Σάββατο 23 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2013-2014 ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ- 3ο Νηπιαγωγείο Τρίπολης

ΣΕΒΟΜΑΙ ΤΗ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ»

Δραστηριότητες Διαπολιτισμικής Ευαισθητοποίησης
 Νηπιαγωγείο:  3ο Νηπιαγωγείο Τρίπολης

 1η Δραστηριότητα

 ·        Τμήμα: Ολοήμερο
Νηπιαγωγοί: Μητροπούλου Φωτεινή- Νικολοπούλου Έλενα
 ·        Αριθμός συμμετεχόντων παιδιών: 23
 ·        Τίτλος δραστηριότητας: «Πρωταγωνιστές μιας ιστορίας»
 ·        Στόχος δραστηριότητας:
 Να νιώσουν τα παιδιά ότι ανήκουν σε μία ομάδα, όπου ο καθένας  αναγνωρίζεται ως άτομο μοναδικό και σημαντικό, ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί με τα υπόλοιπα μέλη σχέσεις αλληλεξάρτησης και αμοιβαίας αποδοχής.

·        Περιγραφή δραστηριότητας:

 Τα παιδιά δημιουργούν μια φανταστική ιστορία με ήρωες όλα τα παιδιά της τάξης ( ο καθένας μιλάει για κάποιον συμμαθητή του και όχι για τον εαυτό του). Στη συνέχεια σκέφτονται έναν τίτλο, εικονογραφούν την ιστορία (μόνο που στα πρόσωπα κολλάμε τις φωτογραφίες των παιδιών), η νηπιαγωγός γράφει το κείμενο, τα παιδιά ετοιμάζουν το εξώφυλλο και στο τέλος φτιάχνουμε ένα βιβλίο, το οποίο δανείζονται τα παιδιά με τη σειρά για μία μέρα.

·        Προσδοκώμενα αποτελέσματα:

1.     Να κατανοήσουν τα παιδιά ότι , όπως στην ιστορία τους ο καθένας έχει διαφορετικό ρόλο αλλά συγχρόνως είναι σημαντικός και απαραίτητος για την εξέλιξή της, έτσι και στη σχολική μας ζωή ο καθένας είναι διαφορετικός αλλά συγχρόνως σημαντικός και απαραίτητος για τη λειτουργία της ομάδας, κι ότι όλοι μαζί μπορούμε να συνυπάρξουμε αρμονικά.
2.     Να ισχυροποιηθούν οι δεσμοί μεταξύ των παιδιών
3.     Να αναπτύξουν θετική αυτοεικόνα και να τονώσουν την αυτοπεποίθησή τους.

·        Τελικό προϊόν :

Βιβλίο με την φανταστική ιστορία που δημιούργησαν τα παιδιά.

·        Δυνατά σημεία της δραστηριότητας:

Το γεγονός ότι τα ίδια τα παιδιά ήταν πρωταγωνιστές της ιστορίας αποτέλεσε σημαντικό κίνητρο για συμμετοχή στη δραστηριότητα και κράτησε αμείωτο το ενδιαφέρον των παιδιών, τα οποία περίμεναν πώς και πώς να ακούσουν κάποιον να μιλάει γι’ αυτούς. Ένα άλλο ισχυρό κίνητρο αποτέλεσε το γεγονός ότι τέθηκε εξ’ αρχής ο στόχος της δημιουργίας ενός βιβλίου για τη δανειστική βιβλιοθήκη , οπότε ανυπομονούσαν να το ολοκληρώσουν και να έρθει η σειρά τους να το δανειστούν.

·        Αδύνατα σημεία της δραστηριότητας:

Όπως σε όλες τις δραστηριότητες προφορικού λόγου τα συνεσταλμένα παιδιά είχαν μικρότερη συμμετοχή, με λιγότερα λόγια και λιγότερη φαντασία στη σκέψη τους, οπότε χρειάστηκαν την παρότρυνση της νηπιαγωγού και κάποιοι ακόμα και την βοήθεια των συμμαθητών τους.

·        Αξιολόγηση της δραστηριότητας:

Η δραστηριότητα πραγματοποιήθηκε όπως είχε αρχικά σχεδιαστεί και ευχαρίστησε πολύ τα παιδιά τόσο η διαδικασία όσο και το τελικό προϊόν, για το οποίο καμάρωναν. Ο στόχος επιτεύχθηκε και τα παιδιά τόνωσαν την αυτοπεποίθησή τους, καθώς δεν έγινε καμία αρνητική αναφορά σε συμμαθητή (χωρίς αυτό να είναι καθοδήγηση της νηπιαγωγού). Εκτός όμως από τα θετικά σχόλια , άλλη μία ένδειξη για την τόνωση της αυτοπεποίθησης και το δέσιμο της ομάδας υπήρξε και η γλώσσα του σώματος, καθώς παρατηρήθηκε ότι τα παιδιά χαμογελούσαν όταν άκουγαν κάποια αναφορά στο πρόσωπό τους, ενώ και τα παιδιά που μιλούσαν χαμογελούσαν και κοίταζαν «συνομωτικά» τον συμμαθητή τους, σαν να του έλεγαν «μου αρέσει που μιλάω για σένα». Επίσης , ο τίτλος της ιστορίας «Όλοι μας ήρωες και φίλοι για πάντα», που προέκυψε από δύο προτάσεις των παιδιών («Είμαστε όλοι ήρωες», «Να είμαστε φίλοι για πάντα»), αποδεικνύει από μόνος του το δέσιμο της ομάδας. Τέλος, παρατηρήθηκε μια ανυπομονησία από μέρους των παιδιών να δανειστούν το βιβλίο, για το οποίο καμάρωναν και όταν το επέστρεφαν, μετέφεραν και τα θετικά σχόλια της οικογένειάς τους.

 2η Δραστηριότητα


·        Τμήμα: Ολοήμερο

·        Αριθμός συμμετεχόντων παιδιών: 21

·        Τίτλος δραστηριότητας: «Η διαφορετικότητα είναι δικαίωμα»

·        Στόχος δραστηριότητας:

Μέσα από ερωτήσεις που θα κάνουμε στα παιδιά να προκύψει το συμπέρασμα ότι  ο καθένας είναι ένας και μοναδικός και είναι τόσο σημαντικός και σπουδαίος όσο όλοι οι άλλοι.

·        Περιγραφή δραστηριότητας:

 Διαβάζουμε στα παιδιά την ιστορία του Μακ Λι Ντέιβιντ «Έλμερ, ο παρδαλός ελέφαντας». Επεξεργαζόμαστε το βιβλίο με ερωτήσεις ανοιχτού τύπου, για να προκύψει μέσα από την ιστορία μια συζήτηση που θα μας οδηγήσει στην απόρριψη στο διαφορετικό. Κατόπιν μοιράζουμε στα παιδιά λευκά χαρτιά όπου έχουμε σχεδιάσει τον Έλμερ και τους ζητάμε να τον χρωματίσουν έτσι, ώστε να τον κάνουν μοναδικό και ξεχωριστό από τους υπόλοιπους.

·        Προσδοκώμενα αποτελέσματα:

1.     Τα παιδιά να προσδιορίσουν και να μάθουν να σέβονται αυτό που είναι σημαντικό για τις μεμονωμένες ομάδες.
2.     Να βοηθήσουμε τα παιδιά να αναπτύξουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και στις ικανότητές τους, για να αντιμετωπίσουν ζητήματα στερεότυπων και προκατάληψης.
3.     Να τονίσουμε το σύνθημά μας, που είναι «Διαφορετικοί αλλά ίσοι».

·        Τελικό προϊόν :

Μαζεύουμε όλες μαζί τις εργασίες και τις κολλάμε έτσι, ώστε να δημιουργήσουμε έναν μεγάλο παρδαλό Έλμερ (ομαδική εργασία).

·          Δυνατά σημεία της δραστηριότητας:

Όταν το κάθε παιδί απ’ την ομάδα σηκώνεται όρθιο και παρουσιάζει στην ολομέλεια τον εαυτό του λέγοντας: «Είμαι ο/η… και είμαι μοναδικός, γιατί… τρέχω γρήγορα/ χορεύω ωραία/ η φωνή μου είναι δυνατή, κτλ», συνειδητοποιεί τη μοναδικότητά  του, ενώ συγχρόνως εντοπίζει τις ομοιότητες και τις διαφορές με τους άλλους και μαθαίνει να τις σέβεται.



·        Αδύνατα σημεία της δραστηριότητας:

Δεν υπήρχαν, γιατί όλα τα παιδιά είχαν να πουν ή να παρουσιάσουν κάτι που κατά τη γνώμη τους τα διαφοροποιούσε και τα έκανε ξεχωριστά απ’ τα υπόλοιπα.

·        Αξιολόγηση της δραστηριότητας:

Όλες οι προτάσεις που κατέθεσαν τα παιδιά, σχετικά με το τι είναι «διαφορετικό», αξιοποιήθηκαν δημιουργικά, γιατί το σημερινό σχολείο δεν μας μαθαίνει μόνο γράμματα, αλλά πρέπει να μας προσφέρει τη δυνατότητα να αποδεχόμαστε, να σεβόμαστε και να ζούμε ειρηνικά με τους άλλους ανθρώπους.
  

·        Τμήμα: Κλασικό

·        Αριθμός συμμετεχόντων παιδιών: 22

·        Τίτλος δραστηριότητας: «Μαζί αλλά και… διαφορετικοί»

·        Στόχος δραστηριότητας:

Βελτίωση σχέσεων και ανάπτυξη συνεργασίας μεταξύ των παιδιών

·        Περιγραφή δραστηριότητας:

Διαβάζουμε το βιβλίο «Καλημέρα, φίλε». Στεκόμαστε σε μία φράση του βιβλίου «Δεν μπορούσα να φανταστώ πως εγώ, το κάτασπρο, θα έκανα κάποια μέρα παρέα με το κακάο. Πόσο ωραία είναι και πόσο νόστιμα!». Όλα τα παιδιά συμφωνούν ότι το γάλα με το κακάο είναι ωραίο. Ζωγραφίζουμε το ποίημα, το δραματοποιούμε και μετά ψάχνουμε να βρούμε κάποια άλλα αντίθετα που αν ενωθούν μπορούν να έχουν όμορφα αποτελέσματα. Βρίσκουμε καρτέλες με αντίθετα, τα ενώνουμε και φτιάχνουμε… αλατόνερο (αλάτι και νερό), ζαχαρόνερο (νερό και ζάχαρη), λαδολέμονο, ψωμί με βούτυρο, κτλ. Φτιάχνουμε κακάο. Τέλος δίνουμε χαρτί και μαρκαδόρους και τα παιδιά συνεργάζονται για να φτιάξουν μια ζωγραφιά.

·        Προσδοκώμενα αποτελέσματα:

1.     Ανάπτυξη  συνεργασίας μεταξύ των παιδιών
2.     Βελτίωση σχέσεων
3.     Αντίληψη της διαφορετικότητας

·        Τελικό προϊόν :

1.     Εικονογραφημένο ποίημα
2.     Ομαδική ζωγραφιά

·        Δυνατά σημεία της δραστηριότητας:

1)    Όταν φτιάξαμε το δικό μας κακάο, είδαμε στην αρχή τις ομοιότητες και τις διαφορές του γάλακτος και του κακάο και στο τέλος το γευτήκαμε.
2)    Στη δραματοποίηση όταν οι δύο ομάδες (γάλα-κακάο) ενώθηκαν μέσα στο μπουκάλι (αγκαλιάστηκαν).

·        Αδύνατα σημεία της δραστηριότητας:

Δεν υπήρχαν αδύνατα σημεία. Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν πολύ καλά.

·        Αξιολόγηση της δραστηριότητας:

Η δραστηριότητα κύλησε αρκετά καλά. Στόχος μας ήταν να δείξουμε ότι παρόλο που είμαστε διαφορετικοί, αν συνεργαστούμε μπορούμε να καταφέρουμε μικρά θαύματα. Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν πολύ καλά και το τελικό προϊόν που δημιουργήθηκε το αποδεικνύει.

















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου