Σάββατο 23 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2013-2014 ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ -12ο Νηπιαγωγείο Τρίπολης

Σχολική Χρονιά: 2013-2014

 «ΣΕΒΟΜΑΙ ΤΗ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ»
Δραστηριότητες Διαπολιτισμικής Ευαισθητοποίησης
Νηπιαγωγείο: 12ο Νηπιαγωγείο Τρίπολης
Τμήμα: 1ο
Νηπιαγωγός: Σιούταλου Αγγελική
Αριθμός συμμετεχόντων παιδιών: 17

1η Δραστηριότητα
  • Τίτλος δραστηριότητας: 6 Μαρτίου: Ημέρα κατά της σχολικής βίας.
  • Στόχος δραστηριότητας:  Πρόληψη της σχολικής βίας και του εκφοβισμού.
  • Περιγραφή δραστηριότητας: Με αφορμή την 6η Μαρτίου, που έχει καθιερωθεί σαν ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού και πιστεύοντας ότι κάθε παιδί έχει δικαίωμα να πηγαίνει στο σχολείο, ανεξάρτητα από το φύλο, την εμφάνισή του, την πατρίδα του, το χρώμα του και το πόσο «διαφορετικό» μοιάζει, αναφερθήκαμε στο φαινόμενο αυτό. Συζητάμε με τα παιδιά για ένα σχολείο χωρίς βία, ότι είμαστε όλοι φίλοι, γράφουμε τα μηνύματα κατά της βίας σε χαρτί του μέτρου και δημιουργούμε ένα σχολείο χωρίς βία (τεχνική του κολλάζ).
  • Επιπλέον ασχοληθήκαμε με το συναίσθημα της φιλίας. Αναφερθήκαμε στη σημασία της διαβάζοντας το παραμύθι «Οι φίλοι είναι για πάντα».  Τα παιδιά απέδωσαν την έννοια της φιλίας με μια ομαδική εργασία.  Σχεδιάσαμε μια καρδιά και στο εσωτερικό της, τα παιδιά αποτύπωσαν τις παλάμες τους. Στη  συνέχεια, πάνω σε μπαλόνια έγραψαν λέξεις που «κάνουν παρέα» με τη φιλία: αγάπη, χαρά ,συνεργασία, σεβασμός.
      (Βέβαια πραγματοποιούμε δραστηριότητες καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, που προάγουν την κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών, δημιουργώντας ένα κλίμα φιλίας, συνεργασίας, σεβασμού και αποδοχής).



  • Προσδοκώμενα  αποτελέσματα:
1.      Να ευαισθητοποιήσουμε τα παιδία πως πρέπει να συνυπάρχουν αρμονικά στην ομάδα της οποίας αποτελούν μέλη και να λαμβάνουν υπ’ όψιν και τον άλλον.
2.      Να αναπτύξουν τα παιδιά μεταξύ τους σχέσεις φιλίας, συνεργασίας και αγάπης.


  • Τελικό Προϊόν (όπου δημιουργήθηκε):
1.      Μία αφίσα με μηνύματα κατά της σχολικής βίας.
2.      Ομαδική εργασία «Η καρδιά της φιλίας».
3.      Τα μπαλόνια της φιλίας.

  • Δυνατά σημεία της δραστηριότητας
Τα παιδιά εργάστηκαν πρόθυμα σε όλες τις δραστηριότητες που συμμετείχαν, καταλαβαίνοντας στην πράξη την έννοια της φιλίας και τους λόγους που ή βία δεν πρέπει να υπάρχει στο σχολείο.
  • Αδύνατα σημεία της δραστηριότητας
Δεν υπήρξαν.

  • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ο βαθμός ανταπόκρισης από τα παιδιά, δυσκολίες που συναντήσατε):
Η ανταπόκριση από τα παιδιά ήταν ενθουσιώδης. Εισέπραξαν το μήνυμα «ΟΧΙ στη βία, ΝΑΙ στη φιλία» και το απέδωσαν πλήρως στο τελικό προϊόν που δημιουργήθηκε από τις ομαδικές εργασίες τους. Στο τέλος, ικανοποιήθηκαν και ένιωσαν τη χαρά της δημιουργικότητας.





       





2η Δραστηριότητα
  • Τίτλος δραστηριότητας: Τα παιδιά του κόσμου.
  • Στόχος δραστηριότητας:  Να αντιληφθούν τη διαφορετικότητα με τα παιδιά των άλλων χωρών, αλλά συγχρόνως να συνειδητοποιήσουν ότι όλα τα παιδιά έχουν τις ίδιες ανάγκες.
  • Περιγραφή δραστηριότητας: Συζητήσαμε για τη διαφορετικότητα στον κόσμο. Αναζητήσαμε πληροφορίες και εκπαιδευτικό υλικό για τη ζωή των παιδιών σε διάφορα μέρη του κόσμου. Συνειδητοποιήσαμε ότι υπάρχουν παιδιά σαν κι εμάς σε διαφορετικές ηπείρους που έχουν διαφορετικό χρώμα, διαφορετικά σπίτια, διαφορετικές σημαίες και ονόματα και μιλούν διαφορετική γλώσσα. Γνωρίσαμε τις φυλές των ανθρώπων, τις ιδιαιτερότητες και τα χαρακτηριστικά των παιδιών, τις ανάγκες τους και μάθαμε ότι όλοι οι άνθρωποι, μικροί και μεγάλοι, ζούμε σε ένα μεγάλο σπίτι που λέγεται Γη. Μάθαμε, τραγουδήσαμε και γράψαμε το τραγούδι των Γιάννη Ρίτσου – Μίμη Πλέσσα «Αν όλα τα παιδιά της γης» Μάθαμε και γράψαμε τι χρειάζονται τα παιδιά του κόσμου για να είναι ευτυχισμένα.

  • Προσδοκώμενα  αποτελέσματα:
1.      Να μάθουν να σέβονται και να αποδέχονται την ιδιαιτερότητα του άλλου, είτε αφορά φύλο, φυλή, χρώμα ή γλώσσα.
2.      Να κατανοήσουν ότι όλα τα παιδιά έχουν μεταξύ τους ομοιότητες και διαφορές.
3.      Να αποκτήσουν στάσεις και συμπεριφορές, έτσι ώστε σαν ενήλικοι πολίτες να είναι μακριά από κάθε προκατάληψη.



  • Τελικό Προϊόν (όπου δημιουργήθηκε):
1.      Δημιουργία αφίσας με την τεχνική του κολλάζ: Τα παιδιά του κόσμου. Στη μέση βρίσκεται ζωγραφισμένη η γη και γύρω της παιδιά, μεγάλοι, λουλούδια και πουλιά.
2.      Γραφή τραγουδιού «Αν όλα τα παιδιά της γης».
3.      Το λουλούδι της γης: τα παιδιά ζωγραφίζουν τη γη, που αποτελεί το κέντρο του λουλουδιού. Κόβουν πέταλα χρωματιστά και σε κάθε πέταλο γράφουν τι χρειάζονται τα παιδιά του κόσμου για να είναι ευτυχισμένα.


  • Δυνατά σημεία της δραστηριότητας
Η συνεργασία και η προθυμία των παιδιών ήταν έντονη και στις τρεις δραστηριότητες που συμμετείχαν. Στη δημιουργία  των «κύκλων της γης», στη γραφή του τραγουδιού και στο σχεδιασμό του λουλουδιού της γης.
  • Αδύνατα σημεία της δραστηριότητας
Δεν υπήρξαν.

  • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ο βαθμός ανταπόκρισης από τα παιδιά, δυσκολίες που συναντήσατε):
Τα παιδιά κατάλαβαν την έννοια της διαφορετικότητας στον κόσμο. Κατανόησαν ότι όλα τα παιδιά έχουν ομοιότητες και διαφορές αλλά ταυτόχρονα έχουν και τα ίδια δικαιώματα και τις ίδιες ανάγκες. Συνειδητοποίησαν δε, ότι πρέπει όλα να μεγαλώνουν μέσα σε ένα περιβάλλον αγάπης, φιλίας, σεβασμού, αποδοχής και όχι διακρίσεων.

Ενδεικτικές φωτογραφίες.
ΦΩΤ. 03 – 04 - 05


                                                   

              







                       




3η Δραστηριότητα
  • Τίτλος δραστηριότητας: Το χαρούμενο λιβάδι

  • Στόχος δραστηριότητας:  Να διαμορφώσουν τα παιδιά θετικές αντιλήψεις για τις διαφορές μεταξύ των πολιτισμών και να αντιληφθούν ότι η διαφορετικότητα είναι μέρος της καθημερινότητάς μας.

  • Περιγραφή δραστηριότητας: Η διαφορετικότητα στην τάξη. Συνεχίζοντας την ενασχόλησή μας με τη διαφορετικότητα, πήραμε ερέθισμα από το παραμύθι της κυρίας Φυλλιώς Νικολούδη «Το χαρούμενο λιβάδι». Αφού πρώτα το διαβάσαμε, τα παιδιά ξεναγήθηκαν στις σελίδες του βιβλίου και από την συγγραφέα του μέσα από video. Συζητήσαμε για τα συναισθήματα που ένιωσαν οι «ήρωες» της ιστορίας και προβληματιστήκαμε γιατί οι μαργαρίτες φέρθηκαν με αυτό τον τρόπο στην παπαρούνα. Βρήκαμε ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα στα λουλούδια. Στη συνέχεια κοιτάχτηκαν και βρήκαν σε τι μοιάζουν και σε τι διαφέρουν μεταξύ τους. Μετρήσαμε το ύψος μας με κορδέλες, τις συγκρίναμε και βρήκαμε ποια παιδιά έχουν το ίδιο ύψος και ποια είναι ψηλότερα ή κοντότερα.

  • Προσδοκώμενα  αποτελέσματα:
1.      Αποδοχή από τα νήπια της διαφορετικότητας των αλλοδαπών συμμαθητών τους.
2.      Να ευαισθητοποιήσουμε τα παιδιά έτσι ώστε να μην αντιμετωπίζουν με αρνητικό τρόπο τη διαφορετικότητα των άλλων παιδιών.
3.      Να αναπτυχθούν προσωπικά και κοινωνικά: ανάπτυξη συνεργασίας μέσα σε κλίμα συναισθηματικής αποδοχής και ασφάλειας.


  • Τελικό Προϊόν (όπου δημιουργήθηκε):
1.      Ομαδική εργασία: «Το δικό μας χαρούμενο λιβάδι» με την τεχνική του κολλάζ.
2.      Σύγκριση ύψους με κορδέλες.

  • Δυνατά σημεία της δραστηριότητας: Ακούγοντας τα παιδιά την ιστορία ενθουσιάστηκαν με την υπόθεση και χάρηκαν κάνοντας πολύχρωμες ζωγραφιές.
  • Αδύνατα σημεία της δραστηριότητας:
Δεν υπήρξαν.

  • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ο βαθμός ανταπόκρισης από τα παιδιά, δυσκολίες που συναντήσατε):
Ο σκοπός και οι στόχοι που είχαμε θέσει αρχικά επιτεύχθηκαν. Τα παιδιά απέκτησαν γνώσεις, άλλαξαν στάσεις, υιοθέτησαν συμπεριφορές και πολλές φορές επαναλάμβαναν: «είμαστε ίδιοι αλλά και διαφορετικοί». Κατανόησαν ότι η διαφορετικότητα υπάρχει και στη φύση, στα δέντρα, στα πουλιά, στα ζώα, στα λουλούδια. Όπως οι μαργαρίτες έχουν ομοιότητες και διαφορές, έτσι έχουν και οι άνθρωποι. Αν στην ομάδα μας υπάρχει ένα παιδί «διαφορετικό» δεν το απορρίπτουμε, το αποδεχόμαστε και μαθαίνουμε πολλά, γιατί έχει διαφορετικά βιώματα, εμπειρίες και πολιτισμικά στοιχεία.



                                      
                        
                                             
            
                           
                         

                             




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου