Πέμπτη 21 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2013-2014 ΣΧΕΔΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ- 10ο Νηπιαγωγείο Τρίπολης

Σχολική χρονιά 2013-14
Νηπιαγωγείο : 10ο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο Τρίπολης
ΤΙΤΛΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: «Μέσα Μαζικής Μεταφοράς»
ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΙ: ΚΟΥΡΕΤΑ ΜΑΡΙΑ-ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΦΙΑ
Στόχος :
Να γνωρίσουν τα παιδιά τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (στο εξής ΜΜΜ), τη λειτουργία τους, τη χρησιμότητά τους, τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους και την εξέλιξή τους στον χρόνο.
Επιμέρους Επιδιώξεις :
1)      Να ενθαρρυνθούν τα παιδιά στη δημιουργία δικών τους κειμένων
2)      Να αναγνωρίσουν ότι στα φωνήματα αντιστοιχούν γράμματα
3)      Να πειραματιστούν χρησιμοποιώντας διάφορα υλικά για μικροκατασκευές
4)      Να χρησιμοποιήσουν τον Η/Υ με στόχο την επίλυση αποριών
Φάσεις Ανάπτυξης
1η Φάση : Αναζήτηση-Διερεύνηση του θέματος
                Ύστερα από ερώτηση στα παιδιά σχετικά με το τι θα ήθελαν να ασχοληθούν, η πλειοψηφία πρότεινε ως θέμα τα ΜΜΜ.
2η Φάση :Σχεδιασμός της δράσης
                Η πρώτη εξακτίνωση έγινε γύρω από την ερώτηση :«Ποια ΜΜΜ ξέρουμε και τι γνωρίζουμε γι’ αυτά» και φάνηκε ότι τα παιδιά έχουν αρκετές γνώσεις γύρω από το θέμα.
Η δεύτερη εξακτίνωση έγινε γύρω από το :«Τι θέλουμε να μάθουμε γι’ αυτά» και οι απορίες τους μας εξέπληξαν με την πρωτοτυπία τους.
                Η τρίτη εξακτίνωση ήταν σχετική με το ερώτημα :«Πώς μπορούμε να συγκεντρώσουμε πληροφορίες γι’ αυτά». Τα παιδιά πρότειναν να φέρουν στο σχολείο σχετικά βιβλία και πληροφορίες από το διαδίκτυο.
3η Φάση : Υλοποίηση στου σχεδιασμού – Περιγραφή των δραστηριοτήτων.
1η Δραστηριότητα : ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ
Αφού μιλήσαμε για όλα τα ΜΜΜ φτιάξαμε έναν σχετικό πίνακα αναφοράς, όπου τα παιδιά ζωγράφισαν το κάθε μέσο όπως μπορούσαν.
2η Δραστηριότητα : ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ  ΕΝΑ ΠΟΙΗΜΑ
Παρουσιάστηκε στα παιδιά το ποίημα της Θέτης Χορτιάτη σχετικά με τα ΜΜΜ, συζητήθηκε και αναλύθηκε εννοιολογικά. Κατόπιν τους μοιράστηκαν καρτέλες με γραμμένα τα ονόματα των πρωταγωνιστών, τα σχετικά ΜΜΜ και τα μέρη τα οποία αυτοί επισκέφθηκαν. Στόχος ήταν η ομαδοποίηση σύμφωνα με το ποίημα. Σε δεύτερη φάση τα καρτελάκια ανακατεύτηκαν φτιάχνοντας τυχαία καινούριες ομάδες και κατά συνέπεια ένα καινούριο ποίημα.
3η Δραστηριότητα :ΣΕΡΦΑΡΟΝΤΑΣ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Εξηγήσαμε στα παιδιά πώς λειτουργεί μία μηχανή αναζήτησης αφήνοντας τα ίδια να πληκτρολογήσουν τις λέξεις – κλειδιά. Κατόπιν έλυσαν πολλές απορίες τους παρακολουθώντας σχετικά βίντεο.
4η Δραστηριότητα : ΕΠΙΔΑΠΕΔΙΟ ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ
Σύμφωνα με τους κανόνες του ομαδικού παιχνιδιού scrubble, απλώσαμε στο πάτωμα καρτέλες με γράμματα και δόθηκε στα παιδιά η οδηγία να συνθέσουν τις λέξεις που απαρτίζουν τα ΜΜΜ. Στη συνέχεια, χωρίστηκαν σε ομάδες, πήραν πακετάκια γραμμάτων και κλήθηκαν να ανασυνθέσουν τις λέξεις. Όποια ομάδα τελείωνε πρώτη ήταν η νικήτρια.
5η Δραστηριότητα :ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΜΜΜ ΜΕ ΑΧΡΗΣΤΑ ΥΛΙΚΑ
Τα παιδιά έφεραν από το σπίτι τους, με την βοήθεια των γονέων, άχρηστα υλικά και με αυτά κατασκεύασαν διάφορα ΜΜΜ, τόσο σε ομάδες, όσο και ατομικά. Έφτιαξαν τρένα, αεροπλάνα, πυραύλους, υποβρύχια, αγωνιστικά αυτοκίνητα και στο τέλος περίεργα ΜΜΜ.
4η Φάση :Αξιολόγηση

Το σχέδιο εργασίας κράτησε αμείωτο το ενδιαφέρον των παιδιών για 3 εβδομάδες. Η δραστηριότητα ολοκλήρωσης και αξιολόγησης του προγράμματος ήταν η κατασκευή μιας αφίσας σχετικά με τους κανόνες κυκλοφοριακής αγωγής, προκειμένου να αναρτηθεί στον χώρο του σχολείου προς ενημέρωση των γονέων. Επίσης, παρατηρήσαμε ότι για αρκετό διάστημα τα παιδιά στο ελεύθερο σχέδιο χρησιμοποιούσαν τακτικά ακριβείς αναπαραστάσεις των ΜΜΜ.


Σχολική χρονιά 2013-2014
                            Νηπιαγωγείο:10ο Νηπιαγωγείο Τρίπολης- 1ο κλασικό τμήμα
                                  Νηπιαγωγός: ΒΕΡΡΟΥ ΜΑΡΙΑ
Τίτλος σχεδίου εργασίας:  «Πιγκουΐνοι-Ζώα των Πάγων»
Στόχος
Να διευρύνουν γνώσεις για ζωικούς οργανισμούς και να αναπτυχθούν ολόπλευρα σ`όλους τους τομείς.
Επιμέρους Επιδιώξεις
1.       Ανάπτυξη συνεργασίας και πρωτοβουλίας
2.       Να παίρνουν πληροφορίες από διάφορες πηγές και να τις αξιολογούν
3.       Να γνωρίσουν βασικά χαρακτηριστικά γνωρίσματα αυτών των ζώων
4.       Να εκφραστούν δημιουργικά μέσα από  τα     εικαστικά
  {δραματοποίηση,ζωγραφική,θεατρικό παιχνίδι}

Φάσεις Ανάπτυξης

1η Φάση: Αναζήτηση-Διερεύνηση  του θέματος
Το θέμα προέκυψε από τα ίδια τα παιδιά αυθόρμητα παρακινημένα από κάποιες εικόνες που είδαν ξεφυλλίζοντας τον φάκελο με το υλικό μου. Μέσα από συζήτηση εκδήλωσαν ενδιαφέρον να ασχοληθούμε με τους πιγκουΐνους.

2η Φάση :Σχεδιασμός της δράσης
Αφού συμφωνήσαμε με τι θα ασχοληθούμε άρχισα την αναζήτηση γνώσεων από τα παιδιά. Γνώριζαν αρκετά πράγματα γύρω από το θέμα  αλλά ήθελαν να μάθουν περισσότερα πχ πόσα αβγά γεννάνε, γιατί δεν πετάνε πώς κολυμπάνε…..
 Αφού καθορίστηκαν τα θέματα που θα θέλαμε να ασχοληθούμε ρωτήθηκαν με ποιο τρόπο μπορούμε να το πραγματοποιήσουμε. Τα περισσότερα παιδιά  αναφέρθηκαν στα βιβλία, σε εγκυκλοπαίδειες και κάποια είπαν για το διαδίκτυο. Υποσχέθηκαν ότι θα έφερναν κάτι σχετικό με το θέμα. Φυσικά υπήρχαν και παιδιά που δεν έδειξαν μεγάλη  προθυμία να βοηθήσουν.

3η  Φάση: Υλοποίηση του σχεδιασμού-Περιγραφή δραστηριοτήτων
1η  Δραστηριότητα:
Στόχος:Να διευρύνουν γνώσεις για ζωικούς οργανισμούς(φυσικό περιβάλλον και αλληλεπίδραση)
Μέσα από  τα  βιβλία και τις εγκυκλοπαίδειες  ψάξαμε και βρήκαμε πληροφορίες για τα χαρακτηριστικά και τον τρόπο ζωής των πιγκουΐνων. Μέσα από το λίγο  υλικό που έφεραν τα παιδιά τους παρατηρούμε και τους περιγράφουμε. Στο διαδίκτυο παρατηρήσαμε την κίνησή τους και τον τρόπο που κολυμπούσαν.
2η Δραστηριότητα:
Γραφή :Δημιουργία ποιήματος
Φτιάξαμε ένα δικό μας ποίημα για τον πιγκουΐνο. Προσπαθήσαμε να βρούμε λέξεις που να έχουν ομοιοκαταληξία. Στη συνέχεια προσπαθήσαμε να το γράψουμε όπως μπορούσαμε. Τους άρεσε πολύ η διαδικασία αφού ζωγραφίσαμε και τον δικό μας πιγκουΐνο.
3η Δραστηριότητα:
Ανάγνωση: να ακούν /κατανοούν διηγήσεις
Διαβάσαμε το παραμύθι ‘’Ολυμπιακοί αγώνες στη χώρα των πιγκουΐνων’’ Κοιτάξαμε προσεκτικά τις εικόνες του παραμυθιού και προσπαθήσαμε να  αναδιηγηθούμε  το παραμύθι. Στη συνέχεια το δραματοποιήσαμε και τέλος ζωγραφίσαμε ό,τι μας έκανε εντύπωση.
4η Δραστηριότητα:
Εικαστικά
Κόψαμε πιγκουΐνος ,τους βάψαμε και φτιάξαμε ένα ομαδικό κολλάζ. Το ονομάσαμε’’ το χωριό των πιγκουΐνων ‘’ και πάνω στα παγόβουνα γράψαμε τα ονόματά μας. Ενθουσιάστηκαν με την δραστηριότητα.
5η Δραστηριότητα:
Παιδί και μαθηματικά: Να εκτελούν απλές  μαθηματικές πράξεις.
Παίξαμε το παιχνίδι ‘’Τάισε τον πιγκουΐνο’’ .Μέσα σ` ένα κουτί βρισκόταν ένας πιγκουΐνος .Κάθε παιδί έριχνε το ζάρι και ανάλογα με τον αριθμό, έριχνε τόσα ψάρια όσα έδειχνε  το ζάρι. Μετά τους ζητούσα να βάλουν και άλλα ψάρια ή να αφαιρέσουν και να μου βρουν πόσα ψάρια έμειναν στο κουτί. Έτσι τα παιδιά ήρθαν σ`επαφή με την έννοια της ποσότητας.
4η Φάση :Αξιολόγηση
Το σχέδιο εργασίας αξιολογήθηκε στο τέλος από τη νηπιαγωγό και τα παιδιά. Κοιτάξαμε  τα ιστογράμματα και καταλήξαμε ότι ασχοληθήκαμε σχεδόν με όσα είχαμε προγραμματίσει. Το ενδιαφέρον των παιδιών κρατήθηκε αμείωτο γεγονός που ίσως οφείλεται ότι  ασχολήθηκαν με κάτι που επέλεξαν τα ίδια  και δεν είχε μεγάλη διάρκεια. Υλοποιήθηκε μέσα σε δυο εβδομάδες. Η δυσκολία που συνάντησα ήταν ότι τα παιδιά δεν έφεραν πολύ υλικό και μ`αυτό τον τρόπο δεν συμμετείχαν ενεργά στη συγκέντρωση πληροφοριών.

Σχολική χρονιά 2013-2014

Νηπιαγωγείο: 10ο Τρίπολης – 2ο κλασικό τμήμα
Νηπιαγωγός: Αναστασοπούλου  Παναγιώτα
Τίτλος σχεδίου εργασίας: «Το χιόνι»

Στόχος: Να γνωρίσουν το φυσικό περιβάλλον και να διευρύνουν τις γνώσεις τους

Επιμέρους Επιδιώξεις:

1.      Να εμπλουτίσουν τον προφορικό λόγο , να περιγράφουν, να εξηγούν, να ερμηνεύουν, να συζητούν
2.      Να αποκτήσουν θετική στάση για το περιβάλλον
3.      Να ανακαλύπτουν βασικά χαρακτηριστικά γύρω από τη δομή και την ιδιότητα των υλικών (νερό)
4.      Να οικοδομήσουν την έννοια των αριθμών –συμβολική αναπαράσταση-ταξινόμηση- σειροθέτηση. 

Φάσεις Ανάπτυξης

1η Φάση: Αναζήτηση-Διερεύνηση του θέματος

Το θέμα προέκυψε από τα ίδια τα παιδιά. Γυρίζοντας από τις διακοπές των Χριστουγέννων δύο από τα νήπια μιλούσαν ενθουσιασμένα  για την εκδρομή που πήγαν στα χιόνια. Με αφορμή τη συζήτηση αυτή και κάποιες απορίες που δημιουργήθηκαν στα παιδιά, αποφασίσαμε να μιλήσουμε για το χιόνι.

2η Φάση :Σχεδιασμός της δράσης

·         Στο πρώτο ιστόγραμμα που έγινε γύρω από την ερώτηση τι γνωρίζουμε για το χιόνι, φάνηκε , ότι έχουν αρκετές γνώσεις.
·         Στο δεύτερο ιστόγραμμα που έγινε σχετικά με το τι θέλουμε να μάθουμε, έδειξαν ενδιαφέρον για πολλά πράγματα και είχαν αρκετές απορίες.
·         Στo τρίτο ιστόγραμμα που έγινε για το πώς θα μάθουμε πληροφορίες, πρότειναν να ψάξουμε στο διαδίκτυο  για πληροφορίες και να φέρουν βιβλία σχετικά με το θέμα.


3η Φάση: Υλοποίηση του σχεδιασμού- Περιγραφή δραστηριοτήτων


          1η Δραστηριότητα: Πειράματα με το νερό

1.      Μορφές που παίρνει το νερό (στερεά-υγρή-αέρια)
2.      Ποια υλικά διαλύονται στο νερό και ποια όχι (ζάχαρη-αλάτι-άμμος)
3.      Ποια αντικείμενα επιπλέον και ποια βυθίζονται

          2η Δραστηριότητα: Μηνύματα  για το νερό

Αφού συζητήσαμε, ότι το χιόνι είναι αυτό που βοηθά  να γεμίσουν οι αποθήκες νερού και με αφορμή, ότι φέτος δεν έριξε καθόλου χιόνι στην περιοχή μας και πιθανόν να έχουμε έλλειψη νερού, γράψαμε μηνύματα για το νερό.

 3η Δραστηριότητα: Παίζοντας με τις λέξεις 

Ψάχναμε να βρούμε λέξεις που να έχουν την ίδια φωνολογική κατάληξη με το χιόνι, τις καταγράψαμε και με αυτές φτιάξαμε ένα ποίημα και το ζωγραφίσαμε.
  
4η Δραστηριότητα: Κατασκευή Χιονάνθρωπου

Το κάθε παιδί έβαλε για σώμα στο χιονάνθρωπο τόσους κύκλους, όσα γράμματα έχει το όνομά του. Κατόπιν, μέτρησε και έγραψε τον αριθμό που αντιστοιχούσε στο δικό του χιονάνθρωπο. Ύστερα παίζοντας, τους τοποθέτησαμε από το μεγαλύτερο στο μικρότερο ή αντίθετα.
  
5η Δραστηριότητα: Κατασκευή χιονονιφάδας

Έδωσα στα παιδιά κομμάτια αλουμινόχαρτου και κατασκευάσαμε χιονονιφάδες. Το αποτέλεσμα ήταν εκπληκτικό.


4η Φάση: Αξιολόγηση
          
           Τελειώνοντας το σχέδιο εργασίας, ανατρέξαμε στο ιστόγραμμα.
Τι μάθαμε;;; Απαντήθηκαν τα ερωτήματά τους;;;
Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν κυρίως με τις πληροφορίες που βρήκαμε στο διαδίκτυο(μεγαλύτερη χιονονιφάδα, ice-man, γλυπτά από χιόνι, μουσικά όργανα από πάγο).Επίσης, τα πειράματα  τα ενθουσίασαν και τα  προβλημάτισαν. Αυτό που τα δυσαρέστησε, είναι ότι δεν έριξε καθόλου χιόνι για να παίξουν!   









Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου