Σάββατο 13 Ιουνίου 2015

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2014-2015 ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ - 5ο Νηπιαγωγείο Τρίπολης

7η Εκπαιδευτική Περιφέρεια
Προσχολικής Αγωγής
Σχολικό έτος 2014-2015
Ενδοσχολική Επιμόρφωση:
« Καλλιεργώντας τη μαθηματική σκέψη των νηπίων»
Νηπιαγωγείο: 5ο Νηπιαγωγείο Τρίπολης
Νηπιαγωγός: Μπάρλα Ντιάνα
Αριθμός συμμετεχόντων παιδιών: 21
  • Τίτλος δραστηριότητας: «Πάμε στην κυψέλη».
  • Στόχος δραστηριότητας: Να  δημιουργήσουν  οι μαθητές ένα δικό τους παιχνίδι .
  • Περιγραφή δραστηριότητας:
Παρουσιάζουμε στους μαθητές μας ένα  πίνακα σε μέγεθος δύο Α3  και τους εξηγούμε ότι θα φτιάξουμε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι με ζάρια και πιόνια με θέμα «πώς μια μέλισσα θα πάει στην κυψέλη», αφού πρώτα μαζέψει τη γύρη από τα λουλούδια που βρίσκονται στον δρόμο της. Τα λουλούδια της βάζουν δοκιμασίες-ερωτήματα  τα οποία πρέπει να απαντήσει σωστά  για να καταφέρει να πάρει τη γύρη και να φτάσει στην κυψέλη.
  • Προσδοκώμενα  αποτελέσματα:
  1. Να ανακαλέσουν στη μνήμη τους  τα νήπια πληροφορίες για τη φύση (φυτά και ζώα)  που έχουν μάθει στη διάρκεια της χρονιάς
  2. Να αναγνωρίζουν αριθμούς και τη διαδοχή τους.
  3. Να κατανοούν την έννοια των ποσοτήτων.
  4. Να μετρούν.
  5. Να εργαστούν και να επιλύσουν προβλήματα συνεργασίας.
  • Τεχνικές Υλοποίησης της δραστηριότητας:
  1. Συμμετοχή στη δημιουργία του προϊόντος (π.χ. χρωματίζουν τα κουτάκια, κολλούν εικόνες λουλουδιών κ.α.).
  2. Συζήτηση για τη λήψη αποφάσεων (π.χ. ποιες ερωτήσεις θα κάνουν τα λουλούδια).
  3. Προτάσεις για τους κανόνες του παιχνιδιού (π.χ. πόσοι θα παίζουν σε κάθε παιχνίδι).
  • Τελικό Προϊόν:
Ένα επιτραπέζιο παιχνίδι.
  • Τρόποι καταγραφής:
  1.  

  • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ποια  ήταν τα δυνατά  και ποια τα αδύνατα σημεία στον προγραμματισμό και στην υλοποίηση της δραστηριότητας, δυσκολίες που συναντήσατε, αντιδράσεις- συμμετοχή- σχόλια των παιδιών):
Σε γενικές γραμμές τα παιδιά ενθουσιάστηκαν γιατί από την αρχή έκαναν τη δουλειά τα ίδια. Διάλεξαν τα λουλούδια, τις ερωτήσεις, χρωμάτισαν.
Παρουσιάστηκαν μικρά προβλήματα (όλοι ήθελαν να συμμετέχουν, και ο ενθουσιασμός τα  έκανε να είναι ανυπόμονα, ορίσαμε όμως τι ακριβώς θα έκανε ο καθένας και το πρόβλημα λύθηκε. Επίσης υπήρξαν παιδιά που μπερδεύονταν στους αριθμούς πάνω από το 20 (αναγνώριση).
 Στον αρχικό σχεδιασμό αλλάξαμε το ότι δεν έγραψαν τα παιδιά τις ερωτήσεις και τους αριθμούς  πάνω στο χαρτί μόνα τους γιατί δεν υπήρχε αρκετός χώρος, αλλά τα έγραψα στον υπολογιστή.
Δυνατό σημείο της όλης δραστηριότητας ήταν η φάση της ετοιμασίας του παιχνιδιού γιατί τα παιδιά έδειξαν ενθουσιασμό. Και στην ολοκλήρωσή του όμως όλα ήθελαν να παίξουν με το ζάρι και να ακολουθήσουν την πορεία της μέλισσας.
Δεν εντοπίζω αδύνατο σημείο στη δραστηριότητα αυτή.
  • Εσείς, κρίνετε ότι βελτιωθήκατε ως εκπαιδευτικοί με αυτόν τον τρόπο προσέγγισης των μαθηματικών; Αν ναι, σε τι;
Είναι γεγονός ότι στο παρελθόν δεν χρησιμοποιούσα πολύ το επιτραπέζιο παιχνίδι για τη διδασκαλία των μαθηματικών στο νηπιαγωγείο. Φέτος έφτιαξα μόνη μου παιχνίδια αυτού του είδους ανάλογα με το θέμα που επεξεργαζόμασταν και διαπίστωσα πως τα παιδιά παίζοντας με τους αριθμούς, έδειξαν μεγαλύτερο ενδιαφέρον και είχαν πιο γρήγορα αποτελέσματα. Στο συγκεκριμένο παιχνίδι με ικανοποίησε ο ενθουσιασμός των παιδιών γιατί το έφτιαξαν μόνα τους. Είναι το αγαπημένο τους παιχνίδι στην ώρα των ελεύθερων  δραστηριοτήτων.







7η Εκπαιδευτική Περιφέρεια
Προσχολικής Αγωγής
Σχολικό έτος 2014-2015
Ενδοσχολική Επιμόρφωση:
« Καλλιεργώντας τη μαθηματική σκέψη των νηπίων»
Νηπιαγωγείο:  5ο ΝΗΠ/ΓΕΙΟ ΤΡΙΠΟΛΗΣ (ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΤΜΗΜΑ)
Νηπιαγωγοί: Σωτηροπούλου Κική, Ντούρου Φωτεινή
Αριθμός συμμετεχόντων παιδιών:  18
  • Τίτλος δραστηριότητας: « 1, 2, 3 ΠΑΜΕ ΓΙΑ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ »
  • Στόχος δραστηριότητας
Ø  Να μάθουν να μετρούν, να αριθμήσουν, να προσθέσουν
Ø  Να διαχωρίσουν τα Ανακυκλώσιμα Υλικά
Ø  Να υιοθετήσουν μέσα από το παιχνίδι, την Ανακύκλωση, σαν στάση ζωής.

  • Περιγραφή δραστηριότητας:
Χωριζόμαστε σε ζευγάρια. Το κάθε ζευγάρι διαλέγει ένα «Κάδο Ανακύκλωσης – Υλικό» :ΧΑΡΤΙ = ΠΛΑΣΤΙΚΟ – ΑΛΟΥΜΙΝΙΟ (για ευνόητους λόγους απουσιάζει το ΓΥΑΛΙ). Σε μία μπλε σακούλα έχουμε τα αντίστοιχα υλικά: πλαστικά καπάκια μαρκαδόρων, κομματάκια εφημερίδας, δαχτυλίδι ανοίγματος από κουτάκια αλουμινίου. Το κάθε ζευγάρι με τη σειρά του ρίχνει το ζάρι , αναγνωρίζει τον αριθμό και συλλέγει τον αντίστοιχο αριθμό από το υλικό του «κάδου» που αντιπροσωπεύει. Στο τέλος προσθέτει τα αντικείμενα για να βρει το σύνολο που συγκέντρωσε. Σημειώνουμε σε πίνακα και βρίσκουμε ποιός κάδος - υλικό έχει τα περισσότερα.
Προσδοκώμενα  αποτελέσματα:
1 Να διαχωρίσουν βάσει υλικού
2  Να μετρήσουν – αριθμήσουν - προσθέσουν
3  Να συνεργαστούν και να έρθουν σε επαφή με μαθηματικές έννοιες –πράξεις μέσα   από το παιχνίδι.
·      Τεχνικές Υλοποίησης της δραστηριότητας:
1 Χρωματιστά πλαστικά ποτηράκια – Κάδοι Ανακύκλωσης (κόκκινο: Πλαστικό,  Μπλε : Χαρτί,  Κίτρινο: Αλουμίνιο
2 Ανακυκλώσιμα υλικά: Καπάκια μαρκαδόρων, Μπαλάκια από Εφημερίδα, Αλουμινένια δαχτυλίδια από κουτάκια.
3   Ζάρι,  Πίνακας Καταγραφής

  • Τελικό Προϊόν:
Το κάθε ζευγάρι μετράει αθροιστικά, πόσα από το υλικό που αντιπροσώπευε, Ανακύκλωσε. Σημειώνει σε Πίνακα τον αριθμό και βρίσκουμε τον νικητή.
  • Τρόποι καταγραφής:
1 Πίνακας με 3 στήλες και κουτάκια για κάθε Κάδο-Υλικό.
2  Κουκίδες - Αριθμοί

  • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ποια  ήταν τα δυνατά  και ποια τα αδύνατα σημεία στον προγραμματισμό και στην υλοποίηση της δραστηριότητας, δυσκολίες που συναντήσατε, αντιδράσεις- συμμετοχή- σχόλια των παιδιών):
Θεωρούμε ότι επιτεύχθηκαν όλοι οι στόχοι που είχαμε θέσει σχεδιάζοντας την δραστηριότητα. Τα νήπια έχουν εξοικειωθεί και απολαμβάνουν κάθε φορά πάρα πολύ αυτόν τον τρόπο παιχνιδιού. Πιστεύουμε ότι οι μαθηματικές έννοιες στην καλλιέργεια και κατάκτηση των οποίων στοχεύουμε επιτυγχάνονται αβίαστα και εποικοδομητικά μέσα από τη χαρά του παιχνιδιού. Επίσης διατηρείται καθ’ όλη τη διάρκεια το ενδιαφέρον και η συμμετοχή των παιδιών και τους δίνεται η δυνατότητα για καλλιέργεια σύνθετων και ποικίλων μαθηματικών εννοιών (περισσότερα-λιγότερα, ισοτιμία αριθμών, αύξουσα-φθίνουσα σειρά αριθμών, αρχή πρόσθεσης-αφαίρεσης, κτλ). Τέλος, συνεργάζονται και αλληλοσυμπληρώνονται.
  • Εσείς, κρίνετε ότι βελτιωθήκατε ως εκπαιδευτικοί με αυτόν τον τρόπο προσέγγισης των μαθηματικών; Αν ναι, σε τι;
Ως εκπαιδευτικός θεωρώ, πως η διαδικασία μάθησης σε οποιοδήποτε γνωστικό αντικείμενο,  στην προκειμένη περίπτωση μαθηματικά, επιτυγχάνεται καλύτερα  και πιο ποιοτικά μέσα από το παιχνίδι. Αναμφισβήτητα η προσέγγιση αυτή των μαθηματικών, μας δίνει ευελιξία στην υλοποίηση διαφορετικών δραστηριοτήτων, καλλιέργειας της μαθηματικής σκέψης, απλουστεύει τη διαδικασία μάθησης, η οποία γίνεται αβίαστα και με διασκεδαστικό τρόπο καθώς επίσης, εξασφαλίζει την ενεργή συμμετοχή και ενδιαφέρον όλων των παιδιών.





















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου