Πέμπτη 21 Μαΐου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2013-2014 ΣΧΕΔΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ -14ο Νηπιαγωγείο Τρίπολης

Σχολική Χρονιά: 2013-2014
14ο Νηπιαγωγείο Τρίπολης                                    
 Νηπιαγωγοί: Αυδή Κατερίνα- Ζαχαράκη Γιάννα
Σχέδιο Εργασίας: «Οι αγαπημένες μας γιορτές: τα Χριστούγεννα & η Πρωτοχρονιά»
Διάρκεια: 24/11/2013 έως 17/1/2014
ΣΤΟΧΟΣ
Να γνωρίσουν τις γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς
ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣ
1)      Ενεργοποίηση των μαθητών
2)      Καλλιέργεια συνεργατικού-ομαδικού πνεύματος
3)      Ενεργητική συμμετοχή γονέων
4)      Ανάπτυξη φαντασίας-δημιουργικότητας των μαθητών
5)      Ικανοποίηση για την υλοποίηση ενός κοινού έργου (κατασκευή, ζωγραφιά, θεατρική παράσταση)

ΦΑΣΕΙΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
1η ΦΑΣΗ: Αναζήτηση-Διερεύνηση του θέματος
Το πρωί κατά τη διάρκεια του ελεύθερου παιχνιδιού τρία κορίτσια νήπια ζωγραφίζουν Χριστουγεννιάτικα δέντρα στολισμένα και συζητάνε μεταξύ τους μεγαλόφωνα. Σε λίγο περίπου η μισή τάξη είναι γύρω τους και συζητάνε για τα Χριστούγεννα και τα δώρα του Αι Βασίλη. Στη συνέχεια όταν βρισκόμαστε στη γωνιά της συζήτησης σχολιάζουμε όλοι μαζί τις ζωγραφιές των κοριτσιών, αφού μας τις δείχνουν. Ένα αγόρι νήπιο λέει: Κυρία, πότε θα κάνουμε τις δικές μας εργασίες για τα Χριστούγεννα; Ρωτάω τα παιδιά εάν θέλουν να ξεκινήσουμε από σήμερα! Και ακούγεται ένα μεγάλο «Ναι» από όλους σηκώνοντας από τη θέση τους και χτυπώντας παλαμάκια με μεγάλη χαρά.
Στη συνέχεια ρωτάω τα παιδιά: τι θυμάστε για αυτές τις γιορτές; Και τα παιδιά δίνουν διάφορες απαντήσεις, όπως ότι έχουν δει κάποιο γείτονα να στολίζει το σπίτι του ή την περσινή χριστουγεννιάτικη γιορτή του νηπιαγωγείου.(Δημιουργία ιστογράμματος)




 Κάποια στιγμή ένα αγόρι προτείνει να βάλουμε και την Πρωτοχρονιά γιατί παίρνουμε δώρα από τον Άγιο Βασίλη. Συμφωνούν και οι υπόλοιποι και έτσι το θέμα μας είναι οι αγαπημένες μας γιορτές: τα Χριστούγεννα και η Πρωτοχρονιά. Ρωτάω τα παιδιά γιατί είναι οι αγαπημένες τους γιορτές και οι απαντήσεις καταγράφονται με τη μορφή ιστογράμματος.
Την επόμενη μέρα τα παιδιά ρωτώνται τι θέλουν να κάνουμε για το θέμα μας και οι απαντήσεις καταγράφονται σε μορφή ιστογράμματος.


2η ΦΑΣΗ: Σχεδιασμός της δράσης
                Στη συνέχεια τα παιδιά ρωτώνται πως μπορούμε να κάνουμε όλα αυτά που θέλουμε, με τη βοήθεια τίνος; Τα παιδιά απαντούν με τη βοήθεια τη δική μου, της δασκάλας, των γονιών τους, των βιβλίων του νηπιαγωγείου και του σπιτιού τους και από το internet. Έπειτα χωρίζονται σε ομάδες(3 ομάδες των 4 παιδιών και 1 ομάδα των 5 παιδιών). Η Α Ομάδα θα ασχοληθεί με τα Χριστούγεννα, η Β Ομάδα με την Πρωτοχρονιά, η Γ Ομάδα με τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά στις άλλες χώρες   και η Δ Ομάδα με τα Θεοφάνεια, γιατί  ο Φάνης  γιορτάζει μετά την πρωτοχρονιά και πρότεινε να μιλήσουμε για τη γιορτή αυτή (την πρότασή του τα υπόλοιπα παιδιά την αποδέχτηκαν, όπως και εγώ).
3η ΦΑΣΗ: Υλοποίηση του σχεδιασμού-Περιγραφή δραστηριοτήτων
Δραστηριότητες πριν από τις διακοπές των Χριστουγέννων & της Πρωτοχρονιάς
v  Αφήγηση-ανάγνωση της ιστορίας της γέννησης του Χριστού από βιβλία της τάξης και το internet. Τα παιδιά ζωγραφίζουν ό,τι τα εντυπωσίασε
v  Διακόσμηση της τάξης με αστέρια και άλλα σχέδια που βρήκαμε σε ένα περιοδικό
v  Υλοποιούμε την απόφασή μας για συμμετοχή στη δράση του Χαμόγελου του παιδιού για τη συγκέντρωση ειδών πρώτης ανάγκης για τα παιδιά που τα έχουν ανάγκη ενημερώνοντας τους γονείς. Φτιάχνουμε αφίσα με την τεχνική του κολάζ   μαζί με τα παιδιά της άλλης τάξης για να τη δώσουμε στους εκπροσώπους του. Τα παιδιά συγκεντρώνουν τα είδη στο νηπιαγωγείο, τα αποθηκεύουν κατά ομάδες π.χ. μακαρόνια, ρύζια, μπισκότα (ομαδοποιήσεις-ταξινομήσεις). Υποδεχόμαστε τον εκπρόσωπο για την παραλαβή δινοντάς του την αφίσα και φωτογραφιζόμαστε με το αυτοκίνητο της οργάνωσης.
v  Κατά την επίσκεψη του Κ.Π.Ε. Καστριού στο νηπιαγωγείο μας τα παιδιά έμαθαν για τα κωνοφόρα δέντρα του δάσους όπως είναι και το έλατο, που συνηθίζουμε να στολίζουμε  τα Χριστούγεννα (πραγματοποιήθηκε ένα πρόγραμμα για το δάσος με θεατρικό παιχνίδι και ομαδικό κολάζ-αφίσα).
v  Φτιάχνουμε στολίδια για το χριστουγεννιάτικο δέντρο: ένα χάρτινο αστέρι με ζυμαρικά,  όσπρια και χρυσόσκονη-χάρτινο στολίδι με την τεχνική του βιτρό (συζητάμε για την τεχνική του βιτρό βλέποντας εικόνες στο internet)-χάρτινο αγγελάκι σε σχήμα καρδιάς (τα παιδιά έμαθαν να κάνουν το σχήμα της καρδιάς και να χρησιμοποιούν χρυσούς & ασημένιους μαρκαδόρους για διακόσμηση και τα ονόμασαν αγγελάκια της αγάπης). Άλλες κατασκευές: χάρτινο κηροπήγιο αστέρι, μπότα του Αι Βασίλη.
v  Στήνουμε, στολίζουμε  το χριστουγεννιάτικο δέντρο της τάξης και φτιάχνουμε ένα καινούριο αστέρι για την κορφή του τραγουδώντας το τραγούδι «ω, έλατο»
v  Οι ομάδες καθημερινά μας ενημερώνουν για τα έθιμα της Ελλάδας και των άλλων χωρών.
v  Συζητάμε για τη χριστουγεννιάτικη  γιορτή και αποφασίζουν τα παιδιά να παρουσιάσουν την αναπαράσταση της γέννησης. Γίνεται διανομή των ρόλων. Κάνουμε καθημερινά πρόβες.
v  Εκμάθηση χριστουγεννιάτικων και πρωτοχρονιάτικων  τραγουδιών και καλάντων χρησιμοποιώντας και τα μουσικά όργανα της τάξης.
v  Ανάγνωση παραμυθιών: η μπουγάδα του Αι Βασίλη της Ιωάννας Κυρίτσης-Τζιώτη (βλέπουμε τον παγκόσμιο χάρτη και μαθαίνουμε τις 5 ηπείρους) και Φρικαντέλα: η μάγισσα που μισούσε τα κάλαντα του Ευγένιου Τριβιζά. Γίνεται συζήτηση, εκφράζουν τα παιδιά τα συναισθήματά τους για τις πράξεις των ηρώων, ζωγραφίζουν ό,τι τα εντυπωσίασε.

                                       



v  Η κάθε ομάδα ζωγραφίζει σε χαρτί Α3 κάτι που έχει σχέση με το θέμα της.
v  Η κάθε ομάδα γράφει λέξεις που έχουν σχέση με το θέμα της.
v  Όλοι μαζί λέμε και γράφουμε λέξεις που αρχίζουν από Χ (όπως Χριστούγεννα) και Π (όπως Πρωτοχρονιά). Σχηματίζουμε τα γράμματα αυτά με διάφορους τρόπους όπως με πλαστελίνη, μαλλί πλεξίματος, μαρκαδόρους, καπάκια.
v  Μια ομάδα παιδιών αποφασίζει να κάνει απογραφή της τάξης και φτιάχνει ένα ανάλογο βιβλίο που τοποθετείται στη γωνιά της βιβλιοθήκης.
v  Μια άλλη ομάδα παιδιών φτιάχνει λίστες με υλικά που θα χρειαστεί για τα γλυκά των γιορτών(κουραμπιέδες και μελομακάρονα).
v  Στο χάρτη της Ευρώπης εντοπίζουμε τη Βηθλεέμ και τη Ναζαρέτ.



v  Συζητάμε για τον αριθμό 2, τις δυάδες, τα ζευγάρια. Παίζουμε παιχνίδια σε ζευγάρια(π.χ. του καθρέπτη). Τα παιδιά ζωγραφίζουν 2 αγγέλους πάνω σε μια φάτνη. Γράφουν τον αριθμό 2, τον σχηματίζουν με διάφορους τρόπους (π.χ με πλαστελίνη, κορδέλες), κόβουν και κολλούν δύο όμοια πράγματα από περιοδικά.
v  Συζητάμε για τον αριθμό 3 και παίζουμε παιχνίδια σε τριάδες ανάλογα με ήχους και μουσικές από τη συλλογή του Φιλιππάκη. Ζωγραφίζουν τους 3 Μάγους και κόβουν και κολλούν  3 όμοια πράγματα  από περιοδικά.
v  Παρατηρούμε μέσα από το internet πώς είναι στολισμένες άλλες χώρες του κόσμου την περίοδο των Χριστουγέννων και σχολιάζουμε.
v  Ταξινόμηση των βιβλίων, περιοδικών και φωτοτυπιών που έφεραν τα παιδιά από το σπίτι τους.
v  Ζωγραφίζουν χριστουγεννιάτικα δέντρα σε διάφορα μεγέθη και φτιάχνουν δυο μεγάλα χιονισμένα τοπία με βαμβάκι και χρυσόσκονες για να στολίσουν το σκηνικό της γιορτής
v  Γράφουν και ζωγραφίζουν το γράμμα στον Άγιο Βασίλη.
v  Λόγω καιρού και καθημερινής πρόβας για τη γιορτή μας, αποφασίζουμε να επισκεφτούμε την εκκλησία της ενορίας μας μετά από τις διακοπές των Χριστουγέννων.
v  Αποφασίζουμε  η κάρτα, που θα φτιάξουμε να είναι και πρόσκληση για τη χριστουγεννιάτικη γιορτή μας λόγω  έλλειψης  χρόνου. Το κάθε παιδί γράφει όπως μπορεί τις ευχές και τα λόγια της πρόσκλησης. Απέξω φτιάχνουν δέντρο κολάζ και μέσα διακοσμούν όπως θέλουν.




v  Ασκήσεις μαθηματικών σε φωτοτυπίες (π.χ. να βρουν το άλλο μισό, να ταιριάξουν αντικείμενο με τη σκιά του)
v  Παρουσιάζουν τη χριστουγεννιάτικη γιορτή μαζί με το άλλο τμήμα στους γονείς τους (θεατρικό, κάλαντα, τραγούδια).

Δραστηριότητες μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων  & της Πρωτοχρονιάς
v  Βλέπουμε το βίντεο της γιορτής και σχολιάζουμε τον εαυτό μας και τους φίλους μας.
v  Συζητάμε πώς περάσαμε στις διακοπές.
v  Η ομάδα της Πρωτοχρονιάς μιλάει πάλι για το έθιμο της βασιλόπιτας και αποφασίζουμε να κόψουμε τη δική μας πίτα. Ενημερώνουμε τις μαμάδες και ετοιμάζονται δυο πίτες για τα τμήματα του νηπιαγωγείου μας με φλουρί και δώρο έκπληξη για τους δυο τυχερούς.
v  Φτιάχνουμε ατομικό βιβλιαράκι ευχών για το νέο έτος με γραφή και ζωγραφική.

                            


                                            



                                    



                                                    



v  Προσπαθούν να γράψουν όπως μπορούν το 2014, μαθαίνοντας τον αριθμό 4. Κάνουμε γλωσσικά παιχνίδια, ζωγραφίζουμε κάτι που είναι 4, φτιάχνουμε το 4 όπως μπορούμε.
v  Το βιβλίο που έφερε κάποιο παιδί είχε την λαϊκή ιστορία της Κυράς Καλής με το γέρο χρόνο και τους 12 μήνες. Γίνεται ανάγνωση, εκφράζουν τα συναισθήματά τους για τους ήρωες και τις πράξεις τους. Ζωγραφίζουν ό,τι τα εντυπωσίασε και αναπαριστούν την ιστορία.
v  Με αφορμή την παραπάνω ιστορία οι 4 ομάδες  ζωγραφίζουν μία εποχή του χρόνου με τους μήνες.
v  Προετοιμασία για την επίσκεψη στην εκκλησία της ενορίας μας. Συζητάμε και καταγράφουμε τι θέλουμε να δούμε , να ρωτήσουμε τον παπά,  τι να φωτογραφίσουμε. Συζητάμε πώς πρέπει να συμπεριφερθούμε στο δρόμο, αλλά και μέσα στην εκκλησία.
v  Επίσκεψη στην εκκλησία. Κατά τον περίπατό μας σταματήσαμε να δούμε τους κάδους (κανονικό και ανακύκλωσης), την υπό κατασκευή πολυκατοικία, το ψηλό κυπαρίσσι, το ολοήμερο και δημοτικό σχολείο. Παρατηρήσαμε την εκκλησία απέξω και από μέσα. Επειδή απέξω φαίνονται τα μνημεία του νεκροταφείου, κάναμε μια μικρή αναφορά στο τι σημαίνει νεκροταφείο ή κοιμητήριο. Μέσα στην εκκλησία ανάψαμε κερί και μας υποδέχτηκε ο πάτερ Θεόκλητος με τους νεωκόρους (εξηγήσαμε τι σημαίνει νεωκόρος). Μάθαμε ότι το κερί συμβολίζει την ψυχή μας, την καρδιά μας. Μας μίλησε για τη γέννηση και τη βάφτιση του Χριστού όπου τα παιδιά συμμετείχαν με απαντήσεις σε ερωτήσεις του. Μας μίλησε για το τέμπλο του ιερού και πως συνηθίζεται να τοποθετούνται οι εικόνες και οι αγιογραφίες. Είδαμε τις αγιογραφίες του Ευαγγελισμού, της Γέννησης, της σφαγής των νηπίων, της φυγής στην Αίγυπτο, της Βάπτισης. Μάθαμε ότι ο αγιασμός μας κάνει να έχουμε καλή υγεία, ότι η εκκλησία είναι το σπίτι του Χριστού, ότι κοινωνάμε μόνο το πρωί. Κάναμε ερωτήσεις στον πατέρα Θεόκλητο. Βγάλαμε φωτογραφίες. Φεύγοντας μας έδωσε  από μια γκοφρέτα, εικονίτσα της Παναγίας με το Χριστό και το περιοδικό Αλιεύς.





              




v  Μετά την επίσκεψη.  Ζωγραφίσαμε ό,τι μας εντυπωσίασε από την επίσκεψη. Συζητήσαμε για αυτά που μάθαμε και είδαμε και παρατηρήσαμε ότι η διαδρομή από το νηπιαγωγείο μέχρι την εκκλησία είναι μια ευθεία γραμμή. Ζωγράφισε τη διαδρομή το καθένα μόνο του. Παρατηρήσαμε τις σελίδες του περιοδικού, που μας  έδωσε ο παπάς, είδαμε την  εικόνα της γέννησης, από πιο γράμμα αρχίζει (το Γ) και εντοπίσαμε τα παιδιά που το όνομά τους αρχίζει από τη φωνούλα και το γράμμα αυτό. Εξηγήσαμε τι σημαίνει ο τίτλος. Παρατηρήσαμε την μικρή εικόνα που μας έδωσε ο παπάς και τη συγκρίναμε με αυτές που έχουμε στην τάξη μας και στο σπίτι μας.



v  Έφτιαξαν ατομικό  ημερολόγιο για το 2014.

4η ΦΑΣΗ: Αξιολόγηση

Η συμμετοχή σχεδόν όλων των παιδιών και των γονιών στην εύρεση πληροφοριών αλλά και ο ενθουσιασμός όλων των παιδιών και της νηπιαγωγού είναι ένα από τα πράγματα που απέδειξαν ότι τόσο το θέμα όσο και ο τρόπος που διαχειριστήκαμε το χρόνο και τις δραστηριότητες μας βοήθησαν να πραγματοποιήσουμε τον αρχικό στόχο μας και τις επιμέρους επιδιώξεις  του σχεδίου εργασίας.

Με το τέλος του σχεδίου εργασίας τα παιδιά πήραν όλες τις ζωγραφιές και εργασίες τους σε μορφή βιβλίου. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου