Παρασκευή 22 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2013-2014 ΣΧΕΔΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ - Νηπιαγωγείο Νεστάνης

 Σχολική χρονιά 2013-2014
Νηπιαγωγείο: Νεστάνης
Νηπιαγωγός: Γκιβίση Ασημίνα
Τίτλος σχεδίου εργασίας
 «Τα πουλιά πετούν ψηλά  και στα δέντρα έχουν φωλιά»
Στόχος  Να γνωρίσουν τα παιδιά όσο περισσότερα είδη πουλιών γίνεται, τις συνθήκες της ζωής τους, τι τρώνε, πού ζουν, πώς πετούν και να συνειδητοποιήσουν την αξία του περιβάλλοντος για τον άνθρωπο και τα ζώα.
Επιμέρους Επιδιώξεις
1.Να ακούσουν φωνές πουλιών.
2.Να κατασκευάσουν πουλιά με διάφορους τρόπους.
3.Να μιμηθούν τα πουλιά.
4.Να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά, ώστε να φροντίζουν τα πουλιά.
Φάσεις Ανάπτυξης
1η Φάση: Αναζήτηση- Διερεύνηση του θέματος
Αφορμή για το συγκεκριμένο project, δόθηκε όταν μια μέρα ένα πουλάκι ήρθε στο παράθυρο του σχολείου μας. Τα παιδιά έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και ξεκίνησε μια συζήτηση γύρω από τα πουλιά και έτσι σε πρώτη φάση κατέγραψα τις γνώσεις τους (Έχουν φτερά, πετάνε ψηλά, έχουν πόδια, έχουν μύτη που τη λένε ράμφος, χτίζουν φωλιές, κάνουν αβγά).Στην συνέχεια ρώτησα τα παιδιά τι άλλο θα ήθελαν να μάθουν για τα πουλιά και έτσι κατέγραψα τις απορίες και τις ερωτήσεις τους (Τι τρώνε; Πώς φτιάχνουν τις φωλιές τους; Είναι όλα ίδια; Πώς είναι; Πού ζούν;).

        
 
                         


2η Φάση: Σχεδιασμός  της  δράσης
Συζητήσαμε με τα παιδιά πώς θα μπορούσαμε να απαντήσουμε στα ερωτήματά μας και πού μπορούμε να βρούμε τις πληροφορίες που θέλουμε. Τα παιδιά απάντησαν στα βιβλία, στο διαδίκτυο, να ρωτήσουμε τους μεγάλους. Έτσι δημιουργήθηκαν τρεις ομάδες. Η ομάδα που θα έφερνε πληροφορίες από το σπίτι, η ομάδα που θα έψαχνε στα βιβλία και ομάδα που θα έψαχνε στο διαδίκτυο. Στη συνέχεια έγινε ενημέρωση των γονιών για να έχουμε τη στήριξή και την βοήθειά τους. Αφού συγκεντρώσαμε το υλικό μας, στην συνέχεια οργανώσαμε τις δραστηριότητες για την υλοποίηση του αρχικού σχεδιασμού.


3η Φάση: Υλοποίηση του σχεδιασμού- Περιγραφή δραστηριοτήτων .

1η Δραστηριότητα: 
Από την ομάδα που βρήκε πληροφορίες και υλικό στα βιβλία και στα παραμύθια επιλέξαμε να διαβάσουμε δύο παραμύθια «ο μαύρος κότσυφας και ο άσπρος γλάρος» και την «αλεπού και το κοράκι» και στην συνέχεια έγινε απεικόνιση και δραματοποίηση από τα παιδιά. Επίσης διαβάσαμε το ποίημα «ο παπαγάλος» του Ζαχ. Παπαντωνίου που τους άρεσε πολύ. Με την συγκεκριμένη δραστηριότητα τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τον γραπτό λόγο και αναπαράγουν αυτά που άκουσαν (δραματοποίηση) επομένως συνδέεται με τη μαθησιακή περιοχή της γλώσσας και επίσης εκφράζονται εικαστικά με την απεικόνιση και την δραματοποίηση και η δραστηριότητα συνδέεται με τη μαθησιακή περιοχή των τεχνών Δημιουργία-έκφραση.

2η Δραστηριότητα: 
 Αναζήτηση στο διαδίκτυο.
Επειδή δεν υπήρχε δυνατότητα στο σπίτι να γίνει αυτή η αναζήτηση(από την ομάδα του διαδικτύου), έγινε στο σχολείο με τη βοήθειά μου. Τα παιδιά έγραψαν ονόματα πουλιών στο πληκτρολόγιο, στη συνέχεια εκτυπώσαμε εικόνες για να δουν πως είναι, στο youtube αναζητήσαμε φωνές πουλιών και ακούσαμε πως κελαηδούν, και επίσης ακούσαμε τραγούδια σχετικά με πουλιά. Με αυτή τη δραστηριότητα χρησιμοποιούμε τις ΤΠΕ ως εργαλείο γνώσης, έρευνας και μάθησης. Τα παιδιά γνωρίζουν τον υπολογιστή και τον μαθαίνουν αναζητώντας πληροφορίες και έχουν μία πλούσια και άμεση πηγή για εποπτικό υλικό σε διάφορες μορφές. Επίσης συνδέεται και με την μαθησιακή περιοχή της γλώσσας (γραφή) και με τη Δημιουργία έκφραση αφού μέσα από τη μουσική ακρόαση καλλιεργείται και η αισθητική τους αντίληψη.

                                   


3η Δραστηριότητα:  Από τα τραγούδια και τα ποιήματα που έφεραν τα παιδιά διαλέξαμε να ακούσουμε, να μάθουμε να τραγουδάμε και να βάλουμε ρυθμικές κινήσεις στο τραγούδι «σπουργιτάκι» https://www.youtube.com/watch?v=415PDNMgYZs του Μάνου Χατζιδάκι που τραγουδά η Αλίκη Βουγιουκλάκη. Τα παιδιά το χάρηκαν πολύ και δεν δυσκολεύτηκαν καθόλου να βρουν τις κατάλληλες κινήσεις .Με αυτή τη δραστηριότητα εκφράστηκαν μέσα από την κίνηση και το χορό και συνδέεται με τη μαθησιακή περιοχή (τέχνες)Δημιουργία –έκφραση.

           

4η Δραστηριότητα: 
Εκπαιδευτική επίσκεψη με στόχο να δούμε από κοντά φωλιές πουλιών πάνω στα δέντρα, πουλιά να πετούν και αν είμαστε τυχεροί να δούμε και από κοντά κάποιο πουλί. Εφοδιαστήκαμε λοιπόν με τη φωτογραφική μας μηχανή και νερό για να μη διψάσουμε και ξεκινήσαμε. Στο δρόμο είδαμε πολλά πουλιά να πετούν αλλά από μακριά..προσπαθήσαμε να μαντέψουμε τι είδος πουλιών ήταν, στη συνέχεια εντοπίσαμε πάνω στα δέντρα μερικές φωλιές. Παρατηρήσαμε από τι είναι φτιαγμένες και μετά προσπαθήσαμε να φτιάξουμε και εμείς τις δικές μας φωλιές. Η δραστηριότητα αυτή συνδέεται καθαρά με τη μαθησιακή περιοχή της μελέτης του περιβάλλοντος. Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με το φυσικό κόσμο που είναι αναγκαίο για γνωστική τους ανάπτυξη αλλά και την καλλιέργεια αξιών.
        

               


     



5η Δραστηριότητα:  Αφού ολοκληρώσαμε τις δραστηριότητές μας αποφασίσαμε μαζί με τα παιδιά να κοινοποιήσουμε τις γνώσεις μας και τη δουλειά μας και έτσι τα παιδιά έγραψαν μία πρόσκληση όπου καλούσαν τα παιδιά της Α΄ Δημοτικού στο Νηπιαγωγείο μας. Τα παιδιά και η δασκάλα αποδέχθηκαν την πρόσκλησή μας και έτσι μας επισκέφθηκαν. Την παρουσίαση έκαναν τα παιδιά της κάθε ομάδας ανάλογα με την δραστηριότητα που παρουσίασαν. Προβλήθηκε μία παρουσίαση ppt με ζωγραφιές των παιδιών της ιστορίας του Δ. Σαββόπουλου «Ο Κότσυφας», https://www.youtube.com/watch?v=3CvALMza4sY, χορέψανε το «σπουργιτάκι» του Χατζιδάκι, τους δείξανε τις κατασκευές των πουλιών και τις φωλιές που φτιάξανε, τραγουδήσανε το τραγούδι «πολλά πολύχρωμα πουλιά» και περιέγραψαν με λίγα λόγια ότι έμαθαν κατά τη διάρκεια αυτού του project. Η δραστηριότητα συνδέεται με τη μαθησιακή περιοχή της γλώσσας (γραφή και ανάγνωση) αφού έγραψαν και διάβασαν στα παιδιά την πρόσκληση και προφορική έκφραση (περιγραφή των δραστηριοτήτων) καθώς και με την μαθησιακή περιοχή της προσωπικής και κοινωνικής ανάπτυξης, αφού μέσα από αυτή τη διαδικασία αναπτύσσονται οι κοινωνικές δεξιότητες και η κοινωνική αλληλεπίδραση.


                




                                                


         



                



                        




4η Φάση: Αξιολόγηση.

Το project ολοκληρώθηκε με πραγματικά αμείωτο το ενδιαφέρον των παιδιών μέχρι την τελευταία στιγμή. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με όλες τις δραστηριότητες και εκφράστηκαν με διάφορους τρόπους, κατασκευές, ζωγραφική, δραματοποίηση, χορό..Οι στόχοι επιτεύχθηκαν αφού απαντήθηκαν σε μεγάλο βαθμό τα ερωτήματά που τέθηκαν στην αρχή μέσα από τις πληροφορίες που συγκεντρώσαμε και την υλοποίηση των δραστηριοτήτων. Τα παιδιά συνεργάστηκαν, επικοινώνησαν, ανέπτυξαν τις δεξιότητες τους (νοητικές, γνωστικές), πλούτισαν το λεξιλόγιό τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου