Τετάρτη 20 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2013-2014 ΣΧΕΔΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ - 2ο Νηπιαγωγείο Μεγαλόπολης

Σχολική χρονιά 2013-2014
Νηπιαγωγείο: 2ο Νηπιαγωγείο Μεγαλόπολης
Νηπιαγωγός: Παλληκαρόνα Τότα
Τίτλος σχεδίου εργασίας: "Πώς χτίζεται ένα σπίτι;"

Στόχος  
Τα νήπια υποβοηθούνται, μέσα από τη διαδικασία των συσχετισμών, με τη συμβολή και της γλώσσας, κυρίως ως μέσου οικοδόμησης οργανωμένων γνώσεων, να γνωρίσουν την κατασκευή, την παραγωγή και τη χρησιμότητα των αντικειμένων.
  
Επιμέρους Επιδιώξεις
1. Ενεργητική συμμετοχή των παιδιών
2. Καλλιέργεια πνεύματος συνεργατικότητας
3. Ενίσχυση πρωτοβουλίας και καλλιέργεια υπευθυνότητας
4. Σύνδεση των νέων γνώσεων που απέκτησαν τα παιδιά με τις προηγούμενες εμπειρίες τους

Φάσεις Ανάπτυξης
1η Φάση: Αναζήτηση- Διερεύνηση του θέματος
Το παιχνίδι των παιδιών στη γωνιά που είναι το σπιτάκι, κατά τη διάρκεια του ελεύθερου παιχνιδιού, και η προσπάθειά τους να κατασκευάσουν με το οικοδομικό υλικό και τα εργαλεία μια σκεπή, ήταν η αφορμή για την οργάνωση ομαδικών δραστηριοτήτων με θέμα το χτίσιμο ενός σπιτιού.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην παρεούλα, τα μέλη της ομάδας συναποφάσισαν για το θέμα. Τα παιδιά, απαντώντας σε ερωτήσεις της νηπιαγωγού, παρουσίασαν τις προσωπικές τους εμπειρίες σχετικά με το θέμα και εξέφρασαν τις απόψεις τους. Η νηπιαγωγός κατέγραψε τις απαντήσεις τους, καθώς και τις απορίες – ερωτήματα που γεννήθηκαν στα παιδιά κατά τη διάρκεια της συζήτησης. Οι απαντήσεις των παιδιών στα ερωτήματα «τι γνωρίζουμε» και «τι θέλουμε να μάθουμε», καταγράφηκαν από τη νηπιαγωγό με τη μορφή ιστογραμμάτων. 

2η Φάση: Σχεδιασμός  της  δράσης
Λαμβάνοντας υπόψη την προηγούμενη φάση και τα δύο ιστογράμματα με τις καταγεγραμμένες απαντήσεις, τα παιδιά πρότειναν δραστηριότητες απαντώντας στο ερώτημα «τι μπορούμε να κάνουμε για να μάθουμε αυτό που θέλουμε». Η νηπιαγωγός κατέγραψε τις απαντήσεις σε ένα νέο ιστόγραμμα και τα παιδιά σχεδίασαν μία ζωγραφιά - σύμβολο δίπλα από κάθε δραστηριότητα για να τους υπενθυμίζει τι είχαν προτείνει.
Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες, αναλαμβάνοντας τις δραστηριότητες με τις οποίες θα ήθελαν να ασχοληθούν, και ετοίμασαν κι ένα ενημερωτικό σημείωμα για τους γονείς, με το οποίο τους παρουσίαζαν το θέμα του Σχεδίου Εργασίας και ζητούσαν τη βοήθειά – συμμετοχή τους.

3η Φάση: Υλοποίηση του σχεδιασμού- Περιγραφή δραστηριοτήτων

1η Δραστηριότητα: Γινόμαστε κι εμείς μάστορες
Τα παιδιά πρότειναν να δούμε το «Μπομπ, το μάστορα» σε DVD και να διαβάσουμε βιβλία σχετικά με την κατασκευή ενός σπιτιού. Παρατήρησαν πώς είναι ντυμένοι οι μάστορες, τα εργαλεία και τα μηχανήματα που χρησιμοποιούν, έμαθαν τις διαφορετικές ονομασίες για τα επαγγέλματα που ασχολούνται με την κατασκευή ενός σπιτιού. Τα παιδιά συγκέντρωσαν  εργαλεία, έμαθαν τα ονόματά τους και πώς χρησιμοποιούνται, τα τακτοποίησαν, όπως είχαν δει στα βιβλία, και έφτιαξαν τη γωνιά «εργαστήριο δουλειάς», όπως την ονόμασε ένα από τα παιδιά. Φόρεσαν τα κράνη τους, πήραν τα εργαλεία και έγιναν κι αυτά μάστορες!  
2η Δραστηριότητα: Στο γραφείο του πολιτικού μηχανικού
Ψάχνοντας για πληροφορίες στο internet, τα παιδιά είδαν και κάποιες κατόψεις σπιτιών. Η νηπιαγωγός τους εξήγησε τι ακριβώς είναι μια κάτοψη και ανέφερε το επάγγελμα του πολιτικού μηχανικού, το οποίο ήταν άγνωστο στα παιδιά. Τα παιδιά είδαν από φωτογραφίες πώς είναι το γραφείο ενός πολιτικού μηχανικού και ποια ακριβώς είναι  η δουλειά του, και αποφασίσαμε να διαμορφώσουμε μια γωνιά της τάξης για να φτιάξουμε «το γραφείο του πολιτικού μηχανικού». Οι «πολιτικοί μηχανικοί» του νηπιαγωγείου μας έφτιαξαν κατόψεις, σχέδια και ζωγραφιές σπιτιών και δημιούργησαν το «φάκελο του πολιτικού μηχανικού».
3η Δραστηριότητα: Χτίζουμε ένα σπίτι
Τα παιδιά, αφού είδαν πολλές εικόνες από σπίτια από διάφορες χώρες, χωρίστηκαν σε ομάδες και έφτιαξαν σπίτια χρησιμοποιώντας ξύλινο και πλαστικό οικοδομικό υλικό, τουρμπίνια, lego. Επίσης, όλα τα παιδιά έφτιαξαν σπίτια από χάρτινα κουτιά, τα οποία τοποθέτησαν το ένα δίπλα στο άλλο και δημιούργησαν μια πόλη - μακέτα με «ουρανοξύστες», «διώροφα», «τριώροφα» κτλ. σπίτια, με δρόμους κι αυτοκίνητα, κι έπαιξαν με αυτή.
4η Δραστηριότητα: Πώς χτίζεται ένα σπίτι; (βιβλίο)
Κάθε παιδί ανέλαβε ένα επάγγελμα από αυτά που ασχολούνται με την κατασκευή ενός σπιτιού, ζωγράφισε αυτό το επάγγελμα και έγραψε την ονομασία του. Οι ζωγραφιές τοποθετήθηκαν από τα παιδιά με τη σειρά, όπως γίνονται οι εργασίες για την κατασκευή ενός σπιτιού, και έφτιαξαν το βιβλίο τους!
5η Δραστηριότητα: Το σπίτι των ονείρων μου…..! (βιβλίο)
Τα παιδιά ζωγράφισαν το σπίτι των ονείρων τους, το παρουσίασαν στους συμμαθητές τους και εξήγησαν τους λόγους για τους οποίους επέλεξαν αυτό τον τύπο σπιτιού.

Συμπληρώνουμε ανάλογα με τις δραστηριότητες.

4η Φάση: Αξιολόγηση.
Κατά την αξιολόγηση των δραστηριοτήτων, τα παιδιά εξέφρασαν τη χαρά τους για τις κατασκευές που είχαν φτιάξει με το οικοδομικό υλικό. Τα σπίτια – οικοδομήματα που κατασκεύασαν ήταν πιο πολύπλοκα από αυτά που έφτιαχναν μέχρι τότε (αυτή η δραστηριότητα βοήθησε τα παιδιά να αναπτύξουν τη φαντασία τους και τη δημιουργικότητά τους, καθώς και την αυτοεκτίμησή τους). Ιδιαίτερη ευχαρίστηση και περηφάνια, επίσης,  ένιωσαν από την κατασκευή της πόλης – μακέτας, καθώς και για τις καινούριες γνώσεις που είχαν αποκτήσει.
Ανατρέχοντας πάλι στο ιστόγραμμα με τίτλο «Πώς θα μάθουμε πώς χτίζεται ένα σπίτι», τα παιδιά έβαλαν ένα χαρούμενο ή ένα λυπημένο προσωπάκι δίπλα στις δραστηριότητες που είχαν προτείνει, ανάλογα αν είχαν πραγματοποιηθεί ή όχι.. Τα  πιο πολλά προσωπάκια πάνω στο χαρτί μας ήταν χαρούμενα!!!




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου