Σάββατο 23 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2013-2014 ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ - 10ο Νηπιαγωγείο Τρίπολης

Σχολική Χρονιά: 2013-2014

 «ΣΕΒΟΜΑΙ ΤΗ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ»

Δραστηριότητες Διαπολιτισμικής Ευαισθητοποίησης
Νηπιαγωγείο:10o ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΤΡΙΠΟΛΗΣ
Τμήμα: ΟΛΟΗΜΕΡΟ
Νηπιαγωγοί: Αναστασοπούλου Γιώτα- Βέρρου Μαρία
Αριθμός συμμετεχόντων παιδιών:20
1η Δραστηριότητα
  • Τίτλος δραστηριότητας: ΟΛΟΙ ΕΧΟΥΜΕ ΚΟΙΝΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ
  • Στόχοι δραστηριότητας: - Να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά ότι είμαστε όλοι διαφορετικοί, μοναδικοί μεταξύ μας, αλλά έχουμε και κοινά χαρακτηριστικά                                  - Να συγκρίνουν, να βρίσκουν ομοιότητες και                                                          διαφορές
  • Περιγραφή δραστηριότητας: Σχηματίζουμε με κορδόνι έναν κύκλο στο πάτωμα και κάθε φορά μπαίνουν μέσα παιδιά βάσει ενός κοινού χαρακτηριστικού. Αντιλαμβάνονται ότι η σύνθεση της ομάδας μέσα στον κύκλο είναι κάθε φορά διαφορετική και ότι δεν υπάρχει κάποιο παιδί που μπήκε σε όλες τις ομάδες, επειδή κανείς δεν είναι ολόιδιος με τον άλλο !
            Στη συνέχεια, τα παιδιά χωρίζονται σε ζευγάρια. Συζητούν και κατόπιν παρουσιάζουν ένα σημείο διαφοράς κι ένα σημείο ομοιότητάς τους. Κολλούν με χαρτοταινία στα σημεία, στα οποία μοιάζουν. Δύο παιδιά, σε ρόλο γραφέων, καταγράφουν σε λίστες τα σημεία ομοιότητας και διαφοράς, τα οποία συζητάμε εκ των υστέρων στην ολομέλεια.
  • Προσδοκώμενα  αποτελέσματα:
Συνάδουν με τους στόχους

  • Τελικό Προϊόν (όπου δημιουργήθηκε): Λίστες σε χαρτιά Α3 στις οποίες τα παιδιά κατέγραψαν, όπως μπορούσαν, τα σημεία ομοιότητας και διαφοράς τους. Κατόπιν, αναρτήθηκαν και παρέμειναν στην γωνιά της γραφής.

  • Δυνατά σημεία της δραστηριότητας
Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν ιδιαίτερα κατά την διάρκεια της χρήσης της χαρτοταινίας, με την βοήθεια της οποίας έρχονταν σε άμεση επαφή ο ένας με τον άλλο. Πολλές φορές χρειάστηκε να αγκαλιαστούν σφιχτά προκειμένου να κολλήσουν τις «ίδιες» μύτες του ή κάποιο άλλο σημείο του σώματός τους,  γεγονός που τα διασκέδασε.
  • Αδύνατα σημεία της δραστηριότητας
Δεν παρατηρήθηκαν.
  • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ο βαθμός ανταπόκρισης από τα παιδιά, δυσκολίες που συναντήσατε):
            Οι αρχικοί στόχοι επετεύχθη σαν, καθώς τα παιδιά έδειξαν να κατανοούν πλήρως ότι οι άνθρωποι έχουν ορισμένα κοινά χαρακτηριστικά, παρόλα αυτά κανένας  δεν είναι ολόιδιος με κάποιον άλλο, είμαστε όλοι ΜΟΝΑΔΙΚΟΙ. Επιπλέον, φάνηκε να εξασκούν με αποτελεσματικό τρόπο μαθηματικές δεξιότητες, όπως αυτές της παρατήρησης, της περιγραφής και της σύγκρισης.
            Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν με ιδιαίτερη θέρμη στο δεύτερο σκέλος της δραστηριότητας και αυτό φάνηκε από τα γέλια, τις φωνές και το χαρούμενο κλίμα που επικρατούσε και το οποίο αποτυπώθηκε σε φωτογραφίες.


                        



                            




                                 




2η Δραστηριότητα
  • Τίτλος δραστηριότητας: Ο ΚΥΡΙΟΣ ΛΕΜΟΝΗΣ
  • Στόχος δραστηριότητας:  - Να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά ότι εκτός από τις διαφορές στην εξωτερική μας εμφάνιση, υπάρχουν διαφορές και στις εμπειρίες και στον τρόπο ζωής μας. 
                                             - Να μάθουν να σέβονται τη διαφορετικότητα των άλλων και να την αποδέχονται ως κάτι δεδομένο
                                             - Να χρησιμοποιούν διάφορα υλικά για                                                             μικροκατασκευές
  • Περιγραφή δραστηριότητας:
Μοιράζουμε στα παιδιά λεμόνια. Τα αφήνουμε να τα παρατηρήσουν (χρώμα, μυρωδιά, υφή, ιδιότητα). Διαπιστώνουμε ότι πράγματι όλα είναι λεμόνια, αλλά κανένα δεν είναι ολόιδιο με κάποιο άλλο. Με ποικίλα άχρηστα υλικά μεταμορφώνουν το λεμόνι τους σε ανθρωπάκι και το βάζουν να ψιθυρίσει στο αυτί τους την προσωπική του ιστορία. Μόλις τα παιδιά νοιώσουν έτοιμα, παρουσιάζουν ένα –ένα το λεμόνι του, το όνομά του, στοιχεία της οικογένειάς του, αγαπημένες του συνήθειες, κτλ.

  • Προσδοκώμενα  αποτελέσματα:
Συνάδουν με τους στόχους

  • Τελικό Προϊόν (όπου δημιουργήθηκε):
Ανθρωπάκια – λεμόνια, με σύρμα πίπας για στόμα, κουρελάκια και νήματα για μαλλιά, καρφίτσες για μάτια και ό,τι άλλο δημιούργησε η φαντασία των παιδιών.

  • Δυνατά σημεία της δραστηριότητας
Στο πλαίσιο της ανάπτυξης της δημιουργικότητάς τους, τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με την ιδέα του να δώσουν ζωή, στόμα και σκέψεις σε άψυχα υλικά, όπως τα λεμόνια.

  • Αδύνατα σημεία της δραστηριότητας
Δεν παρατηρήθηκαν
  • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ο βαθμός ανταπόκρισης από τα παιδιά, δυσκολίες που συναντήσατε):
Τα παιδιά έδειξαν να κατανοούν τις δύσκολες έννοιες της διαφορετικότητας και της αποδοχής, μέσω των ανθρωπομορφικών στοιχείων των λεμονιών και της μεταβίβασης εμπειριών, σκέψεων και συναισθημάτων των ίδιων πάνω τους.
            Δεν υπήρξε κάποια διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, καθώς όλα φάνηκαν να κυλούν ομαλά και μέσα σε μια ευχάριστη ατμόσφαιρα. Τα παιδιά «δέθηκαν» τόσο πολύ με τα λεμόνια – ανθρωπάκια τους, ώστε, από ότι μας είπαν οι γονείς, τα φρόντιζαν για αρκετές ημέρες αργότερα στο σπίτι τους, σαν να ήταν έμβια όντα!

3η Δραστηριότητα
  • Τίτλος δραστηριότητας: ΕΙΝΑΙ ΘΕΜΑ ΟΠΤΙΚΗΣ
  • Στόχος δραστηριότητας:  - Να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά ότι ο καθένας μπορεί να σκέφτεται διαφορετικά για το ίδιο πράγμα, για την ίδια κατάσταση
                                            - Να γνωρίσουν το ρεύμα της αφηρημένης τέχνης και έργα μεγάλων ζωγράφων

  • Περιγραφή δραστηριότητας:
            Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες και τους μοιράστηκαν εικόνες δυσερμήνευτες, λευκά χαρτιά και μαρκαδόροι. Ένας σε κάθε ομάδα ανέλαβε το ρόλο του γραφέα και κατέγραψε τις διαφορετικές ιδέες των υπολοίπων σχετικά με το τι μπορεί να απεικονίζεται στις εικόνες. Κατόπιν τις παρουσίασαν στην ολομέλεια.
            Στο ίδιο πλαίσιο παρουσιάζουμε τον πίνακα του Pablo PicassoHead”, 1913, καταγράφοντας όλες τις ιδέες των παιδιών σχετικά με το τι απεικονίζει ο πίνακας. Στο τέλος συνειδητοποιούμε ότι κανείς δεν βρήκε αυτό που είχε στο μυαλό του ο ζωγράφος, γι’ αυτό και προσπαθήσαμε να κάνουμε το ίδιο. Να σκεφτούμε δηλαδή κάτι συγκεκριμένο, να το ζωγραφίσουμε σαν να ήταν ένας πίνακας αφηρημένης τέχνης και να δούμε αν κάποιος θα μαντέψει σωστά την ιδέα μας.
·         Προσδοκώμενα  αποτελέσματα:
Συνάδουν με τους στόχους

  • Τελικό Προϊόν (όπου δημιουργήθηκε):
Πίνακες αφηρημένης τέχνης σε χαρτιά Α3 με καλλιτέχνες τα ίδια τα παιδιά.

  • Δυνατά σημεία της δραστηριότητας
Μεγάλη εντύπωση έκανε στα παιδιά η πληθώρα των ιδεών για το τι απεικονίζει η κάθε εικόνα που τους δόθηκε και ο πίνακας του Πικάσο.
  • Αδύνατα σημεία της δραστηριότητας
Δεν υπήρξαν
  • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ο βαθμός ανταπόκρισης από τα παιδιά, δυσκολίες που συναντήσατε):
            Μετά το πέρας της δραστηριότητας τα παιδιά έδειξαν να αντιλαμβάνονται ότι ο καθένας έχει την δική του θεώρηση και οπτική στα πράγματα και στις καταστάσεις, η οποία δεν είναι σωστή ή λανθασμένη, είναι απλώς διαφορετική και πρέπει να είναι σεβαστή από όλους. Για αρκετό καιρό μετά την ολοκλήρωση της δραστηριότητας, κατά την διάρκεια συγκρούσεων και διαφωνιών την ώρα των ελεύθερων δραστηριοτήτων ακούγονταν από τα παιδιά λόγια, όπως : « Κι εσύ έχεις δίκιο, κι εγώ έχω δίκιο. Απλώς έχουμε άλλο μάτι»!!!
            Επιπλέον, άρεσε ιδιαίτερα στα παιδιά η επαφή με την αφηρημένη τέχνη και αυτό φάνηκε από πολλά στοιχεία που εισήγαγαν στο ελεύθερο σχέδιό τους. Ακόμη και παιδιά με ανώριμο σχέδιο, στα σχόλια των συμμαθητών τους απαντούσαν : «Ζωγραφίζω αφηρημένη τέχνη, γι αυτό δεν καταλαβαίνεις τη ζωγραφιά μου».


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου