Τετάρτη 20 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2014-2015 ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ -1ο Νηπιαγωγείο Μεγαλόπολης

Ενδοσχολική Επιμόρφωση:
« Καλλιεργώντας τη μαθηματική σκέψη των νηπίων»
Νηπιαγωγείο: Ολοήμερο τμήμα 1ου Νηπιαγωγείου Μεγαλόπολης
Νηπιαγωγοί: Θεοδωροπούλου Κνσταντίνα- Οικονόμου Θεοδώρα
Αριθμός συμμετεχόντων παιδιών:15
  • Τίτλος δραστηριότητας: «Ποιος θα μαζέψει τους περισσότερους αριθμούς;»
  • Στόχος δραστηριότητας:  Τα παιδιά μέσω του παιχνιδιού να μάθουν να αναγνωρίζουν τα σύμβολα των αριθμών.
  • Περιγραφή δραστηριότητας:
Το παιχνίδι κατασκευάζεται από μια άδεια συσκευασία που περιείχε σοκολατάκια. Στις θέσεις που ήταν τα γλυκά και οι οποίες διαχωρίζονται μεταξύ τους γράφουμε τα σύμβολα των αριθμών από το 1 έως και το 24. Τοποθετούμε ένα κουμπί μέσα στη συσκευασία και ύστερα την κλείνουμε με το διαφανές καπάκι που διαθέτει. Σε χάρτινες καρτέλες γράφουμε και πάλι τους αριθμούς από το 1 έως το 24. Τα παιδιά παίρνουν τη συσκευασία και την ανακινούν ώστε  το κουμπί να βρεθεί στη θέση κάποιου αριθμού μέσα  σε αυτή. Σε όποιον αριθμό σταθεί το κουμπί τα παιδιά λένε το όνομά του και  παίρνουν την αντίστοιχη καρτέλα. Το παιχνίδι τελειώνει όταν τα παιδιά έχουν πάρει όλες τις χάρτινες καρτέλες και νικητής ανακηρύσσεται όποιος συγκεντρώσει τις περισσότερες. Μπορούν να παίξουν από  2 έως 4 παίχτες.







  • Προσδοκώμενα  αποτελέσματα:
  1. Τα παιδιά ενθαρρύνονται να ασχολούνται με μαθηματικές έννοιες μέσω μιας παιγνιώδους δραστηριότητας.
  2. Τα παιδιά μαθαίνουν να αναγνωρίζουν τα σύμβολα των αριθμών χρησιμοποιώντας και την αριθμογραμμή  στην προσπάθεια αυτή.
  3. Τα παιδιά αποκτούν  αυτονομία παίζοντας ένα παιχνίδι το οποίο δεν απαιτεί την μεσολάβηση της εκπαιδευτικού.
  • Τεχνικές Υλοποίησης της δραστηριότητας:
  1. Κατασκευή του παιχνιδιού από ανακυκλώσιμα υλικά.
  2. Παιχνίδι σε ομάδες
  3. Χρήση της αριθμογραμμής ως πίνακα αναφοράς των αριθμών.
  • Τελικό Προϊόν:
Δημιουργείται ένα παιχνίδι για την γωνιά των μαθηματικών το οποίο τα παιδιά μπορούν να παίζουν και στα πλαίσια των αυθόρμητων δραστηριοτήτων στις γωνιές της τάξης.
  • Τρόποι καταγραφής:
  1. Μέσω της παρατήρησης του παιχνιδιού των παιδιών
  • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ποια  ήταν τα δυνατά  και ποια τα αδύνατα σημεία στον προγραμματισμό και στην υλοποίηση της δραστηριότητας, δυσκολίες που συναντήσατε, αντιδράσεις- συμμετοχή- σχόλια των παιδιών):
Το παιχνίδι βοήθησε τα παιδιά να μάθουν να αναγνωρίζουν τα σύμβολα των αριθμών από το 1 έως και το 24. Το γεγονός ότι μπορούσαν να παίζουν ελεύθερα στα πλαίσια των ελεύθερων δραστηριοτήτων τους αποτέλεσε το κίνητρο να ασχολούνται συχνότερα μαζί του και να το αναζητούν κάθε φορά. Επειδή το παιχνίδι απαιτούσε την συμμετοχή των παιδιών σε ομάδες ήταν βοηθητικό στα παιδιά που δυσκολεύονταν στην αρχή με την αναγνώριση των συμβόλων. Η χρήση της αριθμογραμμής της τάξης , του καθημερινού ημερολογίου και η γνώση κάποιων παιδιών ως προς τους αριθμούς οδήγησε στο να μάθουν και να αναγνωρίζουν στο τέλος τα περισσότερα παιδιά τα σύμβολα των αριθμών. Υπήρξαν φορές που τα παιδιά μπερδεύονταν με τους διψήφιους αριθμούς πχ το 14 με το 24 ,αλλά τα γραμμένα σύμβολα στην συσκευασία τους παρείχαν άμεση σύγκριση ως προς το πια καρτέλα να αναζητήσουν.
  • Εσείς, κρίνετε ότι βελτιωθήκατε ως εκπαιδευτικοί με αυτόν τον τρόπο προσέγγισης των μαθηματικών; Αν ναι, σε τι;
Οι μαθηματικές δραστηριότητες που οργανώνονταν στο Νηπιαγωγείο είχαν περισσότερο έναν χαρακτήρα προσωρινό. Με την ολοκλήρωσή τους τα παιδιά δεν είχαν την ευκαιρία τις περισσότερες φορές να ασχοληθούν και πάλι με αυτές. Η δημιουργία υλικού για τα μαθηματικά με τη μορφή παιχνιδιών που τα παιδιά μπορούν να ασχολούνται όποτε τα ίδια το επιλέξουν κατά τη διάρκεια ολόκληρης της χρονιάς οδηγεί στην παραπάνω ενασχόλησή τους με τις μαθηματικές έννοιες και στην ακόμη περισσότερη εμπέδωσή τους. Ο παιγνιώδης  χαρακτήρας αυτών των δραστηριοτήτων αποτέλεσε κίνητρο για να ασχοληθούν τα παιδιά είτε παίζοντας σε ομάδες είτε παίζοντας ατομικά. Το υλικό για τα μαθηματικά που φτιάχτηκε άλλοτε από την εκπαιδευτικό και άλλοτε σε συνεργασία με τα παιδιά δεν απαιτούσε τη συνεχή παρέμβαση της εκπαιδευτικού αλλά οδήγησε στην αυτονομία τους και έδωσε περισσότερο χρόνο στην παρατήρηση των νηπίων ως προς τον τρόπο κατάκτησης των μαθηματικών εννοιών. Οργανώθηκαν περαιτέρω δραστηριότητες ώστε να δοθεί σε όλους η ευκαιρία να κατακτήσουν τις μαθηματικές έννοιες ακόμα και σε εκείνους που αντιμετώπιζαν δυσκολίες. Σαν εκπαιδευτικός κατανόησα ότι οι μαθηματικές έννοιες δεν διδάσκονται στα πλαίσια μιας και μόνο δραστηριότητας αλλά θα πρέπει  να δοθεί στα παιδιά ο χρόνος να τις κατακτήσουν και το παιχνίδι είναι ο αποτελεσματικότερος τρόπος προς αυτή την κατεύθυνση.

 2ο Φυλλάδιο
Νηπιαγωγείο:1ο Νηπιαγωγείο Μεγαλόπολης-ολοήμερο τμήμα
Νηπιαγωγοί: Θεοδωροπούλου Κωνσταντίνα-  Οικονόμου Θεοδώρα
Αριθμός συμμετεχόντων παιδιών:15
  • Τίτλος δραστηριότητας: ΤΟ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟ
  • Στόχος δραστηριότητας:  Να έρθουν τα παιδιά σε επαφή και να γνωρίσουν τα σύμβολα της πρόσθεσης (+) ,της αφαίρεσης(-) και το ίσον(=).
  • Περιγραφή δραστηριότητας:
Με αφορμή το παραμύθι της Κωνσταντίνας Αρμενιάκου ,«Εκδρομή με το λεωφορείο» από τις εκδ. Κέδρος  κατασκευάσαμε ένα λεωφορείο από κουτί παπουτσιών. Αφήσαμε το επάνω μέρος ανοιχτό και μέσα του τοποθετήσαμε δυο χαρτόνια πάχους αρκετών εκατοστών. Δημιουργήσαμε σχισμές στα χαρτόνια έτσι ώστε να έχουν την ίδια διάταξη με τις θέσεις που υπάρχουν σε ένα λεωφορείο. Σε γλωσσοπίεστρα κολλήσαμε φιγούρες από την ιστορία αλλά και φωτογραφίες των παιδιών της τάξης. Τα γλωσσοπίεστρα έμπαιναν στις σχισμές που δημιουργήθηκαν μέσα στο χάρτινο λεωφορείο. Σε κάρτες γράψαμε ένα σύμβολο. Μερικές από αυτές είχαν το + της πρόσθεσης και δίπλα έναν αριθμό και άλλες το – και έναν αριθμό. Σε άλλες κάρτες υπήρχε το =. Τα παιδιά έβαζαν ανάποδα τις κάρτες στο τραπέζι ,τραβούσαν μια και έβαζαν ή έβγαζαν τόσους επιβάτες αναγνωρίζοντας το σύμβολο που τα καθοδηγούσε στην αντίστοιχη μαθηματική πράξη .Όταν ερχόταν η καρτέλα = έπρεπε να μετρήσουν τον αριθμό των επιβατών του λεωφορείου.Πριν παρουσιαστεί η κατασκευή του λεωφορείου με τα παιδιά είχαμε κάνει δραστηριότητες στον διαδραστικό με τα σχέδια που υπάρχουν στο τέλος του βιβλίου με το λεωφορείο και τους επιβάτες . Κάθε παιδί έβαζε και έβγαζε τόσους επιβάτες όσους έδειχνε η κάρτα-στάση  που ήταν δίπλα στο λεωφορείο. Τα παιδιά μετακινούσαν με το δάχτυλο και τοποθετούσαν το σωστό αριθμό επιβατών μετρώντας πόσοι ήταν στο λεωφορείο κάθε φορά.
Δόθηκε βαρύτητα στις έννοιες «βάζω» , «βγάζω» αλλά και στα σύμβολα που τις ακολουθούσαν.







  • Προσδοκώμενα  αποτελέσματα:
1.Να αναγνωρίσουν τα παιδιά τα σύμβολα + , - =
2.Να τα συνδέσουν με τις έννοιες «βάζω», «βγάζω» , «όλα  μαζί»
3.Να μπορούν να παίξουν μόνα τους ή σε ομάδες με το παιχνίδι και ακολουθώντας τις οδηγίες που βλέπουν στις κάρτες.
  • Τεχνικές Υλοποίησης της δραστηριότητας:
1.Ανάγνωση της ιστορίας
2.Χρήση του διαδραστικού πίνακα της τάξης
3.Κατασκευή επιτραπέζιου παιχνιδιού από ανακυκλώσιμα υλικά
  • Τελικό Προϊόν:
Δημιουργήθηκε το χάρτινο λεωφορείο από το κουτί παπουτσιών το οποίο τοποθετήθηκε στην γωνιά των μαθηματικών και τα παιδιά έχουν καθημερινή πρόσβαση σε αυτό. Τα παιδιά ζωγράφισαν και μερικούς οδηγούς όταν πολύ σωστά παρατήρησαν ότι δεν υπήρχε οδηγός.

  • Τρόποι καταγραφής:
1.Η παρατήρηση των παιδιών έγινε κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού στον διαδραστικό πίνακα. Παρατηρήθηκαν ως προς τον τρόπο που χρησιμοποιούσαν τα σύμβολα και έγινε προσπάθεια να χρησιμοποιούν τις έννοιες «βάζω..» και «βγάζω..»
2.Παρατηρήσαμε τα παιδιά και κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δραστηριοτήτων να παίζουν με το παιχνίδι. Όσοι είχαν κατανοήσει τα σύμβολα ήταν πρόθυμοι να δίνουν οδηγίες σε όσους δυσκολεύονταν.
Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ποια  ήταν τα δυνατά  και ποια τα αδύνατα σημεία στον προγραμματισμό και στην υλοποίηση της δραστηριότητας, δυσκολίες που συναντήσατε):
Το παιχνίδι με το λεωφορείο τράβηξε το ενδιαφέρον των παιδιών και ασχολούνται ακόμα μαζί του. Καθοριστική στάθηκε και η χρήση των φωτογραφιών τους η οποία αποτέλεσε το κίνητρο για παραπάνω ενασχόληση με την κατασκευή και με την περαιτέρω κατανόηση των συμβόλων των αριθμητικών πράξεων. Τα παιδιά έπαιξαν μόνα τους ακολουθώντας τις οδηγίες που διάβαζαν στις κάρτες αναγνωρίζοντας τα σύμβολα. Υπήρξε συνεργασία μεταξύ τους και αλληλοβοήθεια. Κάποιοι άλλαζαν το παιχνίδι και ενώ γέμιζαν το λεωφορείο με επιβάτες μετά αναζητούσαν τις κάρτες που έδειχναν  μόνο το σύμβολο της αφαίρεσης για να «κατεβάσουν» επιβάτες.
Τα παιδιά χρησιμοποίησαν τις έννοιες  «βάζω», «βγάζω» , «όλα  μαζί».



      Ενδοσχολική  Επιμόρφωση                                   
Καλλιεργώντας τη μαθηματική σκέψη των νηπίων

Νηπιαγωγείο :1° Νηπιαγωγείο Μεγαλόπολης
Τμήμα: Κλασικό
Νηπιαγωγός: Κοψιαύτη Ιωάννα
Αριθμός συμμετεχόντων παιδιών: 20
·         Τίτλος δραστηριότητας: Το φιδάκι
·         Στόχοι δραστηριότητας: 1.  Να μάθουν να χρησιμοποιούν   το ζάρι και να αναγνωρίζουν τη σημασία των αναπαραστάσεων που αυτό δείχνει.
                                                 2.  Να μπορούν να κινούν το πιόνι τους σε συγκεκριμένη  διαδρομή.

·         Περιγραφή δραστηριότητας: Στο πλαίσιο της θεματικής ενότητας Παιχνίδια που είχαμε ξεκινήσει το μήνα Νοέμβριο, αποφασίσαμε να καθιερώσουμε μία φορά την εβδομάδα τα επιτραπέζια παιχνίδια. Το πιο  γνωστό και διαδεδομένο για να ξεκινήσουμε, που κάποια παιδιά ήδη το γνώριζαν ,ήταν το Φιδάκι.
Ξεκινήσαμε με αυτό που ήδη υπήρχε στην  τάξη μας .Όσα   από τα παιδιά γνώριζαν τους κανόνες τους εξήγησαν στους υπόλοιπους .Παρουσίασαν  τα ζάρια, εξηγώντας τη σημασία των κουκίδων σε κάθε πλευρά του ζαριού.
Όταν  οι  πιο πολλοί εξοικειώθηκαν   με τη χρήση του ζαριού  , άρχισε το παιχνίδι.   Επειδή όμως η επιφάνεια του ήταν μικρή  και  οι    αριθμοί πολλοί , αποφασίσαμε να φτιάξουμε ένα μεγαλύτερο σε χαρτί του μέτρου ,χωρίζοντας το σε τριάντα   τετραγωνάκια. Χωριστήκαμε  σε ομάδες και ζωγραφίσαμε φιδάκια και σκάλες.
Τα κολλήσαμε στο χαρτί του μέτρου, και γράψαμε τους αριθμούς από τι 1 έως το 30.Το φιδάκι  ήταν έτοιμο. Τα φιδάκια και οι σκάλες που περίσσεψαν τα χρησιμοποιήσαμε και φτιάξαμε ένα μικρότερο  επιτραπέζιο.    













·         Προσδοκώμενα αποτελέσματα :                           
1.Να κινούν το πιόνι τους προς τη σωστή κατεύθυνση.
2.Να αναγνωρίζουν τον αριθμό των κουκίδων σε κάθε πλευρά του    ζαριού
3.Ναγνωρίζουν τους κανόνες του παιχνιδιού και να σέβονται τη
    διαδοχική σειρά με την οποία παίζουν.


·         Τεχνικές Υλοποίησης της δραστηριότητας:
1.Ζωγραφική(τα παιδιά ζωγραφίζουν και κολλούν φιδάκια και
   σκάλες στο χαρτί του μέτρου.
2.Γραφή.(τα  παιδιά γράφουν τους αριθμούς από το1 έως το 30 στα   τετραγωνάκια που είναι χωρισμένο το χαρτί του μέτρου.
·         Τελικό Προϊόν:
Ένα μεγάλο φιδάκι δαπέδου και ένα μικρό επιτραπέζιο φιδάκι
.
·         Δυνατά σημεία της δραστηριότητας:
Η δημιουργία ενός  γνωστού και δημοφιλούς παιχνιδιού που   ανταποκρίνεται  στα  ενδιαφέροντα , στις εμπειρίες  και στην ηλικία  του μεγαλύτερου μέρους  της ομάδας των νηπίων.

·         Αδύνατα  σημεία της δραστηριότητας:
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………

·         Αξιολόγηση της δραστηριότητας:(Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν ,αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού
ο βαθμός ανταπόκρισης από τα παιδιά, δυσκολίες που είχατε):

 Μέσα  από  την  παραπάνω   δραστηριότητα  δόθηκε  η  ευκαιρία  στα παιδιά να επικοινωνήσουν μεταξύ τους ,να συνεργαστούν
και ταυτόγχρονα να ψυχαγωγηθούν .Μέσα από παιγνιώδη τρόπο   προσέγγισαν μαθηματικές γνώσεις και δεξιότητες.
Η διαφορετική διάταξη των κουκίδων στα ζάρια( κάθε φορά χρησιμοποιήθηκαν διαφορετικά ζάρια ) έκανε τα παιδιά να αναγνωρίζουν σωστά τη σημασία των κουκίδων και να μην
 στέκονται στην εύκολη απομνημόνευση της κάθε πλευράς
 του ζαριού.

Εσείς  κρίνετε ότι βελτιωθήκατε σαν εκπαιδευτικοί μ’ αυτό τον τρόπο προσέγγισης των μαθηματικών;

 Θεωρώ ,ότι η νέα προσέγγιση της διδασκαλίας μαθηματικών ,
με βοήθησε να οργανώσω τη δραστηριότητα  κατά τέτοιο τρόπο,
ώστε  να  δημιουργηθούν  οι  κατάλληλες  συνθήκες  για  ένα πιο
ευχάριστο και δημιουργικό περιβάλλον που θα εκμεταλλεύεται  τις ήδη υπάρχουσες εμπειρίες των   παιδιών  (τα  περισσότερα παιδιά  γνώριζαν το φιδάκι και μας μετέφεραν τις γνώσεις και τις
εμπειρίες τους )και θα δίνει προτεραιότητα στα ενδιαφέροντα τους.        
   Στο περιβάλλον της τάξης τα παιδιά μεταξύ τους αλλά και  με μένα αντάλλαξαν απόψεις ,διατύπωσαν  τις απορίες τους  και αναζήτησαν απαντήσεις στα ερωτήματα τους .Ανέπτυξαν την
ικανότητα τους για συνεργασία, πήραν πρωτοβουλίες,έμαθαν
από το λάθος τους και ενίσχυσαν την επιχειρηματολογία τους.
   Τα μαθηματικά είναι  το μέσο επίλυσης πολλών προβλημάτων
στην καθημερινότητα μας .Η καινούρια προσέγγιση δεν στέκεται
στην απλή απομνημόνευση και απαρίθμηση αριθμών αλλά μας
δίνει το ερέθισμα  να οργανώσουμε έτσι  τη διδασκαλία μας  για να συμβάλλουμε με τον τρόπο μας στην ανάπτυξη της λογικομαθηματικής  σκέψης των παιδιών.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου