Σάββατο 23 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2013-2014 ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ -Νηπιαγωγείο Βυτίνας

Σχολική Χρονιά: 2013-2014

 «ΣΕΒΟΜΑΙ ΤΗ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ»
Δραστηριότητες Διαπολιτισμικής Ευαισθητοποίησης

Νηπιαγωγείο: ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΒΥΤΙΝΑΣ
Νηπιαγωγός: Ζαχαροπούλου Αλεξάντρα
Αριθμός συμμετεχόντων παιδιών: 11
1η Δραστηριότητα
  • Τίτλος δραστηριότητας: ΕΓΩ ΚΑΙ Ο ΑΛΛΟΣ
  • Στόχος δραστηριότητας:  Η συνάντηση και η παρατήρηση των εξωτερικών χαρακτηριστικών των άλλων
  • Περιγραφή δραστηριότητας: Κινούμαστε ελεύθερα στο χώρο με το χτύπημα του ταμπουρίνου. Μόλις σταματάει το ταμπουρίνο τα παιδιά ακολουθούν τις οδηγίες της νηπιαγωγού(χαιρετάμε το πιο κοντινό μας παιδί, ενώνουμε τις μύτες μας, χαϊδεύουμε ο ένας τα μαλλιά του άλλου κλπ). Αφού κάνουμε αυτή τη διαδικασία μερικές φορές ακόμα στο τελευταίο χτύπημα του ταμπουρίνου η οδηγία είναι να πιαστούμε χεράκι χεράκι με το πιο κοντινό παιδί και να δημιουργήσουμε ένα ζευγαράκι. Το κάθε ζευγάρι κατευθύνεται σε ένα τραπέζι και κάθεται αντικριστά και ζωγραφίζει ο ένας τον άλλο. Παρουσίαση των εργασιών των ζευγαριών στην ολομέλεια.
  • Προσδοκώμενα  αποτελέσματα:

      1. Τα παιδιά να παρατηρήσουν τα εξωτερικά χαρακτηριστικά του ζευγαριού τους και να τα αποτυπώσουν.
     2. Να παρουσιάσουν τη ζωγραφιά του ζευγαριού τους και να την περιγράψουν.
    3. Να πάρουν πληροφορίες ως προς τις ομοιότητες και διαφορές των εξωτερικών χαρακτηριστικών τους με το συμμαθητή τους μέσω της προσεκτικής παρατήρησης.
Τελικό Προϊόν (όπου δημιουργήθηκε):
Τα παιδιά ζωγράφισαν το ένα το άλλο όσο καλύτερα μπορούσαν και στη συνέχεια παρουσίασαν το καθένα το συμμαθητή του μέσα από αυτές τις ζωγραφιές. Κατά την παρουσίαση δόθηκε έμφαση στον τονισμό των κοινών εξωτερικών χαρακτηριστικών των παιδιών και στην εξαγωγή συμπερασμάτων από όλες τις εργασίες.

  • Δυνατά σημεία της δραστηριότητας
Στα παιδιά άρεσε πολύ η διαδικασία της συνάντησης με τον άλλο μέσω της ελεύθερης κίνησης στο χώρο. Επίσης τους άρεσε πολύ να παρατηρούν το ένα το άλλο και να γίνουν και αυτοί ζωγράφοι. Η παρουσίαση των ζωγραφιών και η «αποκάλυψη» ότι έχουν πολλά κοινά χαρακτηριστικά με τους φίλους τους τα χαροποίησε ιδιαίτερα.
  • Αδύνατα σημεία της δραστηριότητας
Η αρχική δυσκολία για κάποια παιδιά να αποδεχτούν το γεγονός ότι δεν θα γίνουν ζευγαράκι με κάποιο παιδί της επιλογής τους και ο δισταγμός ως προς το ποιο θα είναι το αποτέλεσμα της ζωγραφικής τους απόπειρας. Τα αδύνατα ωστόσο αυτά σημεία ξεπεράστηκαν μέσα από τη συζήτηση και δεν στάθηκαν εμπόδιο στην πορεία της δραστηριότητας.

Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ο βαθμός ανταπόκρισης από τα παιδιά, δυσκολίες που συναντήσατε):
Βασικός στόχος της συγκεκριμένης δραστηριότητας ήταν τα παιδιά να «συναντήσουν» κάποιο συμμαθητή τους και να γίνουν οι ζωγράφοι του μέσω προσεκτικής παρατήρησης και εν συνεχεία να παρουσιάσουν τα χαρακτηριστικά του στους υπόλοιπους μαθητές. Παρά τις όποιες ενστάσεις των παιδιών αναφορικά με το ποιο θα είναι το ζευγάρι τους αλλά και τον δισταγμό τους για το πώς θα καταφέρουν να ζωγραφίσουν τον συμμαθητή τους θεωρώ ότι η δραστηριότητα πέτυχε το στόχο της ως προς την προσεκτική παρατήρηση του άλλου, την αποτύπωση των χαρακτηριστικών τους στο χαρτί, την ενθάρρυνση της παρουσίασης αυτών των χαρακτηριστικών στην ολομέλεια αλλά και την εξαγωγή γενικευμένων συμπερασμάτων. Τα παιδιά διαπίστωσαν ότι έχουν πολλά κοινά χαρακτηριστικά μεταξύ τους και παρά τις αρχικές ενστάσεις ευχαριστήθηκαν τη συνύπαρξη με τα ζευγάρια τους, κάτι που φάνηκε από την έκκληση να ξαναχωριστούμε σε ζευγαράκια και να κάνουμε κάτι μαζί.

  


2η Δραστηριότητα

  • Τίτλος δραστηριότητας: ΒΓΑΙΝΟΝΤΑΣ ΡΑΝΤΕΒΟΥ

  • Στόχος δραστηριότητας:  Να συζητήσουν τα παιδιά με το ζευγάρι τους και να βρουν κοινά στοιχεία.
  • Περιγραφή δραστηριότητας:
Τα ζευγάρια που δημιουργήθηκαν στην προηγούμενη δραστηριότητα βγαίνουν ραντεβού. Επιλέγουν ένα μέρος της τάξης όπου κάθονται και συζητούν για τον εαυτό τους (τα μέλη της οικογένειάς τους- το αγαπημένο τους φαγητό- το αγαπημένο τους παιχνίδι). Παρουσίαση του ενός παιδιού από το άλλο στην ολομέλεια.
  • Προσδοκώμενα  αποτελέσματα:
  1. Να συμμετέχουν σε συζήτηση και να αποτελέσουν διαδοχικά ομιλητές και ακροατές.
  2. Να συνειδητοποιήσουν τη μοναδικότητά τους αλλά και να εντοπίζουν τις ομοιότητες και τις διαφορές τους με τους άλλους και να τις σέβονται.
  3. Να περιγράφουν το συμμαθητή τους στην ολομέλεια.
  4. Να ενισχυθεί η αυτοεκτίμησή τους μέσω της αλληλοαναγνώρισης της ύπαρξής τους.
Τελικό Προϊόν (όπου δημιουργήθηκε):
Τα ζευγάρια παρουσίασαν το ένα το άλλο στην ολομέλεια.
  • Δυνατά σημεία της δραστηριότητας
Ουσιαστική επικοινωνία των παιδιών μέσα από στοχευμένη συζήτηση για τον εαυτό τους.
  • Αδύνατα σημεία της δραστηριότητας
Η δυσκολία να συζητήσουν χωρίς τη διαμεσολάβηση της νηπιαγωγού κάποια από τα ζευγάρια που αποτελούνταν μόνο από προνήπια.
  • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ο βαθμός ανταπόκρισης από τα παιδιά, δυσκολίες που συναντήσατε):
Ο βασικός στόχος της συζήτησης των παιδιών με τον συμμαθητή τους επιτεύχθηκε παρά τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν τα προνήπια. Μάλιστα ο βαθμός ανταπόκρισης των παιδιών στη δραστηριότητα ήταν εντυπωσιακός και αυτό φάνηκε τις επόμενες ημέρες όπου τα παιδιά ρωτούσαν πότε θα ξαναβγούν ραντεβού. Αυτή η ανταπόκριση οδήγησε σε επέκταση της δραστηριότητας όπου δύο ζευγάρια ενώθηκαν μεταξύ τους, βγήκαν ραντεβού και συζήτησαν για τον εαυτό τους και την οικογενειά τους και εν συνεχεία παρουσίασαν τα κοινά τους ενδιαφέροντα στην ολομέλεια. Μέσα από αυτή τη διαδικασία δημιουργήθηκαν ομάδες οι οποίες δεν είχαν το στοιχείο της προσωπικής επιλογής των παιδιών αλλά ήταν τυχαίες και έτσι δόθηκε η ευκαιρία σε όλα τα παιδιά να γνωρίσουν το ένα το άλλο και να δεθούν σαν μια ομάδα.




3η Δραστηριότητα
  • Τίτλος δραστηριότητας:  Μ ε τη συνεργασία φτάνουμε στο στόχο μας
  • Στόχος δραστηριότητας:  Να συνεργαστούν με το ζευγάρι τους για την επίτευξη ενός κοινού στόχου.
  • Περιγραφή δραστηριότητας: Χωριζόμαστε σε ζευγαράκια. Κάθε ζευγάρι αποτελεί τα ζεύγη των φτερών της πεταλούδας. Πρέπει να κινηθούν συνεργατικά ώστε, χωρίς να αφήσουν τα χέρια τους, να διεκπεραιώσουν ένα κοινό στόχο, να ακολουθήσουν μια δύσκολη διαδρομή ώστε η πεταλούδα να μπορέσει να βρεθεί με τις φίλες της και να πετάξουν όλες μαζί.
  • Προσδοκώμενα  αποτελέσματα:
  1. Να αναπτύξουν ικανότητες συνεργασίας.
  2. Να κατανοήσουν την αξία της ομαδικής εργασίας.
  3. Να αναπτύσσουν την κινητικότητά τους.
Τελικό Προϊόν (όπου δημιουργήθηκε):
Τα παιδιά συνεργάστηκαν για να φέρουν εις πέρας το σκοπό τους περνώντας διάφορες «δοκιμασίες» στο δρόμο (εμπόδια διαδρομής)
  • Δυνατά σημεία της δραστηριότητας
Στα παιδιά άρεσε πάρα πολύ ότι η δραστηριότητα ήταν διαμορφωμένη με παιγνιώδη τρόπο και χαίρονταν ιδιαίτερα όταν προσπερνούσαν κάποιο εμπόδιο
  • Αδύνατα σημεία της δραστηριότητας
  • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ο βαθμός ανταπόκρισης από τα παιδιά, δυσκολίες που συναντήσατε):

Στόχος ήταν να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά την αξία της συνεργασίας για να επιτύχουν ένα σκοπό μέσα από μια κινητική δραστηριότητα η οποία ενείχε τη δυσκολία ότι τα παιδιά δεν έπρεπε να αφήσουν σε καμία περίπτωση τα χέρια τους, τα οποία ήταν τα φτερά της πεταλούδας, κάτι που δεν ήταν και τόσο εύκολο να το πράξουν χωρίς τη συζήτηση κατά τη διάρκεια της διαδρομής για να βρουν λύση στα προβλήματα που προέκυπταν(όπως για παράδειγμα ποιος θα προπορευτεί, με ποιόν τρόπο θα περάσουν συγκεκριμένα εμπόδια χωρίς να πέσουν)αλλά και χωρίς τη διαρκή ενθάρρυνση του ενός προς το άλλο όταν πίστευαν ότι δεν μπορούν να τα καταφέρουν. Στα παιδιά άρεσε πολύ αυτή η δραστηριότητα και ζήτησαν να την πραγματοποιήσουμε ξανά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου