Τρίτη 19 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2014-2015 ΟΜΑΛΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ- 3ο Νηπιαγωγείο Μεγαλόπολης

Ενδοσχολική Επιμόρφωση:
ΟΜΑΛΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ
από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό
Νηπιαγωγείο: 3ο 2/θέσιο Μεγαλόπολης- 2ο Τμήμα 
Νηπιαγωγός: Παπαγγελή Σοφία
Αριθμός συμμετεχόντων παιδιών (νηπιαγωγείου + δημοτικού): 28
Δημοτικό Σχολείο που συνεργάστηκε: 1ο Δημοτικό Μεγαλόπολης
  • Περιγραφή (σε 2 γραμμές) της δραστηριότητας που πραγματοποιήθηκε στην Α΄ Δημοτικού.
Ανάγνωση κειμένου «Γαλανόλευκο Πανί» - Προβολή slide – Ανάλυση κειμένου -  Ένα νήπιο και ένας μαθητής του Δημοτικού αποτύπωσαν στο ίδιο χαρτί, από κοινού, αυτό που τους άρεσε περισσότερο από το κείμενο.




ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΠΟΥ ΥΛΟΠΟΙΗΘΗΚΕ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
  • Τίτλος δραστηριότητας:  « Μικροί εξερευνητές »
Στόχος δραστηριότητας: Η διασφάλιση της ομαλής μετάβασης των νηπίων στο     Δημοτικό με την παροχή πληροφοριών από τους μαθητές της Α΄ Δημοτικού και η γνωριμία με το έμψυχο δυναμικό του σχολείου.
  • Αναλυτική Περιγραφή δραστηριότητας:
Οι μαθητές της Α΄ Δημοτικού, ανταποκρινόμενοι  στην πρόσκλησή μας, βρέθηκαν καθισμένοι για άλλη μια φορά στην παρεούλα του Νηπιαγωγείου, αυτή την φορά ως καλεσμένοι, παρέα με τους μαθητές του Νηπιαγωγείου. Με τα νήπια είχαμε γράψει από πριν σε χαρτάκια, μέσα σε βάζο, ερωτήσεις που ήθελαν να κάνουν στους μαθητές της Α΄ και στην δασκάλα τους για το σχολείο τους, τα μαθήματα, τα διαλείμματα κ.τ.λ. Τα πρωτάκια μαζί με την δασκάλα τους, άνοιγαν ένα –ένα τα διπλωμένα χαρτάκια, απαντούσαν στις ερωτήσεις  των νηπίων (Πόσα διαλείμματα έχετε;-η κυρία σας είναι μαζί σας στο διάλειμμα;-Πότε τρώτε;…) και συζητούσαμε όλοι μαζί.
Το τελευταίο χαρτί έκρυβε μια πρόταση – έκπληξη. Να παίξουμε όλοι μαζί το παιχνίδι του κρυμμένου θησαυρού. Χωριστήκαμε σε 2 ομάδες ίσες σε αριθμό και αναλογίες νηπίων και μαθητών της πρώτης και το παιχνίδι ξεκίνησε. Τα στοιχεία (γρίφοι σε χαρτί) για τον κρυμμένο θησαυρό βρίσκονταν σκορπισμένα σε όλο το σχολείο. Στο άλλο τμήμα του Νηπιαγωγείου- Στις τάξεις της Α΄ Δημοτικού-Στις τουαλέτες,-Στο γραφείο των δασκάλων-του Διευθυντή του Δημοτικού. Ένα στοιχείο μας έδωσε η γυμνάστρια στο προαύλιο την ώρα της γυμναστικής κ.τ.λ. Τελικά οι κρυμμένοι θησαυροί ήταν δυο και όχι ένας όπως πιστεύαμε στην αρχή και δεν ήταν παρά σκυτάλες για παιχνίδι! Στο λίγο χρόνο που μας είχε μείνει παίξαμε σκυταλοδρομία με την υπόσχεση ότι θα επαναλάβουμε το παιχνίδι σύντομα.



  • Προσδοκώμενα  αποτελέσματα:
1. Να ενισχυθεί η αυτοπεποίθησή τους ως μελλοντικοί μαθητές του Δημοτικού.
2. Να έρθουν σε επαφή και να συνεργαστούν με τα μεγαλύτερα παιδιά, τους δασκάλους αλλά και με τον Διευθυντή του Δημοτικού.
3. Να υποβοηθήσει τα νήπια να υιοθετήσουν μια θετική στάση απέναντι στον κόσμο του σχολείου.

  • Τεχνικές Υλοποίησης της δραστηριότητας:
1. Προφορικός και γραπτός λόγος
2. Κριτική σκέψη-Επεξεργασία πληροφοριών
3. Οπτικοχωρική αντίληψη και συνεργασία
  • Τελικό Προϊόν:
Το τελικό προϊόν δεν διαφέρει από την παραπάνω αναφορά στην δραστηριότητα.
  • Τρόποι καταγραφής:
1. Παρατήρηση
2. Σημειώσεις
3. Λήψη φωτογραφιών
  • Χρόνος που διατέθηκε για τον κοινό προγραμματισμό της δραστηριότητας, με τους συναδέλφους του Δημοτικού - Συνεργασία:
Λόγω διαφορετικού ωραρίου, πραγματοποιήθηκαν αρκετές, σύντομες συναντήσεις αλλά και ανταλλαγή υλικού και προτάσεων μέσω e-mail.
  • Υπάρχουν οφέλη από αυτή τη διαδικασία; Το θετικό κλίμα συνεργασίας βοήθησε στον καλό, κοινό σχεδιασμό του προγράμματος.
Α) Ποια θεωρείτε ότι είναι τα οφέλη των παιδιών του νηπιαγωγείου από την υλοποίηση του προγράμματος της ομαλής μετάβασης από το Ν. στο Δ. :
·         Ενισχύεται η αυτοπεποίθηση και η αυτοεικόνα των παιδιών
·         Αναπτύσσονται σχέσεις εμπιστοσύνης.
·         Δημιουργείται συνέχεια με τις προηγούμενες εκπαιδευτικές εμπειρίες τους και
              καλλιεργείται η σχέση τους τόσο με τα μεγαλύτερα παιδιά όσο και με τους 
              εκπαιδευτικούς.
·         Αναπτύσσονται συναισθηματικά.

Β) Ποια θεωρείτε ότι είναι τα οφέλη των παιδιών της Α΄ δημοτικού από την υλοποίηση του προγράμματος της ομαλής μετάβασης από το Ν. στο Δ. :
  • Τα προετοιμάζει να υποδεχθούν νέους μαθητές.
  • Σύσφιξη των σχέσεων με τα νήπια.
  • Αναλαμβάνουν για πρώτη φορά σε ομάδα τον ρόλο του ‘μεγαλύτερου΄.
Γ) Ποια θεωρείτε ότι είναι τα οφέλη των εκπαιδευτικών του Νηπιαγωγείου, από την υλοποίηση του προγράμματος της ομαλής μετάβασης από το Ν. στο Δ. :
·         Γνωριμία με το πλαίσιο μαθημάτων της Α΄ Δημοτικού.
·         Ανάπτυξη σχέσεων συνεργασίας ώστε να διαλέγονται με ένα κοινό κώδικα επικοινωνίας.
·         Αναγνωρίζεται ο ρόλος του Νηπιαγωγείου.
Δ) Ποια θεωρείτε ότι είναι τα οφέλη εκπαιδευτικών της  Α΄ δημοτικού από την υλοποίηση του προγράμματος της ομαλής μετάβασης από το Ν. στο Δ.:
  • Ενημέρωση για το μαθησιακό προφίλ των πιθανών μελλοντικών μαθητών.
  • Γνωριμία του τρόπου οργάνωσης του χώρου του Νηπιαγωγείου και της διεξαγωγής οργανωμένων δραστηριοτήτων σε αυτό – Αλλαγή στάσης και αντίληψης για την Προσχολική Αγωγή.
  • Ανάπτυξη σχέσεων συνεργασίας ώστε να διαλέγονται με ένα κοινό κώδικα επικοινωνίας.
  • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ποια  ήταν τα δυνατά  και ποια τα αδύνατα σημεία στον προγραμματισμό και στην υλοποίηση της δραστηριότητας, δυσκολίες που συναντήσατε):
Τα παιδιά το ευχαριστήθηκαν και ένιωσαν ότι μπορούν να καταφέρουν ένα κοινό στόχο μαζί. Ενώ στην αρχή τα νήπια ήταν διστακτικά ως προς την διατύπωση ερωτημάτων, κατά την πραγματοποίηση της συνάντησης εμφανίστηκαν πιο λειτουργικά ενώ στους μαθητές  της Α΄ άρεσε ιδιαίτερα να μιλούν για το σχολείο τους. Οι σχέσεις που ανέπτυξαν τα παιδιά κατά την πραγματοποίηση της δραστηριότητας ήταν ένα από τα δυνατά σημεία όπως επίσης και η επιλογή της συγκεκριμένης δραστηριότητας. Ο κρυμμένος θησαυρός αποτελεί αγαπημένο παιχνίδι των παιδιών και η ιδέα να γνωρίσουν μέσα από αυτό τους χώρους αλλά κυρίως τους δασκάλους και τον Διευθυντή του Δημοτικού  ήταν ίσως το πιο δυνατό σημείο της δραστηριότητας. Δυο φάνηκαν να είναι τα αδύναμα σημεία της δραστηριότητας.
Πρώτον, οι ομάδες αποτελούνταν από 14 παιδιά η κάθε μια, αριθμός μεγάλος για το συγκεκριμένο παιχνίδι. Δεύτερον, τα παιδιά του Νηπιαγωγείου βρέθηκαν σε δευτερεύοντες ρόλους αφού δεν μπορούσαν να διαβάσουν τα σημειώματα. Το ευχάριστο ήταν ότι παρέμειναν το ίδιο ενεργητικά με τα παιδιά του Δημοτικού.

Η βασική δυσκολία ήταν η έλλειψη χρόνου για συνεργασία με την εκπαιδευτικό της Α΄ Δημοτικού. Χρειαζόταν επιπλέον χρόνος προκειμένου να συζητηθούν τα κοινά σημεία αλλά και οι διαφορές των δυο τμημάτων, κάτι που θα μας εξασφάλιζε την επιτυχία σε όλες τις επιδιώξεις της δραστηριότητας.







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου