Παρασκευή 29 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2012-2013 ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΗ ΓΡΑΦΗ - 12ο Νηπιαγωγείο Τρίπολης

Σχολική χρονιά 2012-2013
Νηπιαγωγοί:  Σιούταλου Αγγελική- Κοψιαύτη  Ιωάννα
Η ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΟ  ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
·         ΒΑΣΙΚΗ ΕΠΙΔΙΩΞΗ: Να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά την κοινωνική διάσταση του γραπτού λόγου και να εκφραστούν με αυτόν.
  • ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣ:
             1) Να αντιληφθούν ότι ο προφορικός λόγος   κωδικοποιείται σε  γραπτό και αντίστροφα, ο γραπτός λόγος μετατρέπεται σε προφορικό
    2) Να εμπλουτίσουν και να βελτιώσουν τον προφορικό τους λόγο στα πλαίσια ανάπτυξης μιας στοιχειώδους επιχειρηματολογίας  
 3) Να μάθουν να συνεργάζονται αρμονικά στα πλαίσια της ομάδας
  • ΤΙΤΛΟΣ ΚΑΙ  ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΥΛΟΠΟΙΗΜΕΝΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
      1) Δημιουργία αφίσας με θέμα «Δάσος»
Συζητάμε με τα παιδιά με ποιούς τρόπους προστατεύουμε τα δάση, προκειμένου να ενημερωθούν οι γονείς και τα παιδιά των άλλων τάξεων.
Γράφουν τα μηνύματά τους σε ένα μεγάλο χαρτί του μέτρου. Στη συνέχεια ζωγραφίζουν δέντρα, ζώα, φυτά, τα κόβουν και τα κολλούν στο χαρτί.
            2) Δημιουργία αφίσας με θέμα «Άνοιξη»
               Συζητάμε με τα παιδιά για τις αλλαγές που συμβαίνουν στη φύση την 
      εποχή της Άνοιξης. Χωριζόμαστε σε ομάδες και ζωγραφίζουμε     οτιδήποτε μας θυμίζει «Άνοιξη».
            3) «Η λαογραφία του Μάρτη»
Συζητάμε με τα παιδιά για τους τρείς μήνες της Άνοιξης. Συμφωνούμε      να φτιάξουμε ένα βιβλίο με τις παροιμίες και τις παραδόσεις του πρώτου μήνα του « Μάρτη». Τις γράφουν και τις ζωγραφίζουν τα ίδια, μόνα τους.
4) Δημιουργία αφίσας με θέμα τη « Βία στα σχολεία»
   Στα πλαίσια του θέματος «Βία μέσα στο σχολικό περιβάλλον», μιλήσαμε με τα παιδιά για το τι σημαίνει βία, πώς εκδηλώνεται, ποια είναι τα είδη της, πώς μπορούμε να την σταματήσουμε και τι πρέπει να έιμαστε όλοι μεταξύ μας. Τα παιδιά αποφασίζουν να φτιάξουν ένα σχολείο που μέσα σε αυτό είμαστε όλοι φίλοι.
5) Έθιμα και παραδόσεις του «Πάσχα»
   Στο πλαίσιοτης ενότητας «Πάσχα» συζητάμε με τα παιδιά για την ιστορία του Χριστού, τα έθιμα και τις παραδόσεις που σχετίζονται με αυτό. Σε χαρτί του μέτρου, τα παιδιά γράφουν όσα συνδέονται με τη γιορτή του Πάσχα και τα απεικονίζουν με ζωγραφική.
            









·         ΤΡΟΠΟΙ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ
Οι εργασίες ομαδικές και ατομικές καταγράφηκαν από ψηφιακή φωτογραφική μηχανή.
·         ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΑΡΑΧΘΕΝΤΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ – ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Οι φωτογραφίες έχουν αποσταλεί ηλεκτρονικά.
·         ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΠΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΗΚΑΝ
Στη διάρκεια της υλοποίησης των δραστηριοτήτων, τα παιδιά δεν συνάντησαν ιδιαίτερα προβλήματα. Στην αρχή ίσως να είχαν κάποιες δυσκολίες , επειδή δεν είχαν συνηθίσει να δουλεύουν σε ομάδες. Με τη πάροδο όμως του χρόνου, τα παιδιά εξοικειώθηκαν και συνεργάστηκαν αρμονικά μεταξύ τους.
·         ΔΥΝΑΤΑ ΚΑΙ ΑΔΥΝΑΤΑ ΣΗΜΕΙΑ
Το δυνατό σημείο κάθε δραστηριότητας ήταν ο σωστός προγραμματισμός της. Τα παιδιά γνώριζαν τι έπρεπε να κάνουν ακριβώς, γιατί το έκαναν και το πώς έπρεπε να το πραγματοποιήσουν. Το καλό αποτέλεσμα των εργασιών τους ήταν η επιβράβευση των προσπαθειών τους.
Σαν αδύνατο σημείο θα μπορούσε να αναφερθεί η έλλειψη συντονισμού που υπήρχε στην αρχή, επειδή τα παιδιά δεν είχαν την ανάλογη εμπειρία να δουλέψουν ομαδικά. Με τη πάροδο του χρόνου όμως τα παιδιά εξοικειώθηκαν να δουλεύουν ομαδικά.
  • ΣΥΝΟΛΙΚΗ  ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
o   Τα παιδιά με τις ομαδικές εργασίες συνεργάστηκαν αρμονικά και ένιωσαν τη χαρά της απόλαυσης και της δημιουργίας. Στα πλαίσια ενός μαθησιακού περιβάλλοντος που ευνοεί τον εγγραμματισμό και ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα, τα παιδιά ανέπτυξαν πρωτοβουλίες, ενεργοποίησαν τη φαντασία τους και συμμετείχαν υπεύθυνα και ισότιμα στις δραστηριότητες της ομάδας.
o   Γονείς
Τα παιδιά παρουσιάζουν στους γονείς τους τις εργασίες τους στον πίνακα ανακοινώσεων και τους ενημερώνουν για το περιεχόμενό τους. Νιώθουν χαρά, όταν τους εξηγούν τι έχουν γράψει και τι έχουν ζωγραφίσει, γεγονός που τους δίνει ιδιαίτερη ικανοποίηση και κύρος. Καθώς οι γονείς διαβάζουν τα μηνύματα ή τις ανακοινώσεις των παιδιών τους, τα επιβραβεύουν και νιώθουν και οι ίδιοι περήφανοι για την εξελικτική πορεία των παιδιών τους.
o   Εκπαιδευτικοί
      Εμείς, σαν εκπαιδευτικοί μέχρι πρόσφατα δεν είχαμε ασχοληθεί    συστηματικά με τη φωνολογική προσέγγιση της γλώσσας και την αναδυόμενη γραφή. Η μέχρι τώρα ενασχόλησή μας γινόταν αποσπασματικά με τις φωνές των γραμμάτων και αντιγραφή λέξεων.
      Από το Σεπτέμβριο, με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, συμφωνήσαμε από κοινού να προσεγγίσουμε τη γλώσσα στα πλαίσια ενός μαθησιακού περιβάλλοντος που ευνοεί τη κατάκτηση του προφορικού και του γραπτού λόγου αβίαστα, μέσα από ανάλογες δραστηριότητες. Το παιδί ενθαρρύνεται ξεκινώντας από το όνομά του, να αναγνωρίζει σιγά-σιγά τους ήχους των φωνημάτων και στη συνέχεια να τους αποτυπώνει στο χαρτί όπως μπορεί. Οδηγείται προοδευτικά στη κατάκτηση του προφορικού και γραπτού λόγου, ανάλογα με το εξελικτικό και μαθησιακό του επίπεδο.
      Η δική μας συνεργασία ήταν άψογη σε όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Ανταλλάξαμε μεταξύ μας απόψεις και ιδέες και διαπιστώσαμε ότι η συγκεκριμένη προσέγγιση στη γλώσσα με αυτό τον τρόπο που εφαρμόσαμε για πρώτη φορά τη φετινή χρονιά, έδωσε και σε εμάς την ευκαιρία να αφήσουμε πίσω μας τα τυχόν στερεότυπα. Δουλέψαμε με περισσότερο ενδιαφέρον βλέποντας το πόσο πολλά πράγματα μπορούν να πετύχουν τα παιδιά μόνα τους, με τη δημιουργία κινήτρων για τη κατάκτηση της γλώσσας.

      Νιώσαμε και εμείς τη χαρά της δημιουργίας και της απόλαυσης.

                                               
                                 

                                    


                             







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου