Τρίτη 26 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2012-2013 ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΗ ΓΡΑΦΗ - 1ο Νηπιαγωγείο Μεγαλόπολης




Σχολική Χρονιά 2012-2013 
Νηπιαγωγοί: Θεοδωροπούλου Ντίνα - Ρέππα Ολυμπία- Γαλάνη  Αναστασία

Η ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΟ  ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ

  • ΒΑΣΙΚΗ ΕΠΙΔΙΩΞΗ: Τα παιδιά ενθαρρύνονται να γράψουν όπως μπορούν.
  • ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣ:1)Τα παιδιά ενθαρρύνονται να συνειδητοποιήσουν  πως ό,τι λέμε μπορούμε να το γράψουμε.
                                                                2)Τα παιδιά ενθαρρύνονται να αναζητούν λύσεις , να συζητούν και να προβληματίζονται καθώς προσπαθούν να γράψουν , χωρίς να διορθώνονται ή να τους επιβάλλεται η σωστή «γραφή» κάθε φορά.
                                                               3)Τα παιδιά ενθαρρύνονται να κατανοήσουν την αξία της ομαδικής εργασίας και της από κοινού ανακάλυψης.
  • ΤΙΤΛΟΣ ΚΑΙ  ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΥΛΟΠΟΙΗΜΕΝΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
1) «ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ»
Η έκδοση  της εφημερίδας  στο Νηπιαγωγείο αποσκοπούσε στο να παρουσιαστεί στους γονείς το πρόγραμμα πολιτιστικών θεμάτων που έχουμε αναλάβει τη φετινή σχολική χρονιά με θέμα : «Τα παιχνίδια , σημερινά και παλιότερα».
Είχαμε ετοιμάσει σε έντυπο διάφορες φωτογραφίες από την υλοποίηση του προγράμματος. Πάνω από  κάθε φωτογραφία υπήρχε ένα ορθογώνιο πλαίσιο στο οποίο τα παιδιά θα έγραφαν  ,σε συνεργασία , με το δικό τους τρόπο τον τίτλο του άρθρου. Στο πλαίσιο κάτω από τη φωτογραφία θα υπαγόρευαν στην εκπαιδευτικό ένα μικρό κείμενο που θα αφορούσε τη δραστηριότητα που απεικονιζόταν.
Πριν ξεκινήσουμε τη σύνταξη της δικής μας εφημερίδας τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με τα κείμενα κανονικών  εφημερίδων .Ξεκινήσαμε το ξεφύλλισμα εφημερίδων που διαβάζουν οι μεγάλοι. Διαβάσαμε διαφόρων ειδών κείμενα :άρθρα ,αγγελίες , διαφημίσεις ,αθλητικές ειδήσεις , ζώδια κλπ. Ανασυνθέσαμε άρθρα που διαβάσαμε και περιείχαν ειδήσεις που ενδιέφεραν τα παιδιά (με ζώα , με ένα μήνυμα σε μπουκάλι κλπ).
Όταν ήρθε η ώρα να γράψουμε στην δική μας εφημερίδα ,η εκπαιδευτικός είχε ετοιμάσει ένα έντυπο που είχε τη δομή μιας εφημερίδας προσαρμοσμένη στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών. Το έντυπο περιείχε το εξώφυλλο και πλαίσια για την γραφή από τα νήπια του ονόματος της εφημερίδας ,το πλαίσιο για τη γραφή του κεντρικού τίτλου και εικόνες οι οποίες υπήρχαν στο εσωτερικό της εφημερίδας και έπρεπε στο τέλος τα νήπια να συμπληρώσουν τον αριθμό της σελίδας που παρέπεμπε κάθε εικόνα. Τα υπόλοιπα φύλλα ήταν δομημένα ως εξής: σε καθένα υπήρχαν δυο ή τρεις εικόνες σχετικές με μια δραστηριότητα που είχαν εμπλακεί τα παιδιά κατά τη διάρκεια του προγράμματος .Τα παιδιά καλούνταν να συμπληρώσουν ένα τίτλο και να υπαγορεύσουν στην εκπαιδευτικό ένα σχετικό με αυτή κείμενο. Για την δραστηριότητα τα παιδιά δούλεψαν ομαδικά.



                



               

                  


                 



                      

    
                                                               



2). ΜΙΑ ΣΥΝΤΑΓΗ ΓΙΑ ΦΡΟΥΤΟΜΕΖΕΔΑΚΙΑ
  • Στα πλαίσια του θέματος «Υγιεινή διατροφή» με τα παιδιά αποφασίσαμε να φτιάξουμε «φρουτομεζεδάκια». Η ομάδα των παιδιών συγκεντρώθηκε για να καταγράψει τα υλικά που θα χρειάζονταν να φέρουν τα παιδιά την επόμενη μέρα από το σπίτι τους.
Διαβάσαμε διάφορες συνταγές από σχετικά  βιβλία  ώστε τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με το συγκεκριμένο τύπο κειμένου.
Η καταγραφή έγινε σε μεγάλο χαρτόνι. Κάθε παιδί πρότεινε ένα φρούτο που θα ήθελε για τη συνταγή και το έγραφε με τη βοήθεια και της υπόλοιπης ομάδας στο χαρτόνι. Όταν ολοκληρώθηκε  η καταγραφή των υλικών τα παιδιά αποφάσισαν τι θα έφερνε το καθένα.
Στη συνέχεια έγραψαν πρόσκληση στα παιδιά του κλασσικού τμήματος να έρθουν στην τάξη ώστε όλοι μαζί να απολαύσουν τα υγιεινά φρουτομεζεδάκια. Και η πρόσκληση γράφτηκε με συμμετοχή όλης της ομάδας των παιδιών.


                         





                                          



                                          


                                        




3).ΣΑΦΑΡΙ…. ΣΤΗ ΓΕΙΤΟΝΙΑ
Η ενασχόληση με τη θεματική ενότητα «Τα ζώα» αποτέλεσε αφορμή για ένα «σαφάρι» στη γειτονιά του σχολείου. Με τα παιδιά πραγματοποιήσαμε έναν μικρό περίπατο γύρω από το σχολείο προκειμένου να καταγράψουμε τα ζώα που θα δούμε , θα ακούσουμε και θα εντοπίσουμε ίχνη τους .
Σε έντυπο που είχαμε ετοιμάσει τα νήπια θα έγραφαν τα ονόματα των ζώων , όπως μπορούσε το καθένα. Η εργασία ήταν ατομική και  ο καθένας θα κατέγραφε ότι θεωρούσε σημαντικό από αυτά που είδε και άκουσε. Επιστρέψαμε στην αίθουσα  και όταν όλοι τέλειωσαν  ο καθένας παρουσίασε αυτό που είχε καταγράψει στην υπόλοιπη ομάδα.
Το έντυπο  καταγραφής ήταν από τo περιοδικό του  wwf  «Το πάντα πάει σχολείο». Το τροποποιήσαμε  λίγο ώστε να βοηθήσουμε τα παιδιά στην καταγραφή τους

  • ΤΡΟΠΟΙ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ
Οι εκπαιδευτικοί  παρατηρούσαν τα παιδιά καθ΄όλη τη διάρκεια των δραστηριοτήτων  οι οποίες έγιναν σε διαφορετικά χρονικά διαστήματα. Παρατηρήσαμε τα παιδιά πως είχαν εξελίξει τον τρόπο γραφής τους και πως άλλαζαν οι αντιλήψεις τους για τον γραπτό λόγο. Ενδιαφέρον κατά την παρατήρηση  αποτέλεσε η αλληλεπίδραση των παιδιών μεταξύ τους στην αναζήτηση του σωστού τρόπου γραφής ,στην αναζήτηση των σωστών φωνημάτων και στην απομόνωση γραμμάτων.
Στις ομαδικές εργασίες της τάξης η εκπαιδευτικός είχε την ευκαιρία να παρατηρεί κάθε παιδί ξεχωριστά αλλά και τη συμμετοχή των υπολοίπων παιδιών της ομάδας όταν παρέμβαιναν για να βοηθήσουν.

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΑΡΑΧΘΕΝΤΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ – ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Στο cd υπάρχουν εικόνες από τις δραστηριότητες με τον τρόπο εργασίας των παιδιών καθώς και φωτογραφίες από τα κείμενα τους.

  • ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΠΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΗΚΑΝ
Οι δυσκολίες που συνάντησαν τα παιδιά  στην προσπάθειά τους να γράψουν αφορούσαν λέξεις που περιείχαν διφθόγγους όπου ο ήχος δεν αντιστοιχούσε σε ένα σύμβολο μόνο.
Μερικά από τα παιδιά δήλωναν ότι δεν ήξεραν να γράφουν και εκεί έπρεπε να παρέμβουμε για να τα κατευθύνουμε και να προτείνουμε τρόπους που θα τα βοηθούσαν: παρατηρώντας στις καρτέλες τα ονόματα των συμμαθητών τους , παρατηρώντας τους αναρτημένους πίνακες αναφοράς που υπάρχουν στην τάξη.
Άλλη δυσκολία είχε να κάνει με τη διαχείριση του χώρου που είχαν στη διάθεσή τους . Τα παιδιά έπρεπε να προσαρμόζουν ανάλογα το μέγεθος των γραμμάτων για να μπορέσουν να μείνουν εντός πλαισίου. Μερικές φορές αυτό ήταν εφικτό άλλοτε έβγαιναν εκτός. Δεν υπήρχε δέσμευση ως προς αυτό.


  • ΔΥΝΑΤΑ ΚΑΙ ΑΔΥΝΑΤΑ ΣΗΜΕΙΑ
Ως δυνατό σημείο των δραστηριοτήτων μπορούμε  να θεωρήσουμε  τον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά ενθαρρύνθηκαν από τις εκπαιδευτικούς  να αναζητήσουν τους τρόπους γραφής των λέξεων. Έγινε προσπάθεια να οδηγηθούν τα παιδιά αβίαστα στη γραφή χρησιμοποιώντας το περιβάλλον της τάξης που τους παρείχε ερεθίσματα γραπτού λόγου. Όλα τα παιδιά  εκδήλωσαν ενδιαφέρον για τις δραστηριότητες και ήθελαν πάρα πολύ να συμμετέχουν.
  • ΣΥΝΟΛΙΚΗ  ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
(ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ -ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΑΣΕΩΝ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ
ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΑΣΕΩΝ ΔΙΚΩΝ ΜΑΣ -ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΣΤΗ ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ)
Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΒΟΗΘΗΣΕ ΝΑ ΞΕΔΙΑΛΥΝΟΥΜΕ ΠΟΛΛΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ. ΕΠΕΙΔΗ ΓΙΑ ΚΑΙΡΟ ΕΠΙΚΡΑΤΟΥΣΕ ΣΥΓΧΥΣΗ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΘΑ ΒΟΗΘΟΥΣΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΗΝ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΗ ΓΡΑΦΗ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΕΘΕΣΕ ΤΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΜΕ ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ  ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΕΝΘΑΡΡΥΝΟΥΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΝΑ ΓΡΑΨΟΥΝ ΟΠΩΣ ΜΠΟΡΟΥΝ. ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΑΝΟΗΤΟ ΠΩΣ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΟΔΗΓΟΥΝΤΑΙ ΑΒΙΑΣΤΑ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΔΙΚΩΝ ΤΟΥΣ ΓΡΑΠΤΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ ΒΟΗΘΟΥΜΕΝΑ ΑΠΟ ΤΟ ΠΛΟΥΣΙΟ ΣΕ ΕΡΕΘΙΣΜΑΤΑ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ. ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ  ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ ΡΩΤΟΥΣΑΝ ΓΙΑ ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΠΟΥ ΘΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΚΑΙ ΑΝ ΘΑ ΔΟΥΛΕΨΟΥΜΕ ΜΕ ΤΑ ΣΥΝΗΘΙΣΜΕΝΑ ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ,ΤΩΡΑ ΠΙΑ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΝΑ ΠΕΙΘΟΝΤΑΙ ΟΤΙ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ ΑΛΛΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΟΔΗΓΗΣΕΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΝΑ ΚΑΤΑΚΤΗΣΟΥΝ ΤΟ ΓΡΑΠΤΟ ΛΟΓΟ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ .
ΣΕ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΘΕΩΡΟΥΜΕ ΟΤΙ  ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΜΑΣ  ΕΚΑΝΕ ΝΑ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΟΥΜΕ  ΠΟΛΛΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ. Η ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ  ΣΚΕΨΕΩΝ  ΚΑΙ Ο ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΜΕ  ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥΣ   ΚΑΙ ΟΛΗ Η ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ ΠΟΥ ΕΙΧΑΜΕ ΗΤΑΝ ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΗΤΙΚΗ.

Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΜΑΣ  ΒΟΗΘΗΣΕ ΝΑ ΕΜΒΑΘΥΝΟΥΜΕ  ΣΕ ΟΡΙΣΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ. ΔΙΑΣΑΦΗΝΙΣΤΗΚΑΝ ΟΙ ΟΡΟΙ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΗ ΓΡΑΦΗ ,ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ. ΒΟΗΘΗΘΗΚΑΜΕ  ΣΤΟ ΝΑ ΠΑΡΑΤΗΡΟΥΜΕ  ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΜΑΘΗΣΗΣ ΤΟΥΣ. ΝΑ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΟΥΜΕ  ΤΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΜΑΣ  ΟΤΑΝ ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΚΑΙ ΝΑ ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΟΥΜΕ  ΤΙΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΜΕ ΒΑΣΗ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΜΑΣ  «ΔΕΙΧΝΟΥΝ» ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ. ΕΙΝΑΙ  ΠΙΟ ΕΥΚΟΛΟ ΝΑ ΛΑΜΒΑΝΟΥΜΕ  ΤΑ  ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ.


                       



        



        



                         







































Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου