Πέμπτη 21 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2013-2014 ΣΧΕΔΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ - 12ο Νηπιαγωγείο Τρίπολης

 Σχολική χρονιά 2013-2014
Νηπιαγωγείο:   12Ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΤΡΙΠΟΛΗΣ - 2ο ΤΜΗΜΑ
Νηπιαγωγός: Τζουβελέκου Αρετή
Τίτλος σχεδίου εργασίας: «ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ»
Στόχος:  Να έρθουν τα νήπια σε επαφή με το εγγύς ανθρωπογενές περιβάλλον: σπίτια, κτίρια
Επιμέρους Επιδιώξεις
 1. Να αναπτύξουν ικανότητες συνεργασίας (αξία ομαδικής εργασίας)
2. Να γράφουν όπως μπορούν
3. Να συνειδητοποιήσουν ότι ο γραπτός λόγος είναι αναπαράσταση της γλώσσας και η εικόνα αναπαράσταση του κόσμου
4. Να ερμηνεύουν τον κόσμο μέσα από παρατήρηση/περιγραφή/ σύγκριση /ταξινόμηση/αντιστοίχιση/σειροθέτηση
Φάσεις Ανάπτυξης
1η Φάση: Αναζήτηση- Διερεύνηση του θέματος
Κατά τη  διάρκεια του ελεύθερου παιχνιδιού μια ομάδα παιδιών κατασκευάζοντας σπίτια με ξύλινα τουβλάκια, προβληματίστηκε για το πόσο «ψηλό» μπορεί να είναι ένα σπίτι, ώστε να μη γκρεμίζεται. Ο προβληματισμός επεκτάθηκε και στις υπόλοιπες ομάδες και κάθε μια πρόσφερε τις δικές της εμπειρίες για τα σπίτια και τις πολυκατοικίες. Με τις κατάλληλες ερωτήσεις οδήγησα σε μια κοινή απόφαση την ομάδα για το «Με τι θέλετε να ασχοληθούμε»; Για να εντοπίσω το επίπεδο των γνώσεων τους κατέγραψα «τι ξέρουν» και «τι θέλουν να μάθουν». Οι απαντήσεις πήραν τη μορφή ιστογράμματος.
2η Φάση: Σχεδιασμός  της  δράσης
Συνεχίζοντας τη δουλειά της α’ φάσης τα παιδιά απάντησαν στο ερώτημα: «τι θα κάνουμε για να μάθουμε αυτά που θέλουμε» και πρότειναν δραστηριότητες. Αφού κατηγοριοποίησα τις απαντήσεις, έβαλα τίτλο σε κάθε κατηγορία. Τα παιδιά ανάλογα με την κατηγορία των δραστηριοτήτων που θα ήθελαν να ασχοληθούν χωρίστηκαν σε ομάδες. Συμφωνήσαμε να ενημερώσουμε τους γονείς. Κάλεσα τους γονείς το απόγευμα της ίδιας μέρας και ζήτησα τη βοήθεια και τη συμμετοχή τους. Η ανταπόκριση των γονέων ήταν άμεση. Μας έφεραν βιβλία, τοπογραφικά σχέδια, υλικά οικοδομών, παιχνίδια.   


3η Φάση: Υλοποίηση του σχεδιασμού- Περιγραφή δραστηριοτήτων
1η Δραστηριότητα: 
«Η οδός και ο αριθμός του σπιτιού μου»
Πρότεινα στα παιδιά να ζητήσουν από τους γονείς τους να γράψουν σε ένα χαρτί την οδό και τον αριθμό του σπιτιού τους και -αν μπορούν - να φέρουν μία φωτογραφία με το σπίτι τους. Σε φύλλο εργασίας κόλλησαν τη φωτογραφία και στο φάκελο που υπήρχε από κάτω, έγραψαν τη διεύθυνση. Όσα παιδιά δεν έφεραν φωτογραφία, ζωγράφισαν το σπίτι τους. Οι εργασίες παρουσιάστηκαν στην ολομέλεια, όπου τα παιδιά περιέγραψαν με σαφήνεια το έργο τους.
2η Δραστηριότητα: 
«Κατασκευή σπιτιών με υλικά οικοδομών»
«Συμπληρώνω τα στοιχεία του παραμυθιού»
Παρατηρώντας και μελετώντας τα οικοδομικά υλικά τα παιδιά πειραματίστηκαν χτίζοντας σπίτια τόσο με αληθινά τούβλα, όσο και με πλαστικά ή ξύλινα. Έκαναν μετρήσεις με μέτρο, αλφάδι και μεζούρα και κατέγραψαν τα συμπεράσματά τους. Στη συνέχεια διαβάσαμε και επεξεργαστήκαμε στην τάξη το παραμύθι: «Τα τρία μικρά λυκάκια»  του Ευγένιου Τριβιζά. Τα παιδιά κλήθηκαν σε φύλλο εργασίας να συμπληρώσουν τα στοιχεία του παραμυθιού: τους καλούς ήρωες, τον κακό ήρωα και το τέλος του παραμυθιού.
3η Δραστηριότητα:
 «Ξαναγράφουμε γνωστό παραμύθι με διαφορετική πλοκή»
 Μετά την ανάγνωση του παραμυθιού: «Τα τρία γουρουνάκια» ένα παιδί μού είπε πως δεν του άρεσε καθόλου το τέλος. Η πλειοψηφία συμφώνησε με τη γνώμη του. Πρότεινα στα παιδιά να ξαναγράψουμε το παραμύθι,  αλλάζοντας ότι δεν τους άρεσε. Κάνοντας τους ερωτήσεις, τα παιδιά μού υπαγόρευαν κι εγώ έγραφα. Στη συνέχεια χωριστήκαμε σε ομάδες. Η πρώτη ανέλαβε την κατασκευή των σπιτιών (κολάζ), η δεύτερη τη ζωγραφική με πινέλα, η τρίτη το κολάζ των ζώων και η τέταρτη τη συγγραφή του παραμυθιού. Αυτή τη φορά υπαγόρευα εγώ στα παιδιά, όσα μού είχαν υπαγορεύσει προηγουμένως.
4η Δραστηριότητα: 
«Σπίτια σε όλον τον κόσμο»
Στον παγκόσμιο χάρτη τοποθέτησα εικόνες σπιτιών γράφοντας και το όνομά τους Τα παιδιά με το μεγεθυντικό φακό γίνονταν ‘κατάσκοποι λέξεων’: έψαχναν τα ονόματα των χωρών που αντιστοιχούσαν τα σπίτια και τα ανακοίνωναν στην ολομέλεια. Ερμήνευαν τις εικόνες παρατηρώντας, περιγράφοντας, συγκρίνοντας, αντιστοιχίζοντας και ταξινομώντας.                        
5η Δραστηριότητα: 
«Γραφή πρόσκλησης»
Τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες έγραψαν προσκλήσεις για να καλέσουν τους γονείς τους στο νηπιαγωγείο. Αφού ολοκλήρωσαν το γράψιμο, διάβασαν τις προσκλήσεις.
Οι γονείς ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση, ήρθαν στο νηπιαγωγείο και έφτιαξαν με τα παιδιά τους σπίτια από διάφορα υλικά (κουτιά από γάλα, ψωμί του τοστ κ. τ. λ.).
4η Φάση: Αξιολόγηση
Το θέμα κράτησε αμείωτο το ενδιαφέρον των παιδιών. Τα νήπια δε συνάντησαν δυσκολίες, ενώ κάποια προνήπια δυσκολεύτηκαν στις καταγραφές. Οι ομάδες εργασίας συνεργάστηκαν αποτελεσματικά. Τελειώνοντας το σχέδιο εργασίας συγκεντρώσαμε και μελετήσαμε τις καταγραφές μας. Διαπιστώσαμε ότι απαντήθηκαν όλα τα ερωτήματα. Αυτό που δεν κατορθώσαμε να πραγματοποιήσουμε ήταν η επίσκεψη σε οικοδομή, καθώς στη γύρω από το νηπιαγωγείο περιοχή, δεν υπήρχε καμιά οικοδομή σε εξέλιξη. Η κατασκευή των σπιτιών έδωσε την ευκαιρία στα παιδιά να ενασχοληθούν με αληθινά υλικά. Παρουσιάζοντας τα σπίτια τους ένιωθαν περηφάνια και αυτοπεποίθηση.
Δημιουργήθηκαν νέοι προβληματισμοί που αφορούσαν τη συνοικία μας και τα καταστήματα της γειτονιάς. Εκμεταλλευόμενοι το project της διπλανής τάξης («Το ψωμί και ο φούρνος»), επισκεφτήκαμε το φούρνο της γειτονιάς και μάς  δόθηκε η ευκαιρία να παρατηρήσουμε τα κτίρια της συνοικίας μας.

Το εικαστικό εργαστήρι με τους γονείς είχε ιδιαίτερη επιτυχία καθώς η συμμετοχή τους στις δραστηριότητες του σχολείου, χαροποίησε τόσο τα παιδιά όσο και τους ίδιους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου