδια τα παιδιά όταν οδηγήθηκαν σε αδιέξοδο και αναγκάστηκαν να κάνουν και άλλη επιλογή. Άλλη μια δυσκολία είχαμε στη μεταφορά του προβληματισμού σε επίπεδο ανθρώπων. Αλλά και εκεί, με κατάλληλες ερωτήσεις και ανατρέχοντας σε γνωστά παραμύθια και γεγονότα, οικεία στα νήπια οδηγηθήκαμε στο σωστό συμπέρασμα. Τέλος, αυτή η δραστηριότητα στάθηκε αφορμή να μιλήσουμε για τα παιδιά όλου του κόσμου, τις ομοιότητες, τις διαφορές και τον υγιή και αρμονικό τρόπο συνύπαρξης όλων μαζί.
                                            
           

                                        



                            














Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου