Κυριακή 14 Ιουνίου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2014-2015 ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ - Νηπιαγωγείο Μερκοβουνίου

7η Εκπαιδευτική Περιφέρεια
Προσχολικής Αγωγής
Σχολικό έτος 2014-2015
Ενδοσχολική Επιμόρφωση:
« Καλλιεργώντας τη μαθηματική σκέψη των νηπίων»
Νηπιαγωγείο: Μερκοβουνίου (ολοήμερο τμήμα)
Νηπιαγωγοί: Τζουβελέκου Αρετή, Πολυχρονοπούλου Αγγελική
Αριθμός συμμετεχόντων παιδιών: 18
  • Τίτλος δραστηριότητας: «Η πολύ πεινασμένη κάμπια επισκέπτεται τα παιδάκια της τάξης μας»   
  • Στόχος δραστηριότητας: Να αναπτύξουν την ικανότητα τους για συμπλήρωση κανονικοτήτων.   
  • Περιγραφή δραστηριότητας:
Εισαγωγική δραστηριότητα: Τα παιδιά άκουσαν την ιστορία από το βιβλίο «Μια κάμπια πολύ πεινασμένη» του Eric Carle και τους ζητήθηκε να εντοπίσουν το μοτίβο. Το μοτίβο αφορούσε τα φρούτα που έφαγε η κάμπια τις πρώτες πέντε (5) ημέρες της εβδομάδας, οπότε και το επαναλάβαμε δείχνοντας τη σχετική εικόνα. Κατόπιν, δόθηκε στα παιδιά μία κάμπια σχεδιασμένη σε Α4 και τους ζητήθηκε  να αναπαράγουν το μοτίβο στο σώμα της κάμπιας. Δηλαδή την πρώτη μέρα που έφαγε ένα μήλο αντιστοιχεί στο κόκκινο χρώμα που έβαλαν στο πρώτο τμήμα του σώματός  της. Ακολούθησε το πράσινο για το αχλάδι, το μωβ για το δαμάσκηνο, το ροζ για την φράουλα το πορτοκαλί για το πορτοκάλι. Οπότε το μοτίβο επαναλήφθηκε τέσσερις (4) φορές για να καλυφθεί το σώμα της κάμπιας από χρώματα. Όταν τελείωσαν όλα τα παιδιά έγινε ολομέλεια για τον έλεγχο των εργασιών. Ένα παιδί με λάχνισμα ανέλαβε να υπενθυμίσει το μοτίβο του παραμυθιού και τα υπόλοιπα παιδιά έλεγξαν την ορθότητα της εργασίας τους. Λάθη που εντοπίστηκαν (κυρίως από τα προνήπια) συζητήθηκαν προκειμένου τα παιδιά να αντιληφθούν τι ενδεχομένως έπρεπε να είχε γίνει διαφορετικά και για ποιο λόγο.             
Βασική δραστηριότητα για την επίτευξη του στόχου: επιλέχθηκαν με λάχνισμα δύο (2) παιδιά, στα οποία δόθηκε από ένα κορδόνι και αρκετές χάντρες από το αριθμητήριο που υπάρχει στο νηπιαγωγείο. Τοποθετήσαμε ένα χώρισμα ανάμεσά τους έτσι που δεν έβλεπε ο ένας τι έκανε  ο άλλος. Έτσι, ο πρώτος τοποθέτησε χάντρες στο κορδόνι του αναφέροντας ταυτόχρονα «έχω μια κάμπια που έφαγε ένα  αχλάδι», περνώντας μια πράσινη χάντρα στο κορδόνι του. Ο συμμαθητής του που άκουγε αυτή τη δήλωση περνούσε και αυτός μια πράσινη χάντρα στο δικό του κορδόνι. Αυτό συνέβη και με τα υπόλοιπα φρούτα. Κατόπιν επαναλήφθηκε η ίδια διαδικασία, χωρίς όμως να υπάρχει αυτή τη φορά περιγραφή, λέγοντας απλά το ένα παιδί  ότι την επόμενη μέρα, η κάμπια έφαγε ακριβώς τα ίδια φρούτα. Μ’ αυτόν τον τρόπο και οι δύο παίχτες επανέλαβαν το μοτίβο. Στο τέλος οι κάμπιες αποκαλύφθηκαν και τα παιδιά περιέγραψαν με λόγια το μοτίβο που δημιουργήθηκε και με την βοήθεια της ομάδας ελέγχου έκαναν έλεγχο στο μοτίβο του σώματος  των δύο καμπιών.
Δραστηριότητα αξιολόγησης: Η αξιολόγηση  και ο έλεγχος κατάκτησης του στόχου έγινε ομαδικά και περιλαμβανόταν  στις παραπάνω δραστηριότητες.                         
  • Προσδοκώμενα  αποτελέσματα:
1) Να μπορούν να θυμούνται το μοτίβο της ιστορίας από  το βιβλίο « Μια κάμπια πολύ πεινασμένη» του Eric Carle.   
2) Να μπορούν να συμπληρώνουν το συγκεκριμένο  μοτίβο όταν αυτό τους ζητιέται.   
3) Να μπορούν να αλληλοβοηθούνται ώστε να πετυχαίνουν τους στόχους που τυχόν θέτουν.   
  • Τεχνικές Υλοποίησης της δραστηριότητας:
1) Διάβασμα ιστορίας από το βιβλίο «Μια κάμπια πολύ πεινασμένη» του Eric Carle
2) Χρήση υλικών (πολύχρωμες χάντρες) από το αριθμητήριο του νηπιαγωγείου και κορδόνια  από το οικοδομικό υλικό.  
3) Φύλλο εργασίας για την κατασκευή του μοτίβου του σώματος της κάμπιας.    
  • Τελικό Προϊόν:
Τα τελικά προϊόντα της δραστηριότητας είναι:
 α) κάμπιες φτιαγμένες από κορδόνια και χάντρες από το αριθμητήριο της τάξης μας και
β) τα συμπληρωμένα φύλλα εργασίας Α4 με την πολύ πεινασμένη κάμπια. 
  • Τρόποι καταγραφής:
1) Φωτογραφίες, παρατήρηση και καταγραφή.
2) Αυτοσχέδιες σημειώσεις για κάθε δραστηριότητα. 
  • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ποια  ήταν τα δυνατά  και ποια τα αδύνατα σημεία στον προγραμματισμό και στην υλοποίηση της δραστηριότητας, δυσκολίες που συναντήσατε, αντιδράσεις- συμμετοχή- σχόλια των παιδιών):
Η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν ήταν άμεση και έτσι σχεδόν όλα τα παιδιά κατάφεραν εύκολα να χρωματίσουν το σώμα της κάμπιας χρωματίζοντας με τα σωστά χρώματα και στη σωστή σειρά. Κάποια παιδιά βέβαια χρειάστηκαν βοήθεια (δηλαδή μια υπενθύμιση στα χρώματα καθώς και στη σειρά των  χρωμάτων  του μοτίβου) την ώρα που συμπλήρωναν το φύλλο εργασίας. Την ώρα που έφτιαχναν την κάμπια με τις χάντρες και τα κορδόνια όμως δεν χρειάστηκαν καμία βοήθεια, ούτε υπενθύμιση στα χρώματα που θα χρησιμοποιούσαν ούτε στη σειρά με την οποία θα τα χρησιμοποιούσαν.  Από ότι είπαν τα ίδια τα παιδιά όλα  τους φάνηκαν ευκολότερα όταν δούλευαν σε ζευγάρια παρά το γεγονός ότι υπήρχε χώρισμα από χαρτόνι μεταξύ τους.             
  • Εσείς, κρίνετε ότι βελτιωθήκατε ως εκπαιδευτικοί με αυτόν τον τρόπο προσέγγισης των μαθηματικών; Αν ναι, σε τι;
Όλη την χρονιά προσεγγίζοντας με αυτόν τον τρόπο τις μαθηματικές δραστηριότητες κατάλαβα:
 α) ότι εισήγαγα  περισσότερες θεματικές ενότητες μαθηματικών στην τάξη μου,
β) ότι άλλαξαν οι διδακτικές μέθοδοι με τις οποίες προσεγγίζω τα μαθηματικά πλέον στην τάξη μου

γ) και τέλος άλλαξαν προς το καλύτερο τα συναισθήματα μου απέναντι στη διδακτική προσέγγιση των μαθηματικών.  


7η Εκπαιδευτική Περιφέρεια
Προσχολικής Αγωγής
Σχολικό έτος 2014-2015
Ενδοσχολική Επιμόρφωση:
« Καλλιεργώντας τη μαθηματική σκέψη των νηπίων»
Νηπιαγωγείο: Μερκοβουνίου ( Κλασσικό  Τμήμα).
Νηπιαγωγός: Αργυροπούλου Αναστασία
Αριθμός συμμετεχόντων παιδιών: 15
  • Τίτλος δραστηριότητας: Αηδόνια δεκατέσσερα..
  • Στόχος δραστηριότητας:  Να συνεργάζονται σε ομάδες και να κατακτήσουν τις μαθηματικές έννοιες.
  • Περιγραφή δραστηριότητας:
Αρχικά ακούσαμε σε cd το παραμύθι « Το αηδόνι του Αυτοκράτορα» του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, αφού το συζητήσαμε και κατανοήσαμε την πλοκή της ιστορίας αποφασίσαμε να αναζητήσουμε πληροφορίες για τα αηδόνια. Ύστερα χωριστήκαμε σε ομάδες και προσπαθήσαμε να βάλουμε σε σειρά σκηνές του παραμυθιού οι οποίες ήταν εκτυπωμένες σε κάρτες και να διηγηθούμε από την αρχή το παραμύθι.. Ο κύριος σκοπός ήταν η κατάκτηση της έννοιας της χρονικής ακολουθίας.
Συνεχίζοντας τη δραστηριότητα μάθαμε κάποιους στίχους από το τραγούδι με τίτλο « Αηδόνια δεκατέσσερα», το καταγράψαμε και αρχίσαμε να το τραγουδάμε αλλάζοντας κάθε φορά τη δεκάδα στα αηδόνια χρησιμοποιώντας κάρτες από το 4 έως το 104 ανάλογα με το τι έλεγε το τραγούδι.
  • Προσδοκώμενα  αποτελέσματα: Να συνεργαστούν και να ασκήσουν το μυαλό τους ανεβαίνοντας κάθε φορά την αριθμοσκάλα των δεκάδων.
  • Τεχνικές Υλοποίησης της δραστηριότητας:
Αριθμοκάρτες
Ακρόαση
Καταγραφή δεκάδων
  • Τελικό Προϊόν:
Ομαδική εργασία παιχνιδοτράγουδου.

  • Τρόποι καταγραφής:
1 Φωτογραφική μηχανή
2 Σημειώσεις εκπαιδευτικού

  • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ποια  ήταν τα δυνατά  και ποια τα αδύνατα σημεία στον προγραμματισμό και στην υλοποίηση της δραστηριότητας, δυσκολίες που συναντήσατε, αντιδράσεις- συμμετοχή- σχόλια των παιδιών):
Οι στόχος της δραστηριότητας επιτεύχθηκε από το τελικό προιόν της δραστηριότητας. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με το παραμύθι και το τραγούδι καθώς και με το κελάηδισμα του αηδονιού. Τους άρεσε πολύ να παίζουν με τις δεκάδες και ζητούσαν να το ξανακάνουν. Ανταποκρίθηκαν θετικά στο να αναγνωρίσουν κάθε αριθμό και σίγουρα θα το ξαναδουλέψουμε.
  • Εσείς, κρίνετε ότι βελτιωθήκατε ως εκπαιδευτικοί με αυτόν τον τρόπο προσέγγισης των μαθηματικών; Αν ναι, σε τι;
Βελτιώθηκα ως εκπαιδευτικός επειδή συνειδητοποίησα πως οι μαθηματικές έννοιες είναι ένα πολύ χρήσιμο «εργαλείο» για τη διδασκαλία καθώς επίσης αποδεικνύεται ακόμα μια φορά στο μυαλό μου ότι τα παιδιά μπορούν να κατακτήσουν κάθε γνωστικό αντικείμενο αρκεί να το διδαχθούν σωστά…..

























































Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου