Σάββατο 23 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2013-2014 ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ- Νηπιαγωγείο Ριζών

Σχολική Χρονιά: 2013-2014

 «ΣΕΒΟΜΑΙ ΤΗ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ»
Δραστηριότητες Διαπολιτισμικής Ευαισθητοποίησης
Νηπιαγωγείο: Ριζών
Νηπιαγωγός: Μιχαλοπούλου Δήμητρα                      
Αριθμός συμμετεχόντων παιδιών: 9
1η Δραστηριότητα
  • Τίτλος δραστηριότητας: Η οικογένεια στην οδό Φιλίας.
  • Στόχος δραστηριότητας:  Να κατανοήσουν την διαφορετικότητα μέσα στις οικογένειες και να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε άνθρωπος ζει και μεγαλώνει σε διαφορετικό περιβάλλον και αυτό είναι σεβαστό.
  • Περιγραφή δραστηριότητας:
Μια αφίσα την οποία ανάρτησα στην παρεούλα έγινε αφορμή να ξεκινήσουμε μια συζήτηση για τις οικογένειες της αφίσας. Με τη βοήθεια του βιβλίου ,που συνοδευόταν η αφίσα , μάθαμε περισσότερα πράγματα για τις οικογένειες αυτές Γράψαμε κάτω από κάθε σπίτι λεζάντες με τα χαρακτηριστικά της κάθε οικογένειας.
  • Προσδοκώμενα  αποτελέσματα
1.      Να αντιληφθούν ότι η κοινωνία της οποίας αποτελούν κομμάτι, είναι πολυμορφική και ζουν  σε αυτήν άτομα μόνα τους ή μέσα σε οικογένειες διαφορετικές μεταξύ τους.
2.      Να αναρωτηθούν τι είναι αυτό που πραγματικά κάνει ευτυχισμένο έναν άνθρωπο .Είναι κάτι υλικό; χρήματά; Ωραίο σπίτι ή κάτι ποιο ουσιαστικό όπως η αγάπη της οικογένειας;
3.      Να βρουν ομοιότητες-διαφορές δικές τους με κάποιες οικογένειες και να συνειδητοποιήσουν ότι η ζωή έχει συχνά δυσκολίες και προβλήματα σε όλα τα σπίτια τις γειτονιές, τα μικρά χωριά και τις μεγάλες πόλεις.


  • Τελικό Προϊόν (όπου δημιουργήθηκε):
Φτιάξαμε στο τέλος τη δική μας αφίσα αφού πρώτα συζητήσαμε για τις δικές μας οικογένειες. Στην αφίσα φτιάξαμε μια πολυκατοικία στη οδό αγάπης και ζωγράφισε κάθε παιδί την δική του οικογένεια.


  • Δυνατά σημεία της δραστηριότητας
Η αφίσα κέντρισε το ενδιαφέρον των παιδιών και σε συνδυασμό με το βιβλίο επέλεγαν τα ίδια με ποια οικογένεια θέλουν να ασχοληθούμε και να μάθουν περισσότερα. 

  • Αδύνατα σημεία της δραστηριότητας
Η αφίσα είχε πολλές οικογένειες οπότε έπρεπε να κρατήσουμε αμείωτο το ενδιαφέρον των παιδιών για μεγάλο χρονικό διάστημα. Κάποια παιδιά θέλανε να διαβάσουμε όλο το βιβλίο ενώ τα μικρότερα κουράστηκαν.


  • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ο βαθμός ανταπόκρισης από τα παιδιά, δυσκολίες που συναντήσατε):

Η δραστηριότητα αυτή βοήθησε τα παιδιά να έρθουν σε επαφή και να γνωρίσουν διαφορετικές οικογένειες από τη δική τους. Έτσι ο αρχικός στόχος επιτεύχθηκε μιας και συνειδητοποίησαν ότι κάθε άνθρωπος μεγαλώνει και αναπτύσσεται σε διαφορετικό περιβάλλον , με διαφορετικούς γονείς, σε διαφορετικό σπίτι ,παρόλα αυτά όλοι οι άνθρωποι όπου κι αν ζουν έχουν ανάγκη από αγάπη και συντροφιά. Τα  παιδιά ανταποκρίθηκαν με μεγάλο ενδιαφέρον και περιέργεια. Αισθάνθηκαν σαν να μπαίνουν στο σπίτι της κάθε οικογένειας που παρουσιάζει το βιβλίο και αυτό τους κέντρισε το ενδιαφέρον σε μεγάλο βαθμό. Το υλικό που είχα με βοήθησε πολύ και είναι πολύ αξιόλογο.



                                                       



2η Δραστηριότητα
  • Τίτλος δραστηριότητας: Μαμάδες
  • Στόχος δραστηριότητας:  Να συνειδητοποιήσουν ότι όλοι είμαστε διαφορετικοί ακόμα κι αν μοιάζουμε σε πολλά σημεία αρκεί να εκτιμούμε τα θετικά στοιχεία των ανθρώπων και να μη μένουμε στις διαφορές.
  • Περιγραφή δραστηριότητας:
Για αυτή τη δραστηριότητα χρησιμοποιήσαμε το βιβλίο<< Μαμάδες>>. Βγάλαμε φωτοτυπία κάποιες μαμάδες, τις κολλήσαμε σε ένα χαρτόνι και φτιάξαμε μία αφίσα με διαφορετικές μαμάδες. Άφησα τα παιδιά για λίγο να παρατηρήσουν την αφίσα και να περιγράψουν τι βλέπουν  γενικά. Στη συνέχεια τους ρώτησα αν θέλουν να μάθουν περισσότερα για αυτές τις μαμάδες κι αν ναι με ποια μαμά θέλουν να ξεκινήσουμε. Όλα συμφώνησαν ότι θέλουν πρώτα να διαβάσουμε για την μαύρη μαμά. Στο τέλος τους ρώτησαν θέλαμε να την περιγράψουμε με δύο λέξεις τι θα λέγαμε. <<Φωτεινό χαμόγελο>> μου απάντησε ένα κοριτσάκι. Έτσι συνεχίσαμε και με τις υπόλοιπες μαμάδες περιγράφοντας τα θετικά τους χαρακτηριστικά και μη σχολιάζοντας καθόλου κάποια διαφορετικά..
  • Προσδοκώμενα  αποτελέσματα:
1. Να κατανοήσουν ότι το διπλανό παιδί δεν είναι το ίδιο με αυτά αλλά ούτε και η μαμά του είναι ίδια με τη δική τους ,όλοι είμαστε διαφορετικοί αν και μοιάζουμε σε πολλά πράγματα.
2. Η διαφορετικότητα δεν πρέπει να μας κάνει να αισθανόμαστε άσχημα αλλά σε κάθε άνθρωπο να μάθουμε να αναγνωρίζουμε κάτι όμορφο, γιατί η ομορφιά βρίσκεται μέσα μας.
3. Όσο διαφορετικές κι αν είναι οι μαμάδες μας έχουν ένα κοινό σημείο ,την αγάπη τους για εμάς.


  • Τελικό Προϊόν (όπου δημιουργήθηκε):
Ζωγράφισαν τις δικές τους μαμάδες φτιάχνοντας τη δική τους αφίσα και έγραψαν το χαρακτηριστικό γνώρισμα της δικής τους μαμάς όπως: όμορφη , καλή, ξανθιά, ευτυχισμένη ,έξυπνη……


  • Δυνατά σημεία της δραστηριότητας
Η μαμά είναι το ποιο κοντινό πρόσωπο στο παιδί ιδίως στη νηπιακή ηλικία οπότε αυτή η δραστηριότητα ήταν πολύ ενδιαφέρουσα για τα παιδιά. Επίσης η περιγραφή της μαμάς γίνεται από το παιδί της με μορφή μικρής εκθεσούλας και με λόγια κατανοητά και εύστοχα.



  • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ο βαθμός ανταπόκρισης από τα παιδιά, δυσκολίες που συναντήσατε):
Το τετράδιο των εκθέσεων με τις μαμάδες και ο τρόπος που είναι γραμμένο ήταν ένα υλικό που έκανε τα παιδιά να δείξουν μεγάλο ενδιαφέρον για αυτή τη δραστηριότητα, αλλά και να μιλήσουν για τις δικές τους μαμάδες και να επιτευχθεί ο αρχικός στόχος. Απόδειξη η αφίσα που έφτιαξαν με πολύ ενθουσιασμό και αγάπη για τη δική τους μαμά. Η αφίσα άρεσε πολύ στις μαμάδες και είπαν πολλά συγχαρητήρια στα παιδιά τους.

                          


3η Δραστηριότητα
  • Τίτλος δραστηριότητας: Έλμερ
  • Στόχος δραστηριότητας:  Να κατανοήσουν ότι η διαφορετικότητα είναι προτέρημα και όχι ελάττωμα.  
  • Περιγραφή δραστηριότητας:
Το βιβλίο με τον Έλμερ το είχαμε διαβάσει στις αρχές της άνοιξης , αλλά μια μέρα με αφορμή μια μπλόυζα ενός κοριτσιού με έναν ελέφαντα τον ξαναθυμηθήκαμε.Άλλωστε ο Γρηγόρης,ένα Ρομά αγόρι που φοιτά στο νηπιαγωγείο μας το τελευταίο διάστημα , δεν τον ξέρει τόνισε ένα νήπιο. Έτσι αφού το διαβάσαμε μια ακόμη φορά αποφασίσαμε να το δραματοποιήσουμε. Βρήκαμε στη ντουλάπα των μεταμφιέσεων μια στολή γκρι και σκεφτήκαμε τρόπους για να την κάνουμε πολύχρωμη(στολή Έλμερ).Αποφασίσαμε να κόψουμε και να κολλήσουμε πολύχρωμα χαρτάκια από γκοφρέ χαρτί από τη μια μεριά και το πραγματοποιήσαμε με μεγάλη επιτυχία. Όταν ετοιμάσαμε τη στολή του Έλμερ βρήκαμε τις μάσκες μας  στους φακέλους μας και αφού μοιράσαμε τους ρόλους  ξεκινήσαμε τη δραματοποίηση.
  • Προσδοκώμενα  αποτελέσματα:
1.Να βιώσουν ότι το να μη μοιάζεις με τους άλλους σε κάνει να ξεχωρίσει  με θετικότρόπο.                                                                                                                          2.Όταν είσαι ξεχωριστός είσαι και αναγνωρίσιμος π.χ Όταν πέρασε από τη ζούγκλα την πρώτη φορά τα ζώα τον χαιρέτησαν ως εξής: <<γειά σου Έλμερ>>   την δεύτερη φορά όμως :<<γειά σου Ελέφαντα>>.
3.Η διαφορετικότητα μας μπορεί να μας δώσει χαρά και να προκαλέσει το ενδιαφέρον των άλλων.
  • Τελικό Προϊόν (όπου δημιουργήθηκε):
Στο τέλος της δραματοποίησης τα νήπια-Ελέφαντες γιόρτασαν την ημέρα του Έλμερ πανηγυρικά , χόρεψαν, γέλασαν και κατανόησαν πόσο διασκεδαστικό μπορεί να είναι να είσαι διαφορετικός.

  • Δυνατά σημεία της δραστηριότητας
Η ομαδική εργασία που έγινε από τα νήπια που έφτιαξαν μόνα τους την στολή του Έλμερ.

  • Αδύνατα σημεία της δραστηριότητας
Ήταν δύσκολο κάποια παιδιά να γίνουν Έλμερ γιατί η στολή είχε μικρές διαστάσεις.

  • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ο βαθμός ανταπόκρισης από τα παιδιά, δυσκολίες που συναντήσατε):
Ο Έλμερ είναι ένα βιβλίο το οποίο δίνει τη δυνατότητα επεξεργασίας του σε μεγάλο βαθμό. Είναι απλό, κατανοητό έχει ωραία εικονογράφηση και πολύ εντυπωσιακά χρώματα. Η δραματοποίηση άλλωστε έχει πολύ ανταπόκριση στα παιδιά μιας και τους αρέσει να μοιράζονται ρόλους. Έτσι μέσα από αυτούς τους ρόλους βίωσαν την διαφορετικότητα και την ανάγκη ύπαρξής της σε μια κοινωνία, γιατί τίποτα δεν θα είχε ενδιαφέρον , αν δεν υπήρχε το διαφορετικό, θα ήταν όλα ίδια και βαρετά..…..



           




                                                           






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου