Τετάρτη 20 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2013-2014 ΣΧΕΔΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ - 2ο Νηπιαγωγείο Τρίπολης

ΣΧΟΛΙΚΗ  ΧΡΟΝΙΑ  2013 – 2014
ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ : 2ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ  ΤΡΙΠΟΛΗΣ
Ολοήμερο Τμήμα
ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΙ : Βεργάκη Γιάννα, Τσαρδίκου Αγγελική


ΤΙΤΛΟΣ  ΣΧΕΔΙΟΥ  ΕΡΓΑΣΙΑΣ : «Ο  ΦΟΥΡΝΟΣ ΤΗΣ ΓΕΙΤΟΝΙΑΣ ΜΑΣ»
ΣΤΟΧΟΣ : Στόχος μας ήταν η ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών, η ενίσχυση της ατομικής και κοινωνικής αυτονομίας.

ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ  ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣ :
Ø  Η μάθηση  να μην είναι απλή μετάδοση γνώσεων, αλλά αποτέλεσμα αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον.
Ø  Ενίσχυση ατομικής και κοινωνικής αυτονομίας, ανάπτυξη φαντασίας και δημιουργικότητας των παιδιών (παρασκευή ψωμιού), μεταφορά κάποιων δραστηριοτήτων έξω από τον χώρο του σχολείου (επίσκεψη στον γειτονικό φούρνο) και ενίσχυση πρωτοβουλίας.
Ø  Καλλιέργεια πνεύματος συνεργατικότητας και έτσι υπευθυνότητας (ανά ομάδες ετοιμάσαμε ερωτήσεις προς τον φούρναρη και φτιάξαμε αναμνηστική ζωγραφιά – δώρο προς τον φούρναρη).

ΦΑΣΕΙΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
1η ΦΑΣΗ: ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ – ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ:
Ένα project μπορεί να ξεκινήσει από τα παιδιά ή να το εισαγάγει η εκπαιδευτικός - στο τμήμα μας προέκυψε από τα παιδιά ως εξής: στα πλαίσια του προγράμματός μας βήματα για τη ζωή, το «τιμώμενο πρόσωπο» έφερε στο Νηπιαγωγείο κέρασμα για όλα τα παιδιά ένα γνωστό αρτοσκεύασμα – κριτσίνια. Έτσι ξεκίνησε μια ανοιχτή συζήτηση με όλη την ομάδα των παιδιών.
Τα περισσότερα παιδιά είχαν επισκεφθεί τον φούρνο γιατί βρίσκεται απέναντι ακριβώς από το Νηπιαγωγείο μας και σχεδόν όλοι τον ήξεραν.

2η ΦΑΣΗ:    ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΡΑΣΗΣ
Συγκεντρώσαμε από τα παιδιά σχετικά βιβλία, περιοδικά, φυλλάδια και παραμύθια και εξέφρασαν τις γνώσεις τους αλλά και τις απορίες τους με βάση όλα αυτά, καταγράψαμε τον παρακάτω πίνακα σχετικά με το θέμα.
Τι ξέρουν τα παιδιά;
Ø  Τι πουλάει ο φούρνος (γνωρίζουν τα περισσότερα απ’ τα προϊόντα)
Ø  Ο φούρναρης ξυπνάει νωρίς και κουράζεται.
Ø  Που βρίσκεται ο φούρνος της γειτονιάς τους.
Ø  Ο φούρνος φτιάχνει το ψωμί.

Τι δεν ξέρουν;
Ø  Πώς λειτουργεί ο φούρνος τώρα και πώς παλιά;
Ø  Τι υλικά χρησιμοποιούνται στον φούρνο;
Ø  Τι μηχανήματα – εργαλεία χρησιμοποιούν;
Ø  Ποια είναι τα είδη ψωμιού;
Ø  Ποιοι άλλοι εργάζονται μαζί με τον φούρναρη στον φούρνο.
Ø  Ποιος φτιάχνει τα γλυκά μέσα στο φούρνο.
Ø  Γιατί φοράει στολή ο φούρναρης.
Ø  Πως λέγεται ο δικός μας φούρνος.

Έτσι με βάση τα παραπάνω προχωρήσαμε στο δικό μας ιστόγραμμα.

Τι θέλουν να μάθουν τα παιδιά.
Σ’ αυτή τη χρονική στιγμή αποφασίσαμε να ενημερώσουμε τους γονείς για τη μελέτη του θέματος που επεξεργαζόμαστε και τους καλέσαμε να συμμετάσχουν με όποιον τρόπο μπορούν (ανάλογα με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών, βέβαια).
Τέλος, ζητήσαμε από τα παιδιά να φέρουν από το σπίτι τους διάφορα προϊόντα που πουλάει ο φούρνος, με σκοπό να δημιουργήσουμε τον δικό μας φούρνο στο Νηπιαγωγείο.

3η ΦΑΣΗ: ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΡΑΣΤΗ-ΡΙΟΤΗΤΩΝ

1η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: ΤΙΤΛΟΣ – Η ΓΩΝΙΑ ΤΟΥ ΦΟΥΡΝΟΥ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ
Η φάση αυτή ξεκίνησε με μια δραστηριότητα τη δημιουργία του δικού μας φούρνου. Όλα τα παιδιά ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμά μας και έφεραν κάποιο από τα προϊόντα που παράγει ο φούρνος.
Συγκεντρώσαμε όλα τα προϊόντα σ’ ένα τραπεζάκι και σε ξεχωριστά πλαστικά πιατάκια ανάλογα με το είδος τους. Μάλιστα κάποια νήπια γράψανε σε καρτελάκια την ονομασία του κάθε προϊόντος. Και άλλα έγραψαν σ’ ένα μεγάλο χαρτόνι την επιγραφή: «Ο φούρνος της τάξης μας» και την τοποθετήσαμε πάνω από το τραπεζάκι με τα διάφορα προϊόντα.





2η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: ΤΙΤΛΟΣ: ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΦΟΥΡΝΑΡΗΣ ΚΑΙ ΠΕΛΑΤΕΣ
Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες προκειμένου να παίξουν όλα κι έτσι άλλα ήσαν εργάτες στο φούρνο που ζύμωναν κι έπλαθαν με πλαστελίνη και πηλό κουλούρια, ψωμάκια σε διάφορα σχήματα, άλλη ομάδα ήταν οι πωλητές του δικού μας φούρνου κι οι υπόλοιποι ήταν οι πελάτες που περνούσαν κι αγόραζαν από τον φούρνο ό,τι ήθελαν.
Η κάθε ομάδα είχε και τα ανάλογα ρούχα και αξεσουάρ (σκούφος άσπρος, [τον φτιάξαμε στο σχολείο] γάντια, ποδιά, τσάντες, ζυγαριά, κουτιά για αγορά προϊόντων, πλαστικές ή χάρτινες σακούλες και ψεύτικα χρήματα). Το παιχνίδι συνεχίστηκε για αρκετή ώρα αλλάζοντας ρόλους και ανταλλάσσοντας πληροφορίες και προσωπικές εμπειρίες.




3η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΦΟΥΡΝΟ
Η ιδέα της επίσκεψης ενθουσίασε τα παιδιά αλλά χρειάστηκε καλό σχεδιασμό για να είναι επιτυχής.
Χωρίσαμε τα παιδιά σε τέσσερις ομάδες με χρώμα κορδέλας, των 5 ή 6 παιδιών και ετοιμάσαμε ερωτήσεις που ήθελαν η καθεμιά να υποβάλλει στον φούρναρη, κατά την επίσκεψή μας.
Ø Μια ομάδα (πράσινη) ρώτησε για τα ονόματα των προϊόντων και την τιμή τους.
Ø Άλλη ομάδα (κόκκινη) ρώτησε για τα μηχανήματα ή εργαλεία που χρησιμοποιεί ο φούρναρης.
Ø Άλλη ομάδα (κίτρινη) έπρεπε να παρατηρήσει καλά τους χώρους του φούρνου,  τον εξοπλισμό και τις βιτρίνες και η τέταρτη ομάδα (μπλε) να ρωτήσει για τη διαδικασία παρασκευής ψωμιού και τα υλικά που χρησιμοποίησε.
Στην πόρτα του φούρνου, ο φούρναρης μας υποδέχτηκε για να μας ξεναγήσει τα παιδιά στην αρχή επιφυλακτικά γιατί βρίσκονταν σε άγνωστο μέρος, μετά, αργότερα πρόθυμα υπέβαλαν τις ερωτήσεις τους κατά ομάδες.
Ο φούρναρης απάντησε σ’ όλα τα ερωτήματα των παιδιών. Μέσα στο χώρο σιγά – σιγά προχωρώντας είδαμε πολλά μηχανήματα και εργαλεία του φούρναρη για τη δουλειά του (φτυάρι, πανέρι, ζυμωτήριο, ταψιά, ζυγαριά, πινακωτή, πάγκος, μίξερ)
Όταν φτάσαμε στο σχολείο συζητήσαμε για όσα είδαμε, και εμπνευσμένα τα παιδιά από την επίσκεψή μας, δημιούργησαν τα δικά τους έργα τέχνης.




4η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΨΩΜΙΟΥ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ
Πρώτα γράψαμε την συνταγή (υλικά και εκτέλεση) σε μεγάλο χαρτόνι και μετά με τη βοήθεια της Νηπιαγωγού την υλοποιήσαμε. Τα υλικά τα έφεραν κάποια παιδιά. Αφού ψήσαμε τα ατομικά ψωμάκια στον φούρνο της τάξης μας στο τέλος της ημέρας τα πήραν σπίτι τους.
Στα πλαίσια της συνεργασίας με τους γονείς τους καλέσαμε και τους ενημερώσαμε μέσα στην αίθουσα για την δραστηριότητά μας και το αποτέλεσμά της (ψήσιμο ψωμιού).
Είδαν από κοντά τον φούρνο της τάξης μας, που κατασκευάσαμε και τους ζητήσαμε να μας στείλουν συνταγές για διάφορα είδη ψωμιού. Αρκετοί ανταποκρίθηκαν.






5η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: «Παιχνίδια που έχουν σχέση με το ψωμί».
Ø  Βγήκαμε στην αυλή για να παίξουμε ένα παραδοσιακό ομαδικό παιχνίδι. Τα παιδιά έκαναν έναν κύκλο και δύο στέκονταν στο κέντρο του κύκλου το ένα έκανε τον καρβελά και το άλλο το ρωτούσε…
Ø  Στη συνέχεια αφού επιστρέψαμε στην τάξη ένα παιδί μας είπε ότι γνώριζε ένα άλλο παραμύθι σχετικά με το ψωμί αυτό ήταν: «Η ιστορία ενός καλοψημένου τηγανόψωμου». Μετά το τέλος του παραμυθιού «παίξαμε» την ιστορία του τηγανόψωμου και διηγηθήκαμε την ιστορία απ’ την αρχή. Ήταν πολύ διασκεδαστικό!

6η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Η Ιστορική εξέλιξη του φούρνου
Οι γονείς κάποιων παιδιών έφεραν φωτογραφίες απ’ το διαδίκτυο για την ιστορική εξέλιξη του φούρνου και για τον τρόπο κατασκευής του τα παλαιότερα χρόνια (φούρνος από πλίνθους και αργότερα τούβλα). Είπαμε έτσι για τους πρώτους φούρνους που ήταν κυκλικοί από πέτρα και φτάσαμε ως το σήμερα με τους σύγχρονους ξυλόφουρνους. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν και ζωγράφισαν κι αυτά ένα φούρνο όπως αυτά τον προτιμούσαν.




ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Ανατρέχοντας στην αρχή της εργασίας μας και παρατηρώντας τις εργασίες των παιδιών παρατηρήσαμε ότι υπήρξε μεγάλη πρόοδο και οι γνώσεις των παιδιών διευρύνθηκαν σε σχέση με το θέμα του project μας που ήταν: «ο φούρνος της γειτονιάς μας».
Το ενδιαφέρον των παιδιών ήταν μεγάλο απ’ την αρχή και διατηρήθηκε αμείωτο μέχρι το τέλος του project που διήρκεσε 2 εβδομάδες. Τα παιδιά ανέπτυξαν κοινωνικές δεξιότητες, έμαθαν να επικοινωνούν καλύτερα και ανέπτυξαν την ικανότητά τους για καταγραφή και παρατήρηση ανά πάσα στιγμή.
Ενεπλάκησαν στη διαδικασία και οι γονείς που ήταν πολύ ενδιαφέρον για μας το πόσο ευχάριστα συνεργαστήκαμε. Για μας ήταν πολύ ενδιαφέρον η ενασχόληση με αυτό το project και γενικά τα project είναι αγαπητά σε μας γιατί προχωρούμε με οδηγό τις απορίες των παιδιών κι έτσι υπάρχει πάντα ικανοποιητικό και αβίαστο αποτέλεσμα.        


ΧΟΛΙΚΗ  ΧΡΟΝΙΑ  2013 – 2014
ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ : 2ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ  ΤΡΙΠΟΛΗΣ
Κλασικό Τμήμα
ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ : Αποστολοπούλου Γεωργία



ΤΙΤΛΟΣ  ΣΧΕΔΙΟΥ  ΕΡΓΑΣΙΑΣ : «ΤΑ ΣΠΙΤΙΑ»


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ



























Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου