Τρίτη 26 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2012-2013 ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΗ ΓΡΑΦΗ - 3ο Νηπιαγωγείο Μεγαλόπολης

Σχολική Χρονιά 2012-2013
Η ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΟ  ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
 3ο Νηπιαγωγείο Μεγαλόπολης /  Τζουβελέκου Αρετή
  • ΒΑΣΙΚΗ ΕΠΙΔΙΩΞΗ: Να κατανοήσουν την έννοια του λεξικού και να ερμηνεύσουν - όπως μπορούν - τα ονόματα των ηρώων του παραμυθιού: «Η Χιονάτη και οι επτά νάνοι».
  • ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣ: 1) Ερμηνεία λέξης και σύνδεση με την εικόνα                                           
                                                               και το χαρακτήρα του ήρωα

                                                                2) Παραγωγή γραπτού κειμένου
                                                                3) Επικοινωνία – Αλληλεπίδραση παιδιών
  • ΤΙΤΛΟΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ: Δημιουργία εικονογραφημένου λεξικού
  •  ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΥΛΟΠΟΙΗΜΕΝΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ: Μετά την ανάγνωση του παραμυθιού: «Η Χιονάτη και οι επτά νάνοι», παρουσίασα στα παιδιά καρτέλες με τις εικόνες των ηρώων τού παραμυθιού, οι οποίες έγραφαν από κάτω το όνομα κάθε ήρωα. Ζήτησα από τα παιδιά να ερμηνεύσουν κάθε όνομα και σημείωνα τις απαντήσεις τους. Στη συνέχεια τους διάβασα από το ετυμολογικό λεξικό, την ερμηνεία κάθε λέξης. Συγκρίναμε τα δυο κείμενα. Επειδή οι ήρωες ήταν δώδεκα (όσα και τα νήπια της τάξης), κάθε νήπιο έγραψε τη σημασία του ονόματος του ήρωα που επέλεξε. Τα προνήπια ανέλαβαν το ρόλο του βοηθού, θυμίζοντας τη σημασία της λέξης στα νήπια. Το τελικό προϊόν είναι η δημιουργία εικονογραφημένου λεξικού (ομαδική εργασία), του  οποίου αντίγραφο μοιράστηκε σε κάθε παιδί για να γράψει στο εξώφυλλο, το όνομα του παραμυθιού, τη λέξη «ΛΕΞΙΚΟ» και να ζωγραφίσει τους ήρωες. Στην τελευταία σελίδα  κολλήσαμε τη σημασία των λέξεων, όπως τη βρήκαμε στο ετυμολογικό λεξικό.
  • ΤΡΟΠΟΙ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ: Παρατήρηση
  • ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΠΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΗΚΑΝ: Οι δυσκολίες αφορούν κυρίως στα παιδιά που είναι προνήπια γιατί δυσκολεύτηκαν να κατανοήσουν τον τρόπο με τον οποίο οι λέξεις κατατάσσονται αλφαβητικά.
  • ΔΥΝΑΤΑ ΚΑΙ ΑΔΥΝΑΤΑ ΣΗΜΕΙΑ: Αδύνατο σημείο στον προγραμματισμό της δραστηριότητας είναι ότι δεν είχαμε ασχοληθεί σε προηγούμενη δραστηριότητα με την αλφαβητική σειρά των λέξεων - αν και υπάρχουν λέξεις αναρτημένες στον πίνακα με αλφαβητική σειρά - και χρειάστηκε να κάνω διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, εξηγώντας  και δείχνοντας αναλυτικά στα παιδιά, τα σειρά που ακολουθούν τα ετυμολογικά λεξικά.
Δυνατό σημείο είναι η επιλογή του συγκεκριμένου παραμυθιού γιατί τα παιδιά έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον να αποκρυπτογραφήσουν την έννοια των ονομάτων, κυρίως των επτά νάνων.


  • ΣΥΝΟΛΙΚΗ  ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Με την εφαρμογή του προγράμματος: «Η καλλιέργεια της  γλώσσας στο νηπιαγωγείο»
v  Τα παιδιά αντιλήφθηκαν την κοινωνική  διάσταση της γλώσσας. Για τη διαμόρφωση ενός κειμένου, αλληλεπιδρούν και αλληλοδιορθώνονται. Ακόμα και τα παιδιά που δίσταζαν να γράψουν, απέκτησαν αυτοπεποίθηση.
v   Οι γονείς μόλις ενημερώθηκαν για το νέο τρόπο προσέγγισης της γλώσσας,  έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και ανταποκρίθηκαν θετικά.
v  Η αλλαγή στη δική μου στάση έγκειται στον προγραμματισμό των δραστηριοτήτων που πρόκειται να υλοποιηθούν αλλά και στον προσωπικό τρόπο που ασκώ τη δουλειά μου. Προσπαθώ να διαμορφώσω το κατάλληλο κάθε φορά πλαίσιο για να υποστηρίξω τις προσπάθειες των παιδιών και τις αναζητήσεις τους. Δίνω πρωτοβουλία στο παιδί να ολοκληρώσει μια δραστηριότητα που έχει σκοπό  για το ίδιο.

v  Η επίδραση στη μεταξύ μας συνεργασία αφορά στην ανταλλαγή προτάσεων, στον προγραμματισμό και την οργάνωση δράσεων και στην από κοινού αξιολόγηση.



                                           



           



                                   



                            




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου