Παρασκευή 22 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2013-2014 ΣΧΕΔΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ -Νηπιαγωγείο Ριζών

Σχολική χρονιά 2013-2014
Νηπιαγωγείο:     ΡΙΖΩΝ
NΝηπιαγωγός: Μιχαλοπούλου Δήμητρα
Τίτλος σχεδίου:      « ΕΛΙΑ  -ΛΑΔΙ»                                                                 
Στόχος : Να αποκτήσουν γνώσεις γύρω από το φυτό , την καλλιέργεια του, τον καρπό του,
Τα προϊόντα παραγωγής του και την διατροφική του αξία.
Επιμέρους Επιδιώξεις: 1) Να διαπιστώσουν μέσα από την ιστορική αναδρομή την παρουσία του φυτού στη μυθολογία , στην αρχαιότητα, στην θρησκεία ,στη λαϊκή παράδοση και να γνωρίσουν τους συμβολισμούς του.
2)Να αναπτύξουν δεξιότητες παρατήρησης , έρευνας , συνεργασίας , καταγραφής και επεξεργασίας πληροφοριών.
3)Να κατανοήσουν την διαδικασία παραγωγής λαδιού από την ελιά.
4)Να εκφραστούν καλλιτεχνικά μέσα από το θέμα.

Φάσεις Ανάπτυξης
1η Φάση: Αναζήτηση- Διερεύνηση του θέματος
Ένα παιδί από το Ελαιοχώρι έφερε στο νηπιαγωγείο ένα κλαδί ελιάς και αυτό στάθηκε αφορμή να συζητήσουμε στη παρεούλα  για την ελιά. Στην τάξη υπήρχε έντονο ενδιαφέρον για την ελιά μια και ήταν εποχή μαζέματος του φυτού και είχαν και άλλα παιδιά παρόμοιες εμπειρίες ,όπως:  -Ο παππούς μου μαζεύει τις ελιές. –Εγώ έχω πάει σε ελαιοτριβείο και έχω δει πως γίνεται το λάδι.-Εμένα ο θείος μου πουλάει λάδι .Έτσι φτιάξαμε ένα ιστόγραμμα και γράψαμε μαζί με τα παιδιά τι ξέρουν  για την ελιά και το λάδι. Στη συνέχεια φτιάξαμε ένα άλλο ιστόγραμμα με το τι θέλουν να μάθουν για την ελιά. Τα κύρια ερωτήματα ήταν πώς μαζεύουμε τις ελιές και πως γίνεται το λάδι.
2η Φάση: Σχεδιασμός  της  δράσης
Τι θα κάνουμε λοιπόν για να δώσουμε απάντηση στα ερωτήματά μας;  Φτιάξαμε  ένα τρίτο ιστόγραμμα και τα παιδιά απάντησαν ότι πρέπει να ανατρέξουμε στα βιβλία μας, στον υπολογιστή, να ρωτήσουμε τους γονείς μας. Η καλύτερη πρόταση ήρθε από τον μπαμπά του παιδιού από το Ελαιοχώρι που μας κάλεσε να μας δείξει από κοντά το χωράφι του αλλά και το ελαιοτριβείο της περιοχής. Τις επόμενες μέρες τα παιδιά έφεραν πληροφορίες και εικόνες για την ελιά. Αυτές τις εικόνες τις αναρτήσαμε στον πίνακα αφού πρώτα τις χωρίσαμε σε κατηγορίες και βάλαμε σε κάθε κατηγορία ένα τίτλο όπως:  -Από την ελιά –λάδι.-Η ελιά και οι ολυμπιακοί αγώνες.-Ελιά και τέχνη.-Ελιά και διατροφή Οι εικόνες και οι πληροφορίες αυτές βοήθησαν πολύ στην διεξαγωγή του progect γιατί με βάση αυτές τις κατηγορίες τα παιδιά χωρίστηκαν σε μικρότερες ομάδες και διάλεξαν με ποιο θέμα θα ασχοληθούν.
3η Φάση: Υλοποίηση του σχεδιασμού- Περιγραφή δραστηριοτήτων .

1η Δραστηριότητα:       ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟΝ ΕΛΑΙΩΝΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΕΛΑΙΟΤΡΙΒΕΙΟ
Η ομάδα που είχε αναλάβει αυτή την δραστηριότητα έφτιαξε το ερωτηματολόγιο με γραμματέα την νηπιαγωγό . Έφτιαξε ένα ερωτηματολόγιο για τον μπαμπά του παιδιού που μας ξενάγησε στον Ελαιώνα και ένα για τον υπεύθυνο του Ελαιοτριβείου. Εκτός από           αυτό φρόντισε να υπάρχει φωτογραφική μηχανή και σακούλες για να μαζέψουμε υλικό από το χωράφι (ελιές, φύλλα, κλαδιά).Ζήτησε από τα παιδιά να πάρουν μαζί το κολατσιό τους για να κάνουμε πικ-νικ εκεί κοντά στο χωράφι στο προαύλιο μιας εκκλησίας.
Όταν φτάσαμε στον Ελαιώνα δυστυχώς  δεν μάζευαν ελιές για να παρακολουθήσουμε την διαδικασία, αλλά παρατηρήσαμε τα δέντρα που ήτα φορτωμένα με τις ελιές. Ο ιδιοκτήτης του χωραφιού αφού απάντησε στις ερωτήσεις των παιδιών, είχε φέρει λιόπανο και χτένι και έδειξε στα παιδιά πως ρίχνιυν τις ελιές στο λιόπανο. Στη συνέχεια τα ίδια τα παιδιά  πήραν στα χέρια τους τα χτένια έριξαν τις ελιές και στη συνέχεια τις έβαλαν στις σακούλες που είχαν.
Στη συνέχεια η επόμενη στάση ήταν το ελαιοτριβείο. Τα παιδιά έβγαλαν  το ερωτηματολόγιο και ο υπάλληλος του ελαιοτριβείου τους έδειξε όλα τα μηχανήμα επεξεργασίας της ελιάς .Από το πλύσιμο της ελιάς ως την εξαγωγή λαδιού αλλά και τη συσκευασία σε μπουκάλια. Τα παιδιά παρατηρούσαν με περιέργεια και μεγάλο ενδιαφέρον αυτά που τους έδειχνε ο υπεύθυνος και τον διέκοπταν κάνοντάς του ερωτήσεις

2η Δραστηριότητα:           ΕΝΑ  ΕΛΑΙΟΤΡΙΒΕΙΟ ΣΤΗ ΤΑΞΗ ΜΑΣ
Η δραστηριότητα αυτή προέκυψε αυθόρμητα από τα ίδια τα παιδιά το πρωί της επόμενης μέρας ,την ώρα της ενασχόλησής τους με τα clips.Άρχισαν να φτιάχνουν ένα ελαιοτριβείο με τα clips .Στη συνέχεια μιας και είχαμε κλαδιά ελιάς από τον ελαιώνα φτιάξαμε τα δικά μας δέντρα ελιάς που τα φυτέψαμε σε γλάστρες   και κάναμε δραματοποίηση όλων όσων ζήσαμε την προηγούμενη μέρα .Χρησιμοποιήσαμε κουκλάκια για εργάτες που έριξαν με ραβδιά τις ελιές  στα λιόπανα(χαρτί πράσινο γκοφρέ)μετά τις βάλανε στα σακούλια και το φορτηγό τις φόρτωσε και τις μετέφερε στο ελαιοτριβείο.

3η Δραστηριότητα:        ΕΛΙΑ   ΚΑΙ   ΤΕΧΝΗ
Η ομάδα που είχε αναλάβει αυτή την δραστηριότητα έψαξε με τη νηπιαγωγό στο διαδίκτυο και βρήκε πίνακες ζωγραφικής με θέμα την ελιά και το λιομάζωμα. Τις παρουσίασε στα παιδιά και εκείνα το καθένα ξεχωριστά περιέγραψε το έργο τέχνης που έβλεπε μόνο του ή με τη βοήθεια ερωτημάτων. Στο τέλος τα παιδιά αφού εξέφρασαν ποιο έργο τους άρεσε ποιο πολύ έγιναν οι ίδιοι ζωγράφοι και ζωγράφισαν με πινέλα στα καβαλέτα τα δικά τους έργα τέχνης.

4η Δραστηριότητα:       ΕΛΙΑ ΚΑΙ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ
Η ομάδα που είχε αναλάβει αυτή τη δραστηριότητα έφερε περισσότερες πληροφορίες για τα ολυμπιακά αθλήματα  στην αρχαιότητα και για τον κότινο. Δεν μείναμε όμως μόνο στο θεωρητικό πλαίσιο αφού αποφασίσαμε να διεξάγουμε τους δικούς μας ολυμπιακούς αγώνες στο νηπιαγωγείο Ριζών. Πρώτα φτιάξαμε στεφάνια με κλαδιά ελιάς και ύστερα στήσαμε το βάθρο των νικητών. Τα ολυμπιακά αθλήματα ήταν τρέξιμο ,ακόντιο, δισκοβολία, δρόμος μετ΄εμποδίων.
5η Δραστηριότητα:          ΕΛΙΑ  ΚΑΙ  ΔΙΑΤΡΟΦΗ
Η επόμενη ομάδα που ασχολήθηκε με τη διατροφή αποφάσισε να φέρει στο νηπιαγωγείο λάδι  και άλλα προϊόντα της ελιάς όπως ελιόψωμο, παξιμάδια λαδιού, υλικά για να φτιάξουμε σαλάτες (αυγοσαλάτα ,σαλάτα  μαρούλι, σαλάτα ντομάτα)και άλλα φαγητά που θα εμπεριέχουν το λάδι. Έτσι όταν έκοψαν τις σαλάτες με τη βοήθεια και των υπόλοιπων παιδιών ,έβαλαν λάδι έκοψαν ψωμί και αφού έστρωσαν το τραπέζι κάθησαν  όλοι μαζί και απόλαυσαν τα νόστιμα εδέσματα  μαζί με τη νηπιαγωγό. Στη διάρκεια του φαγητού συμφωνήσαμε όλοι ότι το λάδι δεν είναι μόνο νόστιμο αλλά και υγιεινό  και πρέπει να το προτιμάμε σε σχέση με το βούτυρο. Είμαστε πολύ τυχεροί που ζούμε σε μια μεσογειακή χώρα που ζεί και αναπτύσσεται  η ελιά .
4η Φάση: Αξιολόγηση.
Η αξιολόγηση έγινε την επόμενη μέρα μαζί με τα παιδιά αφού τους ζήτησα να μου αναφέρουν τι τους άρεσε περισσότερο , τι τα εντυπωσίασε, τι θα θυμούνται πιο πολύ απ αυτό το πρόγραμμα και τι θα διάλεγαν να πουν σ΄ένα φίλο τους για την ελιά.Οι απαντήσεις τους ήταν καταιγιστικές και ο ενθουσιασμός τους ήταν έκδηλος.Μάλιστα αποφασίσαμε με τις φωτογραφίες από το ελαιοτριβείο να φτιάξουμε ένα βιβλίο με τίτλο:

<<ΕΛΙΑ>> για να μάθουν και τα παιδιά που θα έρθουν μετά  από εμάς στο νηπιαγωγείο πως η ελιά γίνεται λάδι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου