Σάββατο 13 Ιουνίου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2014-2015 ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ -Νηπιαγωγείο Ζευγολατιού


7η Εκπαιδευτική Περιφέρεια
Προσχολικής Αγωγής
Σχολικό έτος 2014-2015
Ενδοσχολική Επιμόρφωση:
« Καλλιεργώντας τη μαθηματική σκέψη των νηπίων»
Νηπιαγωγείο: Ζευγολατιού
Νηπιαγωγός: Καττή Αγγελική
Αριθμός συμμετεχόντων παιδιών:13
  • Τίτλος δραστηριότητας: « Σπυρί-σπυρί από το λίγο στο πολύ.»
  • Στόχος δραστηριότητας: Σύγκριση ποσοτήτων-Διάταξη.
  • Περιγραφή δραστηριότητας:
Την φετινή χρονιά δουλέψαμε ένα πολιτισμικό πρόγραμμα με θέμα την ιστορία του ψωμιού. Στα πλαίσια αυτού του προγράμματος παίξαμε πολύ με το σιτάρι ή μάλλον καλύτερα σπείραμε πολύ σιτάρι ….στη μοκέτα της τάξης μας. Στη συγκεκριμένη δραστηριότητα γεμίσαμε με σιτάρι διάφανα πλαστικά ποτήρια χρησιμοποιώντας για μεζούρα ένα καπάκι αναψυκτικού (η ιστορία με τα καπάκια ξεκίνησε για το γνωστό σκοπό και στο τέλος χρησιμοποιήθηκαν για τα μαθηματικά).Βάλαμε «λίγο» σιτάρι στο ένα ποτήρι «περισσότερο» στο άλλο «ακόμη πιο πολύ» στο τρίτο και «πολύ» στο τέταρτο. Η νηπιαγωγός τοποθετεί τα ποτήρια σε τυχαία σειρά και ένα παιδί τα βάζει στη σειρά από το «λίγο» στο «πολύ»  και από το «πολύ» στο «λίγο».
  • Προσδοκώμενα  αποτελέσματα:
1.Να μάθουν να αναγνωρίζουν τις ποσότητες
2Να μπορούν να διατάσσουν αντικείμενα με κριτήριο την ποσότητα.
3.Να μπορούν να προσδιορίσουν το κριτήριο που χρησιμοποίησαν.
  • Τεχνικές Υλοποίησης της δραστηριότητας:
1.Προβληματισμός
2.Διατύπωση συμπερασμάτων.
  • Τελικό Προϊόν:
Ένα μαθηματικό παιχνίδι.
  • Τρόποι καταγραφής:
1.Παρατήρηση.
2.Φωτογράφιση.

  • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ποια  ήταν τα δυνατά  και ποια τα αδύνατα σημεία στον προγραμματισμό και στην υλοποίηση της δραστηριότητας, δυσκολίες που συναντήσατε, αντιδράσεις- συμμετοχή- σχόλια των παιδιών):
Σε γενικές γραμμές ο στόχος επιτεύχθηκε. Τα παιδιά δεν δυσκολεύτηκαν ιδιαίτερα να διατάξουν τα αντικείμενα με κριτήριο την ποσότητα, περισσότερο δυσκολεύτηκαν να εξηγήσουν γιατί το έκαναν και τον τρόπο που σκέφτηκαν. Τους  άρεσε η συγκεκριμένη δραστηριότητα, γιατί την συνέχισαν στο παιχνίδι στις γωνιές μετρώντας με τις μεζούρες και φτιάχνοντας δικές τους σειρές με πέντε-δέκα –δεκαπέντε –είκοσι μεζούρες. Συνεχίσαμε την δραστηριότητα μέσα από καταστάσεις προβληματισμού.(Για παράδειγμα δύο ποτήρια είχαν ακριβώς την ίδια ποσότητα σιταριού). Η  μοναδική δυσκολία, όπως συμβαίνει συνήθως, ήταν ότι τα  παιδιά που αποτελούν τους θεατές παρεμβαίνουν και διορθώνουν το παιδί που κάνει το λάθος με αποτέλεσμα να μην του αφήνουν το χρόνο να προβληματιστεί και να καταλήξει μόνος του στο σωστό αποτέλεσμα.
  • Εσείς, κρίνετε ότι βελτιωθήκατε ως εκπαιδευτικοί με αυτόν τον τρόπο προσέγγισης των μαθηματικών; Αν ναι, σε τι;
Σαν εκπαιδευτικοί γνωρίζουμε ότι τα μαθηματικά είναι  παντού και διαπιστώνουμε ότι υπάρχουν άπειρες ευκαιρίες στην τάξη μας να κάνουμε μαθηματικά χωρίς να κάνουμε «μαθηματικά». Αυτό που συνειδητοποίησα  περισσότερο φέτος είναι πως δεξιότητες και γνώσεις που συνδέονται με διαφορετικές περιοχές των μαθηματικών δεν είναι αναγκαίο να ακολουθούν αυστηρή ιεραρχική σειρά.
 Φέτος εμπλούτισα τη γωνιά των μαθηματικών με παιχνίδια που φτιάξαμε με τα παιδιά, με πλαστικοποιημένες εικόνες μαθηματικών εννοιών, επιτραπέζια κ.ά. Τα παιδιά αγάπησαν αυτό το υλικό περισσότερο από το τυποποιημένο του εμπορίου που υπήρχε στη γωνιά των μαθηματικών μέχρι τώρα.














Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου