Σάββατο 2 Ιουλίου 2016

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2015-2016 ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ -3ο Νηπιαγωγείο Μεγαλόπολης


7η Περιφέρεια Προσχολικής Αγωγής Σχολικό έτος 2015-2016 Ενδοσχολική Επιμόρφωση: ««ΟΙ ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ» Νηπιαγωγείο: 3ο Νηπιαγωγείο Μεγαλόπολης Νηπιαγωγός: ΠΑΠΑΓΓΕΛΗ ΣΟΦΙΑ Αριθμός συμμετεχόντων παιδιών: 21 Ημερομηνία υλοποίησης: 24-05-2016 • Στόχος: Δραματοποίηση ενός πίνακα ζωγραφικής • Προσδοκώμενα αποτελέσματα: 1. Να εκφραστούν γλωσσικά 2. Να αναπτύξουν τη φαντασία τους 3. Να αποδεχθούν τη συλλογική απόφαση της ομάδας • Περιγραφή δραστηριοτήτων: Αφορμή για να παίξουμε αυτό το θεατρικό παιχνίδι, ήταν ένας πίνακας ζωγραφικής του S. Dali «Καράβι με πεταλούδες» .Έκανε ιδιαίτερη εντύπωση στα παιδιά και έτσι αποφασίσαμε να αναλύσουμε τον πίνακα. Παρατηρήσαμε τα στοιχεία του πίνακα (οι άντρες με τις απόχες, οι πεταλούδες στο κατάρτι…) και τα χρώματα που χρησιμοποιεί ο καλλιτέχνης. Κατόπιν περάσαμε στο ερμηνευτικό επίπεδο της μελέτης του πίνακα. Αναφερθήκαμε στα συναισθήματα που μας δημιουργεί ο πίνακας και συμφωνήσαμε όλοι στο ότι είναι ένα μελαγχολικό θέμα. Ο πίνακας, λόγω του σουρεαλισμού του, γοήτευσε τα νήπια, δημιουργώντας τους έντονους προβληματισμούς :Οι πεταλούδες γιατί βρίσκονται στα κατάρτια του πλοίου; Είναι δεμένες ή ελεύθερες; Πού πηγαίνει το καράβι; Η πεταλούδα μέσα στην θάλασσα πώς θα πετάξει με βρεγμένα φτερά; Οι άντρες γιατί δεν έχουν πάνω τους τα χρώματα των πεταλούδων, αφού τις είχαν πιάσει;) Ορισμένα παιδιά υποστήριξαν ότι οι πεταλούδες είναι δεμένες λόγω της στάσης των φτερών τους και προσπάθησαν να το αναπαραστήσουν στην υπόλοιπη ομάδα. Αυτόματα περάσαμε στην φάση της αναπαράστασης του πίνακα. Κάποια παιδιά έγιναν πεταλούδες και κάποια άλλα οι άντρες με τις απόχες. Κατά την φάση της αναπαράστασης ακούσαμε το Butterfly Walzt του Brian Crain https://www.youtube.com/watch?v=3qOeNnhUb4A. Στον κύκλο το ακούσαμε ξανά και ξανά γιατί μας άρεσε πολύ και αρχίσαμε να φτιάχνουμε μια δική μας ιστορία ερμηνεύοντας τον πίνακα: Σε εκείνη τη γωνιά της γης επρόκειτο να πέσει ένας κομήτης και οι κάτοικοι είχαν αρχίσει να εκκενώνουν την περιοχή. Οι πιο τολμηροί από αυτούς θυμήθηκαν την θάλασσα με τις πεταλούδες. Αυτή η ακτή, αντί για γλάρους είχε τεράστιες πεταλούδες. Έτρεξαν λοιπόν για να τους μεταφέρουν τα άσχημα νέα. Οι πεταλούδες όμως, ήταν περήφανες, πέταγαν πολύ ψηλά και δεν μπορούσαν να τους ακούσουν. Αναγκάστηκαν να τις αιχμαλωτίσουν με τις απόχες και μόνο τότε οι πεταλούδες κατάλαβαν τι συμβαίνει. Επικράτησε πανικός. Ο καπετάνιος του καραβιού, με το οποίο θα έφευγαν οι άντρες και οι πεταλούδες είχε χάσει τα πανιά! Ο κομήτης πλησίαζε απειλητικά τη γη και τελικά αντί οι πεταλούδες να πετάξουν ψηλά και να φύγουν, με τα μεγάλα τους φτερά στα κατάρτια, κατάφεραν να απογειώσουν το καράβι και να το κάνουν να χαθεί ψηλά στον ουρανό, σώζοντας έτσι και τους γενναίους άντρες. Η ιστορία δραματοποιήθηκε στο προαύλιο του σχολείου με μεγάλη επιτυχία, λόγω της ελευθερίας χώρου που είχαμε. • Τεχνικές Υλοποίησης της δραστηριοτήτων: 1. Παρατήρηση 2. Συζήτηση – Αντιπαράθεση απόψεων 3. Προσομοίωση – Αυτοσχεδιασμοί - Δραματοποίηση • Συμμετοχή- Αντιδράσεις παιδιών Η συγκεκριμένη δραστηριότητα πραγματοποιήθηκε στο τέλος της σχολικής χρονιάς και τα παιδιά ήταν ήδη εξοικειωμένα με το θεατρικό παιχνίδι. Τόσο τα στοιχεία του πίνακα (καράβι, πεταλούδες, θάλασσα), όσο και η έντονη κινητική δραστηριότητα που τους επέτρεψε η δραματοποίηση, είχε ως αποτέλεσμα την πλήρη συμμετοχή τους, κρατώντας αμείωτο το ενδιαφέρον τους. Συνεργάστηκαν και κατάφεραν να ακολουθήσουν την απόφαση των πολλών, όταν σε ορισμένα σημεία ακούστηκαν πολλές ιδέες και γνώμες (κάτι που μας πήρε αρκετό χρόνο να κατακτήσουμε). • Οφέλη των παιδιών από την υλοποίηση των θεατρικών δραστηριοτήτων Με τα θεατρικά δρώμενα, τα παιδιά κατάφεραν να κατακτήσουν πολλές γνώσεις, διασκεδάζοντας. Ανέπτυξαν ικανότητες όπως, συνεργασία, αίσθημα ευθύνης, ενσυναίσθηση, κριτική ικανότητα. Ασκήθηκαν στο να παρατηρούν, να βλέπουν, να ακούν, να απαντούν, να κατανοούν και να γίνονται κατανοητά. Εξωτερικεύοντας αυτά που ένιωθαν, εκτονώθηκαν ψυχικά και απέκτησαν ανεξάρτητη και δημιουργική σκέψη. Έμαθαν να σέβονται τη γνώμη της ομάδας, μειώνοντας τον εγωκεντρισμό τους, ενώ συσφίχθηκαν οι σχέσεις τόσο μεταξύ της ομάδας, όσο και με την νηπιαγωγό. • Οφέλη των εκπαιδευτικών από την υλοποίηση των θεατρικών δραστηριοτήτων Η υλοποίηση θεατρικών δρώμενων μας έφεραν πιο κοντά στα παιδιά. Παίξαμε μαζί τους και δεθήκαμε με την ομάδα. Δόθηκε η δυνατότητα να προσεγγίσουμε και να γνωρίσουμε τον κάθε μαθητή καλύτερα. Οι θεατρικές δραστηριότητες μας βοήθησαν να αποκτήσουμε βαθύτερη άποψη για την ψυχοσωματική συγκρότηση, την συναισθηματική νοημοσύνη και την δημιουργική σκέψη των παιδιών, ενώ παράλληλα αποτέλεσαν ένα εργαλείο, ιδιαίτερα χρήσιμο για την μαθησιακή εξέλιξη. Τέλος, παίζοντας εμείς οι ίδιοι με τα παιδιά, θυμηθήκαμε πολλά πράγματα για τον εαυτό μας και για τον κόσμο γύρω μας που είχαμε ξεχάσει. Και εννοείται πως διασκεδάσαμε πολύ! Τρόποι καταγραφής: 1. Παρατήρηση - Φωτογράφηση 2. Γραπτές σημειώσεις • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ποια ήταν τα δυνατά και ποια τα αδύνατα σημεία στον προγραμματισμό και στην υλοποίηση της δραστηριότητας, δυσκολίες που συναντήσατε): Ολοκληρώνοντας την θεατρική μας δράση, καθίσαμε στον κύκλο για να συζητήσουμε τι μας άρεσε περισσότερο, τι μας ενόχλησε, εάν υπήρχε κάτι που θα αλλάζαμε. Ο ενθουσιασμός ήταν διάχυτος. Ο μόνος προβληματισμός που φάνηκε στην ομάδα αφορούσε τα αντικείμενα που χρησιμοποιήθηκαν. Εκδηλώθηκε η επιθυμία να πραγματοποιήσουμε ξανά την θεατρική μας δράση, αλλάζοντας ρόλους αυτή τη φορά. Η συζήτηση εστιάστηκε στα υλικά που θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε στην επόμενη μας δράση. Το έναυσμα (πίνακας ζωγραφικής) δόθηκε από τη νηπιαγωγό με σκοπό να εμπλουτίσει την θεματική ενότητα ΄ Θάλασσα και Ψάρια ΄, την οποία και προσέγγιζαν εκείνο το διάστημα στην τάξη. Τα παιδιά ήταν αυτά που τελικά σχεδίασαν την δραστηριότητα και μας οδήγησαν στην αναδιαμόρφωση του αρχικού μας στόχου, θέτοντας νέους, οι οποίοι και επιτεύχθηκαν.

1 σχόλιο: