Σάββατο 30 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2012-2013 ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΗ ΓΡΑΦΗ -Νηπιαγωγείο Παραλίου Άστρους

Η ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΟ  ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ

Σχολική χρονιά 2012-2013
Νηπιαγωγοί: Σαλιβέρου Μαρία- Τσιώρου Σταυρούλα

ΒΑΣΙΚΗ ΕΠΙΔΙΩΞΗ:
Να κατανοήσουν τη σημασία της γραφής ως μέσου ανάπτυξης ιδεών, να ενθαρρυνθούν να γράψουν όπως μπορούν αυτό που έχουν ζωγραφίσει.
ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣ:
1) Να μάθουν να ακούν, να παρατηρούν, να εξηγούν, να περιγράφουν και να ερμηνεύουν.
  2) Να εμπλουτίσουν τον προφορικό τους λόγο.
  3) Να αποκτήσουν φωνολογική επίγνωση.

  • ΤΙΤΛΟΣ ΚΑΙ  ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΥΛΟΠΟΙΗΜΕΝΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

ΖΩΓΡΑΦΙΖΩ ΤΗ ΔΙΚΗ ΜΟΥ ΒΡΟΧΗ
            Περιγραφή δραστηριότητας: εκείνες τις ημέρες μιλούσαμε για το νερό. Μια μέρα ένα παιδί παραπονέθηκε ότι κάποιος του είπε ότι δεν  είναι ωραία η ζωγραφιά του. Τότε με αφορμή αυτό που ειπώθηκε τους έδειξα πίνακες ζωγράφων που τα έργα τους δεν ήταν «σωστά» αλλά είχαν κάτι το «περίεργο» ή ανορθόδοξο. Ένας από αυτούς ήταν ο Ρενέ Μαγκρίτ και σταθήκαμε στο έργο του gonconda. Αφού τον παρατηρήσαμε τα  παιδιά είπαν τι βλέπουν, που φαντάζονται ότι πέφτει αυτή η παράξενη βροχή, τι φοράνε οι άνθρωποι, γιατί άραγε να έβαλε ανθρώπους αντί για σταγόνες κ.λ.π. Μετά φτιάξαμε σύνθετες λέξεις με δεύτερο συνθετικό τη λέξη βροχή και τα παιδιά είπαν τις δικές τους ιδέες π.χ. ανθρωποβροχή, λουλουδοβροχή, παιδοβροχή… Μετά ομαδικά γράψαμε τη μεγάλη λέξη ανθρωποβροχή. Ύστερα τους είπα να πάνε στα τραπέζια τους να πάρουν χρώματα και να ζωγραφίσουν με τη φαντασία τους μια δική τους βροχή και να γράψουν με το δικό τους τρόπο τί βροχή έχουν ζωγραφίσει.
                     

  • ΤΡΟΠΟΙ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ  
  Φωτογραφική μηχανή. Χαρτιά και υλικά ζωγραφικής.

  • ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΑΡΑΧΘΕΝΤΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ – ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ  (βλέπε φάκελο υλικού)
  • ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΠΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΗΚΑΝ
Η δραστηριότητα ήταν ευχάριστη και τα παιδιά δε συνάντησαν ιδιαίτερες δυσκολίες στη γραφή της μεγάλης λέξης όταν τη γράψαμε στην ομάδα. Έψαχναν τα γράμματα μέσα από τοα ονόματά τους και από τους πίνακες αναφοράς.

  • ΔΥΝΑΤΑ ΚΑΙ ΑΔΥΝΑΤΑ ΣΗΜΕΙΑ
Δυνατό Σημείο: Η σύνθετη λέξη που δημιούργησαν στο μυαλό τους υλοποιήθηκε με τη βοήθεια της φαντασίας τους πάνω στο χαρτί, τόσο με το ελεύθερο σχέδιο όσο και με τη γραφή της.
Αδύνατο σημείο: Η δυσκολία που συνάντησαν στη γραφή μιας μεγάλης λέξης ορισμένα νήπια.
  • ΣΥΝΟΛΙΚΗ  ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
(ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ -
ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΑΣΕΩΝ ΔΙΚΩΝ ΜΑΣ -ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΣΤΗ ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ)

ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
 Κατά τη διάρκεια της εφαρμογής του προγράμματος της αναδυόμενης γραφής παρατηρήθηκαν τα εξής: Τα παιδιά σε κάθε ελεύθερο σχέδιο συνήθισαν να γράφουν έναν τίτλο ή να αποτυπώνουν γραπτά ό,τι έχουν ζωγραφίσει και αυτό τα ενθουσίαζε γιατί αισθάνθηκαν ότι είναι ικανά να γράφουν.
ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΑΣΕΩΝ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ
 Σε συγκέντρωση που πραγματοποιήθηκε με τους γονείς και μετά από συζήτηση εξέφρασαν ότι είδαν μια ευχάριστη αλλαγή στα παιδιά τους όσον αφορά την ανταπόκρισή τους απέναντι στη γραφή και την ανάγνωση.
ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΑΣΕΩΝ ΔΙΚΩΝ ΜΑΣ -ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΣΤΗ ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ

 Όσον αφορά εμάς τους εκπαιδευτικούς η όλη φάση του προγράμματος μας έδωσε το έναυσμα να ψάξουμε καινούριες μεθόδους και τρόπους διδασκαλίας χρησιμοποιώντας προϋπάρχουσες γνώσεις, εμπειρία, δεξιότητες και όλα αυτά μέσα από τη στενή συνεργασία μεταξύ μας.


                               



                    



Η ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΟ  ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
ΒΑΣΙΚΗ ΕΠΙΔΙΩΞΗ:
Να κατανοήσουν γενικά στοιχεία από τη σχέση προφορικού-γραπτού λόγου.
ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣ:
1) Να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους με λέξεις που συνδέονται με τα μαθηματικά

  2) Να συνειδητοποιήσουν ότι τα φωνήματα της ομιλούμενης γλώσσας αντιστοιχούν σε γράμματα.

  3) Να «ερμηνεύσουν» γενικά στοιχεία του κόσμου που τα περιβάλλει μέσα από διαδικασίες παρατήρησης περιγραφής και συμβολικής αναπαράστασης
4) Να ανακαλύψουν μια βασική ιδιότητα του νερού (Διαλυτότητα)

  • ΤΙΤΛΟΣ ΚΑΙ  ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΥΛΟΠΟΙΗΜΕΝΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

·       "Διαλύεται ή όχι;"
  Περιγραφή δραστηριότητας:
Στα πλαίσια της ενασχόλησής μας με το «νερό» με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Νερού τα παιδιά ενθαρρύνονται να ανακαλύψουν μια από τις βασικές ιδιότητες του νερού. Η δραστηριότητα πραγματοποιείται στον κύκλο της παρεούλας με τη συμμετοχή όλων των παιδιών σε κύκλο. Αρχικά βλέπουν τα διάφορα υλικά που έχουν στη διάθεσή τους και καλούνται να προβληματιστούν και να κάνουν υποθέσεις για το τι θα συμβεί αν αυτά τα υλικά τα ρίξουμε στο νερό. Στη συνέχεια καλούνται να βάλουν τα υλικά αυτά στο νερό και να παρατηρήσουν τι συμβαίνει. Δημιουργούμε έναν πίνακα τοποθετώντας σε μια στήλη τα υλικά που διαλύονται στο νερό και σε μια άλλη στήλη τα υλικά που δε διαλύονται στο νερό. Χρησιμοποιούμε σαν  σύμβολο ένα ποτήρι με νερό για όσα διαλύονται και ένα ποτήρι με νερό που το έχουμε διαγράψει με ένα «χ» για όσα δε διαλύονται. Κατόπιν γράφουν  σε μεγάλο χαρτί τα αποτελέσματά τους δημιουργώντας έτσι έναν πίνακα. Τέλος το κάθε παιδί μόνο του καλείται να φτιάξει το δικό του πίνακα όπως μπορεί.

            

  • ΤΡΟΠΟΙ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ  
  Η καταγραφή της δραστηριότητας έγινε σε απλό χαρτί με μαρκαδόρους τόσο ομαδικά όσο και ατομικά.

  • ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΑΡΑΧΘΕΝΤΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ – ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ (βλέπε φάκελο υλικού)
  • ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΠΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΗΚΑΝ
Θεωρώ ότι τα παιδιά δε δυσκολεύτηκαν ιδιαίτερα γιατί συμμετείχαν όλα ενεργά στο βιωματικό μέρος της δραστηριότητας και τα βοήθησε και ιδιαίτερα η ομαδική καταγραφή στον πίνακα της τάξης. Σε ατομικό επίπεδο το κάθε παιδί έγραψε όπως το ίδιο μπορούσε.

  • ΔΥΝΑΤΑ ΚΑΙ ΑΔΥΝΑΤΑ ΣΗΜΕΙΑ
Δυνατό Σημείο: Το πείραμα και η παρατήρηση πιστεύω ότι τα βοήθησαν ιδιαίτερα στην κατανόηση των εννοιών, όπως επίσης κινητοποίησαν το ενδιαφέρον τους και την καλή τους διάθεση.
Αδύνατο σημείο: Ο αριθμός των λέξεων για τη σύνθεση του πίνακα ήταν αρκετά μεγάλος και αυτό δυσκόλεψε κάποια νήπια.
  • ΣΥΝΟΛΙΚΗ  ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
(ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ -
ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΑΣΕΩΝ ΔΙΚΩΝ ΜΑΣ -ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΣΤΗ ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ)

ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
 Κατά τη διάρκεια της εφαρμογής του προγράμματος της αναδυόμενης γραφής παρατηρήθηκαν τα εξής: Τα παιδιά σε κάθε ελεύθερο σχέδιο συνήθισαν να γράφουν έναν τίτλο ή να αποτυπώνουν γραπτά ό,τι έχουν ζωγραφίσει και αυτό τα ενθουσίαζε γιατί αισθάνθηκαν ότι είναι ικανά να γράφουν.
ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΑΣΕΩΝ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ
 Σε συγκέντρωση που πραγματοποιήθηκε με τους γονείς και μετά από συζήτηση εξέφρασαν ότι είδαν μια ευχάριστη αλλαγή στα παιδιά τους όσον αφορά την ανταπόκρισή τους απέναντι στη γραφή και την ανάγνωση.
ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΑΣΕΩΝ ΔΙΚΩΝ ΜΑΣ -ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΣΤΗ ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ
 Όσον αφορά εμάς τους εκπαιδευτικούς η όλη φάση του προγράμματος μας έδωσε το έναυσμα να ψάξουμε καινούριες μεθόδους και τρόπους διδασκαλίας χρησιμοποιώντας προϋπάρχουσες γνώσεις, εμπειρία, δεξιότητες και όλα αυτά μέσα από τη στενή συνεργασία μεταξύ μας


      



         



                


      




     



        






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου