Παρασκευή 22 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2013-2014 ΣΧΕΔΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ -Νηπιαγωγείο Λεβιδίου

Σχολική χρονιά 2013-2014
Νηπιαγωγείο: Λεβιδίου
Νηπιαγωγός: Ξηρογιάννη Γεωργία
Τίτλος σχεδίου εργασίας: «ΤΑ ΟΝΕΙΡΑ»
Στόχος  Μέσα από μια ανοιχτή διαδικασία  μάθησης η εξέλιξη των νηπίων και η κατάκτηση της γνώσης
Επιμέρους Επιδιώξεις
1 Η ανάπτυξη της πρωτοβουλίας, της συνεργατικότητας, της αυτοοργάνωσης και της διερευνητικής ικανότητας,                                                                 
 2 Η επίλυση εντάσεων και συγκρούσεων
3 Η αντιμετώπιση προβλημάτων και καταστάσεων που τα αφορούν
4 Η εξάσκηση στην αυτοαξιολόγηση-αξιολόγηση

Φάσεις Ανάπτυξης
1η Φάση: Αναζήτηση- Διερεύνηση του θέματος
Το θέμα προέκυψε από τα παιδιά αυθόρμητα και παρακίνησε το ενδιαφέρον όλων. Ακολούθησε ομαδική συζήτηση και όλα τα νήπια εκδήλωσαν την επιθυμία να ‘μιλήσουμε’ για όνειρα. Υπήρξε ένας ‘καταιγισμός’ από προσωπικές εμπειρίες από τα νήπια που ήθελαν να τις εκφράσουν. Δημιουργήθηκε λοιπόν ένα κλίμα που χαρακτηρίζονταν από αρκετό αυθορμητισμό και έλλειψη οποιουδήποτε         άγχους. Έτσι το θέμα έγινε αποδεκτό από όλη την ομάδα
2η Φάση: Σχεδιασμός  της  δράσης
Καθορίστηκε η κριτική ανταλλαγή απόψεων σχετικά με την πρωτοβουλία να γίνει την αμέσως επόμενη χρονική στιγμή.
Αποφασίστηκε όλα τα νήπια να μιλήσουν για τα καλά και κακά όνειρα που βλέπουν και να τα ζωγραφίσουν
Μία ομάδα παιδιών αποφασίστηκε μα φέρει πληροφορίες  για τη νύχτα
Μια ομάδα παιδιών να φέρει πληροφορίες για τα όνειρα σε συνεργασία με τη νηπιαγωγό
Μία ομάδα παιδιών να μας φέρει νανουρίσματα απ’ το σπίτι. Ν’ ακούσουμε απ’ τον υπολογιστή
Να διαβάσουμε σε σχετικό βιβλίο συμβουλές για έναν καλό ύπνο
Να συγκεντρώσουμε παροιμίες για τον ύπνο.
Να μιλήσουμε για προσευχές/ φυλαχτά κ.λπ. που συνηθίζουμε εμείς και άλλοι λαοί για όνειρα γλυκά
Να γράψουμε τραγούδι-νανούρισμα
Να φτιάξουμε τα δικά μας φυλαχτά
Να φτιάξουμε τη γωνιά της χαλάρωσης και των καλών ονείρων
Να διαβάσουμε σχετικές ιστορίες/παραμύθια
Έτσι το πρόγραμμα εξακτινώθηκε στους τομείς της γλώσσας (λογοτεχνία, προφορικός και γραπτός λόγος), της αγωγής υγείας, των εικαστικών, της        μελέτης περιβάλλοντος και της θεατρικής έκφρασης (δραματοποίηση)

3η Φάση: Υλοποίηση του σχεδιασμού- Περιγραφή δραστηριοτήτων .
1η Δραστηριότητα:  (Τίτλος Δραστηριότητας )
 «Μιλάμε για τα όνειρά μας και τα ζωντανεύουμε».
Τα νήπια ενθαρρύνθηκαν να μιλήσουν για όνειρα που έχουν δει και δεν έχουν ξεχάσει,                                            να τα  διαχωρίσουν σε καλά και κακά και να τα δραματοποιήσουν
           Επίσης, έγινε προσπάθεια να δούμε αν υπάρχει σύνδεση των ονείρων με πρόσφατες εμπειρίες (π.χ. ένα φιλμ στην τηλεόραση ή μια εκδρομή)
2η Δραστηριότητα:  (Τίτλος Δραστηριότητας )                                                                                 «Γιατί βλέπουμε όνειρα»
Μιλήσαμε με απλά λόγια για τη νύχτα, τον ύπνο ο οποίος είναι βιολογική μας ανάγκη και τα όνειρα. Χρησιμοποιήσαμε το βιβλίο ‘Δε φοβάμαι  το σκοτάδι’. Μερικά παιδιά έφεραν πληροφορίες που είχαν συλλέξει με τους γονείς τους                                                                       Στη συνέχεια, διαβάσαμε το βιβλίο ‘Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων’.                          Ζωγράφισαν ένα καλό όνειρο κι ένα παράξενο όνειρό τους

3η Δραστηριότητα:  (Τίτλος Δραστηριότητας ) «Νανουρίσματα»
Ακροαστήκαμε νανουρίσματα από την Ελλάδα και από άλλες χώρες
Γράψαμε το δικό μας νανούρισμα – τραγουδάκι και το τραγουδήσαμε με και χωρίς μουσικά  
4η Δραστηριότητα:  (Τίτλος Δραστηριότητας )                                                                               «Ένα φυλαχτό για όνειρα γλυκά»
Αφού είδαμε συνήθειες και φυλαχτά που σε διάφορους τόπους πιστεύουν ότι διώχνουν μακριά τα κακά όνειρα, φτιάξαμε το δικό μας φυλαχτό: μια κουκλίτσα   για να τη βάζουμε κάτω από το μαξιλάρι μας

5η Δραστηριότητα:   «Συμβουλές για καλό ύπνο με όνειρα γλυκά».
Καταγραφή υγιεινών συνηθειών: μπάνιο, πιτζάμες κ.λπ, δωμάτιο με απαλό φωτισμό, ανάγνωση  ενός βιβλίου ή ξεφύλλισμα, (όχι τηλεόραση στο δωμάτιο) καλές σκέψεις κ.λπ. και δημιουργία αφίσας με τον παραπάνω τίτλο

6η Δραστηριότητα:  «Μορφέας, ο θεός των ονείρων»
Φωτογραφία του αγάλματος. Παρουσίαση του μύθου.

7η Δραστηριότητα: «Παροιμίες»
Παροιμίες σχετικές με τον ύπνο και τα όνειρα (π.χ. Ο νηστικός καρβέλια ονειρεύεται κ.α.)

4η Φάση: Αξιολόγηση.

Το πρόγραμμα διήρκησε 3 ημέρες. Τερμάτισε εφ’  όσον είχε επιτευχθεί ο σκοπός του και το ενδιαφέρον των νηπίων μειώθηκε. Λόγω της μικρής χρονικής του διάρκειας δεν έγινε ενδιάμεση αξιολόγηση-ανατροφοδότηση. Η τελική αξιολόγηση αφορούσε: α) το πρόγραμμα, β) ατομικά τα νήπια, γ) την εκπαιδευτικό.                                                                    Α) Το πρόγραμμα αξιολογήθηκε από τα νήπια και από τις νηπιαγωγούς. Αξιολογήθηκε θετικά γιατί διατήρησε το ενδιαφέρον των νηπίων αμείωτο και προσέφερε δυνατότητες κατάκτησης ποικίλων γνώσεων και δεξιοτήτων                                                                             Β) Ατομικά τα νήπια αξιολογήθηκαν με βάση τη συμμετοχή τους και την εξέλιξή τους σε όλους τους τομείς που εμπλέκονται στο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου.                                   Γ) Οι εκπαιδευτικοί αξιολογήθηκαν ως καθοδηγητές όπως θέλει η μέθοδος project τον εκπαιδευτικό

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου