Τετάρτη 20 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2013-2014 ΣΧΕΔΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ- 1ο Νηπιαγωγείο Μεγαλόπολης

  Σχολική χρονιά 2013-2014
Νηπιαγωγείο:1o ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗΣ-ΚΛΑΣΙΚΟ ΤΜΗΜΑ
Νηπιαγωγός: Θεοδωροπούλου Ντίνα
Τίτλος σχεδίου εργασίας: "ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΔΕΙΝΟΣΑΥΡΟΥΣ"
Στόχος  :Να ενθαρρυνθούν τα παιδιά να διευρύνουν τις γνώσεις τους για τους ζωικούς οργανισμούς.
Επιμέρους Επιδιώξεις
Τα παιδιά μέσα από το project ενθαρρύνονται:
 1.Να βελτιώνουν  και να εμπλουτίζουν τον προφορικό τους λόγο
2.Να κάνουν συγκεκριμένες επιλογές βιβλίων ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους ή το θέμα που τα απασχολεί κάθε φορά.
3.Να κατανοήσουν τη σημασία της γραφής ως μέσου επικοινωνίας  με την ενεργή  συμμετοχή τους  στη δημιουργία κειμένων.
4.Να προβληματίζονται και να ερευνούν ποικίλες καταστάσεις ,να στηρίζονται σε προηγούμενες γνώσεις και εμπειρίες.
5.Να μετρούν χρησιμοποιώντας αυθαίρετες ή συμβατικές  μονάδες μέτρησης 
6.Να εμπλουτίζουν τη γλώσσα  και με λέξεις που συνδέονται με τα μαθηματικά
7.Να αναπτύσσουν ικανότητες συνεργασίας.
8.Να κατανοούν την αξία της  ομαδικής  εργασίας και της από κοινού ανακάλυψης
9.Να αξιοποιούν την τεχνολογία.
10.Να αναγνωρίζουν τη χρησιμότητα ορισμένων εργαλείων και οργάνων για τη συλλογή πληροφοριών και να εξοικειωθούν με τη χρήση τους.
11.Να παρατηρούν και να προσπαθούν να ερμηνεύσουν το φυσικό περιβάλλον με πολλούς τρόπους και χρησιμοποιώντας ποικίλα υλικά.
12.Να πλάθουν και να μορφοποιούν
Φάσεις Ανάπτυξης
1η Φάση: Αναζήτηση- Διερεύνηση του θέματος
Η  καθημερινή ενασχόληση των παιδιών κατά τις ελεύθερες δραστηριότητες με τους πλαστικούς δεινόσαυρους-παιχνίδια μας οδήγησε στην απόφαση να ρωτήσουμε τα παιδιά αν ήθελαν να ασχοληθούμε με αυτούς .Όταν η ομάδα των παιδιών συμφώνησε ως προς την επιλογή του θέματος ξεκίνησε η διερεύνηση του «Τι ξέρουν» τα παιδιά για αυτούς. Οι απαντήσεις  καταγράφηκαν σε ιστόγραμμα από την εκπαιδευτικό
Στη συνέχεια στα παιδιά απευθύναμε την ερώτηση «Τι θέλουμε να μάθουμε για αυτούς;» και καταγράψαμε σε ιστόγραμμα τις απαντήσεις τους:




                            




2η Φάση: Σχεδιασμός  της  δράσης
Στη φάση αυτή του σχεδίου εργασίας ρωτήσαμε τα παιδιά «Τι κάνουμε για να μάθουμε όλα αυτά που θέλουμε;» Καταγράψαμε και πάλι τις απαντήσεις τους σε ιστόγραμμα
Σε αυτή τη φάση του project με τα παιδιά χωρίσαμε ομάδες εργασίας. Μερικά παιδιά  θα αναλάμβαναν τις μετρήσεις  ,κάποια άλλα θα αναλάμβαναν να φτιάξουν με πλαστελίνη δεινόσαυρους τους οποίους θα τοποθετούσαμε σε ένα χάρτινο κουτί που θα γινόταν ένα πάρκο δεινοσαύρων , άλλη ομάδα θα αναλάμβανε το γράψιμο κειμένων  για τις ανάγκες του σχεδίου εργασίας και τέλος μια άλλη ομάδα θα αποτύπωνε εικαστικά  τις γνώσεις που θα προέκυπταν  για τους δεινόσαυρους .
Το επόμενο βήμα ήταν να απευθύνουμε αίτημα προς τους γονείς για να μας βοηθήσουν στη συγκέντρωση του υλικού που θα χρειαζόμασταν. Η ομάδα της γραφής με τη βοήθεια και των υπολοίπων έγραψε ένα γράμμα με το οποίο ζητούσαν βιβλία , παιχνίδια ,πληροφορίες και εικόνες σχετικά με το θέμα. Η ανταπόκριση  των γονέων ήταν άμεση και με το υλικό δημιουργήθηκε η γωνιά των δεινοσαύρων την οποία τα παιδιά επισκέπτονταν καθημερινά και κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δραστηριοτήτων.
(Εδώ θα ήθελα να επισημάνω το γεγονός ότι μια μητέρα μαζί με το παιδί της αναζήτησαν βιβλία σχετικά με τους δεινόσαυρους στη δανειστική βιβλιοθήκη της πόλης)





3η Φάση: Υλοποίηση του σχεδιασμού- Περιγραφή δραστηριοτήτων .
1η Δραστηριότητα: «Ποιος δεινόσαυρος είναι;»
 Η συγκέντρωση του υλικού στη γωνιά των δεινοσαύρων αποτέλεσε ερέθισμα να χρησιμοποιηθεί το υλικό από τα παιδιά με ποικίλους τρόπους. Αρχικά τα παιδιά  χρησιμοποίησαν μια αφίσα όπου απεικονίζονταν τα διάφορα είδη δεινοσαύρων και προσπάθησαν να αντιστοιχίσουν τους πλαστικούς δεινόσαυρους που είχαν συγκεντρώσει με αυτούς που έβλεπαν στην αφίσα. Στη συνέχεια εντόπισαν το όνομά του το οποίο ήταν γραμμένο κάτω από την εικόνα. Δημιουργήθηκε μια λίστα με τα ονόματα  των δεινοσαύρων που τα παιδιά έπαιζαν καθημερινά. Από  τη λίστα έγινε επιλογή με ποιους δεινόσαυρους τα παιδιά θα ήθελαν να μάθουν περισσότερες πληροφορίες αφού τα είδη τους ήταν πάρα πολλά. Τα παιδιά συμφώνησαν να ασχοληθούμε με τον Τυρρανόσαυρο Ρεξ ,τον Ιγουανόδοντα , τον Στεγόσαυρο , τον Πλατεόσαυρο, και τον Σουνόσαυρο.




2η Δραστηριότητα: « ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ;»
Τα παιδιά χρησιμοποιώντας έναν χάρακα σημείωναν πόσο μακρύς είναι ένας πλαστικός δεινόσαυρος και ποιος από όλους  είναι ο μεγαλύτερος σε μήκος. Ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε στη χρήση του χάρακα στον οποίο έπρεπε να τοποθετήσουν με προσοχή  το παιχνίδι ώστε η μέτρηση να γίνει από την μια αρχή του χάρακα στο σημείο μηδέν για να είναι αξιόπιστη. Στο τέλος  τοποθέτησαν τους δεινόσαυρους παιχνίδια σε σειρά από τον πιο μεγάλο σε μήκος έως τον μικρότερο χρησιμοποιώντας τη σχετική ορολογία :μακρύτερος , κοντότερος.



                           





3η Δραστηριότητα:  «Αναζητώντας πληροφορίες στα βιβλία»
Ξεκινώντας να αναζητούμε πληροφορίες στα βιβλία που είχαν συγκεντρώσει τα παιδιά , η ομάδα της γραφής ανέλαβε με τη βοήθεια μιας εικόνας που έδειχνε τον τυρρανόσαυρο Ρεξ και κάτω από αυτή υπήρχε γραμμένο το όνομά του , να ανακαλύψει σε ποιες σελίδες των βιβλίων θα μπορούσαμε να διαβάσουμε πληροφορίες για τον συγκεκριμένο δεινόσαυρο. Αυτή η διαδικασία ακολουθήθηκε και για τα υπόλοιπα είδη δεινοσαύρων. Στη συνέχεια η εκπαιδευτικός διάβαζε στην ολομέλεια όσα έγραφαν τα βιβλία .Σε χαρτί που έδειχνε έναν τυρρανόσαυρο σημειωνόντουσαν οι  πληροφορίες οι οποίες απαντούσαν στα ερωτήματα που τα παιδιά είχαν θέσει στο ιστόγραμμα με την ερώτηση «Τι θέλουμε να μάθουμε».

                                




4η Δραστηριότητα:
«Πόσο μεγάλοι ήταν στην πραγματικότητα οι δεινόσαυροι;»
Από την προηγούμενη δραστηριότητα απομονώναμε τις πληροφορίες που είχαν να κάνουν με τα μεγέθη των δεινοσαύρων :πόσο μακρύ σώμα είχαν , πόσο μεγάλο ήταν το κεφάλι τους , το στόμα τους , τα πόδια τους πόσα δόντια είχαν κλπ Η ομάδα γραφής έγραφε τις διαστάσεις  όπως τις έβλεπε στο χαρτί όπου είχαν συγκεντρωθεί  οι πληροφορίες  για το δεινόσαυρο. Ύστερα όλη  η ομάδα της τάξης έβγαινε στον κοινόχρηστο χώρο του σχολείου και αναλάμβανε η ομάδα μέτρησης να χρησιμοποιήσει την μετροταινία και να βρει το μέγεθος που μετριόταν κάθε φορά. Αφού σημειωνόταν στο δάπεδο η διάσταση , στη συνέχεια το μήκος αποτυπωνόταν με ένα κομμάτι σπάγκου  το οποίο απλωνόταν από το ένα σημείο στο άλλο και κοβόταν ώστε να φανεί το πραγματικό μέγεθος του δεινόσαυρου.Η ίδια διαδικασία έγινε και με τους υπόλοιπους δεινόσαυρους.


                  




5η Δραστηριότητα: «Η πατούσα  ενός δεινόσαυρου»
Σε χαρτί του μέτρου η ομάδα των εικαστικών  με τη βοήθεια της ομάδας μέτρησης  ζωγράφισε την πατούσα  ενός τυρρανόσαυρου σύμφωνα με τις διαστάσεις που έγραφαν τα βιβλία από τα οποία αντλούσαμε για αυτόν. Για να κατανοήσουν το μέγεθος τα παιδιά  πάτησαν όλα πάνω στο χαρτί  και εκείνο που συνειδητοποίησαν ήταν  ότι χρειάζονται πολλά ανθρώπινα πόδια για να  καλυφθεί  η επιφάνεια της  πατούσας  ενός δεινόσαυρου.



           


6η Δραστηριότητα: «Το κεφάλι και τα δόντια του δεινόσαυρου»
Η ομάδα μέτρησης και ομάδα των εικαστικών δημιούργησαν σε συνεργασία το κεφάλι ενός τυρρανόσαυρου σε χαρτί του μέτρου , τηρώντας τις διαστάσεις που είχαμε βρει στα βιβλία και χρησιμοποιώντας τη μετροταινία. Η ομάδα γραφής είχε γράψει τον αριθμό των δοντιών του δεινόσαυρου και η άλλη ομάδα ανέλαβε να χρησιμοποιήσει τόσα ξύλινα μανταλάκια και να τα βάλει στο στόμα  όσα έλεγε ο αριθμός. Σε αυτή τη δραστηριότητα τα παιδιά προβληματίστηκαν ως προς τον τρόπο κατανομής  των δοντιών .Δοκίμασαν αρκετούς τρόπους :στην αρχή έβαζε ο καθένας όπου μπορούσε τα μανταλάκια, γρήγορα όμως φαινόταν ότι τοποθετούσαν περισσότερα  μανταλάκια στη μια γνάθο και λιγότερα στην άλλη. Στη συνέχεια τα παιδιά αποφάσισαν να βάζουν  εναλλάξ ένα μανταλάκι στην επάνω γνάθο και ένα στην κάτω. Το πρόβλημα που προέκυψε σε αυτή τη φάση ήταν ότι και πάλι τα μανταλάκια στη μια γνάθο φαίνονταν να είναι περισσότερα αν και αριθμητικά ήταν ίσα όταν τα παιδιά τα μετρούσαν. Τελικά  κάποιοι  συνειδητοποίησαν ότι έχει να κάνει  με το πόσο αραιά ή πυκνα ήταν τοποθετημένα τα μανταλάκια στις δυο γνάθους.


                          




7η Δραστηριότητα: «Φτιάχνουμε το πάρκο των δεινοσαύρων»
Χρησιμοποιώντας πλαστελίνη τα παιδιά της ομάδας των κατασκευών έφτιαξαν δεινόσαυρους .Κάθε φορά που ασχολούμασταν με κάποιον δεινόσαυρο η ομάδα αναλάμβανε να φτιάξει με πλαστελίνη το ομοίωμά του. Τα παιδιά συμβουλεύονταν τις εικόνες από τα βιβλία ώστε να αποδώσουν στο μεγαλύτερο βαθμό τα χαρακτηριστικά του .Όταν ολοκληρώθηκε η κατασκευή των δεινοσαύρων  εκείνο που απασχόλησε την ομάδα ήταν τι άλλο υπήρχε γύρω τους την εποχή που ζούσαν. Επιστρέψαμε στις εικόνες και  τις πληροφορίες που υπήρχαν στα βιβλία .Η ομάδα συμπλήρωσε το πάρκο κατασκευάζοντας με πλαστελίνη   τα φυτά , τα ηφαίστεια , τις λίμνες και τα βουνά που  αποτελούσαν μέρος του  φυσικού  περιβάλλοντος  που ζούσαν οι  δεινόσαυροι. Η κατασκευή τοποθετήθηκε  στο χώρο έξω από την αίθουσα και έγινε έκθεμα για τους γονείς και τα παιδιά του ολοήμερου τμήματος. Μαζί τοποθετήθηκαν  και οι διαστάσεις  των δεινοσαύρων που  είχαν μετρήσει τα παιδιά  και τις είχαν αποτυπώσει με το σπάγκο.

                    


                                     



8η Δραστηριότητα: «Ο σκελετός ενός δεινόσαυρου»
Με αφορμή ένα χάρτινο  ομοίωμα σκελετού ενός δεινόσαυρου σε μεγάλος μέγεθος με τα παιδιά παρατηρήσαμε το σκελετικό σύστημα. Μεγάλη εντύπωση  προκάλεσαν  στα παιδιά  τα πολλά και μεγάλα οστά. Σε χαρτί με χρήση των ζυμαρικών και της κόλλας τα παιδιά έφτιαξαν όπως μπορούσαν το σκελετό ενός δεινόσαυρου προσπαθώντας να τοποθετήσουν τα ζυμαρικά στα σωστά σημεία ανάλογα με το μέγεθός τους. Στη συνέχεια κόλλησαν  σε χαρτόνι και στη σωστή σειρά τμήματα του σκελετού σχεδιασμένα σε  χαρτί  ώστε να συναρμολογήσουν ένα σκελετό δεινοσαύρου.

                   

                         

     

9η Δραστηριότητα: «Μαθαίνουμε για τους  παλαιοντολόγους»
Για να απαντήσουμε στο ερώτημα «Πώς μάθαμε για τους δεινόσαυρους;»  κάναμε με τη βοήθεια του υπολογιστή μια εικονική περιήγηση σε ένα μουσείο στη διεύθυνση : http://paleobiology.si.edu/ .Μέσα από την περιήγηση πληροφορηθήκαμε για την δουλειά των παλαιοντολόγων και την ανεύρεση απολιθωμάτων. Όλα όσα γνωρίζουμε για τους δεινόσαυρους είναι αποτέλεσμα  των ερευνών των παλαιοντολόγων οι οποίοι με συγκεκριμένες εργασίες οδηγούνται στα ίχνη που άφησαν οι δεινόσαυροι και άλλα προιστορικά ζώα. Με αφορμή  και άλλα βίντεο που παρακολουθήσαμε με τα παιδιά είδαμε και τις περιοχές του πλανήτη όπου πιστεύεται ότι έζησαν οι δεινόσαυροι.


10η Δραστηριότητα: «Γινόμαστε παλαιοντολόγοι»
Για να κατανοήσουν τα παιδιά τον τρόπο εργασίας και ανακάλυψης των παλαιοντολόγων φέραμε στην τάξη ένα δοχείο με άμμο μέσα στην οποία είχαμε κρύψει πήλινα απολιθώματα τα οποία είχε φτιάξει η ομάδα των κατασκευών τις προηγούμενες μέρες χρησιμοποιώντας τους πλαστικούς δεινόσαυρους  με τους οποίους είχε  κάνει στάμπες πάνω στον πηλό. Τα παιδιά εφοδιάστηκαν με πινέλα , σπάτουλες ,φτυαράκια και ξεκίνησαν την ανασκαφή. Ιδιαίτερη σημασία δόθηκε στον χειρισμό των εργαλείων ώστε να μην καταστραφούν με την πίεση τα «απολιθώματα» που θα ανακάλυπταν. Όταν κάποιος ή κάποια ανακάλυπτε κάτι  το ανέσυρε με προσοχή και το τοποθετούσε πάνω σε ένα χαρτί. Ύστερα μετρούσαν το εύρημα και τα παιδιά έκαναν υποθέσεις για το τι μπορεί να είναι.
Το δοχείο με την άμμο τοποθετήθηκε και αυτό στο τραπέζι έξω από την αίθουσα ώστε τα παιδιά να δείξουν στους γονείς τους και στα παιδιά του ολοήμερου τμήματος τη διαδικασία ανεύρεσης απολιθωμάτων.
11η Δραστηριότητα: «Ο κύκλος της ζωής»
Με αφορμή τα απολιθώματα  και το γεγονός ότι οι δεινόσαυροι δεν υπάρχουν σήμερα  αλλά μαθαίνουμε για αυτούς από τα ίχνη που άφησαν , μιλήσαμε με τα παιδιά για τον κύκλο της ζωής των ανθρώπων ,των ζώων και των φυτών. Συνδεθήκαμε με την ιστοσελίδα του Μικρού Αναγνώστη και διαβάσαμε την ιστορία : «Ο αθάνατος γαϊδαράκος»  της Μάρως Λοΐζου. Παρακολουθήσαμε σχετικό βίντεο με τη διαδικασία δημιουργίας των απολιθωμάτων . Βάλαμε στη σειρά εικόνες ανθρώπων από τη γέννηση έως τα γεράματα. Παίξαμε στον διαδραστικό πίνακα παιχνίδι  με τα ζώα και πως θα μοιάζουν όταν μεγαλώσουν στην διεύθυνση :http://www.nwf.org/Kids/Games/Matching-Games/When-I-Grow-Up.aspx: .Και για να αντιληφθούν τα παιδιά τον κύκλο της ζωής φυτέψαμε σπόρους τους οποίους παρακολουθούσαμε καθημερινά πως αναπτύσσονται και τι έγινε μετά από καιρό όταν μαράθηκαν.
12η Δραστηριότητα : «Φτιάχνοντας περίεργους δεινόσαυρους»
Παρατηρώντας τα ονόματα των δεινοσαύρων με τα παιδιά είδαμε ότι τα ονόματα είχαν σαν δεύτερο  συνθετικό τη λέξη «σαύρα». Θέλοντας να δημιουργήσει  ο καθένας το δικό του περίεργο δεινόσαυρο σκέφτηκε με ποιο από τα γνωστά ζώα που ζουν σήμερα θα έμοιαζε. Τα παιδιά επέλεξαν το αγαπημένο τους ζώο  και το ζωγράφισαν με τα χαρακτηριστικά ενός δεινόσαυρου: με ουρά , τεράστια πόδια ,άλλοι έβαλαν φτερά. Στο τέλος έδωσαν και ένα όνομα που να ταιριάζει και που περιείχε τη λέξη «σαύρα» :γατόσαυρος , μαιμουδόσαυρος , καμηλοπαρδαλόσαυρος κλπ. Σε χαρτί υπήρχε  μόνο το κεφάλι ή τα πόδια ενός από τους γνωστούς δεινόσαυρους .Τα παιδιά σχεδίασαν όπως ήθελαν το υπόλοιπο σώμα φτιάχνοντας έναν δικό τους περίεργο δεινόσαυρο.

                              





        


13η Δραστηριότητα: «Ολοκλήρωση και παρουσίαση του project»
Με τα παιδιά στη διάρκεια της ενασχόλησης με το σχέδιο εργασίας επανερχόμαστε ανά τακτά  χρονικά διαστήματα  στο ιστόγραμμα στο οποίο είχαμε καταγράψει τα ερωτήματα σχετικά με το «Τι θέλουμε να μάθουμε;». Όταν όλα τα ερωτήματα είχαν διερευνηθεί και απαντηθεί οι ομάδες ανέλαβαν να συγκεντρώσουν τις απαντήσεις .Σε ένα χαρτί Α3 κάθε ομάδα ανέλαβε να ζωγραφίσει ότι είχαμε μάθει για τους δεινόσαυρους .Η μια ομάδα ανέλαβε να ζωγραφίσει το τι μάθαμε για τα μεγέθη  τους , άλλη ποια είδη δεινοσαύρων γνωρίσαμε ανάλογα με το αν ζούσαν στη στεριά στη θάλασσα  ή αν πετούσαν , άλλη ομάδα ανέλαβε τον τρόπο με τον οποίο προστατεύονταν αυτοί και τα μικρά τους από τους εχθρικούς δεινόσαυρους  και η τέταρτη ομάδα το πώς εξαφανίστηκαν.
Ύστερα τέθηκε στα παιδιά αν ήθελαν να παρουσιάσουν όλα όσα έμαθαν σε άλλους .Τους προτάθηκε να κάνουν παρουσίαση στα παιδιά του ολοήμερου τμήματος. Κάποιοι πρότειναν να τα δείξουν στους γονείς. Με ψηφοφορία επέλεξαν να γίνει η παρουσίαση του προγράμματος στους γονείς. Με τη βοήθεια των εικόνων που είχαμε από τις διάφορες δραστηριότητες καθένας ανέλαβε  να μιλήσει για αυτές όταν θα συγκεντρώνονταν οι γονείς. Προβάλαμε αρχικά στα παιδιά τις εικόνες και μεταξύ τους  αποφάσισαν για τι θα μιλήσει ο καθένας. Απευθύναμε  γραπτή πρόσκληση στους γονείς για την παρουσίαση αφού πρώτα αποφασίστηκε η μέρα και η ώρα. Οι γονείς ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα  και την ώρα του σχολάσματος  παρακολούθησαν την παρουσίαση που έκαναν τα παιδιά βλέποντας τις φωτογραφίες από τις δραστηριότητες στον διαδραστικό πίνακα και ακούγοντας τα παιδιά να δίνουν επιπλέον πληροφορίες για αυτά που είχαν μάθει.



                        





4η Φάση: Αξιολόγηση.
Κατά τη διάρκεια διεξαγωγής του σχεδίου εργασίας με τα παιδιά επιστρέφαμε στο ιστόγραμμα με τα ερωτήματα για να διαπιστώσουμε ποια από αυτά είχαμε απαντήσει και ποια έμεναν ακόμα για διερεύνηση. Μερικές φορές σκόπιμα επαναλαμβανόταν κάποιο ερώτημα ως αναπάντητο αλλά τα παιδιά  διόρθωναν το λάθος απαντώντας με επιχειρήματα ότι έχει απαντηθεί σε προηγούμενη δραστηριότητα. Όταν τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες και αποτύπωσαν με τη ζωγραφική όσα έμαθαν  για τους δεινόσαυρους έγινε πιο εμφανές τι είχαν αποκομίσει από το project.Ακόμα και παιδιά που αρχικά φάνηκε ότι δε τους άρεσε και πολύ η ιδέα να ασχοληθούμε με το συγκεκριμένο θέμα στο τέλος επέλεξαν μόνα τους την ομάδα που θα συμμετείχαν  για να ζωγραφίσουν συγκεντρωτικά τις γνώσεις τους για τους δεινόσαυρους. Χαρακτηριστική ήταν η περίπτωση  ενός κοριτσιού που αρχικά είχε πει ότι  με τους δεινόσαυρους ασχολούνται μόνο τα αγόρια ενώ στο τέλος με μεγάλη χαρά και προθυμία επέλεξε να συμμετέχει στην ομάδα που θα ζωγράφιζε  μια οικογένεια δεινοσαύρων που προστάτευε τα αυγά της από έναν εχθρικό δεινόσαυρο.





Σχολική χρονιά 2013-2014
Νηπιαγωγείο: 1ο Νηπιαγωγείο Μεγαλόπολης- Ολοήμερο Τμήμα
Νηπιαγωγοί: Καρσιώτη Βασιλική- Χριστίνα Πέμα
Τίτλος σχεδίου εργασίας: "Το Κάστρο"
Στόχος : Να γνωρίσουν τα παιδιά τι είναι το κάστρο, την πολιτισμική αυτή κληρονομιά στον τόπο μας, στη χώρα μας και σε όλο τον κόσμο.
Επιμέρους Επιδιώξεις
1.       Να εξοικειωθούν τα παιδιά με το κάστρο και να ανταποκρίνονται στο κίνητρα που παρέχει για δημιουργικότητα.
2.       Να αποκτήσουν εμπειρίες, γνώσεις και συναισθήματα μέσα από την εικαστική έκφραση.
3.       Να κατανοήσουν την οργάνωση του χώρου μιας πόλης του παρελθόντος, το ρόλο του κάστρου και κυρίως την ανάγκη του ανθρώπου να έχουν ένα ασφαλές σημείο που θα τους προστατέψει από ξένες επιδρομές.
Φάσεις Ανάπτυξης
1η Φάση: Αναζήτηση- Διερεύνηση του θέματος
Κατά την φάση αυτή παρατηρήσαμε τα παιδιά σε όλες τις δραστηριότητες τους. Στις ελεύθερες ζωγραφιές τους παρατηρήσαμε ότι συχνά ζωγράφιζαν κάστρα με ιππότες τα αγόρια και τα κορίτσια με πριγκίπισσες αντίστοιχα. Με τις κατάλληλες ερωτήσεις, τα παιδιά διάλεξαν με κοινή απόφαση ότι το θέμα που ήθελαν ν’ ασχοληθούν είναι το κάστρο. Έπειτα καταγράψαμε τις απαντήσεις τους στο ερώτημα «Τι ξέρετε για τα κάστρα». Στη συνέχεια ρωτήσαμε τα παιδιά και καταγράψαμε σε ιστόγραμμα τις απαντήσεις τους στο ερώτημα «Τι θέλετε να μάθετε για τα κάστρα».






2η Φάση: Σχεδιασμός  της  δράσης
Συνεχίζοντας το θέμα μας, τα παιδιά σε αυτή τη φάση απαντούν  στο ερώτημα «τι κάνουμε για να μάθουμε , για να βρούμε πληροφορίες για τα κάστρα. Έτσι τα παιδιά πρότειναν να ψάξουμε στο internet για πληροφορίες  και εικόνες για τα κάστρα. Επίσης, είπαν να επισκεφθούμε ένα κάστρο που βρίσκεται κοντά στο σχολείο μας. Πρότειναν να ζητήσουμε τη βοήθεια των γονέων ή των παππούδων για πληροφορίες ή για βιβλία που μιλούν για κάστρα, να δουν κάποια ταινία κλπ.
Έτσι, τα παιδιά ανάλογα και με τα ενδιαφέροντά τους, επιλέγουν δραστηριότητες και χωρίζονται σε μικρότερες ομάδες. Έπειτα αποφασίσαμε να ενημερώσουμε τους γονείς. Τα παιδιά σκέφτηκαν γι’ αυτό να γράψουν ένα γράμμα που θα αναφερόταν στο θέμα που αποφασίσαμε να ασχοληθούμε. Στη συνέχεια έφτιαξαν ένα φάκελο και έγραψαν πάνω του το όνομα του γονέα που ήθελαν να απευθυνθούν. Ενημερώσαμε κι εμείς τους γονείς και ζητήσαμε τη βοήθεια τους και τη συμμετοχή τους στη δραστηριότητα αυτή.

3η Φάση: Υλοποίηση του σχεδιασμού- Περιγραφή δραστηριοτήτων .
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ  1η : «Η ζωή μέσα στο κάστρο»

  Από τα βιβλία που συγκεντρώσαμε στη γωνιά του κάστρου δανειζόμαστε εικόνες, αντλούμε πληροφορίες και δημιουργούμε πίνακες αναφοράς για τη ζωή μέσα στο κάστρο, τους ιππότες, τις πολιορκίες. Τα παιδιά παρατηρούν, περιγράφουν και συγκρίνουν τη δική τους καθημερινότητα με την καθημερινότητα και τις συνήθειες των κατοίκων του κάστρου. 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2η : «Το λεξικό του κάστρου»
  Τα παιδιά δημιουργούν ένα βιβλίο με τίτλο «Το λεξικό του κάστρου». Μέσα σε αυτό γράφουν λέξεις που τα εντυπωσίασαν και σχετίζονται με το κάστρο και ακριβώς δίπλα ζωγραφίζουν την αντίστοιχη εικόνα.

Δραστηριότητα 3: «Ποιος θα ελευθερώσει την πριγκίπισσα του κάστρου»
Τοποθετούμε το κάστρο στην άκρη της αίθουσας και δημιουργούμε στην είσοδο δύο μονοπάτια με αριθμούς. Ένα μαθητή μεταμφιέζεται σε πριγκίπισσα και φυλακίζεται μέσα στο κάστρο από ένα δράκο. Δύο παιδιά μεταμφιέζονται σε πρίγκιπες με σκοπό να ελευθερώσουν την πριγκίπισσα. Στέκονται στην άλλη άκρη της αίθουσας μπροστά από τα δύο μονοπάτια και μετακινούνται τόσα βήματα όσα τους υποδεικνύει το ζάρι που ρίχνουν. Ο πρίγκιπας που θα φτάσει πρώτος στο κάστρο ελευθερώνει και την πριγκίπισσα. Το παιχνίδι επαναλαμβάνεται με διαφορετικά παιδιά.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 4η: «Ας παίξουμε το αγαπημένο μας παραμύθι»
  Συγκεντρώνουμε παραμύθια που οι ιστορίες τους διαδραματίζονται σε κάστρα. Κάθε μέρα επιλέγουμε να διαβάσουμε και από ένα. Στο τέλος τα παιδιά ψηφίζουν το αγαπημένο τους, δημιουργούν τα ίδια τις φιγούρες και το παίζουν στο κουκλοθέατρο.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 5η : «Ας φτιάξουμε το δικό μας κάστρο»
  Τα παιδιά χρησιμοποιώντας υλικά όπως χαρτόνι, μαρκαδόρους, ψαλίδια, κόλλες, τέμπερες, δημιουργούν ομαδικά ένα κάστρο που απεικονίζει τη ζωή μέσα και έξω από αυτό. Έπειτα το κάθε παιδί κατασκευάζει το δικό του κάστρο όπως αυτό το φαντάζεται.

6η Δραστηριότητα:  Επίσκεψη στο κάστρο της Καρύταινας.
Αναφέροντας τα κάστρα στην περιοχή μας, κάποια παιδιά έδωσαν πληροφορίες για το κάστρο στην Καρύταινα. Έπειτα και τα υπόλοιπα εξέφρασαν την ίδια επιθυμία και μαζί συζητήσαμε για το κάστρο της Καρύταινας. Ύστερα, ρωτήσαμε κάποιο γονέα αν είναι κατάλληλο και ασφαλές αυτό το κάστρο για να το επισκεφθούμε. Τελικά, μαζέψαμε αρκετές πληροφορίες και οργανώσαμε την επίσκεψη. Φτάνοντας στην Καρύταινα και βλέποντας από κοντά το κάστρο τα παιδιά το ζωγράφισαν από διαφορετικές γωνίες το καθένα. Είδαν επίσης την προτομή του Θ. Κολοκοτρώνη, την παλαιά εκκλησιά της Παναγιάς και έμαθαν πολλά από την αφήγηση ενός γονέα που ήταν μαζί μας και μας βοήθησε με τις γνώσεις του για το κάστρο, σε αυτή μας την επίσκεψη. Τα παιδιά ένιωσαν πολλά και διάφορα συναισθήματα και ευχαρίστησαν τον γονέα αυτόν με τις ζωγραφιές τους την επόμενη μέρα.

7η Δραστηριότητα:  Παρουσίαση των γνώσεων και δραστηριοτήτων που πραγματοποιήθηκαν για το θέμα αυτό.
Τα παιδιά σκέφτηκαν να παρουσιάσουν όλα αυτά που έμαθαν με τα κάστρα στους γονείς τους (την ώρα που έρχονται το πρωί στο σχολείο) και στα παιδιά της άλλης τάξης. Έγραψαν ένα γράμμα-πρόσκληση και ο ταχυδρόμος της τάξης το παρέδωσε στα άλλα παιδιά. Όλοι μαζί έφτιαξαν ένα μεγάλο κάστρο τρισδιάστατο από χαρτοκούτια, το έβαψαν ανάλογα, έβαλαν πύργους στις γωνίες και ζωγράφισαν στο εσωτερικό του στιγμιότυπα από τη ζωή μέσα στο κάστρο. Επίσης έβαλαν πολεμίστρες και έφτιαξαν την ανοιγόμενη πόρτα. Μετά κατασκεύασαν ασπίδες και σπαθιά που είχαν πάνω τους το οικόσημο και οργάνωσαν ομαδικούς αγώνες και μονομαχίες. Τα κορίτσια ήταν οι κριτές των αγώνων, τα αγόρια πολεμιστές και τα παιδιά της άλλης τάξης οι θεατές αυτής της δραματοποίησης (στιγμιότυπα της ζωής μέσα στο κάστρο). Ο Σαλπιγκτής σηματοδοτούσε την έναρξη των αγώνων. Οι νικητές πήραν το χειροκρότημα όλων μας.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
  Το σχέδιο εργασίας (Project) με θέμα «Το κάστρο» διήρκεσε τρεις εβδομάδες. Στο τέλος της τρίτης εβδομάδας έγινε συζήτηση στην τάξη με τα παιδιά, για το τι έμαθαν και για το αν πετύχαμε τους στόχους που είχαμε εξαρχής θέσει. Επιπλέον ελέγξαμε το αν προλάβαμε να ασχοληθούμε με όλες τις δραστηριότητες που είχαμε αρχικά προγραμματίσει. Τελικά συμφωνήσαμε όλοι πως μέσω του παραπάνω project τα παιδιά όχι μόνο έμαθαν πολλά πράγματα για τα κάστρα αλλά βρήκαν πολύ ενδιαφέρουσες τις δραστηριότητες και το διασκέδασαν πολύ. Οι γονείς συμμετείχαν ενεργά στην παροχή πληροφοριών και υλικού και αξιοποιήθηκαν πλήρως πηγές και εξωτερικοί φορείς για την πραγματοποίηση της επίσκεψης στο κάστρο της Καρύταινας.                                                                                                                                             
 Το σχέδιο εργασίας παρουσιάστηκε από τα παιδιά του ολοήμερου τμήματος στα παιδιά του κλασικού τμήματος και έγινε γνωστό και στη Σχολική Σύμβουλο μέσα από φωτογραφικό υλικό.



























Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου