Παρασκευή 22 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2013-2014 ΣΧΕΔΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ- Νηπιαγωγείο Αγίου Ανδρέα Πραστού

 Σχολική χρονιά 2013-2014
Νηπιαγωγείο: Αγίου Ανδρέα-Πραστού
Νηπιαγωγοί: Τετώρου Ματίνα- Μαυροκεφαλίδου Κατερίνα
Τίτλος σχεδίου εργασίας: «Οι ζωγραφιές»
Στόχος : Να μάθουν τα παιδιά,  " πως να μαθαίνουν".
Επιμέρους Επιδιώξεις:
 1) Να συμμετέχουν ενεργά στην αναζήτηση του θέματος, στον προγραμματισμό, στην αναζήτηση πηγών και πληροφοριών και στην παρουσίαση του θέματος
2) Να κατανοούν την αξία της ομαδικής εργασίας και της από κοινού ανακάλυψης
3) Να εξοικειώνονται με βασικές ερευνητικές διαδικασίες
4) Να πειραματίζονται με διάφορα υλικά και χρώματα ή να επινοούν διάφορες τεχνικές και να τις εφαρμόζουν για να σχεδιάζουν και να ζωγραφίζουν
5)  Να γνωρίζουν και να ονομάζουν ορισμένα είδη τέχνης  και να γνωρίζουν έργα μεγάλων ζωγράφων
6) Να χρησιμοποιούν στοιχειώδη επιχειρηματολογία
7) Να "παίζουν" με τα εργαλεία ελεύθερης σχεδίασης και να ζωγραφίζουν με τα κατάλληλα λογισμικά
Φάσεις Ανάπτυξης
1η Φάση: Αναζήτηση- Διερεύνηση του θέματος
   Παρατηρούμε τα παιδιά κατά τη διάρκεια του ελεύθερου παιχνιδιού. Τα περισσότερα παιδιά τον μεγαλύτερο χρόνο τον αφιερώνουν στη ζωγραφική με ελεύθερο θέμα. Παρόλα αυτά στην ολομέλεια της τάξης τους ανακοινώνουμε ότι σήμερα δεν έχουμε θέμα συζήτησης και ότι θα πρέπει αυτά να αποφασίσουν. Χωριστήκαμε σε τρεις ομάδες. Η κάθε μία θα έπρεπε να  αποφασίσει για ένα θέμα και να το ανακοινώσει στην ολομέλεια. Ακούμε τα τρία θέματα και τα παιδιά ψηφίζουν  "τις ζωγραφιές".
Τα ρωτάμε   "τι γνωρίζουν" και καταγράφουμε τις απαντήσεις τους σε μορφή ιστογράμματος.
Στη συνέχεια τα ρωτάμε "τι θέλουν να μάθουν" και καταγράφουμε και πάλι αυτά που μας λένε. 



          



2η Φάση: Σχεδιασμός  της  δράσης
    Ρωτάμε τα παιδιά να μας πουν πως νομίζουν ότι μπορούν να μάθουν αυτά που θέλουν. Κατηγοριοποιούμε τις απαντήσεις τους και χωριζόμαστε σε ομάδες. Ενημερώνουμε τους γονείς με γραπτό σημείωμα και προφορικά και ζητάμε τη βοήθειά τους.
Η Πρώτη  ομάδα αναζητά πληροφορίες από τον υπολογιστή, από τους μεγάλους, από ελαιοχρωματιστές και μαγαζιά πώλησης χρωμάτων.
Η δεύτερη ομάδα αναλαμβάνει την προετοιμασία για την ζωγραφική στο έδαφος.
Η τρίτη ομάδα φέρνει πληροφορίες για τους ζωγράφους και τα έργα τους και αναλαμβάνει να μετατρέψει το νηπιαγωγείο σε ατελιέ.
Η τέταρτη ομάδα είναι τα παιδιά που είναι εξοικειωμένα με τον υπολογιστή και ορίζονται βοηθοί.
Η πέμπτη ομάδα αναλαμβάνει την προετοιμασία σχετικά με τα μέσα και τα υλικά που θα χρησιμοποιήσουμε προκειμένου να ζωγραφίσουμε όλα αυτά που πρότειναν τα παιδιά.



3η Φάση: Υλοποίηση του σχεδιασμού- Περιγραφή δραστηριοτήτων .

1η Δραστηριότητα:  Ο  Ντεντέκτιβ της τέχνης
    Ακούσαμε τα παιδιά της τρίτης ομάδας και αυτά που είχαν μάθει για τους ζωγράφους και τα έργα τους.
    Κατόπιν από το βιβλίο της Νίκης Κάντζου, εκτυπώνουμε τους πίνακες ζωγραφικής της ενότητας επτά με τίτλο «Ο Ντεντέκτιβ της τέχνης ζωγραφίζει».  Κατόπιν γράψαμε τα αινίγματα που αναφέρονται στους συγκεκριμένους πίνακες και τους αναρτήσαμε στη γωνιά της συζήτησης. Τα διαβάσαμε στα παιδιά και έπρεπε να μαντέψουν σε ποιον πίνακα αναφέρεται. 



2η Δραστηριότητα: Ας γίνουμε ζωγράφοι
     Στη συνέχεια γινόμαστε εμείς ζωγράφοι. Η τρίτη  ομάδα   αναλαμβάνει να στήσει ένα εργαστήριο ζωγραφικής, με καβαλέτο, παλέτα , πινέλα διαφορετικών μεγεθών και κόβει το χαρτί 




 Τέλος φροντίζει για την ανάμειξη χρωμάτων.  Τα παιδιά ζωγραφίζουν το δικό τους πίνακα ζωγραφικής , δίνουν το δικό τους τίτλο  και τέλος το υπογράφουν. Στο τέλος επιχείρησαν να ζωγραφίσουν με το στόμα και το πόδι. 
   


                                            


                


3η Δραστηριότητα:  Ζωγραφική στην αυλή
    Βγαίνουμε έξω προκειμένου να υλοποιήσουμε την πρόταση των παιδιών να ζωγραφίσουν στην αυλή με κιμωλίες. Παίρνουν χρωματιστές κιμωλίες και δημιουργούν. Μετά από δύο ημέρες δυστυχώς διαπιστώνουν ότι δεν υπάρχει τίποτα από τα έργα τους (13, 14).    Τότε σκέφτηκαν ότι θα έπρεπε να ζωγραφίσουν με άλλα χρώματα που δε τα ξεβάφει η βροχή και οι πατημασιές μας. Η πρώτη ομάδα μας ανακοινώνει τις πληροφορίες που έχει φέρει και αφού προμηθευτήκαμε τα κατάλληλα χρώματα τα παιδιά ζωγράφισαν ένα κουτσό, δύο φιδάκια, το γνωστό επιτραπέζιο  φιδάκι και ένα γήπεδο (15, 16, 17). Για την προετοιμασία των χρωμάτων και τα απαραίτητα υλικά υπεύθυνη ήταν η δεύτερη ομάδα.





                       



                                  


 4η Δραστηριότητα:  Πειραματισμοί με διάφορα είδη χρωμάτων
    Η πέμπτη ομάδα χωρίζει τα παιδιά σε τέσσερις ομάδες και δίνει οδηγίες για το είδος χρώματος που θα χρησιμοποιήσει η κάθε μία. Κατόπιν μοιράζει τα υλικά και ξεκινάει η καλλιτεχνική έκφραση. Η μία ομάδα χρησιμοποιεί νερομπογιές , η άλλη ξυλομπογιές, η τρίτη κηροπαστέλ  και η τέταρτη  χλωρίνη .





                    



                                                              


              


5η Δραστηριότητα: Ζωγραφική στον υπολογιστή.
    Με το πρόγραμμα tuxpaint τα παιδιά άλλοτε χρησιμοποιώντας τα πινέλα, άλλοτε τις στάμπες και άλλοτε τα μαγικά (τα λάτρεψαν) ζωγράφισαν στον υπολογιστή τα δικά τους μοναδικά έργα τέχνης .  Η τέταρτη ομάδα βοηθούσε και επεξηγούσε όπου χρειαζόταν.




    4η Φάση: Αξιολόγηση.
    Όλοι γνωρίζουμε ότι, ότι βγαίνει από τα ίδια τα παιδιά κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον τους. Τους άρεσε πάρα πολύ όταν αναλάμβαναν υπεύθυνοι για κάποια δραστηριότητα. Ξετρελάθηκαν με τα μαγικά του tuxpaint και διασκέδασαν με τη ζωγραφική στην αυλή. Τα αγόρια στενοχωρήθηκαν γιατί το γήπεδό τους δε πέτυχε ιδιαίτερα. Και αυτό γιατί ήθελαν να το κάνουν μόνα τους. Κατάλαβαν ότι δεν είναι κακό  κάποιες φορές να ζητάμε βοήθεια. Τους υποσχεθήκαμε ότι με την πρώτη ευκαιρία  θα το ξανακάνουμε.

   Γενικότερα θα λέγαμε ότι ο στόχος που είχαμε θέσει αρχικά, να οδηγηθούν δηλαδή τα παιδιά στην κατάκτηση της γνώσης, επετεύχθη μέσα από τις κατάλληλα οργανωμένες δραστηριότητες, το πλούσιο σε ερεθίσματα μαθησιακό περιβάλλον, την ενεργή συμμετοχή των παιδιών καθώς και το συντονιστικό ρόλο των νηπιαγωγών, που αποτέλεσαν  ισότιμα μέλη της ομάδας. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου