Πέμπτη 21 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2013-2014 ΣΧΕΔΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ - "Πράσινο Νηπιαγωγείο" (παράρτημα 8ου Νηπιαγωγείου)

Σχολική χρονιά 2013-2014
Νηπιαγωγείο: Πράσινο Νηπιαγωγείο (Παράρτημα 8ου  Νηπιαγωγείου Tρίπολης) Ολοήμερο τμήμα
Νηπιαγωγοί: Λυρώνη Νάντια- Αλεξοπούλου Ιωάννα
Τίτλος σχεδίου εργασίας:  «Το Παγοδρόμιο»
Στόχος: Να εμπλουτίσουν τις ήδη προϋπάρχουσες γνώσεις τους –εμπειρίες τους και μέσα από διαλογική συζήτηση να είναι σε θέση να εκφράζουν ελεύθερα τις ιδέες, απορίες και απόψεις τους. Τέλος ,να κινητοποιήσουμε τα νήπια να διερευνούν ,να έρθουν σε επαφή με όσο το δυνατόν περισσότερους τρόπους αναζήτησης πληροφοριών και να τα βοηθήσουμε να αναπτύξουν στρατηγικές για να ανακαλύψουν αυτά που θέλουν να μάθουν.
Επιμέρους Επιδιώξεις
                       Ενίσχυση ατομικής και κοινωνικής αυτονομίας.
       Ανάπτυξη της φαντασίας και της δημιουργικότητας των παιδιών.
       Ενίσχυση πρωτοβουλίας.
       Καλλιέργεια υπευθυνότητας.
       Ικανοποίηση για τη συμβολή στο κοινό έργο και κατανόηση της αξίας του ομαδικού πνεύματος
       Ενεργητική συμμετοχή.
       Καλλιέργεια πνεύματος συνεργατικότητας.
       Διεπιστημονική προσέγγιση.
       Ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών.
1η Φάση: Αναζήτηση-Διερεύνηση του θέματος
Την πρώτη εβδομάδα μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων, ξεκινήσαμε συζήτηση στη γωνιά της παρεούλας αναφέροντας ο καθένας τις εμπειρίες του. Τα παιδιά άρχισαν να μας διηγούνται πώς πέρασαν, που πήγαν και τί δώρα πήραν (τα οποία περιέγραψαν  με λεπτομέρεια).Έπειτα, χωριστήκαμε με τόκο  σε 4 ομάδες των 5 ατόμων όπου η κάθε ομάδα συσκέφτηκε κι συναποφάσισε την ονομασία της καθώς και το θέμα που τους ενδιέφερε ιδιαίτερα να ασχοληθούμε τις επόμενες μέρες. Κάθε ομάδα, στη συνέχεια, ανακοίνωσε στην ολομέλεια την ονομασία της και το θέμα για περαιτέρω ενασχόληση π.χ. η 1η ομάδα το μπαλέτο, η 2η ομάδα τη θάλασσα(αφορμή ήταν ο αγιασμός των υδάτων της γιορτής των Φώτων),η 3η ομάδα τα δώρα  και η 4η το παγοδρόμιο. Αφού συνοψίσαμε και κάναμε ψηφοφορία για να αποφασιστεί το θέμα για υλοποίηση δραστηριοτήτων (project),η πλειοψηφία επέλεξε να ασχοληθούμε με το παγοδρόμιο γιατί είχαν άμεση εμπειρία αφού το επισκέφτηκαν  (Πλατεία Άρεως, Άργος, Αθήνα)κατά τις διακοπές τους τα Χριστούγεννα. Φτιάξαμε ,στο τέλος ,ιστόγρα﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽ρακοπές τουέφτηκαν  (Πναμμα για να ανιχνεύσουμε σε αυτό το αρχικό στάδιο τις σκέψεις των παιδιών σε αυτό το θέμα (τί ξέρουν) και να διερευνήσουμε τί πραγματικά τους ενδιαφέρει κι θέλουν να μελετήσουμε (τί θέλουν να μάθουν).Η κάθε ομάδα ανέλαβε ευθύνες και καθήκοντα ,δηλαδή, η 1η Ομάδα της Χιονονιφάδας ανέλαβε πληροφορίες –υλικό για τα Παγοδρόμια στην Ελλάδα και τον Κόσμο,η 2η Ομάδα των Στρατιωτών υλικό για τα αθλήματα στον πάγο, η 3η Ομάδα του Τριαντάφυλλου για τα ρούχα – αξεσουάρ στο παγοδρόμιο και η 4η Ομάδα των Μακαρονιών γενικές πληροφορίες –εικόνες για το πώς φτιάχνονται τα παγοδρόμια. Πολύ σημαντική κρίθηκε η συνεργασία των γονέων στην παραπάνω διαδικασία καθώς και η συμμετοχή τους στο όλο πρόγραμμα  κυρίως στην άμεση βιωματική έρευνα ,χωρίς κινδύνους.
2η Φάση: Σχεδιασμός δράσης
Σε αυτή τη φάση τα παιδιά με τη βοήθεια μας οργανώνουν ένα προσχέδιο εργασίας σύμφωνα με το οποίο ορίζουν τι πρέπει να κάνουν για να μάθουν για το παγοδρόμιο, και τους ανθρώπους που θα ρωτήσουν για περισσότερες πληροφορίες. Ενημερώνουμε τους γονείς για το θέμα που θα δουλέψουμε και ζητάμε τη βοήθειά τους και τη συμμετοχή τους.
Τα παιδιά προτείνουν δραστηριότητες και κατηγοριοποιούν τις απαντήσεις, βάζοντας ένα τίτλο σε κάθε κατηγορία. Χωρίζονται σε μικρές ομάδες ανάλογα με το ποια κατηγορία δραστηριοτήτων θα ήθελαν να ασχοληθούν.
Συγκεντρώνουν πληροφορίες, φωτογραφικό υλικό, ζωγραφίζουν, γράφουν, μετρούν, κατασκευάζουν, κάνουν πειράματα.
3η Φάση :Υλοποίηση του σχεδιασμού –Περιγραφή δραστηριοτήτων
 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
 1η Δραστηριότητα :  Φέρνουμε Παγκόσμιο Χάρτη στο σχολείο
Γεωγραφία, Μαθηματικά, Γλώσσα
  Η ομάδα που είχε τις πληροφορίες για τα παγοδρόμια στην Ελλάδα και στον Κόσμο, παρουσίασε στην ολομέλεια ό,τι είχε συγκεντρώσει με τη βοήθεια των γονέων .Έπειτα, ψάξαμε και βρήκαμε στον Παγκόσμιο Χάρτη αυτές τις Χώρες ,ξεκινώντας από την Ελλάδα γράφοντας σε χαρτάκια το όνομά τους κι κολλώντας τα στον Χάρτη. Με σημείο αναφοράς την Ελλάδα τραβήξαμε κορδόνι για να μετρήσουμε την απόσταση που έχει η Χώρα μας από τις υπόλοιπες. Έπειτα, μετρήσαμε σε εκατοστά, με τη βοήθεια του μέτρου, το κορδόνι,  κάναμε τις συγκρίσεις μας ως προς το μήκος και βρήκαμε ποιές Χώρες απέχουν περισσότερο και ποιες λιγότερο και μάθαμε την ονομασία τους. Τέλος, ζητήσαμε από δύο μαμάδες,  μία από Ρωσία και  μία από Αλβανία να μας πουν και να γράψουν στη γλώσσα τους το Παγοδρόμιο.

2η Δραστηριότητα: Παίζουμε με Πίνακα Ζωγραφικής
Γλώσσα,Δημιουργία και Έκφραση
  Στην παρεούλα , η δεύτερη ομάδα παρουσίασε το υλικό της (φωτογραφίες, εικόνες, εγκυκλοπαίδειες ,ένα παραμύθι ,dvd με καλλιτεχνικό πατινάζ ) για τα αθλήματα και συγκεκριμένα για το πατινάζ και το χόκεϊ. Επικεντρωθήκαμε στο πατινάζ και με αφορμή έναν πίνακα ζωγραφικής με τίτλο “Πατινέρ” σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε τη συγκεκριμένη δραστηριότητα. Αρχικά, επεξεργαστήκαμε με κατάλληλες ερωτήσεις τον πίνακα και φτιάξαμε από κοινού ένα ποιηματάκι με βάση τα χαρακτηριστικά στοιχεία του πίνακα ώστε να κατανοηθεί και να εμπεδωθεί πληρέστερα ο πίνακας. Έπειτα, ένα νήπιο πρότεινε να φτιάξουν το δικό τους πίνακα με Πατινέρ και να δώσουν το δικό τους τίτλο. Την ώρα που ζωγράφιζαν ένα κοριτσάκι  προνήπιο, είχε την ιδέα να γράψουν μια πρόσκληση για να διαφημίσουν το παγοδρόμιο που μόλις δημιουργούσαν. Έπρεπε, λοιπόν, με ωραίο και δελεαστικό τρόπο να καλέσουν τον κόσμο να τους επισκεφτεί  ώστε να πάρει αξία το  όμορφο παγοδρόμιο τους ,το οποίο θα ήταν ανοιχτό και διαθέσιμο για λίγες μέρες (αυτό το γνώριζαν από το παγοδρόμιο που είχαν επισκεφτεί).Όπως ήταν λοιπόν σε ομάδες ,ξεκίνησαν  (H 1η σκέφτηκε τι θα περιέχει ηπρόσκληση, η 2η τί θα γράψουμε ,η 3η πως θα το γράψουμε και 4Η θα το φιλοτεχνήσει) Η προθυμία και το ενδιαφέρον να βοηθήσουν όλοι στη διαμόρφωση της πρόσκλησης( τι θα περιέχει και πώς θα το γράψουν),ήταν εκπληκτική και το αποτέλεσμα εξίσου.

3η Δραστηριότητα: Μάντεψε ποιος
Δημιουργία και Έκφραση
  Με βάση τα αθλήματα που παρουσίασε η προηγούμενη ομάδα και τις πληροφορίες της 3η Ομάδας για τα ρούχα και τα αξεσουάρ των αθλητών και μη ,τα νήπια σχεδίασαν και έκοψαν τις δικές τους φιγούρες ,όπου τα κορίτσια έγιναν χορεύτριες καλλιτεχνικού πατινάζ και τα αγόρια παίχτες του Χόκεϊ. Στη γωνιά της  παρεούλας , έπειτα, τα νήπια κρατώντας τις φιγούρες τους έπαιξαν το παιχνίδι “μάντεψε ποιος”. Γνώριζαν τους κανόνες του παιχνιδιού (είχαμε ξαναπαίξει) και με λάχνισμα ερχόταν ένα παιδί στο κέντρο διάλεγε με κλειστά μάτια μια φιγούρα και έκανε  τις ανάλογες ερωτήσεις προκειμένου να μαντέψει ποιανού παιδιού τη φιγούρα κρατούσε. Το παιχνίδι επαναλήφθηκε τόσο ,όσο κρατούσε αμείωτο το ενδιαφέρον των παιδιών.
4η Δραστηριότητα: Το βιβλίο της Διαφορετικότητας
Δημιουργία και Έκφραση
  Τα παιδιά έχοντας τις φιγούρες της παραπάνω δραστηριότητας θέλησαν να τις ενώσουμε με κάποιο τρόπο. Η ιδέα να φτιάξουμε βιβλιαράκι και μάλιστα αστείο βρήκε αμέσως απήχηση. Πήραν , αμέσως λοιπόν, χαρτιά  και κόλλες και κόλλησαν τις φιγούρες τους. Έπειτα, συρράψαμε τις σελίδες και τα νήπια έκοψαν στις  διακεκομένες  σειρές τις σελίδες τους,δύο σειρές σε κάθε χαρτί. Καθώς τις γύριζαν η πρώτη ενωνόταν με την πίσω και τα πρόσωπα με τα σώματα μπερδεύονταν και ανακατεύονταν προκαλώντας ξέφρενο γέλιο στα παιδιά.
5η Δραστηριότητα: Κατασκευή παγοδρομίου
Εικαστικά
Η κάθε ομάδα  έχει την ευθύνη για την υλοποίηση των  δραστηριοτήτων, τις οποίες έχει επιλέξει και τις προετοιμάζει φέρνοντας τα απαραίτητα υλικά. Στην υλοποίηση των δραστηριοτήτων συμμετέχουν όλα τα παιδιά.
Αφού είχαν δει τα παιδιά διάφορες εικόνες από παγοδρόμια, και αθλητές που έκαναν πατινάζ, φτιάξαμε το δικό μας παγοδρόμιο και τα παγοπέδιλα που φοράνε για να ισορροπούν πάνω στον πάγο. Το παγοδρόμιο ήταν από χαρτόνι το οποίο έβαψαν τα παιδιά και έριξαν χοντρό αλάτι για να μοιάζει με πάγο. Τα παιδιά έκοψαν και ζωγράφισαν αγόρια και κορίτσια που κάνουν πατινάζ και χορευτές που κάνουν καλλιτεχνικό πατινάζ. Τα παιδιά τέλος έκοψαν και ζωγράφισαν παγοπέδιλα από χαρτόνι.
 6η Δραστηριότητα: Πειραματιζόμαστε με το φαινόμενο της τήξης - πήξης
Φυσικές επιστήμες    
Ο πάγος λιώνει  -- Τήξη
Το νερό παγώνει σε χαμηλές θερμοκρασίες -- Πήξη 
 Βγάλαμε την παγοθήκη από την κατάψυξη και βάλαμε τα παγάκια σε ένα ποτήρι.
Τα παιδιά παρατήρησαν ότι τα παγάκια έγιναν νερό, ο πάγος έλιωσε.
Αντίστροφα, γεμίσαμε μια παγοθήκη με νερό και την άλλη μέρα παρατηρήσαμε ότι το νερό μέσα στην κατάψυξη έγινε πάγος.
Βάλαμε παγάκια σε δυο ποτήρια και τοποθετήσαμε το ένα ποτήρι μέσα στην τάξη και το άλλο έξω, ρωτώντας ποιο θα λιώσει γρηγορότερα. Τα παιδιά κατάλαβαν ότι η θερμοκρασία είναι αυτή που λιώνει ένα υλικό πιο γρήγορα ή πιο αργά.
Δοκιμάσαμε και πειραματιστήκαμε και με άλλα υλικά. Φτιάξαμε κρέμα καραμελέ και ζελέ και είδαν τα παιδιά ότι η τήξη και η πήξη βοηθά και στην παρασκευή γλυκών.
Τέλος με τα μικρά κομμάτια κηρομπογιάς που υπήρχαν στην τάξη μέσα από την τήξη και πήξη φτιάξαμε καινούργιες κηρομπογιές σε διάφορα σχήματα.
7η Δραστηριότητα:Παίζουμε με λέξεις
Γλώσσα
  Στη γωνιά της παρεούλας ,τα νήπια με αφορμή ένα παραμύθι σχετικό με το θέμα μας , που περιείχε σύνθετες λέξεις ,εξέφρασαν την ιδέα να φτιάξουμε και άλλες σύνθετες.Οι λέξεις ήταν οι εξής(έχοντας ως πρώτο συνθετικό τη λέξη πάγος):παγόβουνο, παγοθήκη, παγοθραύστης, παγοκρύσταλλος,παγοπώλης,παγοπέδιλο,παγοποιός κ.τ.λ..Το ενδιαφέρον τους ήταν μεγάλο και απελευθέρωσε την φαντασία τους καθώς πειραματίστηκαν να φτιάξουν και άλλες δικές τους λέξεις.
8η Δραστηριότητα: Ώρα για παιχνίδι
Δημιουργία και Έκφραση –θεατρικό δρώμενο
  Με τις φιγούρες του εαυτού τους από την προηγούμενη δραστηριότητα,τα νήπια ομαδικά αλλά και σε ζευγάρια χόρεψαν και κινήθηκαν στο χώρο ρυθμικά ακούγοντας συγκεκριμένα μουσικά κομμάτια.Έ πειτα,με πνεύμα συλλογικότητας και φιλίας ήρθαν σε επαφή με τον άλλον και συνεργάστηκαν για να διαμορφώσουν κατάλληλα το χώρο σε παγοδρόμιο ούτως ώστε τα αγόρια να παίξουν χόκεϊ και τα κορίτσια να κάνουν καλλιτεχνικό πατινάζ (πάντα με τις φιγούρες τους).παγοκρύ﷽﷽﷽μai
9η Δραστηριότητα :Φτιάχνουμε κολαζ
Δημιουργία και Έκφραση
  Όταν όλες οι ομάδες παρουσίασαν το υλικό τους , πήγαν η κάθε μία χωριστά στα τραπεζάκια και χρησιμοποιώντας χαρτόνια ,κόλλες ,μαρκαδόρους έκοψαν και κόλλησαν τις πληροφορίες και εικόνες που είχαν συλλέξει με τη βοήθεια των γονέων τους  δημιουργώντας έτσι ενημερωτικές αφίσες.Όπου χρειαζόταν έγραψαν για να αποσαφηνίσουν το νόημα των στοιχείων που είχε η αφίσα.

4η Φάση: Αξιολόγηση.

  Το θέμα που επιλέχθηκε για σχέδιο εργασίας (project) εντασσόταν στις εμπειρίες των παιδιών και ήταν αρκετά πλούσιο ,ώστε να επιτρέπει την ανάπτυξη ποικίλων δραστηριοτήτων που καλύπταν όλα τα γνωστικά αντικείμενα. Οι γνώσεις και οι εμπειρίες τους τα έκανε να έχουν ενεργητική συμμετοχή και βοήθησε να εμπλουτίσουν τη σκέψη τους με νέα γνώση και να καλλιεργήσουν τη γλωσσική τους ικανότητα (κυρίως με την παραγωγή σύνθετων λέξεων ,τη χρήση νέου λεξιλογίου από τις διάφορες πηγές).To γεγονός ότι δώσαμε μεγαλύτερη έμφαση στις προτάσεις των παιδιών  και στην υλοποίηση των ιδεών τους από τα ίδια  τόνωσε το αυτοσυναίσθημα τους και ενίσχυσε την αυτοπεποίθηση τους. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ακόμη και τα πιο δειλά παιδιά να καταφέρουν να απελευθερωθούν , να ξεπεράσουν τις όποιες αναστολές τους και να εκφραστούν με τον δικό τους ιδιαίτερο τρόπο. Θεώρησαν ,δηλαδή ,τους εαυτούς τους ενεργητικά και όχι παθητικά μέλη.Έχοντας αυτό το ρόλο, κατάφεραν να ανακαλύψουν τρόπους αναζήτησης πληροφοριών και να αναπτύξουν στρατηγικές για να ανακαλύψουν αυτά που θέλουν να μάθουν.  Επίσης, τα νήπια κατάφεραν να συνεργαστούν αρμονικά στα πλαίσια της ομάδας ,αναλαμβάνοντας την ευθύνη για την δουλειά που τους είχε ανατεθεί ,ήταν αφοσιωμένα και επέδειξαν ομαδικό πνεύμα αφού όταν τελείωναν αυτό που τους είχε ανατεθεί πήγαιναν στα υπόλοιπα να δουν τι έφτιαχναν και να βοηθήσουν στην ολοκλήρωση της δουλειάς τους  προκειμένου να έχουν ένα συλλογικό έργο. Ιδιαίτερα χαροποίησε , ικανοποίησε τα παιδιά το γεγονός ότι μπορούσαν μέσα σε κλίμα διαλόγου να εκφράσουν τις απόψεις ,ιδέες τους στην ομάδα τους αλλά και στην ολομέλεια και να έχουν σεβασμό και εκτίμηση από τους άλλους και να αντιμετωπίζουν με σεβασμό αυτούς που διαφωνούσαν μαζί τους ,μέσα από αυτόν τον εναλλακτικό δίαυλο επικοινωνίας. Θεωρούμε ότι τα νήπια πέρασαν ευχάριστα και δημιουργικά καθώς τους δινόταν συχνά η ευκαιρία να εκτονωθούν και να διοχετεύσουν τις ιδέες που τους γεννιόνταν σε όλη τη διάρκεια του project.



Σχολική χρονιά 2013-2014
Νηπιαγωγείο: ΠΡΑΣΙΝΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
Νηπιαγωγός: Κατσιάβου Ελένη
Τίτλος σχεδίου εργασίας:  <<Ο ΣΚΥΛΟΣ>>
Στόχος 
Να διευρύνουν τα παιδιά τις γνώσεις τους για τους σκύλους.
Επιμέρους Επιδιώξεις
  1. Να εξοικειωθούν με τη μέθοδο project
  2. Να αναπτύξουν ικανότητες συνεργασίας
  3. Να κατανοήσουν την αξία της ομαδικής εργασίας και της από κοινού αποκάλυψης
  4. Να συμμετάσχουν και οι γονείς στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Φάσεις Ανάπτυξης
1η Φάση: Αναζήτηση- Διερεύνηση του θέματος
Μετά από τις διακοπές των Χριστουγέννων, ανανεώσαμε τις ομάδες μας. Μέσα από διάφορα παιχνίδια σχηματίσαμε νέες ομάδες εργασίας. Κάθε ομάδα συζήτησε για πιο θέμα θα ήθελε να ασχοληθούμε και ο εκπρόσωπός της το ανακοίνωσε στην ολομέλεια. Οι προτάσεις ήταν
  • Ο σκύλος
  • Η ελιά
  • Η θάλασσα και
  • Τα παιχνίδια
Στη συνέχεια ακολούθησε ψηφοφορία και βάσει πλειοψηφίας επιλέξαμε το θέμα <<ο σκύλος>>. Ακολούθησε εντοπισμός των γνώσεων των νηπίων , φτιάχνοντας το πρώτο ιστόγραμμα( ΤΙ ΞΕΡΩ ΓΙΑ ΤΟ ΣΚΥΛΟ). Στη συνέχεια έγινε και το δεύτερο ιστόγραμμα (ΤΙ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΜΑΘΩ ΓΙΑ ΤΟ ΣΚΥΛΟ)
2η Φάση: Σχεδιασμός  της  δράσης
Φτιάχνουμε κι ένα τρίτο ιστόγραμμα ( ΠΩΣ ΘΑ ΜΑΘΩ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΘΕΛΩ ΓΙΑ ΤΟ ΣΚΥΛΟ/ΤΙ ΑΛΛΟ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΚΑΝΩ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΑΥΤΟΝ),όπου τα παιδιά κάνουν τις προτάσεις τους. Η νηπιαγωγός κάνει και τι ς δικές της. Όλοι μαζί κατηγοριοποιούμε τις απαντήσεις και τις χωρίζουμε σε 4 μεγάλες κατηγορίες, ώστε κάθε ομάδα να αναλάβει μια από αυτές. 



                            








Ακολουθεί συζήτηση – σύσκεψη κάθε ομάδας και ανακοίνωση της απόφασής της στην ολομέλεια. Έτσι,
  • Η  ομάδα ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ ανέλαβε την κατηγορία  <<ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΚΥΛΟ>> (Πώς είναι , τι τρώει, διαφορετικές ράτσες κ.τ.λ.)
  • Η ομάδα  ΚΑΡΟΤΟ ανέλαβε την κατηγορία << Ο ΣΚΥΛΟΣ ΔΙΑΣΩΣΤΗΣ – ΦΥΛΑΚΑΣ – ΚΥΝΗΓΟΣ >>
  • Η ομάδα ΦΡΑΟΥΛΑ ανέλαβε τη <<ΣΧΕΣΗ ΣΚΥΛΟΥ – ΓΑΤΑΣ>> και
  • Η ομάδα ΜΑΡΟΥΛΙ ανέλαβε την κατηγορία <<ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΣΚΥΛΑΚΙΑ>>.


                                       



Μετά από συζήτηση συμφωνήσαμε να γράψουμε μια ανακοίνωση, ώστε να ενημερώσουμε τους γονείς μας για το θέμα που επιλέξαμε και για το πώς θα μπορούσαν να μας βοηθήσουν.
3η Φάση: Υλοποίηση του σχεδιασμού- Περιγραφή δραστηριοτήτων .

1η Δραστηριότητα:  <<ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ>>
Γράφουμε ομαδικά την ανακοίνωση μας προς τους γονείς. Τη φωτοτυπούμε και ο καθένας αναλαμβάνει να ενημερώσει τους γονείς του, όσον αφορά αυτό που έχει αναλάβει  η ομάδα του.


2η Δραστηριότητα:  << Η ΓΩΝΙΑ ΤΟΥ ΣΚΥΛΟΥ >>
Τα νήπια σιγά σιγά αρχίζουν να φέρνουν το υλικό τους για το σκύλο π.χ  λούτρινα σκυλάκια, παραμύθια , DVD , φωτογραφίες κ.τ.λ. Μα ζεύονται αρκετά πράγματα, έτσι συμφωνήσαμε να τα έχουμε κάπου όλα μαζεμένα και φτιάξαμε μια γωνιά αφιερωμένη στο σκύλο. Την ονομάσαμε <<Η ΓΩΝΙΑ ΤΟΥ ΣΚΥΛΟΥ >> ,συμφωνήσαμε τον αριθμό των παιδιών που θα μπορούν να απασχολούνται εκεί, καθώς επίσης και ότι θα έπρεπε να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί με το συγκεκριμένο υλικό, ώστε οι ιδιοκτήτες του να το πάρουν πίσω ακέραιο.

            




3η Δραστηριότητα:  << ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΑΦΙΣΑΣ>>
Η ομάδα ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ που έχει αναλάβει να συγκεντρώσει γενικές πληροφορίες για το σκύλο αποφασίζει να φτιάξει μια αφίσα με το υλικό που συγκέντρωσε. Κόβουν εικόνες, πληροφορίες, κάνουν και δικές τους ζωγραφιές και γράφουν αυτά που θέλουν. Όταν ολοκληρώνουν τη δουλειά τους παρουσιάζουν την αφίσα τους στην ολομέλεια. Δέχονται ερωτήσεις από τους συμμαθητές τους, απαντούν και εμπλουτίζουν την αφίσα τους με νέα στοιχεία που προκύπτουν από τη συζήτηση. Η αφίσα τοποθετείται στη γωνιά του σκύλου.
( Συνεργασία-Γλώσσα-Εικαστικά – Μαθηματικά)





4η Δραστηριότητα:  << ΑΦΙΣΑ – ΒΙΒΛΙΟ>>
Η ομάδα ΚΑΡΟΤΟ αποφασίζει να φτιάξει μια αφίσα που τσακίζει στη μέση, σα βιβλίο, με τίτλο <<Ο ΣΚΥΛΟΣ ΔΙΑΣΩΣΤΗΣ – ΦΥΛΑΚΑΣ – ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟΣ – ΚΥΝΗΓΟΣ>>. Κόβουν διαφορες εικόνες , ζωγραφίζουν , γράφουν και παρουσιάζουν και αυτοί τη δουλειά τους στην ολομέλεια. Εμπλουτίζουν την παρουσίασή τους με βιντεάκια που έχουν είτε βρει  είτε φτιάξει οι γονείς τους με τους σκύλους της Ελληνικής Αστυνομίας και των Ομάδων Διάσωσης εν ώρα δράσης, καθώς και αστεία βιντεάκια  με σκύλους που παίζουν μπάσκετ κ.τ.λ.
( Συνεργασία – Γλώσσα – Μαθηματικά – Δημιουργία & Έκφραση )
Αντίστοιχες αφίσες κάνουν και οι άλλες δύο ομάδες και τις βάζουν στη γωνιά του σκύλου.
5η Δραστηριότητα:  << ΤΟ ΣΚΥΛΑΚΙ ΜΟΥ Ο/Η………>>
Χρησιμοποιώντας παλιές εφημερίδες φτιάχνουμε κολάζ ένα σκυλάκι και του δίνουμε ένα όνομα.
(Γλώσσα – Δημιουργία & Έκφραση)


                                  



6η Δραστηριότητα:  << ΣΚΥΛΟΠΑΙΧΝΙΔΙΑ>>
Επειδή μας αρέσουν πολύ τα επιτραπέζια παιχνίδια φτιάχνουμε κάποια, όπως <<ΤΑ ΠΕΙΝΑΣΜΕΝΑ ΣΚΥΛΑΚΙΑ>>, <<ΤΑΪΣΕ ΤΟ ΣΚΥΛΟ>> και << Ο ΣΚΥΛΟΣ ΔΙΑΣΩΣΤΗΣ>>. Πρόκειται για παιχνίδια Μαθηματικών κυρίως, με τα οποία τα παιδιά παίζουν την ώρα των ελεύθερων δραστηριοτήτων.
(Συνεργασία – Μαθηματικά)



                      



7η Δραστηριότητα:  <<ΣΚΥΛΟΙ ΚΑΙ ΓΑΤΕΣ>>
Παίζουμε ένα ομαδικό παιχνίδι όπου τα κορίτσια είναι γάτες και τα αγόρια σκύλοι . Οι σκύλοι κοιμούνται αλλά όταν ξυπνήσουν προσπαθούν να πιάσουν τις γατούλες και να τις πάρουν στο σπίτι τους.
(Φυσική Αγωγή)



8η Δραστηριότητα:  << ΣΚΥΛΟΣ – ΛΑΓΩΝΙΚΟ>>
Παιχνίδι όσφρησης και αναγνώρισης διαφορετικών μυρωδιών. Τα παιδιά είναι σ ε ζευγάρια. Το ένα παιδί είναι <<Ο ΣΚΥΛΟΣ>>( έχοντας κλειστά τα μάτια με ένα μαντήλι) και το άλλο <<ΤΟ ΑΦΕΝΤΙΚΟ>>. Έχουμε 4-5 πιάτα με διαφορετικό περιεχόμενο(κάτι με ιδιαίτερο και χαρακτηριστικό άρωμα π.χ καφέ ρίγανη κανέλλα κ.τ.λ). Το παιδί – αφεντικό δίνει στο παιδί – σκύλο να μυρίσει το περιεχόμενο από ένα πιάτο και στη συνέχεια αυτό θα πρέπει να αναγνωρίσει μέσω της όσφρησης ανάμεσα από όλα τα πιάτα ποιο ήταν εκείνο που του έδωσε το αφεντικό του. Όταν το βρει αρχίζει να γαβγίζει.
9η Δραστηριότητα: <<ΟΙ ΔΥΟ ΦΙΛΟΙ>>
Ακούμε το τραγούδι <<Οι δυο φίλοι>>, το τραγουδάμε, το χορεύουμε, φτιάχνουμε μάσκα σκύλου και γάτας και το δραματοποιούμε. Σαν επέκταση της δραστηριότητας γράφουμε τους δικούς μας αστείους διαλόγους ανάμεσα σε ένα σκύλο και μια γάτα.
(Δημιουργία & Έκφραση – Γλώσσα)

 10η Δραστηριότητα:  << Ο ΠΟΣΕΙΔΩΝΑΣ ΚΑΙ Η ΦΡΟΥΦΡΟΥ>>
Διαβάζουμε το συγκεκριμένο παραμύθι, φτιάχνουμε τους δυο ήρωες -  κούκλες για το κουκλοθέατρο και το παίζουμε. Στη συνέχεια αυτοσχεδιάζουμε φτιάχνοντας τους δικούς μας διαλόγους ανάμεσα στον Ποσειδώνα και τη Φρουφρού.
(Δημιουργία & Έκφραση – Γλώσσα)
11η Δραστηριότητα:  << ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ>>
Κατά τη διάρκεια του συγκεκριμένου project τα παιδιά φέρνουν αρκετά παραμύθια, τα οποία διαβάζουμε κι επεξεργαζόμαστε ανάλογα με το ενδιαφέρον τους, Άλλα με ζωγραφική , άλλα με δραματοποίηση κ.τ.λ. Μερικά από αυτά είναι : << Ο ΜΠΟΛΤ.>> , << ΤΑ 101 ΣΚΥΛΙΑ ΤΗΣ ΔΑΛΜΑΤΙΑΣ>>, << Η ΣΚΥΛΙΤΣΑ ΜΑΣ Ο ΠΛΟΥΤΟ>>, << ΕΝΑ ΑΔΕΣΠΟΤΟ ΣΚΥΛΑΚΙ>> κ.τ.λ.
(Γλώσσα – Δημιουργία & Έκφραση)
12η Δραστηριότητα:  <<ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΟΥΜΕ DVD>>
Tα παιδιά φέρνουν στο νηπιαγωγείο dvd σχετικά με σκύλους από το National Geographic , ταινίες , και άλλα βιντεάκια με ενδιαφέρουσες πληροφορίες , τα οποία παρακολουθούμε.
(Παιδί &Περιβάλλον)
13η Δραστηριότητα:  <<ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ – ΣΚΥΛΟΣ>>
Χρησιμοποιώντας ανακυκλώσιμα υλικά όπως ρολά από χαρτί υγείας και ποτήρια φτιάχνουμε τα δικά μας σκυλάκια.
(Δημιουργία & Έκφραση)


14η Δραστηριότητα:  <<ΣΚΥΛΟΚΡΥΠΤΟΛΕΞΟ>>
Η  νηπιαγωγός ετοιμάζει μετά από αίτημα των παιδιών ένα κρυπτόλεξο με ράτσες σκύλων το οποίο λύνουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον/
( Γλώσσα)
15η Δραστηριότητα:  <<ΠΑΙΡΝΩ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ>>
Κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού, κάποιο  παιδάκι προτείνει να ρωτήσει τον παππού του που έχει 3 σκυλιά ό,τι θέλουμε να μάθουμε για το σκύλο. Έτσι, λοιπόν αποφασίζουμε να πάρουμε συνέντευξη από τον παππού του. Επειδή, όμως ο παππούς δεν τα κατάφερε να έρθει, γράφουμε τις ερωτήσεις και το παιδάκι αναλαμβάνει να πάρει με τη βοήθεια και της μαμάς του τη συνέντευξη και να μας μεταφέρει τις απάντήσεις.Εκδηλώνουν κι άλλα παιδάκια ενδιαφέρον έτσι συγκεντρώνουμε 5-6 συνεντεύξεις παππούδων τις οποίες επεξεργαζόμαστε ανάλογα.
(Γλώσσα – Ανθρωπογενές Περιβάλλον)
16η Δραστηριότητα:  << Ο ΣΚΥΛΟΣ Ο ΚΑΛΟΣ>>
Τα παιδιά εκφράζουν την επιθυμία να φτιάξουμε το δικό μας τραγούδι. Έτσι λοιπόν όλοι μαζί φτιάχνουμε το ακόλουθο τραγούδι με τίτλο << Ο σκύλος ο καλός>>, του βάζουμε μουσική και το συνοδεύουμε με μουσικά όργανα.To εικονογραφούμε.
(Δημιουργία & Έκφραση – Γλώσσα – Συνεργασία)
Ο ΣΚΥΛΟΣ Ο ΚΑΛΟΣ
Ο σκύλος ο καλός, πηγαίνει μια βολτούλα
και το αφεντικό του, τον παίρνει στην πλατεία.
Τον πάει και στο σούπερ μάρκετ, να του πάρει σκυλοτροφή
κι αυτός κάθεται απέξω, περιμένει μια στιγμή.
Κι όταν τον πάει σπίτι, φεύγει ο σκύλος απ’το λουρί
και πάει να κουρευτεί.
Κουρεύεται καλά και φεύγει απ’το κουρείο
και πάει κι αγοράζει ένα τυχερό λαχείο.
Πάει στο αυτοκίνητο και παίρνει το τιμόνι
και βάζει και τη ζώνη!!
Παίρνει δρόμο τώρα και πάει στην αστυνομία
να βρει το αφεντικό του, να μην κάνει φασαρία.
Του δείχνει το κούρεμά του και το τυχερό λαχείο
και το αφεντικό του το παίρνει και το πάει στο πρακτορείο.
Κερδίζει 567  ευρώ κι αμέσως πάει να πάρει
6 σακουλάκια σκυλοτροφή, ο σκύλος για να φάει.
Κι ο σκύλος από τη χαρά του, αρχίζει και χοροπηδάει
Και την ουρίτσα του χαρούμενα κουνάει!!!!
Στίχοι και μουσική :
Ανάργυρος, Αναστάσης, Αναστασία, Γιάννης Λ.,
Γιάννης Ν., Γιάννης Νου., Γιάννης Τσ.,Γιώργος,
Δημήτρης Κ., Δημήτρης Μαν., Έλενα, Εύα,
Κατερίνα, Κωνσταντίνος, Μαρία, Πάνος, Πόλυ, Σοφία, Φίλιππος
17η Δραστηριότητα:  << ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ>>
Στο τέλος του προγράμματος συμφωνούμε να παρουσιάσουμε όσα κάναμε για το σκύλο στους γονείς μας, έτσι γράφουμε όλοι μαζί  μια πρόσκληση και την κολλάμε στην πόρτα , ώστε να τη διαβάσουν όταν έρθουν.
(Γλώσσα – Συνεργασία)

18η Δραστηριότητα:  << ΣΑΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΥΜΕ ΤΟ ΣΚΎΛΟ>>
Την επόμενη μέρα στο τέλος του προγράμματος μας καλούμε στη τάξη τους γονείς μας και τους παρουσιάζουμε τη δουλειά μας. Τους ευχαριστούμε για την πολύτιμη βοήθειά τους γιατί χωρίς αυτούς δε θα είχαμε καταφέρει να συλλέξουμε τόσο υλικό.





ΣΗΜΕΙΩΣΗ:Πραγματοποιήθηκαν κι άλλες δραστηριότητες. Έχω αναφέρει τις σημαντικότερες για να μη γίνω κουραστική.

4η Φάση: Αξιολόγηση.
Κατά τη διάρκεια του συγκεκριμένου project ανατρέχουμε στα ιστογράμματα να τα θυμηθούμε και προσθέτουμε επιπλέον στοιχεία που προκύπτουν εμπλουτίζοντας το τελευταίο ιστόγραμμα που αφορά το <<ΤΙ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΜΑΘΩ/ΚΑΝΩ>>. Τελειώνοντας αξιολογούμε αν καταφέραμε να κάνουμε και να μάθουμε όλα όσα θέλαμε για το σκύλο. Η νηπιαγωγός έχει ετοιμάσει ένα <<ΒΙΒΛΙΑΡΑΚΙ – ΚΟΥΙΖ>> για κάθε παιδάκι βασισμένο στο ιστόγραμμα με αυτά που τα παιδιά ήθελαν να μάθουν για το σκύλο. Τα κουίζ αρέσουν πολύ στην ομάδα έτσι η ιδέα τα ενθουσίασε.
Δουλέψαμε το συγκεκριμένο θέμα περίπου  4- 5 εβδομάδες. Στα παιδιά άρεσε πολύ η συγκεκριμένη προσέγγιση. Ο σκύλος είναι ένα θέμα οικείο και αγαπητό και το ενδιαφέρον τους ήταν ως το τέλος έντονο. Συνεργάστηκαν πολύ όμορφα μεταξύ τους  και τα έργα τους ήταν εντυπωσιακά. Οι γονείς πολύ πρόθυμα μας βοήθησαν σε οτιδήποτε χρειαστήκαμε κι ενθουσιάστηκαν κι αυτοί με τη δουλειά των παιδιών τους, τα οποία καταχειροκρότησαν στην παρουσίαση, τονώνοντας ιδιαίτερα την αυτοεκτίμησή τους και κάνοντας τα πολύ περήφανα για τον εαυτό τους.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου