Τετάρτη 20 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2013-2014 ΣΧΕΔΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ - 4ο Νηπιαγωγείο Μεγαλόπολης

 Σχολική χρονιά 2013-2014
Νηπιαγωγείο: 4o Νηπιαγωγείο Μεγαλόπολης
Νηπιαγωγός: Μαρία Πετροπούλου
Τίτλος σχεδίου εργασίας:  «Το Ευρώ»
Στόχος:  Να αποκτήσουν/εμπλουτίσουν τις  γνώσεις τους  σχετικά με το νόμισμα της χώρας μας
Επιμέρους Επιδιώξεις
 1.Ομαδοσυνεργατική μάθηση
2.Ενίσχυση πρωτοβουλίας-Υπευθυνότητας και αυτοπεποίθησης
3.Ενεργητική συμμετοχή στη διαδικασία της μάθησης και στην κατάκτηση της γνώσης ανακάλυψη και εξαγωγή συμπερασμάτων από τα ίδια
4.Εμπλοκή με τους αριθμούς
5.Συνδεση νέων γνώσεων με περιβάλλοντα χώρο, χώρο ενηλίκων

Φάσεις Ανάπτυξης
1η Φάση: Αναζήτηση- Διερεύνηση του θέματος
Ένα πρωινό ο χρόνος των  ελεύθερων δραστηριοτήτων τελείωνε και θεωρητικά θα έπρεπε να συγκεντρωθούμε στην γωνία της παρεουλάς  για την 1η οργανωμένη δραστηριότητα της ημέρας μια μεγάλη ομάδα παιδιών αρνιόταν πεισματικά να εγκαταλείψει αυτό με το οποίο είχε καταπιαστεί. Τα υπόλοιπα παιδιά πλησίασαν , θέλοντας να τους τονίσουν πως θα πρέπει να ολοκληρώσουν αυτό που κάνουν αλλά αντ' αυτού έμειναν να παρακολουθούν να τα ρωτούν και στο τέλος να εμπλέκονται με τη δραστηριότητα των παιδιών. Η δραστηριότητα αφορούσε την δημιουργία χαρτονομισμάτων προκειμένου να τα χρησιμοποιήσουν στη γωνία της κουζίνας , όπως ακριβώς είπαν. Τα παιδιά είχαν βρει ένα θέμα που τους ενδιέφερε πολύ! Έτσι πήραμε τα χαρτονομίσματα τους... μεταφερθήκαμε στην παρεούλα κι αρχίσαμε να μιλάμε γι' αυτά! Τι είναι αυτά;  Τι ξέρουν γι' αυτά; και καθώς τα παιδιά εξέφραζαν τις γνώσεις τους εγώ κατέγραφα τα όσα έλεγαν...έχοντας έτσι το πρώτο ιστόγραμμα σχετικά με το <<τι ξέρουμε;>> το όποιο μας βοηθούσε να εντοπίσουμε το επίπεδο των γνώσεων μας για το θέμα . Στη συνεχεία , κι ενώ ήταν σαφές πως συμφωνούμε να ασχοληθούμε με το θέμα του Ευρώ , αρχίσαμε να συζητάμε  "Τι θέλουμε να μάθουμε;" καταγράφοντας τις σύμφωνες απαντήσεις των παιδιών σε μορφή ιστογράμματος




2η Φάση: Σχεδιασμός  της  δράσης
Στη συνεχεία ήμασταν έτοιμοι να μάθουμε αυτά που είχαμε συναποφασίσει , αλλά ''πως;'' ''Τι κάνουμε για να μάθουμε;''  Προτείναμε λοιπόν δραστηριότητες και τις καταγράψαμε κι αυτές συνδέοντας τες με αντίστοιχη εικόνα που ζωγράφισαν τα παιδιά διπλά.  Οι ομάδες της τάξης είχαν διαμορφωθεί στην τάξη από προηγούμενες δραστηριότητες ήταν έτοιμες να ξεκινήσουν τη διερεύνηση του θέματος αλλά στο σημείο αυτό σκεφτήκαμε πως θα χρειαστεί να ενημερώσουμε τους γονείς ώστε να μας βοηθήσουν κι αυτοί με τον τρόπο τους. Για το λόγο αυτό γράψαμε ομαδικά ένα ενημερωτικό σημείωμα το όποιο φωτοτυπήθηκε και δόθηκε στους γονείς από τα παιδιά Οι γονείς ανταποκρίθηκαν και την επομένη μέρα είχαμε συλλέξει στην τάξη το εποπτικό υλικό που θα μας βοηθούσε


3η Φάση: Υλοποίηση του σχεδιασμού- Περιγραφή δραστηριοτήτων .
Λίγο πριν ξεκινήσει η φάση υλοποίησης έγινε απ' τη νηπιαγωγό η απαραίτητη σύνδεση των δραστηριοτήτων με το αναλυτικό πρόγραμμα. Στο σημείο αυτό έγιναν και κάποιες τροποποιήσεις καθώς έκρινα πως κάποιες ιδέες των παιδιών θα περιέπλεκαν πολύ το θέμα. Για το λόγο αυτό από τη φάση ''τί θέλουμε να μάθουμε'' αφαίρεσα τις ''τράπεζες'' και τις ''κάρτες-λεφτά''.

1η Δραστηριότητα:   ''Χαρτονομίσματα''
Παρατηρήσαμε χαρτονομίσματα Ευρώ που συγκεντρώσαμε στην τάξη και αναζητήσαμε περισσότερες πληροφορίες στο διαδίκτυο. Πληκτρολογήσαμε ''χαρτονομίσματα ευρώ'' και είδαμε με προσοχή τις εικόνες. Σχολιάσαμε τα χρώματα και εξετάσαμε αν υπάρχουν χαρτονομίσματα για κάθε ένα απ' τα 7 χρώματα του ουράνιου τόξου -το ουράνιο τόξο ήταν θέμα συζήτησης στην τάξη μας την προηγούμενη εβδομάδα- επίσης παρατηρήσαμε τις εικόνες πάνω στα χαρτονομίσματα και τους αναγραφόμενους αριθμούς...τα συγκρίναμε με τα χαρτονομίσματα που είχαν φτιάξει τα παιδιά μόνα τους στην 1η φάση κι επειδή όπως είπαν ''Δεν είναι σωστά'' αποφασίσαμε να φτιάξουμε καινούργια δουλεύοντας σε ομάδες. Κάθε ομάδα επέλεξε το χαρτονόμισμα που της άρεσε περισσότερο για να το φτιάξει . Ύστερα κάθε ομάδα παρουσίασε στην ολομέλεια το χαρτονόμισμα που έφτιαξε  και το περιέγραψε κάνοντας υποθέσεις σχετικά με το τί απεικονίζει...η ολομέλεια εμπλούτισε τις υποθέσεις εκφράζοντας κι άλλες απόψεις σχετικά με το τι απεικονίζουν τα χαρτονομίσματα. Τα νέα χαρτονομίσματα των παιδιών καθώς κι οι υποθέσεις τους συγκεντρώθηκαν και καταγράφηκαν





2η Δραστηριότητα:  ''Κέρματα''
Στο εποπτικό υλικό που είχαμε συγκεντρώσει στην τάξη με τη βοήθεια των γονέων υπήρχαν και κέρματα..έκτος από χαρτονομίσματα. Τα παρατηρήσαμε εστιάζοντας και πάλι στο χρώμα τους , στον αριθμό , στο τι απεικόνιζαν  και για να ελέγξουμε αν υπάρχουν κι άλλα κέρματα αναζητήσαμε πληροφορίες-εικόνες στο διαδίκτυο, εκτυπώσαμε τις εικόνες-κέρματα που βρήκαμε και κάναμε και πάλι υποθέσεις σχετικά με το τι απεικονίζουν τα κέρματα.  Αφού βεβαιωθήκαμε ότι διαθέτουμε στην τάξη μας όλα τα σωστά κέρματα-ευρώ παίξαμε σε ομάδες παιχνίδια ομαδοποίησης και σειροθέτησης .



3η Δραστηριότητα:  ''Νομισματοκοπείο''
Θέλοντας να μάθουμε πως φτιάχνονται τα χρήματα το διαδίκτυο ήταν αυτό που και πάλι μας βοήθησε. Μάθαμε για την ύπαρξη του νομισματοκοπείου και παρακολουθήσαμε ένα βίντεο στο You Tube(http://www.youtube.com/watch?v=DkHFNnOK3Bg). Ύστερα θελήσαμε να μετατρέψουμε κι εμείς την τάξη μας σε νομισματοκοπείο γι' αυτό πιάσαμε γρήγορα δουλειά. Κάθε ομάδα έφτιαξε κέρματα , χρησιμοποιώντας διαφορετικά υλικά...χαρτιά, πηλό, αλουμινόχαρτο, πλαστελίνη .








4η Δραστηριότητα:  ''Πόσο κοστίζει παρακαλώ;''
Έχοντας τώρα πια τα δικά μας ευρώ που τόσο πολύ έμοιαζαν με τα αληθινά , θελήσαμε να τα χρησιμοποιήσουμε παίζοντας το μανάβικο και το βιβλιοπωλείο. Σε ομάδες , κάποιοι έκαναν τους πωλητές και κάποιοι τους πελάτες σε ένα παιχνίδι αγοραπωλησία.  Επειδή τους άρεσε αυτή η ιδέα και προκειμένου να μπορούν να ξαναπαίξουν τιμολογήσαμε τις συσκευασίες των προϊόντων που είχαμε στο ''Σπιτάκι'' μετατρέποντάς το σε ''Μαγαζάκι''


5η Δραστηριότητα:  ''Νομισματικό Μουσείο''
Η προγραμματισμένη μας επίσκεψη στο Παιδικό Μουσείο γέννησε μια νέα απορία σχετικά με το ''τι θέλουμε να μάθουμε'' αφού τα παιδιά το συνέδεσαν κι αναρωτήθηκαν εάν υπάρχει μουσείο για λεφτα!.  Κι αφού δεν διαθέταμε βιβλία για να ενημερωθούμε ανατρέξαμε και πάλι στο διαδίκτυο όπου ανακαλύψαμε ότι υπάρχει το Νομισματικό Μουσείο Αθηνών. Είδαμε και φωτογραφίες του μουσείου εξωτερικά και το ενδιαφέρον των παιδιών δεν περιορίστηκε εδώ αφού ζήτησαν να δούμε το μουσείο κι από μέσα πώς είναι. Έτσι περιηγηθήκαμε ηλεκτρονικά στο Νομισματικό Μουσείο από την επίσημη ηλεκτρονική σελίδα του (www.). Επίσης παρακολουθήσαμε στο You Tube ένα σχετικό βίντεο ξενάγησης στο μουσείο από εκπομπή της δημόσιας τηλεόρασης(www.). Ακόμη μάθαμε ότι τα εκθέματα του είναι νομίσματα παλαιότερων χρόνων και τα συνδέσαμε με παλαιά χαρτονομίσματα και κέρματα που είχαν φέρει τα παιδιά στην τάξη από προσωπικές συλλογές των γονιών  τους. Επειδή το μουσείο μας άρεσε πολύ , χωριστήκαμε σε ομάδες και ζωγραφίσαμε το μουσείο εξωτερικά , ζωγραφίσαμε το δωμάτιο του μουσείου που μας άρεσε περισσότερο , σχεδιάσαμε το εσωτερικό του μουσείου συμβουλευόμενοι σχετικό χάρτη κι αποδώσαμε το εσωτερικό του μουσείου με το οικοδομικό υλικό αλλά και με κορδέλες   








6η Δραστηριότητα: "Από Μεγαλόπολη προς Αθήνα"
Ο ενθουσιασμός των παιδιών με το Μουσείο ήταν τόσος  ώστε να μου ζητήσουν να επισκεφθούμε το Μουσείο! Τότε προέκυψε το θέμα της απόστασης Μεγαλόπολης - Αθήνας και το πώς πάει κανείς στην Αθήνα! Μια ομάδα παιδιών ζωγράφισε από μόνη της έναν χάρτη που δείχνει τη διαδρομή για το Νομισματικό Μουσείο, όπως την φαντάζονταν!   Τότε συμβουλευτήκαμε έναν αληθινό χάρτη της χώρας μας, ώστε να δούμε πού είναι η Αθήνα και πού η Μεγαλόπολη.  Αφού εντοπίσαμε τις δύο πόλεις ακολουθήσαμε τη διαδρομή με το δάχτυλό μας πάνω στο χάρτη, επισημάναμε τις πόλεις από τις οποίες θα περάσουμε (Τρίπολη- Κόρινθος) και σημειώσαμε τη διαδρομή ατομικά σε Α4.  Τέλος φτιάξαμε κι ένα δικό μας χάρτη με το κομμάτι του χάρτη που μας ενδιέφερε.







7η Δραστηριότητα: "Ευρώ-Λέκ και Λέι"
 Από το εποπτικό υλικό είχαμε συγκεντρώσει , υπήρχαν κάποια λίγα χαρτονομίσματα  με τα οποία δεν είχαμε ασχοληθεί.. παρατηρώντας τα είδαμε ότι δεν έμοιαζαν με τα όσα είχαμε μάθει ως τώρα!  "Δεν είναι Ευρώ, είναι ξένα" είπαν τα παιδιά και το νήπιο που τα είχε φέρει μας εξήγησε πως είναι παλιά χρήματα από την Αλβανία. Ένα νήπιο που κατάγεται από την Αλβανία μας ενημέρωσε πως τα χρήματα εκεί λέγονται Λέκ κι όχι Ευρώ. Αναρωτηθήκαμε επίσης τί χρήματα έχουν στη Ρουμανία, μιας και έχουμε συμμαθητές από αυτή τη χώρα και τα παιδιά με αυτά μας είπαν ότι έχουν τα Λέι. Για να μην ξεχάσουμε τις νέες αυτές πληροφορίες αναζητήσαμε στον παγκόσμιο χάρτη την Ελλάδα, την Αλβανία και τη Ρουμανία και κολλήσαμε εκεί χαρτάκι όπου γράψαμε τη νομισματική μονάδα κάθε χώρας.

8η Δραστηριότητα: " Μουσείο 4ου Νηπ/γείου"
Τέλος , έχοντας εμπλουτίσει κατά πολύ τις γνώσεις μας, έχοντας αξιοποιήσει το εποπτικό υλικό που συγκεντρώθηκε κι έχοντας φτιάξει τις δικές μας δημιουργίες, αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε μία έκθεση με όλα αυτά, κάτι σαν δικό μας μουσείο και να καλέσουμε τους μαθητές από την Α΄ Δημοτικού να μας επισκεφθεί και να τους παρουσιάσουμε τη δουλειά μας. Τα εκθέματα και οι εργασίες μας μπήκαν σε μία σειρά και το μόνο που έλειπε ήταν μια αφίσα. Όλες οι ομάδες μαζί δούλεψαν για τη δημιουργία της αφίσας.  Η αφίσα τοποθετήθηκε στην είσοδο της τάξης μας , οι ομάδες των παιδιών πήραν τις θέσεις τους δίπλα από τα εκθέματα και η πόρτα άνοιξε για το κοινό της Α΄ Δημοτικού. Τα παιδιά και η Κυρία τους μας επισκέφθηκαν και παρατήρησαν με ενθουσιασμό τις δημιουργίες μας , εμείς τους ευχαριστήσαμε τραγουδώντας τους το τραγούδι από την Λιλλιπούπολη "Μες το Μουσείο" και τους χαρίσαμε από ένα κέρμα του 1ευρώ που είχαν φτιάξει τα νήπια με χρυσό χαρτόνι.













4η Φάση: Αξιολόγηση.

Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία . Αξιολογήσαμε τις φάσεις από τις οποίες περάσαμε ανατρέχοντας στα αρχικά μας ιστογράμματα κι είδαμε πως οι ερωτήσεις μας είχαν πια απαντηθεί. Επίσης αξιολογήσαμε τον τρόπο με τον οποίο κατακτήσαμε τη γνώση και συμπεράναμε πως το διαδίκτυο, το παιχνίδι, οι κατασκευές, οι γονείς.. συνέβαλλαν ουσιαστικά στη διαδικασία της μάθησης. Αντιληφθήκαμε επίσης πως μέσα από την αναζήτηση μπορούμε μόνοι μας να μάθουμε πολλά με έναν τρόπο που δημιουργεί το αίσθημα της χαρά, της συνδημιουργίας, της υπερηφάνειας και κρατάει το ενδιαφέρον μας αμείωτο, επιτρέποντάς μας να κατευθύνουμε την πορεία για την γνώση προς τα όπου επιθυμούμε. Ακόμα αξιολογήσαμε τη δουλειά σε ομάδες, πόσα καταφέραμε δουλεύοντας όλοι μαζί, εάν δουλέψαμε καλά στις ομάδες μας ή αν είχαμε προβλήματα και πώς θα τα αντιμετωπίζουμε.Μας άρεσε πολύ η διαδικασία και συμφωνήσαμε να προσεγγίσουμε κι άλλα θέματα με τον ίδιο τρόπο. Τέλος, να αναφερθεί ότι η έκθεση του Μουσείου δε θα μπορούσε να μείνει ανοιχτή και για όσους γονείς επιθυμούσαν να την επισκεφθούν, μιας και για τα παιδιά είναι τόσο σημαντική η επιβράβευση απ΄αυτούς!





Σχολική χρονιά 2013-2014
Νηπιαγωγείο: 4o NHΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗΣ
Νηπιαγωγός: Πετροπούλου Μαρία
Τίτλος σχεδίου εργασίας: «Κάμπιες εδώ, κάμπιες εκεί, κάμπιες στη δική μας την αυλή»
Στόχος : Να μάθουν για τον κύκλο  της ζωής της πεταλούδας.
Επιμέρους Επιδιώξεις
  1. Να αξιοποιήσουν το φυσικό περιβάλλον ώστε να φτάσουν στη γνώση.
  2. Να αντιληφθούν τη χρονική ακολουθία στη ζωή μέσα από τη ζωή ενός εντόμου
  3. Να δουλέψουν ομαδοσυνεργατικά.
  4. Να ενισχυθεί η παρατήρησή τους, η υπευθυνότητα και η αυτοπεποίθησή τους.

Φάσεις Ανάπτυξης
1η Φάση: Αναζήτηση- Διερεύνηση του θέματος
Μια ηλιόλουστη μέρα βγαίνοντας στην αυλή του σχολείου για το διάλειμμά μας κι ενώ τα παιδιά έτρεχαν, έπαιζαν και φώναζαν.. ξαφνικά σταμάτησαν κι άρχισαν να σχηματίζουν έναν κύκλο γύρω από κάτι που τους τράβηξε την προσοχή. Μια παρέα από πολλές κάμπιες είχε επισκεφθεί τον κήπο μας και τα παιδιά όλο προσοχή και ενδιαφέρον άρχισαν να τις παρατηρούν




  «Είναι κάμπιες και θα γίνουν πεταλούδες» όπως μου είπαν κάποια παιδιά.  Μετά από αυτή τη φοβερή ανακάλυψη, όπως ήταν αναμενόμενο,  κανείς δεν ήθελε να  επιστρέψει στην τάξη, γι αυτό συμφωνήσαμε να μεταφερθούμε στην τάξη και να συζητήσουμε τα όσα γνωρίζουμε για τις κάμπιες και  τις πεταλούδες. Ξεκινήσαμε λοιπόν καταγράφοντας τα όσα ήδη ξέρουμε για τις πεταλούδες και συνεχίσαμε με τα όσα θέλουμε να μάθουμε φτιάχνοντας το σχετικό ιστόγραμμα.


2η Φάση: Σχεδιασμός  της  δράσης
Στην πορεία υπήρξε ένας καταιγισμός ιδεών σχετικά με το «πώς θα μάθουμε;» κι όλες οι ιδέες κατεγράφησαν σε ένα χαρτί. ΤΑ παιδιά έβαλαν το δικό τους σημάδι δίπλα από κάθε ιδέες κάνοντας μία σχετική ζωγραφιά ώστε να διευκολύνεται η διαδικασία της ανάγνωσης του ιστογράμματος από τα ίδια. Ύστερα τα παιδιά ήξεραν πως θα χρειαστούμε την βοήθεια των γονέων τους, καθώς λίγο καιρό πριν είχαμε δουλέψει άλλο σχέδιο εργασίας και θυμούνταν τα βήματα που είχαμε ακολουθήσει. Έτσι προκειμένου να ενημερώσουν  τους γονείς τους σκεφτήκαμε να φτιάξουν μια απλή πεταλούδα και να την πάρουν σπίτι. Η πεταλούδα αυτή θα λειτουργούσε ως υπενθύμιση ώστε τα παιδιά να αναζητήσουν και να φέρουν στην τάξη σχετικό υλικό. Για την κατασκευή της πεταλούδας αξιοποιήσαμε την ιδέα ενός νηπίου που πρότεινε να χρησιμοποιήσουμε τις παλάμες μας κάνοντας το περίγραμμά τους.
                                              

3η Φάση: Υλοποίηση του σχεδιασμού- Περιγραφή δραστηριοτήτων .
1η Δραστηριότητα:   «Κάμπιες εδώ, κάμπιες αλλού»
Ξεκινήσαμε βλέποντας διάφορες εικόνες με κάμπιες στον Υπολογιστή.. κάμπιες πάνω σε φύλλα, πάνω στο χώμα, πάνω στα κλαδιά και στα πεζοδρόμια.. και θυμηθήκαμε τη δική μας εμπειρία.. πώς ήταν οι κάμπιες στην αυλή μας και πού τις συναντήσαμε. Θυμηθήκαμε την εικόνα εκείνη πού τόσο μας τράβηξε την προσοχή, είδαμε και τις φωτογραφίες που είχαμε βγάλει εκείνη την ημέρα στην αυλή και αποδώσαμε την εμπειρία μας ζωγραφίζοντάς την σε χαρτί.


 2η Δραστηριότητα:  « Φτερά πεταλούδας»
Ύστερα ανατρέξαμε στο βιβλίο «η ζωή της πεταλούδας» που είχαμε στο εποπτικό υλικό που συγκεντρώσαμε. Διαβάζοντας το βιβλίο επικεντρωθήκαμε στις εικόνες με τις διαφορετικές πεταλούδες, παρατηρήσαμε πεταλούδες με πολλά διαφορετικά χρώματα και σχέδια στα φτερά, μάθαμε πόσα φτερά έχουν οι πεταλούδες και διάφορες άλλες σχετικές πληροφορίες κι επειδή πολύ μας άρεσαν συνεχίσαμε αναζητώντας το ίδιο και στο διαδίκτυο. Έχοντας εμπνευστεί μετά από τόσα διαφορετικά φτερά που είδαμε αποφασίσαμε να φτιάξουμε δικές μας πεταλούδες διακοσμώντας τα φτερά τους με τα σχέδια και τα χρώματα που επιθυμούμε.






3η Δραστηριότητα:  «Τι άλλαξε στην αυλή;»
Συνεχίσαμε παρακολουθώντας βίντεο στο youtube (http://www.youtube.com/watch?v=7AUeM8MbaIk )  σχετικά με το πώς γεννάει τα αυγά της μια κάμπια και πώς μεταμορφώνεται σε πεταλούδα .

Οι γνώσεις αυτές κινητοποίησαν και ξεσήκωσαν τα παιδιά καθώς άρχισαν να αναρωτιούνται μήπως στην αυλή μας οι κάμπιες γέννησαν αυγά ή μπήκαν σε κουκούλι ή  μήπως μεταμορφώθηκαν σε χρυσαλίδες ή πεταλούδες. Επειδή τίποτα δε θα μας κρατούσε μέσα στην τάξη.. αποφασίσαμε να βγούμε στην αυλή και να γίνουμε μικροί εξερευνητές. Χωρισμένοι σε ομάδες βγήκαμε στην αυλή

κινούμενοι  προς διαφορετικές κατευθύνσεις  κρατώντας κάθε ομάδα από ένα σχετικό έντυπο στο οποίο θα κατέγραφαν τις ανακαλύψεις τους (πόσες κάμπιες βρήκαμε- πόσες πεταλούδες- αν βρήκαμε κουκούλια). Επιστρέψαμε στην τάξη και κάθε ομάδα παρουσίασε τας στοιχεία που κατέγραψε.



4η Δραστηριότητα:  «Δημιουργίες»
Το βίντεο που είδαμε σχετικά με το πώς γεννάει τα αυγά της η κάμπια και πώς μεταμορφώνεται, είχε κεντρίσει  πολύ το ενδιαφέρον των παιδιών , τα οποία ζητούσαν να το βλέπουν πάλι και πάλι. Μιας και τους άρεσε τόσο πολύ λοιπόν αποφασίσαμε να φτιάξουμε και κάποιες σχετικές κατασκευές, χρησιμοποιώντας χαρτόνια και πλαστελίνη για τις κάμπιες και τα αυγά τους αλλά χρησιμοποιώντας και διαφορετικά υλικά (φασόλια, μακαρόνια) αποδίδοντας τον κύκλο της ζωής της πεταλούδας. (φωτο. 13-14)






5η Δραστηριότητα:  « Μια φορά κι έναν καιρό»
Τα παιδιά ζητούσαν να διαβάσουμε ένα παραμύθι που να μιλάει για μια πεταλούδα.. αλλά δεν είχαμε ένα τέτοιο παραμύθι. Έτσι μιας και το διάστημα εκείνο είχαμε εφαρμόσει ένα πρόγραμμα φιλαναγνωσίας , τα παιδιά πρότειναν να γίνουμε εμείς συγγραφείς ενός τέτοιου παραμυθιού. Έτσι όλοι μαζί και με οδηγό την κυρία φαντασία αρχίσαμε να σκεφτόμαστε την ιστορία του παραμυθιού μας. Τα  παιδιά εξιστορούσαν τις περιπέτειες της πεταλούδας κι εγώ σε ρόλο γραφέα κατέγραφα τα όσα έλεγαν .. ώσπου από το «Μια φορά κι έναν καιρό ..», φτάσαμε στο «Έζησαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα». Η ιστορία ήταν έτοιμη και τα παιδιά σε ομάδες ανέλαβαν την εικονογράφηση του παραμυθιού.  Χωρίσαμε το παραμύθι στις βασικές σκηνές και κάθε ομάδα ζωγράφισε κάτι σχετικό.

Στο τέλος κάθε ομάδα παρουσίασε στην  ολομέλεια κι εξήγησε τι ακριβώς έχει ζωγραφίσει. Οι εικόνες μπήκαν στη σωστή σειρά και ήρθε η ώρα για το εξώφυλλο. Οι ομάδες ξαναέπιασαν δουλειά . Η μία ομάδα ανέλαβε να γράψει έναν τίτλο για το παραμύθι, η άλλη τον συγγραφέα, η άλλη τον εικονογράφο, η επόμενη τον εκδοτικό οίκο κι η τελευταία να κάνει μια ζωγραφιά για το εξώφυλλο. Ύστερα συγκεντρωθήκαμε όλοι μαζί και πάλι για να συνθέσουμε το εξώφυλλο. Συρράψαμε και την ιστορία με τις εικόνες και το παραμύθι μας ήταν έτοιμο.



6η Δραστηριότητα:  « Κόκκινη κλωστή δεμένη»
Αποφασίσαμε να κλείσουμε το θέμα με μια παρουσίαση στου φίλους μας από την Α΄ Δημοτικού. Τα παιδιά επέμεναν με ενθουσιασμό να καλέσουμε τα παιδιά της Α΄ δημοτικού και να τους διαβάσουμε το παραμύθι που φτιάξαμε μόνοι μας. Έτσι ετοιμάσαμε μια πρόσκληση και επισκεφθήκαμε την τάξη τους για να τους τη δώσουμε. 
Η Α΄ δημοτικού ανταποκρίθηκε στο κάλεσμά μας, τα νήπια σε ομάδες ξεκίνησαν την αφήγηση της ιστορίας, κρατώντας την αντίστοιχη ζωγραφιά που έφτιαξε η ομάδα τους.
Ολοκληρώνοντας την αφήγηση, τα νήπια τραγούδησαν το « Μια ωραία πεταλούδα» και μιας και το τραγούδι ήταν γνωστό και στα «πρωτάκια», τραγούδησαν όλοι μαζί. 

4η Φάση: Αξιολόγηση.

Τα παιδιά διασκέδασαν πολύ με τις εξερευνήσεις τους στην αυλή κι απόλαυσαν την εμπλοκή τους με το φυσικό περιβάλλον στην πορεία τους για τη γνώση. Επίσης επειδή είχε προηγηθεί υλοποίηση άλλου σχεδίου εργασίας πριν λίγο καιρό, τα παιδιά φαίνονταν εξοικειωμένα με την όλη προσέγγιση των φάσεων του σχεδίου εργασίας. Τέλος, οι στόχοι επετεύχθησαν και τα παιδιά το απόλαυσαν .











Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου