Τρίτη 26 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2012-2013 ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΗ ΓΡΑΦΗ -3ο Νηπιαγωγείο Τρίπολης

Σχολική Χρονιά 2012-2013
Νηπιαγωγοί: Νικολακοπούλου Έλενα- Μητροπούλου Φωτεινή- Κωστοπούλου Γωγώ

Η ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ


Η ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ

·         ΒΑΣΙΚΗ ΕΠΙΔΙΩΞΗ:  Να αντιληφθούν τα παιδιά την κοινωνική διάσταση του γραπτού λόγου, να έρθουν σ’ επαφή με γραπτά κείμενα και να δημιουργήσουν τα δικά τους γραπτά κείμενα.
·         ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣ:   
1.       Να κατανοήσουν τα παιδιά ότι ο γραπτός λόγος είναι εργαλείο επικοινωνίας και εξυπηρετεί καθημερινές λειτουργικές μας ανάγκες.
2.       Να αντιληφθούν ότι τα κείμενα έχουν διαφορετικό τρόπο γραφής ανάλογα με τον σκοπό που εξυπηρετούν.
3.       Να συμμετέχουν ενεργά στη δημιουργία του δικού τους κειμένου και να νιώσουν τη χαρά της δημιουργίας.
·         ΤΙΤΛΟΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΥΛΟΠΟΙΗΜΕΝΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ:

1.       ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΓΩΝΙΑΣ ΑΠΟ ΤΑ ΝΗΠΙΑ:  
Όταν το θέμα που επεξεργαζόμαστε ενδείκνυται, φτιάχνουμε μαζί με τα παιδιά καινούργιες γωνιές στην τάξη. Για παράδειγμα, τον χειμώνα μετατρέπουμε  το μπακάλικο της τάξης σε μαγαζί χειμερινών ρούχων. Συγκεντρώνουμε ρούχα, φτιάχνουμε ταμπέλες για τα ράφια και γράφουμε μια επιγραφή με το όνομα που δίνουν τα παιδιά στο μαγαζάκι τους. Επίσης, στη θεματική ενότητα του τρύγου φτιάχνουμε την ταβέρνα της τάξης μας. Συγκεντρώνουμε τα υλικά, σκεφτόμαστε ένα όνομα και γράφουμε την επιγραφή και τέλος φτιάχνουμε τον τιμοκατάλογο (αφού μελετήσουμε διάφορους τιμοκαταλόγους, εντοπίζουμε τα βασικά τους χαρακτηριστικά, φτιάχνουμε τον δικό μας τιμοκατάλογο και τα παιδιά στο παιχνίδι τους παραγγέλνουν με βάση τον τιμοκατάλογο, ενώ ο σερβιτόρος γράφει τις παραγγελίες με όποιον τρόπο επιθυμεί, είτε γράφοντας μόνος του όπως μπορεί είτε αντιγράφοντας από τον τιμοκατάλογο).

Α) ΛΙΣΤΑ ΦΑΓΗΤΩΝ

                           
                                       
Β) ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΓΩΝΙΑΣ ΤΟΥ ΧΕΙΜΩΝΑ

        



                  
2.       ΠΥΡΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑ:
Με αφορμή την επίσκεψη που θα κάναμε στην Πυροσβεστική Υπηρεσία της πόλης μας, αποφασίσαμε να φτιάξουμε μία ομαδική εργασία , προκειμένου να την χαρίσουμε στους πυροσβέστες, για να τους ευχαριστήσουμε για την φιλοξενία τους. Χωριζόμαστε σε ομάδες και φτιάχνουμε ένα κολάζ με ζωγραφιές των παιδιών και με φωτιά από τυπωμένες παλάμες των παιδιών, και ολοκληρώνουμε γράφοντας ευχές και ευχαριστίες για τους πυροσβέστες. Μετά από την επίσκεψη αποφασίζουμε να φτιάξουμε ένα φυλλάδιο με 2-3 συμβουλές πυροπροστασίας που μάθαμε από τους πυροσβέστες. Αποφασίζουμε όλοι μαζί τι θα γράψουμε και ο καθένας το γράφει όπως μπορεί.


                                 

                           
                      

3.       ΑΛΦΑΒΗΤΑ ΚΑΙ ΓΡΑΦΕΣ ΑΛΛΩΝ ΛΑΩΝ:
Στα πλαίσια της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, φέρνουμε τα παιδιά σε επαφή με τη γλώσσα και το αλφάβητο άλλων λαών. Ιδιαίτερη έμφαση δίνουμε στα ιερογλυφικά της αρχαίας Αιγύπτου, τα οποία διαφέρουν διότι απαρτίζονται από ζωγραφιές, προκειμένου να κατανοήσουν τα παιδιά ότι υπάρχουν διάφοροι τρόποι γραφής, κι έτσι και τα ίδια μπορούν να «γράφουν» με όποιον τρόπο  μπορούν και επιθυμούν , ακόμα και με ζωγραφιές. Επίσης, με αφορμή την δημιουργία βυζαντινών εικόνων με την βοήθεια μιας μαμάς αγιογράφου, γνωρίζουμε το βυζαντινό αλφάβητο, γράφουμε το όνομά μας στα βυζαντινά και «παραγγέλνουμε» μια εικόνα για το σχολείο μας , γράφοντας ένα γράμμα στη μαμά αγιογράφο και διαβάζουμε την γραπτή απάντησή της.


                        
    

              
·         ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΠΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΗΚΑΝ:
Δεν παρουσιάστηκαν ιδιαίτερες δυσκολίες, γιατί σε όλες τις δραστηριότητες τα παιδιά ήταν ελεύθερα να γράψουν με όποιον τρόπο μπορούσαν και ήταν εξοικειωμένα στο να ανακαλύπτουν τα γράμματα που χρειάζονταν στον περιβάλλοντα χώρο του νηπιαγωγείου.

·         ΔΥΝΑΤΑ ΚΑΙ ΑΔΥΝΑΤΑ ΣΗΜΕΙΑ:
Τα παιδιά συμμετείχαν με χαρά και προθυμία σε όλες τις δραστηριότητες, γιατί αυτές προέκυπταν αβίαστα προκειμένου να ικανοποιήσουν μια συγκεκριμένη ανάγκη, οπότε είχαν νόημα γι’αυτά.

·         ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:

Δεδομένου ότι εφαρμόζουμε την αναδυόμενη γραφή αρκετά χρόνια, θεωρούμε ότι είναι ο καλύτερος τρόπος προσέγγισης του γραπτού λόγου, γιατί τα παιδιά χρειάζονται πάντα κάποιο κίνητρο και κάποιο λόγο για να συμμετέχουν σε κάτι. Θεωρούμε ότι μέσα από δραστηριότητες που αρκετές φορές επιλέγουν τα ίδια τα παιδιά , η αναδυόμενη γραφή πάντα αναδεικνύεται με επιτυχία. Σε σχέση με τα παιδιά παρατηρείται πάντα ενίσχυση της ομαδικής συνεργασίας , ενώ και εμείς ως εκπαιδευτικοί γινόμαστε πιο ευέλικτοι και ψάχνουμε για καινούργιες ιδέες και ερεθίσματα για δραστηριότητες.


    




                                  



                      





                                 



           







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου