Τρίτη 26 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2012-2013 ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΗ ΓΡΑΦΗ- 2ο Νηπιαγωγείο Τρίπολης

Σχολική Χρονιά 2012-2013
Νηπιαγωγοί: Αποστολοπούλου Γωγώ- Βεργάκη Γιάννα- Τσαρδίκου Αγγελική
<<Η ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ>>
·         ΒΑΣΙΚΗ ΕΠΙΔΙΩΞΗ: Η ανάδειξη του επικοινωνιακού χαρακτήρα της γλώσσας με τη χρήση της αναδυόμενης γραφής
·         ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΕΠΙΔΙΩΞΗΣ: 1)Αποτύπωση των σκέψεων των παιδιών μέσω της αναδυόμενης γραφής
              2)Καλλιέργεια γραπτού και προφορικού λόγου
   3)Ανάπτυξη της μνήμης, της παρατηρητικότητας και της συνεργασίας των νηπίων

·         ΤΙΤΛΟΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΥΛΟΠΟΙΗΜΕΝΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
1)      Γράμματα σε εξωγήινους. Όταν ασχοληθήκαμε με τους <<Πλανήτες>> τα παιδιά θέλησαν να γράψουν γράμμα στους εξωγήινους του πλανήτη Άρη. Μοιράσαμε μισό Α4,  έγραψαν όλα τα παιδιά και κάποια ζωγράφισαν ταυτόχρονα. Τα διαβάσαμε στην τάξη, τα  βάλαμε σε φάκελο και τα ταχυδρομήσαμε  στην διεύθυνση <Πλανήτης Άρης>. Κρατήσαμε αντίγραφο των γραμμάτων στο σχολείο και τα βάλαμε στη βιβλιοθήκη σαν βιβλιαράκι

                              



2)      Παραμυθοσαλάτα. Αφού ασχοληθήκαμε περίπου μια εβδομάδα με παραμύθια και διάσημους συγγραφείς παραμυθιών αποφασίσαμε να ανακατέψουμε 3 γνωστά παραμύθια και να φτιάξουμε το δικό μας βιβλίο. Χωρίσαμε τα Α3 χαρτιά σε τρία μέρη και τα νήπια  στο πάνω μέρος έγραφαν τον ήρωα, στη μέση έγραφαν τι έκανε ο ήρωας και κάτω έγραφαν το τέλος του παραμυθιού με λίγες λέξεις. Ακριβώς δίπλα, σε άλλο Α3 χωρισμένο  και αυτό σε 3 μέρη ζωγράφισαν ότι είχαν γράψει. Ενώσαμε τα Α3 (σύνολο 6 ) έχοντας γράμματα και εικόνα δίπλα δίπλα. Ύστερα ψαλιδίσαμε τα Α3 στα χωρίσματα και ξεφυλλίζοντας, ανακατεύαμε ήρωες, πράξεις και εικόνες. Ήταν πολύ αστείο!


                                    



                                                 



3)      Εφημερίδα: Μιλήσαμε για τα παλιά  επαγγέλματα και όταν αναφερθήκαμε στον εφημεριδοπώλη τα παιδιά θέλησαν να φτιάξουμε τη δικιά μας εφημερίδα. Πρώτα βρήκαμε πώς θα την ονομάσουμε και μετά έφτιαξαν το πρωτοσέλιδο. Έγραψαν τα νέα του σχολείου μας  και τα θέματα που ασχοληθήκαμε τον μήνα Απρίλιο. Κολλήσαμε φωτογραφίες, ζωγραφιές των παιδιών, σταυρόλεξο κ.α.

                      



                       
                     



                                   



·         ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΠΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΗΚΑΝ Αρχικά τα παιδιά ρωτούσαν συνεχώς τι να γράψουν, πιο γράμμα να βάλουν αλλά στην πορεία έγραφαν πιο εύκολα και μόνα τους. Βέβαια κάποια έγραφαν πιο γρήγορα από κάποια άλλα με αποτέλεσμα τα δεύτερα να αγχώνονται και να λένε ότι δεν μπορούν ή να αντιγράφουν τα άλλα.
·         ΔΥΝΑΤΑ ΚΑΙ ΑΔΥΝΑΤΑ ΣΗΜΕΙΑ Τα νήπια συνεργάζονταν  και βοηθούσε το ένα το άλλο, ενθουσιάζονταν με το αποτέλεσμα της δουλειά τους και με τον καιρό άρχισαν να γράφουν όλα. Βέβαια δεν έλειπε το άγχος των παιδιών που δυσκολεύονταν, κυρίως των αλλόγλωσσων.

·         ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Τα νήπια άρχισαν με τον καιρό να γράφουν αβίαστα σε όλες τις εργασίες τους, να συνεργάζονται και να αλληλοβοηθιούνται
 Οι γονείς άρχισαν να βλέπουν διαφορά και κάποιοι εξέφρασαν τη χαρά τους και τον ενθουσιασμό τους  που το παιδί τους γράφει  αλλά και διαβάζει.
Εμείς αλλάξαμε εντελώς τη δική μας στάση και είδαμε ότι η γραφή τελικά αναδύεται πολύ πιο εύκολα μέσα από ένα πλούσιο περιβάλλον σε ερεθίσματα και τις ανάλογες δραστηριότητες και όχι από την διδασκαλία απλά των γραμμάτων.

Η μεταξύ μας επίδραση ήταν  μεγάλη. Συνεργαστήκαμε και ανταλλάξαμε ιδέες και απόψεις αλλά κυρίως κατανοήσαμε πώς να καλλιεργούμε τη γλώσσα στο νηπιαγωγείο!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου