Σάββατο 23 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2013-2014 ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ - 2ο Νηπιαγωγείο Μεγαλόπολης

Σχολική Χρονιά: 2013-2014


 «ΣΕΒΟΜΑΙ ΤΗ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ»
Δραστηριότητες Διαπολιτισμικής Ευαισθητοποίησης

Νηπιαγωγείο: 2ο Νηπιαγωγείο Μεγαλόπολης
Τμήμα: -
Αριθμός συμμετεχόντων παιδιών: 19
Νηπιαγωγός; Παλληκαρόνα Τότα

 1η Δραστηριότητα

  • Τίτλος δραστηριότητας: Μας αρέσει που είμαστε διαφορετικοί!
  • Στόχος δραστηριότητας: Να αναπτύξουν τα παιδιά πνεύμα αποδοχής, φιλίας και συνεργασίας, και να υιοθετήσουν θετική στάση απέναντι στη διαφορετικότητα.
  • Περιγραφή δραστηριότητας:
Διαβάσαμε το βιβλίο «Μοιάζουμε διαφορετικοί, αλλά είμαστε ίδιοι» (Εκδ. Σαββάλας) και με τα παιδιά συζητήσαμε – αναλύσαμε το περιεχόμενό του. Τα παιδιά παρουσίασαν τις προσωπικές τους εμπειρίες και τις απόψεις τους σχετικά με τη διαφορετικότητα, και την αποδοχή και το σεβασμό  που πρέπει να δείχνουμε σε κάθε συνάνθρωπό μας. 
Αποφασίσαμε να φτιάξουμε ένα δέντρο (ως αναπαράσταση της κοινωνίας στην οποία ζούμε), του οποίου τα φύλλα (άνθρωποι), παρόλο που έχουν όλα το ίδιο σχήμα, είναι όλα διαφορετικά. Κάθε παιδί ζωγράφισε το δικό του φύλλο όπως ήθελε, χρησιμοποιώντας διαφορετικά χρώματα και ζωγραφιές. Όταν τοποθετήσαμε όλα τα φύλλα πάνω στο δέντρο, τα παιδιά ενθουσιάστηκαν από το αποτέλεσμα. Κατανόησαν ότι η ομορφιά του δέντρου που κατασκευάσαμε, οφειλόταν στη διαφορετικότητα των φύλλων και στα μοναδικά στοιχεία που καθένα από αυτά πρόσθετε στο τελικό αποτέλεσμα.
  • Προσδοκώμενα  αποτελέσματα:
1. Τα παιδιά κατανόησαν ότι αποδεχόμαστε τους ανθρώπους για αυτό που είναι και σεβόμαστε τη διαφορετικότητά τους.
2. Τα παιδιά συνειδητοποίησαν ότι όλοι οι άνθρωποι μπορούν να συνυπάρχουν αρμονικά. 
3. Τα παιδιά κατανόησαν ότι η διαφορετικότητα είναι δύναμη κι όχι αδυναμία.
  • Τελικό Προϊόν (όπου δημιουργήθηκε):
Το δέντρο της διαφορετικότητας – μοναδικότητας του κάθε ανθρώπου
  • Δυνατά σημεία της δραστηριότητας
Ένα από τα δυνατά σημεία της δραστηριότητας ήταν η παρουσίαση από τα παιδιά, κατά τη διάρκεια της αρχικής συζήτησης στην παρεούλα, των προσωπικών τους εμπειριών. Τα παιδιά είχαν τη δυνατότητα να ανταλλάξουν απόψεις, να προτείνουν λύσεις, να αναλογιστούν τι έκαναν όταν συνάντησαν κάποιον «διαφορετικό» από αυτά και τι θα μπορούσαν να κάνουν. Το πιο δυνατό σημείο όμως, της δραστηριότητας ήταν όταν οι απόψεις των παιδιά κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι κανένας άνθρωπος δε μοιάζει με τον άλλο, ότι είναι ωραίο που είμαστε διαφορετικοί και ότι πρέπει να σεβόμαστε όλους τους συνανθρώπους μας.
  • Αδύνατα σημεία της δραστηριότητας
Η δραστηριότητα δεν παρουσίασε δυσκολίες κατά την πραγματοποίησή της.
  • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ο βαθμός ανταπόκρισης από τα παιδιά, δυσκολίες που συναντήσατε):

Τα παιδιά είχαν μια εποικοδομητική συζήτηση κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης της δραστηριότητας. Συμμετείχαν ενεργά και η δραστηριότητα τούς προκάλεσε το ενδιαφέρον, και δε χρειάστηκε να γίνει κάποια αλλαγή όσον αφορά στον αρχικό σχεδιασμό της. Το τελικό προϊόν, το οποίο προκάλεσε τον ενθουσιασμό των παιδιών, βοήθησε να επιτευχθεί ο στόχος της δραστηριότητας. 


                           





2η Δραστηριότητα
  • Τίτλος δραστηριότητας: Μέσα από την καρδιά μου, θα ήθελα να σου πω…..
  • Στόχος δραστηριότητας: Να αναπτυχθεί αλληλεπίδραση και επικοινωνία μεταξύ των παιδιών, και η αλληλοαναγνώριση της ύπαρξής τους να συμβάλλει στη βελτίωση της αυτό – εικόνας του ατόμου.
  • Περιγραφή δραστηριότητας:
Έχοντας συζητήσει για τη διαφορετικότητα ως προς την εξωτερική εμφάνιση, τις σχολικές επιδόσεις, τις συνήθειες, τις εμπειρίες, τις προτιμήσεις, τα παιδιά κατανόησαν ότι κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός και αξίζει την αποδοχή και το σεβασμό. Κάθε παιδί, λοιπόν, με μια λέξη ή φράση προσπάθησε να περιγράψει για ποιο λόγο κάθε συμμαθητής/τρια του είναι ξεχωριστός/ή για αυτό. Κι αποφασίσαμε αυτές τις λέξεις να τις γράψουμε σε μια καρδιά – αφίσα.
Κάθε παιδί είχε τη δική του «καρδιά» και πάνω σε αυτή έγραψαν όλοι οι συμμαθητές του μία λέξη/φράση που αξιολογούσε θετικά την προσωπικότητά του. Τα παιδιά χρησιμοποίησαν λέξεις όπως: καλός φίλος, ευγενικός, αστείος, κοινωνικός, διαβάζει καλά, ζωγραφίζει ωραία, βοηθάει, μοιράζεται κ.ά.
  • Προσδοκώμενα  αποτελέσματα:
1. Τα παιδιά αναγνώρισαν τα θετικά στοιχεία της προσωπικότητας των συμμαθητών τους και να έκαναν θετικά σχόλια σχετικά με αυτή.
2. Τα παιδιά κατανόησαν ότι συνήθως επισημαίνουμε μόνο ότι δε μας αρέσει στο χαρακτήρα κάποιου και αγνοούμε τα προτερήματά του. Ένιωσαν μεγάλη χαρά όταν αναγνώρισαν την αξία κάθε συμμαθητή τους και κατάφεραν να την εκφράσουν με λέξεις. Επίσης, κατανόησαν ότι αυτή η συμπεριφορά κάνει χαρούμενους και ευτυχισμένους και τους συμμαθητές/συνανθρώπους τους. 
3. Χαρούμενα πρόσωπα. Η ευτυχία των παιδιών για το τελικό αποτέλεσμα της δραστηριότητας, την καρδιά με τα γλυκά λόγια των συμμαθητών τους, ήταν ζωγραφισμένη στο πρόσωπό τους και στο χαμόγελό τους!
  • Τελικό Προϊόν (όπου δημιουργήθηκε):
Μία καρδιά – αφίσα για κάθε παιδί
  • Δυνατά σημεία της δραστηριότητας
Η δραστηριότητα προκάλεσε το ενδιαφέρον και τον ενθουσιασμό των παιδιών. Τα παιδιά από την αρχή συμφώνησαν τους κανόνες για την πραγματοποίηση της δραστηριότητας, και δε δημιουργήθηκε κανένα πρόβλημα κατά τη διεξαγωγή της, παρόλο που έπρεπε να μετακινούνται συνεχώς και ταυτόχρονα μέσα στο χώρο του σχολείου.
  • Αδύνατα σημεία της δραστηριότητας
Παρόλο που είχαμε εξηγήσει από την αρχή της δραστηριότητας ότι δεν υπάρχει σωστό και λάθος στον τρόπο που γράφουμε, κάποια παιδιά ήταν διστακτικά γιατί δεν ήξεραν πώς να γράψουν τις λέξεις που ήθελαν πάνω στα χαρτιά – καρδιές των συμμαθητών τους. Όμως, ξεπεράστηκε κι αυτή η δυσκολία και συμφωνήσαμε ότι θα γράφουμε τις λεξούλες μας όπως τις αισθανόμαστε, γιατί αυτό που έχει σημασία είναι ότι τις γράφουμε με αγάπη!
  • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ο βαθμός ανταπόκρισης από τα παιδιά, δυσκολίες που συναντήσατε):
Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με τη δραστηριότητα και συνεργάστηκαν πολύ καλά μεταξύ τους. Ο αρχικός σχεδιασμός δεν άλλαξε και το τελικό προϊόν βοήθησε στην επίτευξη του στόχου της δραστηριότητας.  


                           



3η Δραστηριότητα
  • Τίτλος δραστηριότητας: Το αγαπημένο βιβλίο της μαμάς μου – το δικό μου αγαπημένο βιβλίο!
  • Στόχος δραστηριότητας: Να αλληλεπιδράσουν και να επικοινωνήσουν τα παιδιά με άτομα που έχουν διαφορετικές εμπειρίες και γνώσεις.
  • Περιγραφή δραστηριότητας:
Ως συνέχεια της παρουσίασης βιβλίων από τη δανειστική βιβλιοθήκη που πραγματοποιείται κάθε Δευτέρα, τα παιδιά πρότειναν να παρουσιάσουν και το αγαπημένο τους βιβλίο (να διαλέξουν ένα από τα βιβλία που έχουν στο σπίτι). Ποια είναι όμως τα αγαπημένα βιβλία των μαμάδων τους; Αποφασίσαμε, λοιπόν, να καλέσουμε στο σχολείο μας τις μητέρες των παιδιών και μας παρουσιάσουν τα αγαπημένα τους βιβλία.
Οι μητέρες διάβασαν ή αφηγήθηκαν τις ιστορίες που αυτές αγαπούσαν όταν ήταν παιδιά και συμπλήρωσαν το φυλλάδιο του «Μικρού Αναγνώστη», όπως έκαναν και τα παιδιά. Διαπιστώσαμε ότι αυτές οι ιστορίες (Μύθοι του Αισώπου, Η Ωραία Κοιμωμένη, Ο Αλαντίν) είναι ίδιες με τα παραμύθια που διαβάζουν τώρα τα παιδιά, αλλά με μικρές παραλλαγές. Μία από τις μητέρες επέλεξε και παρουσίασε την ίδια ιστορία με το γιο της, αλλά η πλοκή του παραμυθιού ήταν διαφορετική. Επιπλέον, εντοπίσαμε διαφορές στην εικονογράφηση των βιβλίων και στην παρουσίαση των ιστοριών (τρισδιάστατα βιβλία).  
  • Προσδοκώμενα  αποτελέσματα:
1. Να κατανοήσουν ότι κάθε άνθρωπος έχει διαφορετικές προτιμήσεις, οι οποίες πρέπει να γίνονται σεβαστές
2. Να κατανοήσουν ότι κάθε άνθρωπος έχει διαφορετικές εμπειρίες και γνώσεις
  • Τελικό Προϊόν (όπου δημιουργήθηκε):
Φυλλάδιο παρουσίασης της αγαπημένης ιστορίας από κάθε μαμά και παιδί
  • Δυνατά σημεία της δραστηριότητας
Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με την παρουσία των μαμάδων στο σχολείο και με ιδιαίτερη προσοχή πρόσεχαν τις αφηγήσεις τους.
  • Αδύνατα σημεία της δραστηριότητας
Τα αποτελέσματα της δραστηριότητας θα ήταν καλύτερα αν συμμετείχε μεγαλύτερος αριθμός γονέων και υπήρχε ποικιλία παραμυθιών/ιστοριών.
  • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ο βαθμός ανταπόκρισης από τα παιδιά, δυσκολίες που συναντήσατε):
Τα παιδιά έδειξαν ενδιαφέρον για τη δραστηριότητα και συμμετείχαν ενεργά στη συζήτηση που ακολούθησε την αφήγηση των παραμυθιών. Παρουσίασαν τα αγαπημένα τους βιβλία και με μεγάλη προσοχή άκουσαν ιστορίες που ήδη γνώριζαν να παρουσιάζονται με διαφορετικό τρόπο. Οι αφηγήσεις, η συζήτηση και η ανταλλαγή απόψεων βοήθησαν στην επίτευξη του στόχου και δεν κρίθηκε απαραίτητο να γίνει κάποια αλλαγή όσον αφορά στον αρχικό σχεδιασμό της δραστηριότητας.

                 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου