Τρίτη 26 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2012-2013 ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΗ ΓΡΑΦΗ - 4ο Νηπιαγωγείο Μεγαλόπολης

Σχολική Χρονιά 2012-2013

Η ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ

4Ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗΣ
ΝΗΠ/ΓΟΣ: ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΑ

Α) Ένα πρωινό, κατά τη διάρκεια των πρωινών ελεύθερων δραστηριοτήτων, μια ομάδα νηπίων, άρχισε να φτιάχνει φακέλους με χαρτιά Α4, προκειμένου να βάλουν μέσα τις ζωγραφιές της ημέρας. Αυτό αποτέλεσε αφορμή  του θέματος με το οποίο ασχοληθήκαμε: «Ταχυδρομεία και Αλληλογραφία». Στα πλαίσια του θέματος αυτού συμπεριελάβαμε τις παρακάτω δραστηριότητες, σχετικές με την καλλιέργεια της γλώσσας στο νηπιαγωγείο!
         i.            Προγραμματίσαμε επίσκεψη στο Ταχυδρομείο της περιοχής αλλά συμφωνήσαμε ότι πρώτα θα πρέπει να ενημερώσουν τα ίδια τα παιδιά τους γονείς τους!!Έτσι για το λόγο αυτό συνεργαστήκαμε και γράψαμε όλα τα παιδιά μαζί ένα κείμενο σχετικά με την ακριβή ημέρα και τον προορισμό της μικρής μας «εκδρομής»! Το σημείωμα αυτό φωτοτυπήθηκε και κάθε παιδί πήρε από ένα προκειμένου να το δώσει στη μαμά του!

       ii.            Έχοντας επισκεφθεί το ταχυδρομείο κι έχοντας εμπλουτίσει τις γνώσεις μας… αποφασίσαμε να γράψουμε ένα γράμμα στον αγαπημένο μας φίλο και συμμαθητή! (φροντίσαμε ώστε να μην μείνει παιδί που δε θα λάβει γράμμα) Το κείμενο της αλληλογραφίας ήταν ελεύθερο… κάθε παιδί θα έγραφε ό,τι επιθυμούσε, μόνο του, με τον τρόπο που μπορούσε!!Τελειώνοντας  με το γράμμα τα παιδιά, έφτιαξαν φακέλους, έγραψαν το όνομά τους στη θέση του αποστολέα και το όνομα του φίλου τους στη θέση του παραλήπτη. Όλα τα γράμματα μπήκαν στο κουτί αλληλογραφίας, φτιαγμένο από τα παιδιά στα πλαίσια άλλης δραστηριότητας και τα γράμματα μοιράστηκαν, κάνοντας τα παιδιά τον ταχυδρόμο!!

Οι δύο αυτές δραστηριότητες είχαν σαν στόχο να φέρουν τα παιδιά σε επαφή με το γραπτό λόγο, να τα ωθήσει να παράγουν ένα γραπτό κείμενο που θα είναι σημαντικό για τα ίδια! Επίσης να καταλάβουν ότι το γραπτό κείμενο χρησιμοποιείται για να εκφράσουμε μηνύματα! Τέλος, μέσα από τις δραστηριότητες αυτές τα παιδιά μπήκαν στον κόσμο των ενηλίκων, με έναν τρόπο που είχε νόημα και ουσία για τα ίδια!!



Β) Μιλώντας με τα παιδιά για το θέμα της διατροφής και εξετάζοντας την ομάδα με τα γαλακτοκομικά προϊόντα, ψάξαμε στη γωνιά της κουζίνας για συσκευασίες τέτοιων προϊόντων. Συγκεντρώσαμε στην παρεούλα τις συσκευασίες και παρατηρήσαμε ότι επάνω αναγράφονταν πληροφορίες σχετικά με το προϊόν καθώς επίσης και το όνομα της εταιρίας που παράγει το προϊόν! Μάλιστα προσέξαμε πως το όνομα της εταιρίας ήταν κοινό σε διάφορες συσκευασίες, τις οποίες και ομαδοποιήσαμε! Ύστερα γίναμε 3 ομάδες, η ομάδα «ΦΑΓΕ» , η ομάδα «ΔΕΛΤΑ» κι η ομάδα «ΝΟΥΝΟΥ». Κάθε ομάδα έψαξε σε περιοδικά και συγκέντρωσε εικόνες προϊόντων που ανήκαν στην ομάδα τους! Κάθε ομάδα κόλλησε τις εικόνες που συγκέντρωσε, σε χαρτί Α3και τις παρουσίασε στις άλλες ομάδες!


Μέσα από τη δραστηριότητα αυτή τα παιδιά «διάβασαν», αναγνώρισαν οπτικά τις ετικέτες των προϊόντων και τις  ξεχώρισαν ανάμεσα σε άλλες!!Ο ενθουσιασμός τους ήταν τόσο μεγάλος που από εκείνη την ημέρα και μετά, κατά την ώρα του φαγητού, έψαχναν τα γιαουρτάκια τους για να δουν αν ανήκουν σε κάποια από τις τρεις ομάδες!!!


Γ) Η ημέρα των μουσείων (18 Μαΐου) πλησίαζε κι αυτό αποτέλεσε ένα ενδιαφέρον θέμα για συζήτηση στην τάξη μας!!Κάθε παιδί εξέφρασε τις προϋπάρχουσες γνώσεις του σχετικά με το θέμα αυτό και τις εμπειρίες του επίσης! Με τη βοήθεια του ποιήματος της κ. Νικολούδη για τα Μουσεία (στο τεύχος του «Σύγχρονου Νηπιαγωγείου» Μάιος – Ιούνιος 2013) βάλαμε τις σκέψεις μας σε τάξη!!
Διαβάσαμε λοιπόν το ποίημα, είδαμε φωτογραφίες από διάφορα μουσεία και πραγματοποιήσαμε τις δύο παρακάτω δραστηριότητες:
         i.            Αφού διαβάσαμε το ποίημα , φτιάξαμε ομαδικά μια αφίσα με τίτλο: «Μία βόλτα στα Μουσεία». Τα παιδιά χωρίστηκαν σε μικρές ομάδες και κάθε ομάδα με τη σειρά, ακούγοντας συγχρόνως το ποίημα, έπρεπε να βρει τις εικόνες που αντιστοιχούσαν στο είδος του ποιήματος που ανέφερε το ποίημα κάθε φορά! Ύστερα το ένα παιδί της ομάδας έγραφε με τον τρόπο που μπορεί, το όνομα του μουσείου και το άλλο κολλούσε τις αντίστοιχες εικόνες!

       ii.            Μετά, κάθε παιδί πήγε με τη φαντασία τη δική του βόλτα, στο μουσείο που του άρεσε περισσότερο!!Έτσι, σε χαρτί Α4, κάθε παιδί ζωγράφισε τα εκθέματα που είδε με τα μάτια της φαντασίας κι έγραψε το όνομα του μουσείου!!




Οι δραστηριότητες είχαν σαν στόχο να εμπλακούν τα παιδιά με τη διαδικασία της γραφής μέσα από έναν τρόπο δημιουργικό, να καλλιεργήσουν τη φωνολογική τους επίγνωση και να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους και τις γνώσεις τους οργανώνοντάς τες και καταγράφοντάς τες σε χαρτί!!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου