Σάββατο 23 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2013-2014 ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ- 6ο Νηπιαγωγείο Τρίπολης


Σχολική χρονιά: 2013-2014
 6ο Νηπιαγωγείο Τρίπολης
Νηπιαγωγός: Ζησιμοπούλου Αθηνά

«Σέβομαι τη Διαφορετικότητα»
1η Δραστηριότητα
Τίτλος-Στόχος Δραστηριότητας:  Ξεχωρίζω τα συναισθήματα μου τα κατανοώ, μιλάω γι’ αυτά και όταν χρειάζεται τα αντιμετωπίζω.
Περιγραφή-Προσδοκώμενα αποτελέσματα:  Με τη βοήθεια του βιβλίου: «Η παλέτα των συναισθημάτων» κατανοήσαμε ότι τα συναισθήματα είναι διαφορετικά όπως τα χρώματα. Προσπαθήσαμε να τα ζωγραφίσουμε (π.χ. καταστάσεις χαράς-λύπης κ.λ.π.) και να μιλήσουμε μα λόγια γι’ αυτά.
      Σταθήκαμε στους φόβους των παιδιών μετά βιβλία: «Τι φοβούνται τα παιδιά του κόσμου» και «Όταν φοβάμαι». Εκφράσαμε όλοι τι φοβόμαστε περισσότερο π.χ. φίδια, φαντάσματα, σκοτάδι, χρήση τουαλέτας, αλλά και όταν μας πειράζουν ή μας κοροϊδεύουν ή όταν είμαστε διαφορετικοί π.χ. στο σχολείο παιδιά από άλλες χώρες, με σκούρο δέρμα, σε αναπηρικό αμαξίδιο…..
       Κατανοήσαμε ότι είναι φυσιολογικό να φοβάσαι και είναι καλό να συζητάς τους φόβους σου και να ζητάς βοήθεια όταν χρειάζεται να τους αντιμετωπίσεις.
       Με τα βιβλία: «Τα χέρια δεν είναι για να δέρνουμε» και «Οι λέξεις δεν είναι για να πληγώνουμε» ασχοληθήκαμε με το θυμό και τη διαχείρισή του. Καταλήξαμε ότι τελικά η βία δεν βγαίνει σε καλό. Βρήκαμε εναλλακτικές λύσεις για να τιθασεύσουμε το θυμό μας χωρίς να χτυπάμε και να βρίζουμε. Κατανοήσαμε ότι όταν μας ενοχλεί κάτι το λέμε, μιλάμε γι’ αυτό. ΟΧΙ ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ!
        Τέλος με το βιβλίο: «Προσοχή το πρόβατο δαγκώνει», συνειδητοποιήσαμε ότι όπως το πρόβατο όταν θύμωνε δάγκωνε με αποτέλεσμα να μη το θέλουν τα άλλα, έτσι και εμείς, όταν χτυπάμε δεν μπορούμε να κάνουμε φίλους.
        Μάθαμε λοιπόν, ότι όταν χρειάζεται ζητάμε συγγνώμη διαβεβαιώνοντας πως δεν θέλαμε πραγματικά να πληγώσουμε τον φίλο μας.

Τελικό προϊόν-Αξιολόγηση:  Εκφράσαμε με λόγια και ζωγραφιές τα συναισθήματα μας, τους φόβους μας, αυτά που μας θυμώνουν. Φτιάξαμε εργασίες με σχέδιο τις παλάμες μας π.χ. παλαμόδεντρα ομαδικά και ατομικά.
        Κάναμε τέλος, τα πρώτα βήματα στο να κατανοούμε τα συναισθήματα μας, να τα εκφράζουμε και να τα διαχειριζόμαστε χωρίς τη χρήση βίας. ΟΧΙ ΣΤΗ ΒΙΑ ΝΑΙ ΣΤΗ ΦΙΛΙΑ!

2η Δραστηριότητα
Τίτλος- Στόχος δραστηριότητες: Διαφορετικότητα-Ξενοφοβία-Ρατσισμός αλλά και αληθινή φιλία και υποστήριξη. Κατανόηση των εννοιών και αναγωγή σε καταστάσεις ανάλογες στη καθημερινή ζωή.
Περιγραφή-Προσδοκώμενα αποτελέσματα: Με το βιβλίο: «Λευκή και μαύρη σοκολάτα», διαπιστώσαμε πως πρώτα-πρώτα πρέπει να είμαστε δυνατοί και όταν πληγωνόμαστε δεν πρέπει να το βάζουμε κάτω. Σκεφτήκαμε πως θα νιώθαμε εμείς αν βρισκόμαστε στη θέση της λευκής όταν αντιμετώπισε την άσχημη συμπεριφορά των μαύρων σοκολατιών. Κατανοήσαμε ότι δεν είμαστε όλοι ίδιοι έχουμε διαφορές π.χ. στην εξωτερική εμφάνιση. Αλλά δεν είμαστε υπεύθυνοι γι’ αυτό. Εμείς ευθυνόμαστε για την καλοσύνη μας, την εξυπνάδα μας, την πρόοδό μας, τους καλούς μας τρόπους. ΔΕΝ ΝΤΡΕΠΟΜΑΣΤΕ ΓΙ’ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΛΛΑ ΓΙ’ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΚΑΝΟΥΜΕ!
        Και όταν πληγώνουμε κάποιον ζητάμε συγγνώμη και επανορθώνουμε.
        Με το βιβλίο: «Μαύρος κότσιφας, άσπρος γλάρος» ασχοληθήκαμε με καταστάσεις ξενοφοβίας-ρατσισμού άλλα και φιλίας-υποστήριξης. Είδαμε ότι στην αρχή κανένας δεν θέλει τον παράξενο ξένο, όμως στη συνέχεια όλοι διαπιστώνουν πόσο σπουδαίος είανι και όλοι τον θέλουν για φίλο τους.
         Σκεφτήκαμε ανάλογες καταστάσεις και εμπειρίες στη ζωή μας. Στερεότυπα που πρέπει όλοι μας να αρχίσουμε να ξεπερνάμε.
Τελικό προϊόν: Δραματοποιήσαμε τη λευκή και μαύρη σοκολάτα και ζωγραφίσαμε ότι μας προβλημάτισε. Επίσης ζωγραφίσαμε ότι μας άρεσε και από: «τον άσπρο γλάρο-μαύρο κότσιφα»
Αξιολόγηση:  Μέσα στην ομάδα μας κατανοήσαμε σιγά-σιγά ότι ΤΟ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ ΚΑΙ ΚΑΚΟ!


3η Δραστηριότητα
Τίτλος-Στόχος: Διαπολιτισμική ευαισθητοποίηση: Πριν το Πάσχα μια από την Αλβανία επισκέφθηκε το Νηπ/γειο μας. Μας έφερε φωτογραφίες από την πατρίδα της, CD με τραγούδια, μας μίλησε για τα έθιμα τους (μουσουλμάνοι-μπαϊράμι), για τη ζωή εκεί. Βρήκαμε κοινά ακούσματα της μουσικής της χώρας της με τα ηπειρώτικα τραγούδια. Χρησιμοποιήσαμε το χάρτη της Ευρώπης για να δούμε ότι οι δύο χώρες: Ελλάδα-Αλβανία συνορεύουν.  Μας είπε για τα φαγητά-γλυκά της χώρας της, το σχολείο εκεί, τα παιχνίδια που παίζουν…….
          Στη συνέχεια διαβάσαμε το βιβλίο: «Καλημέρα φίλε», εκείνη στα αλβανικά εγώ στα ελληνικά. Βρήκαμε κοινές λέξεις π.χ. κακάο, κουζίνα, καθώς και άλλες λέξεις που γράψαμε στον πίνακα. Τέλος μας τραγούδησε αλβανικά τραγούδια.
          Την επόμενη ημέρα μια ελληνίδα μαμά μας επισκέφθηκε και μας μίλησε για τα έθιμα του τόπου μας σχετικά με την εορτή του Πάσχα. Φτιάξαμε και παραδοσιακά γαλοκούλουρα.
           Το επόμενο διάστημα προσπαθήσαμε να προσεγγίσουμε φίλους από τις 5 ηπείρους με το βιβλίο: «Αγαπημένοι μου φίλοι». Έτσι γνωρίσαμε την Κατερίνα από την Ελλάδα , τη Μίνα από την Ινδία, τον Ντάρεν από το Τρινιντάντ, την Νάντια από την Ινδονησία, την Μαρίκα από την Ν. Ζηλανδία και το Μοχάμεντ από την Τανζανία.
         «Αλληλογραφήσαμε» με τα παιδιά του κόσμου και μάθαμε για τη ζωή τους , καθώς και ο καθένας από εμάς «έγραψε» και ζωγράφισε για τη ζωή του διαλέγοντας έναν φίλο-«παραλήπτη». Έτσι είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε πως χαιρετάνε οι Μαορί της Ν. Ζηλανδίας, πως είναι τα κοσμήματα μιας νύφης από την Ινδία κ.α. Καθώς και να τους πληροφορήσουμε για τους φίλους μας, την οικογένεια μας, τα χόμπυ μας, τα αγαπημένα μας φαγητά , τα παιχνίδια μας………
             Στον παγκόσμιο χάρτη, βρήκαμε τις χώρες τους και στο διαδίκτυο είδαμε πως είναι τα αληθινά παιδιά από εκεί, τη σημαία τους, τα σπίτια τους, τα σχολεία τους………..
           Τέλος κλείσαμε με «τον έμπορο της φιλίας» δηλ τον γυρολόγο Σαλίγκαρο που ταξιδεύει συνεχώς και βοηθάει τους ανθρώπους να κατανοήσουν πως η διαφορετικότητα δεν πρέπει να τους εμποδίζει να επικοινωνούν μεταξύ τους.

Τελικό προϊόν-Αξιολόγηση: Με τις επισκέψεις αλλά και την «περιήγησή» μας σε χώρες από διάφορους τόπους της γης είδαμε πως υπάρχουν σε πολλές περιπτώσεις διαφορετικοί άνθρωποι από εμάς. Τελικά αυτό είναι και το συναρπαστικό: να προσεγγίζεις και να μαθαίνεις για τον άλλον είτε βρίσκεται κοντά σου είτε μακριά σου.






















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου