Πέμπτη 21 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2013-2014 ΣΧΕΔΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 5ο Νηπιαγωγείο Τρίπολης

 Σχολική χρονιά 2013-2014
Νηπιαγωγείο:  5o ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΤΡΙΠΟΛΗΣ (ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΤΜΗΜΑ)
Νηπιαγωγοί: Ντούρου Φωτεινή- Μπάρλα Ντιάνα
Τίτλος σχεδίου εργασίας:  «ΗΡΑΚΛΗΣ - ΘΕΟΙ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΟΥ»
Στόχος
 Να γνωρίσουν μέσα από τη Μυθολογία, τους Θεούς του Ολύμπου και τον Ηρακλή.
Επιμέρους Επιδιώξεις
1 . Να καλλιεργήσουν την ομαδική εργασία και επικοινωνία, την έρευνα και την κριτική σκέψη.
2. Να αντλήσουν πληροφορίες από διάφορες πηγές ( βιβλία, DVD, χάρτες, internet) και να εμπλουτίσουν προϋπάρχουσες γνώσεις, βιώματα και εμπειρίες.
3. Να αναπτύξουν δεξιότητες επικοινωνίας μέσα από δραστηριότητες ομιλίας, ακρόασης, ανάγνωσης και γραφής.
4. Να ενδυναμώσουν και να εκφράσουν την δημιουργικότητα και φαντασία τους.

Φάσεις Ανάπτυξης
1η Φάση: Αναζήτηση- Διερεύνηση του θέματος
Το θέμα, ήταν το δεύτερο σε προτιμήσεις, όπως είχε προκύψει από τα πέντε θέματα που είχαν προτείνει οι αντίστοιχες ομάδες εργασίας. Η πλειοψηφία των παιδιών συνέδεσε τον Ηρακλή και τους Θεούς του Ολύμπου, κρίνοντας ότι ήταν και αυτός θεός. Έτσι ξεκινήσαμε με τη βοήθεια ιστογράμματος να καταγράφουμε τις γνώσεις των παιδιών για το θέμα. Αρκετά νήπια είχαν ήδη αρκετές εμπειρίες και γνώσεις σχετικά με το θέμα: «Ο Ηρακλής πολέμησε και σκότωσε το Λιοντάρι», «Ο Δίας του έδωσε διαταγή να σκοτώνει», «Ο Ηρακλής πηγαίνει κάθε φορά να σκοτώσει ένα ζώο», «Ο Ηρακλής είναι δυνατός, όπως οι θεοί», «Έχω πάει με τους γονείς μου στη Νεμέα, όπου σκότωσε το λιοντάρι», «Ο Ηρακλής έκανε πολλά κατορθώματα» κτλ.
Σε ένα δεύτερο ιστόγραμμα, τί θέλουμε να μάθουμε για τους Θεούς και τον Ηρακλή:
Ø  «Ποιοί ήταν οι Θεοί του Ολύμπου;»
Ø  «Ο Ηρακλής ήταν Θεός ή άνθρωπος; Ποια ήταν η οικογένειά του; Πού έζησε; Ποια ήταν η ζωή του;»
Ø  «Γιατί σκότωνε; Γιατί έκανε τους άθλους;»
Ø  «Γιατί οι θεοί δεν τον τιμωρούσαν που σκότωνε συνέχεια;»







2η Φάση: Σχεδιασμός  της  δράσης

Σε ένα τρίτο ιστόγραμμα καταγράφουμε, πώς θα μάθουμε για τα παραπάνω
Ø  «Να φέρουμε βιβλία, CD, DVD»
Ø  «Να βρούμε πληροφορίες στο internet»
Ø  «Να βρούμε εικόνες για τα ζώα που σκότωσε»
και ποιές δραστηριότητες θα θέλαμε να πραγματοποιήσουμε:
Ø  «Να κάνουμε ένα βιβλιαράκι»
Ø  «Να ζωγραφίσουμε, να κάνουμε κατασκευές»
Ø  «Να παίξουμε παιχνίδια» κτλ.
Χωρίζονται σε μικρές ομάδες και η κάθε μία αναλαμβάνει μία αρμοδιότητα (συγκέντρωση βιβλίων, DVD, εγκυκλοπαίδειες κτλ)
Τα παιδιά και οι νηπιαγωγοί, ενημερώνουμε τους γονείς για το πώς θα δουλέψουμε και ζητάμε τη βοήθεια και τη συμμετοχή τους.

3η Φάση: Υλοποίηση του σχεδιασμού- Περιγραφή δραστηριοτήτων .

1η Δραστηριότητα:  (Θεοί του Ολύμπου )
Η Μυθολογία, η καινούργια κούκλα – φίλη της Τάξης, μας συστήνεται και μας μιλάει για την Αρχαία Ελλάδα. «Εκεί οι άνθρωποι πίστευαν ότι στο ψηλότερο βουνό της Ελλάδας κατοικούσαν οι Θεοί, που είχε ο καθένας το ρόλο του, παρακολουθούσαν από ψηλά τους ανθρώπους και τη ζωή τους και συχνά ανακατεύονταν σε αυτή». Παρατηρούμε το γεωφυσικό χάρτη της Ελλάδας. Εντοπίζουμε τα βουνά και κυκλώνουμε τον Όλυμπο. Στη συνέχεια δίνουμε στα νήπια εικόνες Ολύμπιων θεών. Αρχικά τα νήπια καλούνται να παρατηρήσουν την εξωτερική τους εμφάνιση, ενδυμασία, τι κρατούν κτλ. Στη συνέχεια με τη βοήθεια ενός απλού γρίφου, βρίσκουν το όνομά τους και την ιδιότητά τους (θεός του πολέμου, της ομορφιάς, της Γεωργίας κτλ). Αντιστοιχούν τον κάθε θεό – θεά με μία καρτέλα με το όνομά τους. Χωρίζουν τους θεούς σε άνδρες και γυναίκες και τους αριθμούνε . Αντιστοιχούν τον κάθε θεό – θεά με το σύμβολό του. Ζωγραφίζουν τον Όλυμπο με τους Θεούς. Κατασκευάζουν και διακοσμούν τα σύμβολά τους. Φτιάχνουν σε ομάδες την «ταυτότητα» του κάθε θεού.



         
   
           





2η Δραστηριότητα:  (Βιβλιαράκι – Άθλοι του Ηρακλή)
Τα νήπια έχουν προτείνει στη φάση του Σχεδιασμού να φτιάξουμε το δικό μας Βιβλιαράκι για τους Θεούς του Ολύμπου και τον Ηρακλή. Η  «Μυθολογία» ξεκινάει να διηγείται την ιστορία της, ποιος ήταν ο Ηρακλής, γιατί αναγκάστηκε να κάνει τους Άθλους, πόσα κατορθώματα έκανε και που. Έχοντας διηγηθεί πρώτα τον κάθε Άθλο, διαβάζουμε στα νήπια περιληπτικά την ιστορία και προσπαθούν να βρούνε τις λέξεις κλειδιά που λείπουν. Στη συνέχεια συμπληρώνουν γράφοντας όπως μπορούν τη λέξη. Γράφουν τον τίτλο του Άθλου που τους διηγήθηκε η Μυθολογία και τον αριθμούν. Τέλος εικονογραφούν όπως φαντάζονται την ιστορία. Το βιβλίο δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια ολόκληρου του project.




   
                 

                               

         
               
                





3η Δραστηριότητα:  (Γινόμαστε ...Αγγειοπλάστες )

Παρατηρούν ομοιώματα αγγείων που έχουμε φέρει στην Τάξη. Αντιλαμβάνονται ότι απεικονίζουν έναν Άθλο του Ηρακλή. Μιλάμε για το πώς τα αγγεία, εκτός από τη χρηστικότητα τους στην καθημερινότητα των Αρχαίων Ελλήνων, μας δίνουν και άλλες πληροφορίες για τη ζωή τους (ενδυμασία, ασχολίες, κατορθώματα κτλ). Συμπεραίνουν ότι είναι Έργα Τέχνης και ότι αφηγούνται και αυτά όπως τα βιβλία, διάφορες ιστορίες, στην προκειμένη περίπτωση τα κατορθώματα του Ηρακλή. Προσέχουν τα χρώματα και τα μοτίβα, μιλάμε για το υλικό και πως φτιάχνονταν. Αποφασίζουμε να γίνουμε και εμείς με τη σειρά μας «αγγειοπλάστες». Φτιάχνουν με πηλό και σε χαρτί διαφορετικά αγγεία, τα διακοσμούν με το μοτίβο που επιλέγει το κάθε νήπιο και διακοσμούμε την τάξη μας.










4η Δραστηριότητα:  (Κατασκευές )
Τα νήπια καθ’ όλη τη διάρκεια του Project, χρησιμοποίησαν δημιουργικά διάφορα υλικά και τεχνικές, προκειμένου να εκφράσουν με φαντασία, τα συναισθήματα, εντυπώσεις, βιώματα και πληροφορίες, σχετικά με το θέμα. Οι Θεοί και ο Ηρακλής, αποτέλεσαν αστείρευτη πηγή έμπνευσης, ιδιαίτερα στο Ελεύθερο Σχέδιο. «Ζωντάνεψαν» τους ήρωες και τα στοιχεία εκείνα που ανατροφοδότησαν περισσότερο τη φαντασία τους και αποτύπωσαν με το δικό τους ξεχωριστό τρόπο την ιστορία που ήθελαν να  διηγηθούν.












5η Δραστηριότητα:  (Παιχνίδι Γνώσεων - Bingo )
Χωριζόμαστε σε ζευγάρια για να παίξουμε. Το κάθε ζευγάρι παίρνει μία καρτέλα, με κουτάκια τα οποία απεικονίζουν κάτι σχετικό με τους άθλους του Ηρακλή (μυθικά τέρατα). Η νηπιαγωγός – που έχει το ρόλο της Μυθολογίας, ρίχνει κάθε φορά ένα από τα δύο ζάρια που έχει, με αριθμούς από το 1-12. Κάθε φορά ανάλογα με τον αριθμό, διαβάζει μία κάρτα με ερώτηση, που η απάντησή της απεικονίζεται σε ένα κουτάκι της καρτέλας. Τα νήπια προσπαθούν να βρουν την απάντηση – άθλο του Ηρακλή και να την αντιστοιχίσουν με μία εικόνα της καρτέλας τους, βάζοντας επάνω ένα καπάκι από μπουκάλι. Το ζευγάρι που θα συμπληρώσει πρώτο την καρτέλα με όλες τις εικόνες – άθλους, φωνάζει «Ηρακλής» και κερδίζει.





4η Φάση: Αξιολόγηση.
Το Project «Ηρακλής – Θεοί του Ολύμπου» είχε διάρκεια περίπου τρεις εβδομάδες. Τα νήπια έδειξαν από την αρχή ιδιαίτερο ενθουσιασμό για την όλη διαδικασία: Αρχικά για την επιλογή του θέματος από τα ίδια, στη συνέχεια για τον τρόπο που δούλεψαν και τέλος για το αποτέλεσμα της δουλειάς τους. Συμμετείχαν ενεργά και με υπευθυνότητα, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες (π.χ συγκέντρωση υλικού), συνεργάστηκαν αρμονικά σε όλες τις δραστηριότητες, ένιωσαν αυτόνομα και ικανοποιημένα για τη συμβολή τους στο κοινό έργο. Είχαν πολλές ευκαιρίες να καλλιεργήσουν και να ενδυναμώσουν την φαντασία και δημιουργικότητά τους, να εκφράσουν εμπειρίες, απόψεις, προβληματισμούς και να αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη. Συζήτησαν, επιχειρηματολόγησαν, πήραν αποφάσεις και φάνηκε να απολαμβάνουν τη μάθηση . Ταξίδεψαν στο χθες, εξοικειώθηκαν με τη Μυθολογία, εμβάθυναν στην κατανόησή της, μπόρεσαν να ξεχωρίσουν το πραγματικό από το φανταστικό. Έμαθαν να αναδιηγούνται ακολουθώντας τη χρονική ακολουθία των γεγονότων εμπλουτίζοντας το λεξιλόγιό τους.  Έμαθαν να διαβάζουν σχεδιαγράμματα και χάρτες (π.χ μέρη στα οποία ταξίδεψε ο Ηρακλής) .Τέλος, φαντάστηκαν τον εαυτό τους ήρωα, εκτιμώντας και υιοθετώντας τα θετικά χαρακτηριστικά του Ηρακλή (π.χ εξυπνάδα, θάρρος, υπομονή, επιμονή κτλ).
Συμπλήρωσαν μόνα τους ένα Φύλλο Αξιολόγησης του Project. Μετέφεραν τον ενθουσιασμό τους στο οικογενειακό περιβάλλον που και αυτό με τη σειρά του μοιράστηκε μαζί μας την ικανοποίηση για την μαθησιακή διαδικασία και τελικό προϊόν της.

Ζήτησαν να δουλέψουμε ξανά με τον ίδιο τρόπο και δώσαμε την υπόσχεση να το επαναλάβουμε.




 Σχολική χρονιά 2013-2014
Νηπιαγωγείο:  5o ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΤΡΙΠΟΛΗΣ ( ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΤΜΗΜΑ)
Νηπιαγωγοί: Ντούρου Φωτεινή- Μπάρλα Ντιάνα
Τίτλος σχεδίου εργασίας:  «ΔΙΑΣΤΗΜΑ»





Στόχος  
Να ανακαλύψουν τον μαγικό κόσμο του Διαστήματος.

Επιμέρους Επιδιώξεις
1 . Να καλλιεργήσουν την ομαδική εργασία και επικοινωνία, την έρευνα και την κριτική σκέψη.
2. Να αντλήσουν πληροφορίες από διάφορες πηγές ( βιβλία, DVD, χάρτες, internet) και να εμπλουτίσουν προϋπάρχουσες γνώσεις, βιώματα και εμπειρίες.
3. Να προσεγγίσουν διεπιστημονικά το θέμα.
4. Να ενδυναμώσουν και να εκφράσουν την δημιουργικότητα και φαντασία τους.
Φάσεις Ανάπτυξης
1η Φάση: Αναζήτηση- Διερεύνηση του θέματος
Χωρίζονται σε πέντε ομάδες. Η κάθε ομάδα προτείνει ένα θέμα και αποτυπώνει την πρότασή της σε ένα χαρτί. Παρουσιάζει στην ολομέλεια την πρότασή της. Στη συνέχεια τα νήπια ψηφίζουν για να αναδείξουν το επικρατέστερο θέμα εργασίας. Το δημοφιλέστερο θέμα αναδεικνύεται το Διάστημα. Καταγράφουμε τις υπάρχουσες γνώσεις μας για το Διάστημα σε ένα ιστόγραμμα:
Ø «Υπάρχουν πλανήτες – Άρης, Γη, Αφροδίτη...» , «υπάρχει ο Ήλιος»
Ø « Ταξιδεύω στο Διάστημα με πύραυλο», «στο Διάστημα πηγαίνει ο αστροναύτης με ειδική στολή»
Ø « Δεν υπάρχει αέρας»,  «δεν μπορώ να περπατήσω, κάνω κινήσεις σαν να κολυμπάω»..
και στη συνέχεια σε ένα δεύτερο σημειώνουμε τι θέλουμε να μάθουμε για το Διάστημα:
Ø «Ποιοι είναι οι πλανήτες;», «πώς είναι στο Διάστημα; τι καιρό κάνει;»
Ø «Υπάρχουν άνθρωποι, ζώα, φυτά;», «τι κάνουν οι άνθρωποι στο Διάστημα; Τι τρώνε;» κτλ.


                                                






2η Φάση: Σχεδιασμός της δράσης
Συνεχίζοντας στην επόμενη φάση, σημειώνουμε σε ένα ιστόγραμμα: πώς θα μάθουμε για το Διάστημα:
Ø «να φέρουμε βιβλία, εγκυκλοπαίδειες»,
Ø «να βρούμε πληροφορίες στο internet – υπολογιστή»
Ø «να δούμε DVD»
Τέλος, σημειώνουμε τι θέλουμε να κάνουμε για το Διάστημα:
Ø «να φτιάξουμε ένα βιβλιαράκι  - να γράψουμε»,
Ø «να ζωγραφίσουμε – να κάνουμε κατασκευές»,
Ø «να παίξουμε παιχνίδια»...
Χωρίζονται σε μικρές ομάδες και η κάθε μία αναλαμβάνει μία αρμοδιότητα (συγκέντρωση βιβλίων, DVD, εγκυκλοπαίδειες κτλ)
Τα παιδιά και οι νηπιαγωγοί, ενημερώνουμε τους γονείς για το πώς θα δουλέψουμε και ζητάμε τη βοήθεια και τη συμμετοχή τους.

3η Φάση: Υλοποίηση του σχεδιασμού- Περιγραφή δραστηριοτήτων .

1η Δραστηριότητα:  (Ο δικός μας Πλανήτης)
Τα νήπια παρατηρούν την Υδρόγειο Σφαίρα – Γη και την περιγράφουν: σχήμα – χρώματα     ( στεριά-θάλασσα). Στη συνέχεια μιλάνε για το τι άλλο υπάρχει στη Γη, ουρανός, άνθρωποι, σπίτια. Προβληματίζονται για το πώς όλα μένουν στη θέση τους και δεν πέφτουν, δίνοντας έτσι την αφορμή να αναφερθούμε στη Βαρύτητα – κάνοντας τα ανάλογα πειράματα. Στη συνέχεια αποφασίζουμε να δούμε στον υπολογιστή πώς φαίνεται η Γη από το Διάστημα. «Είναι ίδια όπως στην Υδρόγειο Σφαίρα...» Με τη βοήθεια του Google Earth, γυρίζουμε τη Γη για να την δούμε από όλες τις πλευρές. Η περιστροφή της Γης, δίνει αφορμή για προβληματισμό, σχετικές ερωτήσεις και απορίες (π.χ «γιατί γυρίζει;», «οι άλλοι πλανήτες γυρίζουν;»...) θέματα  τα οποία σημειώνουμε προς εξέταση τις επόμενες ημέρες. Έτσι, ψάχνουμε να βρούμε σε ποιο σημείο της Γης βρισκόμαστε εμείς: Ήπειρο – Χώρα – Γεωγραφικό Διαμέρισμα – Πόλη – Δρόμο, καταλήγοντας στο Νηπιαγωγείο μας. Τα νήπια ενθουσιάζονται με τη διαδικασία, εξοικειώνονται με τον ΗΥ και το καθένα προσπαθεί να βρει το σπίτι του, πάρκο που παίζει κτλ. Τα νήπια προβληματίζονται για το πώς μπορούμε και τα βλέπουμε όλα αυτά, κάνουν υποθέσεις, εκφράζουν υπάρχουσες γνώσεις και δίνουν την ευκαιρία να επεκταθούμε αργότερα στο θέμα (δορυφόροι- διαστημόπλοια – αστροναύτες κτλ).
2η Δραστηριότητα:  ( ¨Ορέο¨ Φεγγάρι )
Γνωρίζουμε τη Σελήνη, την οποία τα περισσότερα νήπια ονομάζουν Φεγγάρι, ανακαλώντας στη μνήμη τους ποιήματα, τραγούδια και τις όψεις του Φεγγαριού στον ουρανό (πανσέληνος, μισοφέγγαρο). Προβληματίζονται για το γεγονός ότι βλέπουν με διαφορετικό τρόπο τον ίδιο πλανήτη που έχουν ήδη γνωρίσει και δει (φωτογραφίες και βίντεο). Κάνουν υποθέσεις, απορρίπτουν κάποιες προτάσεις και καλούνται να βρουν μία λογική εξήγηση. Η συνθήκη αυτή, μας βοηθάει να μιλήσουμε για την περιστροφή της Γης, του Ήλιου και της Σελήνης εξηγώντας τις διαφορετικές όψεις. Εκτός από το εποπτικό υλικό, χρησιμοποιούμε και μία «γλυκιά» έκπληξη! Τα μπισκοτάκια oreo, που η γέμισή τους αλλάζει μορφή κάθε φορά, θυμίζοντάς μας τις διάφορες όψεις του Φεγγαριού. Προσπαθούν να βρουν τη λογική χρονική ακολουθία των φάσεων. Το ίδιο παίζουμε σαν παιχνίδι με κάρτες. Συμπληρώνουν το ανάλογο φύλλο εργασίας και τις αριθμούν. Κάνουν τυπώματα με τα μπισκοτάκια, επιλέγοντας το καθένα τη «φάση» που προτιμάει, ζωγραφίζουν και ονομάζουν το Φεγγάρι «Ορέο». Τέλος, κάνουμε το δικό μας Τηλεσκόπιο για να θαυμάζουμε τη Σελήνη από κοντά.

3η Δραστηριότητα:  (Μέρα - Νύχτα )
Διαβάζουμε το παραμύθι «Μέρα-Νύχτα». Το λογοτεχνικό κείμενο δίνει την δυνατότητα στα νήπια να επισημάνουν τον ρόλο του Ήλιου στη ζωή των ανθρώπων και να αποκρυπτογραφήσουν πως συνδέεται με τη Μέρα και τη Νύχτα. Τα νήπια προβληματίζονται για το πώς θα ήταν η ζωή μας αν υπήρχε μόνο Μέρα ή μόνο Νύχτα. Ανακαλούν προσωπικά βιώματα, αναφέρουν τι κάνουν τα ίδια στα δύο διαφορετικά χρονικά διαστήματα, τι τα κάνει να έχουν διαφορετικές ιδιότητες και χαρακτηριστικά. Διατυπώνουν την άποψη πως δεν είναι φυσιολογικό να έχουμε μόνο Μέρα ή μόνο Νύχτα. Καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι υπάρχει εναλλαγή της Μέρας και της Νύχτας. Αλλά ποιος καθορίζει αυτή την εναλλαγή; Έτσι λοιπόν, προσπαθούμε να δώσουμε μία επιστημονική εξήγηση του φαινομένου. Μιλάμε λοιπόν για το αστέρι Ήλιο και την περιστροφή της Γης γύρω από αυτόν. Με το απλό πείραμα με το φακό, τα νήπια φωτίζουν την μια πλευρά της «Γης» και αντιλαμβάνονται ότι η πίσω πλευρά δεν φωτίζεται άρα έχει σκοτάδι και επειδή η Γη γυρίζει έχουμε την διαρκή εναλλαγή Μέρας – Νύχτας.
4η Δραστηριότητα:  (Βιβλιαράκι - Διάστημα )
Στη φάση του Σχεδιασμού τα νήπια είχαν προτείνει να φτιάξουμε - γράψουμε ένα δικό μας βιβλιαράκι για το Διάστημα. Αναλαμβάνοντας λοιπόν το ρόλο των «μικρών ερευνητών», αποτυπώνουμε τις αποκτηθείσες γνώσεις μας σχετικά με ότι κάθε μέρα ανακαλύπτουμε για τον Κόσμο του Διαστήματος. Τα φύλλα συμπληρώνονται με τη μορφή παιχνιδιού. Η νηπιαγωγός διαβάζει τις πληροφορίες σχετικά με κάθε πλανήτη, παραλείποντας να διαβάσει το όνομά του. Τα νήπια από τις πληροφορίες που τους δίνονται, προσπαθούν να φανταστούν σε ποιόν αναφέρονται. Στη συνέχεια γράφουν μόνα τους όπως μπορούν το όνομά του και τον χρωματίζουν όπως φαντάζονται. Επίσης, μέσα από τα φύλλα τα νήπια αριθμούν, αντιστοιχούν, έρχονται σε επαφή με απλής μορφής ανάγνωσης, εικονογραφούν κτλ.

5η Δραστηριότητα:  (Παιχνίδι - Βραβείο )
Θελήσαμε να ολοκληρώσουμε το «Ταξίδι στο Διάστημα» με διασκεδαστικό τρόπο. Τα νήπια παίζουν στον ΗΥ διάφορα παιχνίδια Κidipedia,  φτιάχνουν παζλ στο JigSaw Planet και τέλος παίζουμε το δικό μας παιχνίδι –bingo με αριθμούς. Χωρίζονται σε ζευγάρια, το κάθε ζευγάρι παίρνει μία κάρτα με αστέρια – αριθμούς . Η Νηπιαγωγός ρίχνει κάθε φορά το ζάρι, το ζευγάρι ψάχνει να βρει στην καρτέλα του τον αντίστοιχο αριθμό και να συμπληρώσει πρώτο, όλη την καρτέλα, φωνάζοντας «Διάστημα».
Θέλοντας να επιβραβεύσουμε τα παιδιά για τον ενθουσιώδη τρόπο που δούλεψαν σαν «μικροί ερευνητές», τους έχουμε ετοιμάσει μία έκπληξη: ένα Δίπλωμα – Βραβείο, το οποίο θα τους θυμίζει πάντα το υπέροχο ταξίδι στο Διάστημα και θα τα κάνει να νιώθουν περήφανα για την ενεργή συμμετοχή τους σε αυτό.

4η Φάση: Αξιολόγηση.
Το Project «Διάστημα» είχε διάρκεια τεσσάρων εβδομάδων. Τα νήπια έδειξαν από την αρχή ιδιαίτερο ενθουσιασμό για την όλη διαδικασία: Αρχικά για την επιλογή του θέματος από τα ίδια, στη συνέχεια για τον τρόπο που δούλεψαν και τέλος για το αποτέλεσμα της δουλειάς τους. Συμμετείχαν ενεργά και με υπευθυνότητα, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες (π.χ συγκέντρωση υλικού), συνεργάστηκαν αρμονικά σε όλες τις δραστηριότητες, ένιωσαν αυτόνομα και ικανοποιημένα για τη συμβολή τους στο κοινό έργο. Είχαν πολλές ευκαιρίες να καλλιεργήσουν και να ενδυναμώσουν την φαντασία και δημιουργικότητά τους, να εκφράσουν εμπειρίες, απόψεις, προβληματισμούς και να αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη. Αξιοποίησαν  την τεχνολογία (internet) και τις δυνατότητες που μας παρέχει.  Συζήτησαν, επιχειρηματολόγησαν, πήραν αποφάσεις και φάνηκε να απολαμβάνουν τη μάθηση . Ευχαριστήθηκαν το ρόλο του «μικρού ερευνητή – επιστήμονα» και ένιωσαν πολύ περήφανα όπως αποτυπώθηκε και στο ατομικό φύλλο αξιολόγησης που συμπλήρωσαν. Επίσης, όταν είδαν οπτικοποιημένη τη δουλειά τους στο internet. Μετέφεραν τον ενθουσιασμό τους στο οικογενειακό τους περιβάλλον που και αυτό με τη σειρά του μοιράστηκε μαζί μας την ικανοποίηση για την μαθησιακή διαδικασία και το τελικό προϊόν της.
  
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ



                    



                    




                 



             



             



          



               



                       



                 



               



                                     




                                  





                                    

              



                                     



                       



             



                                              



                                                      



                                      



                                     










Σχολική χρονιά 2013-2014
Νηπιαγωγείο: 5ο Νηπιαγωγείο Τρίπολης .
Νηπιαγωγός: Σωτηροπούλου Κική
Τίτλος σχεδίου εργασίας: «ΔΕΙΝΟΣΑΥΡΟΙ»
Στόχος  :Να γνωρίσουν τους δεινόσαυρους, τα είδη τους, που ζούσαν, πότε έζησαν,κ.λ.π.
Επιμέρους Επιδιώξεις:
 1.Ολόπλευρη ανάπτυξη των νηπίων
2.Η μάθηση να είναι αλληλεπίδραση  με το περιβάλλον .
3. Σύνδεση των νέων γνώσεων με τις προηγούμενες γνώσεις.
4.Ενίσχυση της πρωτοβουλίας των νηπίων και καλλιέργειας της υπευθυνότητας.
5.Καλλιέργεια  πνεύματος  συνεργατικότητας.
6. Ανάπτυξη της φαντασίας και της δημιουργικότητας των νηπίων.
Φάσεις Ανάπτυξης
1η Φάση: Αναζήτηση- Διερεύνηση του θέματος
Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες των τεσσάρων  και η κάθε ομάδα συζήτησε και αποφάσισε για ποιο θέμα θα ήθελαν να ασχοληθούμε. Κατόπιν έφεραν στην παρεούλα αυτό που είχαν επιλέξει  και διαβάσαμε τις προτάσεις όλων των ομάδων. Οι προτάσεις  ήταν δύο: οι Δεινόσαυροι και το Διάστημα. Αποφασίσαμε να δουλέψουμε το πρώτο θέμα και να ασχοληθούμε με το άλλο αργότερα. Τις επόμενες  μέρες διερευνήσαμε τι γνωρίζουν ,μετά τι θέλουν να μάθουν και καταγράφουμε σε μορφή ιστογράμματος τις απαντήσεις τους.




2η Φάση: Σχεδιασμός  της  δράσης
Τα παιδιά σε συνεργασία μαζί μου , συνεχίζοντας  την δουλειά που έκαναν στη προηγούμενη φάση, απαντάνε στο ερώτημα «τι κάνουμε για να το μάθουμε»  και προτείνουν λύσεις. Έτσι χωρίστηκαν σε ομάδες για το τι θα έκανε η κάθε ομάδα. Κάποιοι θα έφερναν σχετικά βιβλία, άλλοι ομοιώματα δεινόσαυρων, άλλοι παιχνίδια με θέμα τους δεινόσαυρους. Εγώ ανέλαβα να τους παρουσιάσω μέσα από το διαδίκτυο πληροφορίες, βίντεο αλλά σχετικά παιχνίδια.
Στη συνέχεια γίνεται η ενημέρωση των γονέων από τα παιδιά αλλά και από εμένα για όσα σκοπεύουμε να κάνουμε και τους ζητάμε την βοήθεια και την συμμετοχή τους.
3η Φάση: Υλοποίηση του σχεδιασμού- Περιγραφή δραστηριοτήτων .
Πριν ξεκινήσουμε τις προγραμματισμένες δραστηριότητες, επιχείρησα να εντάξω σε ένα παιδαγωγικό πλαίσιο τις διάφορες δραστηριότητες και να καταγράψω ποιους στόχοι από το αναλυτικό πρόγραμμα επιτυγχάνονται  και σε ποιο τομέα ανήκουν.
1η Δραστηριότητα:  Γνωρίζω τα είδη των δεινοσαύρων
ΓΛΩΣΣΑ.ΟΜΙΛΙΑ- ΓΡΑΦΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ.
ΣΤΟΧΟΙ :
Να παρατηρήσουν, να περιγράψουν.
Να κατηγοριοποιήσουν και να επιχειρηματολογήσουν.
Να ανασυνθέσουν λέξεις.
Να γράψουν με φωνολογική επίγνωση.
  Βλέπουμε εικόνες από διάφορα βιβλία που έφεραν τα παιδιά  αλλά και από φωτογραφίες από το διαδίκτυο  και παρατηρούμε πως άλλοι δεινόσαυροι έχουν φτερά άλλοι κολυμπούν στη θάλασσα άλλοι έχουν φτερά κ.λ.π.
Σε φύλλο εργασίας απαντούν σε αινίγματα ανάλογα με τα χαρακτηριστικά που περιγράφονται και γράφουν το όνομα του δεινόσαυρου.



                  




2η Δραστηριότητα: 
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ:

ΣΤΟΧΟΙ:
Να μετρήσουν
Να προσανατολιστούν στο χώρο
Να αντιστοιχίσουν.
Σε φύλλο εργασίας μετρούν το ύψος του βραχιόσαυρου και συμπληρώνουν τους αριθμούς που λείπουν.
3η Δραστηριότητα:  ( Γίνομαι παλαιοντολόγος)
ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ.
ΣΤΟΧΟΙ:
Να γνωρίσουν τη δουλειά του παλαιοντολόγου.
Να αντιληφθούν τον τρόπο που αντλούμε πληροφορίες από το παρελθόν.
Να δουλέψουν ομαδικά και να συνεργαστούν.
Να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους και να μάθουν νέες λέξεις..
Στο διαδίκτυο αλλά και σε βιβλία που έχουν φέρει τα παιδιά γνωρίσαμε το επάγγελμα του παλαιοντολόγου .Είδαμε την δουλειά του , τα εργαλεία και το χώρο που δουλεύει. Τέλος  τα νήπια καλούνται να αντιστοιχούν τις σχετικές λέξεις με τις αντίστοιχες εικόνες τους σε φύλλο εργασίας.
Επίσης  με πλαστελίνη φτιάχνουν απολιθώματα  δεινοσαύρων  και τα εκθέτουμε στη τάξη μας.










4η Δραστηριότητα:
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ:
  ΠΑΡΑΜΥΘΙ: « Ένας δράκος στην αυλή μου»
ΣΤΟΧΟΙ:
Ν α απολαύσουν την διήγηση ενός παραμυθιού.
Να αναπτύξουν την φαντασία τους.
Να αντλήσουν διδάγματα αλλά και να ταυτιστούν με τους ήρωες.
Να εξασκήσουν την παρατηρητικότητά τους ( βρίσκουν τις διαφορές ανάμεσα σε δύο δεινόσαυρους στο τέλος του παραμυθιού).
Στο  περιοδικό ¨Παράθυρο στην Εκπαίδευση του Παιδιού» βρήκαμε ένα όμορφο παραμύθι για δεινοσαύρους το οποίο απολαύσαμε ιδιαίτερα όλοι.




5η Δραστηριότητα:  Κατασκευή δεινοσαύρων.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ:
ΣΤΟΧΟΙ:
Να δημιουργήσουν.
Να συνεργαστούν και να αλληλοεπιδράσουν.
Να εκφραστούν δημιουργικά.
Ζωγράφισαν στο καβαλέτο διάφορα είδη δεινοσαύρων. Σε άλλη στιγμή έκοψαν και συνέθεσαν σε ομάδες ένα στεγόσαυρο και στα κέρατά του βάλαμε τις φωτογραφίες των νηπίων του τμήματός μας και τον τοποθετήσαμε στην πόρτα της τάξης μας. Επίσης με χαρτί γλασέ και τύπωμα της παλάμης των παιδιών  ατομικούς δεινόσαυρους.




                    



                                      



4η Φάση: Αξιολόγηση.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ:
Ολοκληρώνοντας το πρόγραμμα, συγκεντρωθήκαμε με τα παιδιά στη γωνιά της παρεούλας και παρατηρήσαμε το βιβλίο που δημιουργήσαμε στο τέλος του προγράμματος, και θυμηθήκαμε ξανά όσα είχαμε κάνει. Σε αυτό μας βοήθησε και η τεχνολογία ( ηλεκτρονικός υπολογιστής) και ξαναείδαμε όσα μάθαμε και δημιουργήσαμε μέσα από την ανάρτηση που είχα κάνει στο blog του σχολείου μας. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν βλέποντας αυτά που είχαν δημιουργήσει και το εαυτό τους επί τω έργω. Ο ενθουσιασμός τους όμως ήταν πολύ μεγάλος  και αυτό φαινόταν από το ενδιαφέρον που έδειχναν σε ότι κάναμε αλλά και στην ενασχόλησή τους με την γωνιά των δεινοσαύρων που είχαμε δημιουργήσει στη τάξη μας. Επίσης οι μαρτυρίες των γονέων για το πόσο ενθουσιασμένα ήταν τα παιδιά με την απασχόλησή τους με το θέμα ήταν για μένα η μεγαλύτερη απόδειξη για το πόσο ευχαριστήθηκαν τα παιδιά το θέμα αυτό.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ:
Με τη ολοκλήρωση της παρουσίασης του προγράμματος  διαπίστωσα ότι οι στόχοι που είχα θέσει στην αρχή του, είχαν επιτευχθεί με τον καλύτερο τρόπο. Είχαμε επεξεργαστεί το θέμα μέσα από όλους τους τομείς, είχα καλλιεργήσει δεξιότητες των νηπίων, είχα προσεγγίσει το θέμα με δραστηριότητες που τους προκάλεσαν το ενδιαφέρον  και κυρίως είχαν μάθει μέσα από το παιχνίδι. Τα παιδιά εργάστηκαν, συνεργάστηκαν, δημιούργησαν και έμαθαν διασκεδάζοντας και παίζοντας, σε ένα θέμα που διάλεξαν και μελέτησαν με δική τους πρωτοβουλία.









 Σχολική χρονιά 2013-2014
Νηπιαγωγείο: 5ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΤΡΙΠΟΛΗΣ
Νηπιαγωγός: Σωτηροπούλου Κική
Τίτλος σχεδίου εργασίας: «ΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ»
Στόχος :Ν α γνωρίσουν τι είναι το διάστημα ,από τι αποτελείται, πως εξερευνείται , πως μπορούμε να ταξιδεύσουμε σε αυτό ,αν υπάρχει ζωή εκεί κ.λ.π.
Επιμέρους Επιδιώξεις :
 1.Ολόπλευρη ανάπτυξη των νηπίων
2.Η μάθηση να είναι αλληλεπίδραση  με το περιβάλλον .
3. Σύνδεση των νέων γνώσεων με τις προηγούμενες γνώσεις.
4.Ενίσχυση της πρωτοβουλίας των νηπίων και καλλιέργειας της υπευθυνότητας.
5.Καλλιέργεια  πνεύματος  συνεργατικότητας.
6. Ανάπτυξη της φαντασίας και της δημιουργικότητας των νηπίων.
Φάσεις Ανάπτυξης
1η Φάση: Αναζήτηση- Διερεύνηση του θέματος
Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες των τεσσάρων  και η κάθε ομάδα συζήτησε και αποφάσισε για ποιο θέμα θα ήθελαν να ασχοληθούμε. Κατόπιν έφεραν στην παρεούλα αυτό που είχαν επιλέξει  και διαβάσαμε τις προτάσεις όλων των ομάδων. Οι προτάσεις  ήταν δύο: οι Δεινόσαυροι και το Διάστημα. Αφού επεξεργαστήκαμε το πρώτο θέμα με τους δεινόσαυρους, τώρα ήρθε η σειρά του διαστήματος. Τις επόμενες  μέρες διερευνήσαμε τι γνωρίζουν ,μετά τι θέλουν να μάθουν και καταγράφουμε σε μορφή ιστογράμματος τις απαντήσεις τους.


        


2η Φάση: Σχεδιασμός  της  δράσης
Τα παιδιά σε συνεργασία μαζί μου , συνεχίζοντας  την δουλειά που έκαναν στη προηγούμενη φάση, απαντάνε στο ερώτημα «τι κάνουμε για να το μάθουμε»  και προτείνουν λύσεις. Έτσι χωρίστηκαν σε ομάδες για το τι θα έκανε η κάθε ομάδα. Κάποιοι θα έφερναν σχετικά βιβλία,  άλλοι παιχνίδια με θέμα το Διάστημα, άλλοι αστροναύτες (παιχνίδια) και διαστημόπλοια. Εγώ ανέλαβα να τους παρουσιάσω μέσα από το διαδίκτυο πληροφορίες, βίντεο αλλά σχετικά παιχνίδια.
Στη συνέχεια γίνεται η ενημέρωση των γονέων από τα παιδιά αλλά και από εμένα για όσα σκοπεύουμε να κάνουμε και τους ζητάμε την βοήθεια και την συμμετοχή τους.


3η Φάση: Υλοποίηση του σχεδιασμού- Περιγραφή δραστηριοτήτων . Πριν ξεκινήσουμε τις προγραμματισμένες δραστηριότητες, επιχείρησα να εντάξω σε ένα σε ένα παιδαγωγικό πλαίσιο τις διάφορες δραστηριότητες και να καταγράψω ποιους στόχοι από το αναλυτικό  πρόγραμμα επιτυγχάνονται και σε ποιο τομέα ανήκουν.
1η Δραστηριότητα:  Γνωρίζω τους Πλανήτες.
ΓΛΩΣΣΑ.
ΟΜΙΛΙΑ- ΓΑΡΑΦΗ –ΑΝΑΓΝΩΣΗ
ΣΤΟΧΟΙ:
Να παρατηρήσουν.
Να περιγράψουν.
Να αντλήσουν πληροφορίες.
Να εκφραστούν με το λόγο και να επιχειρηματολογήσουν.
Να γράψουν με φωνολογική  επίγνωση
Παρατηρούμε εικόνες από τα βιβλία που έφεραν τα παιδιά για να γνωρίσουμε τους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος .Μιλάμε για τα χαρακτηριστικά του καθενός και ξεκινάμε την μελέτη του κάθε ένα, χωριστά.
Σε φύλλα εργασίας που στο τέλος του προγράμματος θα συνθέσουν ένα βιβλίο για το Διάστημα, γράφουμε το όνομα τους καθοδηγούμενοι από τα χαρακτηριστικά που περιγράφονται.

                          


2η Δραστηριότητα: 
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ:
ΣΤΟΧΟΙ:
Να μετρήσουν  αντίστροφα
Να θυμηθούν  ξανά τα σχήματα.
Να χωρίσουν τον κύκλο σε μισά, τέταρτα κ.λ.π(.Φάσεις της Σελήνης )
Γνωρίζοντας το  φεγγάρι και τις φάσεις του, στο κύκλο ομαδικά αλλά και σε φύλλο εργασίας  ατομικά, τα νήπια καλούνται να βάλουν στη σωστή σειρά τις φάσεις του φεγγαριού ή σε άλλο φύλλο εργασίας κάνουν την αντίστροφη μέτρηση στην εκτόξευση  ενός διαστημόπλοιου.


   


             






3η Δραστηριότητα: 
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ.
ΣΤΟΧΟΙ:
Να απολαύσουν την διήγηση ενός παραμυθιού
Να  διευρύνουν   τις γνώσεις με παιγνιώδη και ευχάριστο τρόπο.
Να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους.
Να  αναπτύξουν την  φαντασία τους.
Να εμπεδώσουν τις πρόσφατες γνώσεις  τους μέσα από την ταύτιση τους με τους ήρωες του παραμυθιού.
ΠΑΡΑΜΥΘΙ: «Ο  φεγγαροσκεπαστής» Ερίκ Πιπαρέ

Το παραμύθι θέλοντας να εξηγήσει στα παιδιά τις διαφορετικές φάσεις της σελήνης δίνει μια διαφορετική φανταστική εξήγηση που κάνει εύκολη την κατανόηση του φαινομένου.



4η Δραστηριότητα:  Πότε έχουμε νύχτα και πότε έχουμε ημέρα.
ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡIΒΑΛΛΟΝΤΟΣ:
ΣΤΟΧΟΙ:
Να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους.
Να κάνουν πειράματα και να εξάγουν συμπεράσματα.
Να έχουν την ευκαιρία να μελετήσουν την υδρόγειο σφαίρα και να εντοπίσουν τη χώρα τους .
Μαθαίνουμε πως ανάλογα με τη θέση που έχει ο ήλιος , έχουμε ημέρα ή νύχτα και αυτό δεν γίνεται ταυτόχρονα σε όλη τη γη. Για να το κατανοήσουμε καλύτερα κάναμε το πείραμα με το φακό και την υδρόγειο σφαίρα, κάτι που ενθουσίασε τα παιδιά.



5η Δραστηριότητα:  Χάρτινο το φεγγαράκι
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ-ΜΟΥΣΙΚΗ –ΤΡΑΓΟΥΔΙ
ΣΤΟΧΟΙ:
Να χαλαρώσουν ακούγοντας μουσική και να εμπνευστούν από αυτή.
Να αναπτύξουν τη φαντασία τους .
Να δημιουργήσουν.
Ακούμε στο ραδιοκασετόφωνο το τραγούδι του Μάνου Χατζηδάκη « χάρτινο το φεγγαράκι», το τραγουδάμε και ύστερα σε ατομικά  χαρτονάκια  σχηματίζουμε  το φεγγάρι από κομματάκια εφημερίδας.






         



          


4η Φάση: Αξιολόγηση.
Ολοκληρώνοντας το πρόγραμμα, συγκεντρωθήκαμε με τα παιδιά στη γωνιά της παρεούλας και παρατηρήσαμε το βιβλίο που δημιουργήσαμε στο τέλος του προγράμματος, και θυμηθήκαμε ξανά όσα είχαμε κάνει. Σε αυτό μας βοήθησε και η τεχνολογία ( ηλεκτρονικός υπολογιστής) και ξαναείδαμε όσα μάθαμε και δημιουργήσαμε μέσα από την ανάρτηση που είχα κάνει στο blog του σχολείου μας. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν βλέποντας αυτά που είχαν δημιουργήσει και το εαυτό τους στην οθόνη του ηλ. Υπολογιστή.
 Επίσης οι μαρτυρίες των γονέων για το πόσο ενθουσιασμένα ήταν τα παιδιά με την απασχόλησή τους με το θέμα ήταν για μένα η μεγαλύτερη απόδειξη για το πόσο ευχαριστήθηκαν τα παιδιά το θ Με τη ολοκλήρωση της παρουσίασης του προγράμματος  διαπίστωσα ότι οι στόχοι που είχα θέσει στην αρχή του, είχαν επιτευχθεί με τον καλύτερο τρόπο. Είχαμε επεξεργαστεί το θέμα μέσα από όλους τους τομείς, είχα καλλιεργήσει δεξιότητες των νηπίων, είχα προσεγγίσει το θέμα με δραστηριότητες που τους προκάλεσαν το ενδιαφέρον  και κυρίως είχαν μάθει μέσα από το παιχνίδι. Τα παιδιά εργάστηκαν, συνεργάστηκαν, δημιούργησαν και έμαθαν διασκεδάζοντας και παίζοντας, σε ένα θέμα που διάλεξαν και μελέτησαν με δική τους πρωτοβουλία.
Επίσης τελειώνοντας το project , ζήτησα από τα παιδιά να ζωγραφίσουν ότι τους άρεσε πιο πολύ από αυτά που ασχοληθήκαμε. Με μεγάλη χαρά είδα πως ήθελαν να συμπεριλάβουν όλο και πιο πολλά πράγματα από αυτά που έμαθαν και έδειχναν πραγματικά ενθουσιασμένα.  























Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου