Σάββατο 23 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2013-2014 ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ - 13ο Νηπιαγωγείο Τρίπολης

Σχολική Χρονιά 2013-2014

ΣΕΒΟΜΑΙ ΤΗ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ
13ο Νηπιαγωγεία Τρίπολης
Νηπιαγωγός: Σωτηροπούλου Χάρις
Αριθμός συμμετεχόντων παιδιών :15
1η Δραστηριότητα
.Τίτλος δραστηριότητας: Είμαστε όλοι διαφορετικοί αλλά ίσοι
.Στόχος δραστηριότητας :                                                                                                                .Να προσεγγίσουν τα παιδιά την έννοια της διαφορετικότητας, αλλά παράλληλα και το δικαίωμα στην ισότητα και στην ισότιμη αποδοχή στην ομάδα .                                                                                                                     
Περιγραφή Δραστηριότητας
Διαβάζουμε το βιβλίο :ΕΛΜΕΡ του Ντέιβιντ Μακ Κι –Εκδ. Πατάκη
Με σκοπό να προβληματιστούν τα παιδιά για την διαφορετικότητα και τον φόβο της απόρριψης που ενδεχομένως αντιμετωπίζει κάποιος που καλείται να γίνει με μιας ομάδας. Μετά τον προβληματισμό καταγράφουμε  1.Πως αισθανόταν ο ΕΛΜΕΡ και γιατί, τι νόμιζε ότι τον εμπόδιζε να είναι αποδεκτός και ισότιμος στο κοπάδι των γκρι ελεφάντων. Παίρνουμε απαντήσεις και τις καταγράφουμε. Το διαφορετικό που εντόπισαν οι μαθητές είναι το φανερό –το χρώμα. Και επομένως πρέπει να  η ιστορία να ξαναδιαβαστεί προσεκτικά. Και τώρα έχουμε γράψει ότι και οι γκρι ελέφαντες διαφέρουν και βρίσκουμε τις διαφορές :α)Μεγάλοι και μικροί .β)Αδύνατοι και χοντροί γ) Ψηλοί και κοντοί δ)Κάποιοι έτσι και κάποιοι αλλιώς, καθένας ξεχωριστός .Και κοινό χαρακτηριστικό το ίδιο γκρι χρώμα και ότι ήταν πάντα χαρωποί. Και πάμε στην επόμενη δραστηριότητα .                                        Αναζητήσαμε μεταξύ των παιδιών πρώτα ομοιότητες :χρώμα μαλλιών ,χρώμα ματιών  όνομα ή επώνυμο ίδιο ( αδέλφια και συνεπωνυμίες),ηλικία ίδια τα νήπια και τα προνήπια  .

Προσδοκώμενα αποτελέσματα
1.Να συνειδητοποήσουν ότι ο καθένας μας είναι μοναδικός και ας έχουμε κάποιο κοινό χαρακτηριστικό .Π.χ  ίδιο χρώμα μαλλιών ,ίδιο χρώμα ματιών, ίδιο ύψος.
2.Να βρούν τα συναισθήματα του ΕΛΜΕΡ  και κατά συνέπεια του διαφορετικού ατόμου που εισέρχεται σε μια ομάδα: ανασφάλεια, μοναξιά ,φόβος, λύπη ,κ,λ.π.
3.Θα ζωγραφίσουν τον δικό τους ΕΛΜΕΡ .Και θα τον παρουσιάσουν στον κύκλο της παρεούλας και θα κάνουν διαπιστώσεις για το εάν είναι μοναδικός και ο δικός τους.
4.Χωρίζουμε το χαρτί ζωγραφικής Α4 στη μέση και το κάθε παιδί θα ζωγραφίσει τον εαυτό του από την μια μεριά και το φίλο του από την άλλη .Και θα προσπαθήσει να βάλει σωστά τα χαρακτηριστικά κάνοντας παρατήρηση.

Τελικό Προϊόν
1.Τα  παιδιά συνειδητοποίησαν ότι πράγματι είμαστε μοναδικοί και όλοι θέλουμε να είμαστε αποδεκτοί στην ομάδα και να έχουμε φίλους και συνεργάτες.
2.Βρήκαν τα προτερήματα του κάθε παιδιού της ομάδας τους. Π. χ. είναι πάντα γελαστός, κόβει πολύ καλά ,δεν κοροϊδεύει ,ζωγραφίζει ωραία, κ.λ.π.
3.Ζωγράφισαν τον δικό τους  ΕΛΜΕΡ  με τα χρώματα επιλογής τους, και τον παρουσίασαν στον κύκλο της  παρεούλας  και διαπίστωσαν ότι η κάθε ζωγραφιά είναι μοναδική και ο δημιουργός της την ξεχωρίζει χωρίς να μπερδεύεται.
4.Ζωγράφισαν τον εαυτό τους και τον φίλο   τους σε Α4 χωρισμένο στη μέση .Και το απέδωσαν ορθά.
.
Δυνατά σημεία της δραστηριότητας
Πολύ χαρούμενο κλίμα και προθυμία για τις δραστηριότητες, γιατί αγάπησαν τον  Ελμερ και τον διάβασαν και τον ξαναδιάβασαν.
Αδύνατα σημεία της  δραστηριότητας
Τα  προνήπια χρειάζονταν  υπενθύμιση των στόχων και της πορείας της  δραστηριότητας.


Αξιολόγηση της δραστηριότητας
Η δραστηριότητα τροποποίησε την στάση και την συμπεριφορά των παιδιών και σκέφτηκαν ότι πιθανόν έχουν στο παρελθόν  αδικήσει κάποιο μέλος της τάξης  και ότι στο μέλλον θα αντιμετωπίζουν διαφορετικά τις καταστάσεις σκεπτόμενοι την μοναδικότητα του κάθε ατόμου.
Ως προς την νηπιαγωγό θεωρώ πετυχημένη την  δραστηριότητα διότι τα παιδιά προβληματίστηκαν , αναγνώρισαν τα δικαιώματα των άλλων.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
ΕΛΜΕΡ Ο ΠΑΡΔΑΛΟΣ ΕΛΕΦΑΝΤΑΣ Ντέιβιντ  Μακ   Κι ,εκδ. Πατάκη.






                            
                                         



                           



                           



2η Δραστηριότητα
.Τίτλος δραστηριότητας: Μοναδικότητα και διαφορετικότητα.
.Στόχος δραστηριότητας:
.Να συνειδητοποιήσουν την μοναδικότητά τους ,αλλά  και να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές με τους άλλους και να τις σέβονται.
.Να αποκτήσουν στάσεις και συμπεριφορές οι οποίες στην ενήλικη ζωή τους θα τα βοηθήσουν να γίνουν πολίτες του κόσμου μακριά από προκαταλήψεις και μισαλλοδοξία.
.Περιγραφή δραστηριότητας:
Θα ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά με το βιβλίο « Το χαρούμενο λιβάδι» ,Φυλλιώς Νικολούδη, εκδ. ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜ ΑΤΑ.
Είναι το  νέο μας βιβλίο στη βιβλιοθήκη και με ένα αίνιγμα πρέπει να το  μαντέψουν:  «σκέψου και βρες το μαργαριτο λουλουδοβιβλίο»
Τα παιδιά το μαντεύουν και το φέρνουμε για να το επεξεργαστούμε .Κοιτάζουν και προσπαθούν να διαβάσουν τον τίτλο και το καταφέρνουν, στη συνέχεια κοιτάζουν τις εικόνες και κάνουν υποθέσεις για την ιστορία και συμφωνούν ότι είναι για ένα χωράφι με αγριολούλουδα. Και είναι μαργαρίτες και μια  παπαρούνα .
Το διαβάζουμε και ακολουθεί η επεξεργασία και ο προβληματισμός :τελικά είχαν δίκιο οι μαργαρίτες που δεν ήθελαν την παπαρούνα και όντως  ήταν τόσο διαφορετική από  αυτές .
Α)Γιατί πιστεύετε ότι οι μαργαρίτες φέρθηκαν άσχημα στην παπαρούνα;
Β) Για να καταγράψουμε  1) τις διαφορές και 2)τις ομοιότητες στα  αγριολουλούδια
Γ) ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ: λουλούδια με τέμπερες
.Προσδοκώμενα αποτελέσματα
1.Να συνειδητοποιήσουν ότι ο καθένας είναι μοναδικός και έχει  ίσα δικαιώματα σε μια ομάδα .
2.Να μπουν στη θέση της παπαρούνας και να αναλογιστούν  πως αισθανόταν (ενσυναίσθηση).Τι θέλει κάποιο παιδί να του πουν όταν έρχεται σε μια νέα ομάδα.
3.Τι κάνουμε για να αισθάνεται άνετα ένας καινούργιος μαθητής στην τάξη μας.
Τελικό Προϊόν.
 Α) Τα παιδιά σκέφτηκαν γιατί οι μαργαρίτες ήταν εχθρικές στην αρχή για την παπαρούνα: είχε διαφορετικό χρώμα άνθους, διαφορετικά φύλλα ,αγκαθωτό κοτσάνι.
Πίστευαν ότι θα ρουφήξει τις τροφές, θα τις πάρει τις φίλες τους.
Τελικά με τις οδηγίες της σοφής μαργαρίτας διαπίστωσαν ότι άδικα ήταν εχθρικές και επιφυλακτικές .Και μετρώντας τον εαυτό τους και το σοϊ τους διαπίστωσαν ότι ο καθένας είναι μοναδικός και απαραίτητος στην ομάδα του .Και επομένως και η παπαρούνα.
Βρίσκουν τις ομοιότητες στα αγριολούλουδα και είναι: α)    φυτρώνουν στο χώμα ,και τρέφονται από  αυτό , β) έχουν κοτσάνι , γ) έχουν φύλλα ,δ) έχουν άνθος  ε) αγαπούν τον ήλιο , την βροχή  και το απαλό αεράκι, και  στ) έχουν φίλες  τις πεταλούδες και τις μέλισσες.
Βρίσκουν και  τις διαφορές στις μαργαρίτες και τις παπαρούνες :α) διαφορετικό χρώμα  άνθους, β)  κοτσάνι διαφορετικό, γ) διαφορετικά φύλλα,  και δ) οι παπαρούνες έχουν αγκάθια στο κοτσάνι τους.
Και το συμπέρασμα οι ομοιότητες είναι περισσότερες  από τις διαφορές.
Β) 1.ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ Το κάθε παιδί με τέμπερες και πάτους πλαστικών μπουκαλιών και πινέλα διαφορετικών διατομών κάνει  το δικό του λιβάδι.(χώμα ,κοτσάνια, άνθη-με στάμπες  χρώματος με πάτους μπουκαλιών βουτηγμένους σε χρώμα άσπρο και κόκκινο).
2.Και το μεγάλο λιβάδι σε μεγάλο κανσόν  δουλεύοντας προσθετικά και οι τρείς ομάδες. Η πρώτη ομάδα  ζωγραφίζει  το χώμα και το χορτάρι , η δεύτερη τα κοτσάνια και η τρίτη θα  φτιάξει   ουρανό πεταλούδες και μέλισσες. Πάνω  στα κοτσάνια κάθε παιδί με στάμπα  (πάτου μπουκαλιού )  βουτηγμένη σε τέμπερα κάνει το δικό του λουλούδι. Και το λιβάδι είναι ασπροκόκκινο με πολλά λουλούδια ψηλά και κοντά και την μεζούρα που μετριόντουσαν οι μαργαρίτες . Και είναι πανέμορφο και μοναδικό , το δικό μας λιβάδι.
ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ ΕΧΟΥΝ ΚΟΙΝΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ (χέρια , πόδια κεφάλι, κορμός, τρώνε ,πίνουν , κλαίνε ,κρυώνουν ,ζεσταίνονται, φοβούνται ,λυπούνται, ηλικία).
ΚΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ: ενδυμασία, χρώμα μαλλιών, ματιών, ύψος ,βάρος, ίσως μητρική γλώσσα ,και διατροφικές προτιμήσεις)
ΚΑΙ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ  ΘΕΛΟΥΝ ΦΙΛΟΥΣ ,ΑΓΑΠΗ , ΠΑΧΝΙΔΙΑ ΚΑΙ ΚΑΛΗ ΠΑΡΕΑ. ΓΙΑ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΧΑΡΟΥΜΕΝΑ.
.Δυνατά σημεία της δραστηριότητας
 Το βιβλίο τους άρεσε πολύ και όλα ήθελαν να πουν κάτι και να δουλέψουν  ατομικά μια και σε ομάδες .
.Αδύνατα σημεία της δραστηριότητας
Δυσκολεύονται πρακτικά να μπουν στη θέση του καινούργιου μαθητή ,θεωρητικά το κάνουν.
Αξιολόγηση της δραστηριότητας
Η δραστηριότητα κρίνεται επιτυχημένη διότι τα παιδιά προβληματίστηκαν ,συμμετείχαν στη δραστηριότητα, βοήθησαν για να ολοκληρωθεί το ομαδικό έργο, μπήκαν στη θέση του καινούργιου μαθητή.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
ΤΟ ΧΑΡΟΥΜΕΝΟ ΛΙΒΑΔΙ, Φυλλιώς  Νικολούδη , εκδ. Ελληνικά γράμματα.






                                  




 3η Δραστηριότητα
.Τίτλος δραστηριότητας: ΟΙ ΜΑΜΑΔΕΣ   ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
.Στόχος δραστηριότητας:
.Να σέβονται τη διαφορετικότητα και να  αποδέχονται την ιδιαιτερότητα ανεξάρτητα από το χρώμα ,την θρησκεία ή την γλώσσα.
.Να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές με τους άλλους και να τις σέβονται.
.Περιγραφή δραστηριότητας:
Η  αφόρμηση  γίνεται από το βιβλίο «Μαμάδες» και την γιορτή της μητέρας που είναι σε λίγες μέρες.
.Θα διαβάσουμε τον τίτλο και θα προβληματιστούν τα παιδιά για τον ρόλο  της μαμάς για τα παιδιά της .Τι κάνει η δική μας μαμά . Όταν είμαστε μικρά και όταν μεγαλώνουμε.
.Μαμάδες διαφορετικές( από  άλλες χώρες ,άτομα με ειδικές ικανότητες, ρομά,)
.Τι κοινό έχουν οι μαμάδες του κόσμου και τι διαφορετικό
.Θα  γράψουμε τα προτερήματα της μαμάς μας και αν τα έχουν και οι άλλες μαμάδες του κόσμου.
.Θα ζωγραφίσει το κάθε παιδί τη μαμά του και  θα γράψει ( ή θα  υπαγορεύσει και θα  γράψει η νηπιαγωγός) τα προτερήματά της.
.Τελικό προϊόν
.Είδαμε τις εικόνες από το βιβλίο «Μαμάδες»  Βούλα Παπαγιάννη Αθήνα 2004.
Και διαβάσαμε :Η μαμά της Ερατώς , Η μαμά του Μπούρου, Η μαμά της Γεωργίας( ΑΜΕΑ),η Μαμά  της Δάφνης ( νοηματική γλώσσα).
Α)Σκέφτηκαν τα παιδιά  ομοιότητες που έχουν αυτές οι μαμάδες ( και τα γράψαμε σε χαρτί :γεννούν τα μωρά, τα θηλάζουν , τους δίνουν γάλα, τα φροντίζουν , τα πλένουν, τους  αλλάζουν πάνες και τους δίνουν κρέμα ,τα πλένουν ,τα χτενίζουν ,τους κόβουν τα νύχια , φροντίζουν να τα ντύνουν ανάλογα με θερμοκρασία περιβάλλοντος, τα κοιμίζουν, τα νανουρίζουν ,τα πάνε στο γιατρό  όταν αρρωσταίνουν ,τα παίρνουν αγκαλιά ,κ.λ.π. Και όλα αυτά χωρίς να πληρώνεται, μόνο από αγάπη.
Και  τις διαφορές: διαφορετικό χρώμα, διαφορετική γλώσσα, διαφορετικά μαλλιά, φαγητά –συνταγές από την χώρα  καταγωγής της, νανουρίσματα και τραγούδια από τη χώρα της ,ίσως να φοράει διαφορετικά αλλά όμορφα ρούχα  ,κινείται αλλιώς συνεννοείται αλλιώς.
Και διαπιστώνουν ότι οι  ομοιότητες είναι περισσότερες από τις διαφορές.
β)Ζωγραφίζει  ο καθένας την δική του και γράφουμε τα προτερήματά της.
.Δυνατά σημεία της δραστηριότητας
Οι  δραστηριότητες άρεσαν στα παιδιά  διότι το θέμα το αγαπούν  και με μεγάλη προθυμία δούλεψαν ατομικά και σε ομάδες. Έκαναν  διαπιστώσεις ότι  κάθε μαμά είναι μοναδική και αναντικατάστατη
.Αξιολόγηση δραστηριότητας
 Η δραστηριότητα κρίνεται επιτυχημένη διότι διαπίστωσαν ότι  όλες οι μαμάδες αγαπούν τα παιδιά τους και τα φροντίζουν και είναι διαφορετικές αλλά και ίδιες.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Μ αμάδες Βούλα  Παπαγιάννη Αθήνα 2004.



                      
                                          



       



                                                                                  

                                           





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου