Δευτέρα 4 Ιουλίου 2016

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ 2015-2016 ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ - 2ο Νηπιαγωγείο Τρίπολης


7η Περιφέρεια Προσχολικής Αγωγής Σχολικό έτος 2015-2016 Ενδοσχολική Επιμόρφωση: ««ΟΙ ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ» Νηπιαγωγείο: 2ο Νηπιαγωγείο Τρίπολης-Κλασικό τμήμα. Νηπιαγωγός: ΒΕΡΓΑΚΗ ΓΙΑΝΝΑ Αριθμός συμμετεχόντων παιδιών:21 Ημερομηνία υλοποίησης: 22-2-2016 • Στόχος: Έκφραση συναισθημάτων μέσω του θεατρικού παιχνιδιού και εξωτερίκευση του εσωτερικού τους κόσμου:(παρατήρησα κατά τη διάρκεια της υλοποίησης των μαθημάτων για τα συναισθήματα στο πρόγραμμα «Βήματα για τη Ζωή» ότι έχω πολλά ντροπαλά παιδιά, κάποια που δύσκολα μπαίνουν σε ομάδες, καθώς και πολλά αλλοδαπά). Πιστεύω πως το θεατρικό παιχνίδι θα τα βοηθήσει πολύ… • Προσδοκώμενα αποτελέσματα: 1. Να καλλιεργήσουν τα παιδιά την δημιουργικότητά τους ,την φαντασία τους και να εκφράσουν πιο εύκολα τα συναισθήματά τους . 2. Να γίνουν δημιουργοί της δικής τους ιστορίας με σκοπό ¨να βγούν απ’ το καβούκι τους¨ και να απελευθερωθούν. 3. Να συνεργαστούν αρμονικά οι ομάδες για να φτάσουν στο επιθυμητό αποτέλεσμα,( σύσφιξη και δέσιμο ομάδας). • Περιγραφή δραστηριοτήτων: Mε αφορμή το Πρόγραμμα που κάνουμε φέτος στο σχολείο μας¨Τα Βήματα για τη Ζωή¨ και συγκεκριμένα όταν μιλήσαμε για τα συναισθήματα παρατηρήσαμε, ότι πολλά παιδάκια δίσταζαν πολύ να εκφραστούν μπροστά σε άλλους και να μιλήσουν για τα συναισθήματά τους…έτσι θεωρήσαμε σκόπιμο να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον που θα τα εισάγει σε αυτή την διαδικασία με πιο αβίαστο τρόπο. Βάλαμε λοιπόν διάφορα υλικά σε ένα κουτί και φτιάχνοντας ένα τεχνητό παραβάν με λινάτσα στην παρεούλα μας, δημιουργήσαμε τη δική μας θεατρική σκηνή και καλέσαμε τα νήπια να βάλουν τη φαντασία τους και να παίξουν τις δικές τους ιστορίες, με ότι υλικά θέλουν… τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες των τριών ή των δύο ατόμων και έχοντας λίγο χρόνο προετοιμασίας(5 λεπτά), έπλασαν τις δικές τους ιστορίες…(ετοιμάζονταν πίσω απ το παραβάν και έβγαιναν μπροστά παίζοντας αυτό που είχαν συμφωνήσει) . Οι ομάδες για να συμμετέχουν όλοι(το συμφωνήσαμε απ την αρχή αυτό) χωρίστηκαν παίζοντας ένα παιχνίδι με αριθμούς.(όλα τα 1 μαζί τα 2 μαζί κοκ).Κατά τη διάρκεια των ιστοριών είχαμε και απαλή μουσική που όταν έκριναν τα παιδιά μπορούσαν να την δυναμώσουν.(η κάθε ομάδα προσπαθούσε να κάνει κάτι διαφορετικό απ’ την προηγούμενη για να πάρει πιο δυνατό χειροκρότημα!) Τα πιο θαρραλέα παιδιά έδιναν και τις πιο πολλές ιδέες αλλά και τα πιο ντροπαλά ακολουθούσαν :χόρεψαν και έπαιξαν μπροστά στους συμμαθητές τους με τρόπο εκπληκτικό… Το θέατρο είχε κάνει το θαύμα του… Τεχνικές Υλοποίησης της δραστηριοτήτων: 1. Αυτοσχεδιασμός 2. Σύνθεση ιστοριών 3. Δημιουργία περιβάλλοντος δράσης • Συμμετοχή- Αντιδράσεις παιδιών: Απ’ τη στιγμή που δημιουργήσαμε το περιβάλλον δράσης των «ηθοποιών» μας, πραγματικά έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον και αμέσως άρχισαν να σκέφτονται τι θα μπορούσαν να κάνουν με τα υλικά αυτά και να συζητούν με τους συμπρωταγωνιστές τους… Επίσης αυτό που τους άρεσε πάρα πολύ ήταν ότι η κυρία τους είπε πως, θα ήταν εκεί για να τα βοηθήσει, σε ότι χρειαστούν, αλλά όχι για να τους πει αυτή τι θα παίξουν …με χαρά διαπιστώσαμε ότι τα νήπια που με δυσκολία συμμετείχαν σε προηγούμενες οργανωμένες δραστηριότητες καθώς και τα αλλοδαπά παιδιά , συμμετείχαν τώρα σε όλα,με ελάχιστη παραίνεση από εμάς. Οι ιστορίες των παιδιών ήταν πρωτότυπες και κάποιες αστείες.Η διαδικασία τους άρεσε πολύ. • Οφέλη των παιδιών από την υλοποίηση των θεατρικών δραστηριοτήτων : Τα οφέλη των παιδιών απ’ την υλοποίηση των θεατρικών δραστηριοτήτων ήταν πολλά: 1. Εκτονώθηκαν και εκφράστηκαν συναισθηματικά,(γνωριμία του εαυτού τους). 2. Δέθηκαν πιο πολύ σαν ομάδα (ανάπτυξη συνεργασίας, αλληλοβοήθειας). 3. Έπαιξαν, διασκέδασαν αλλά και έμαθαν μέσα απ’ το θεατρικό παιχνίδι. 4. Ανακάλυψαν νέα αντικείμενα και εξερεύνησαν το περιβάλλον τους. 5. Ένιωσαν σημαντικοί και χρήσιμοι όταν ολοκλήρωσαν την ιστορία τους(καλλιέργεια αυτοπεποίθησης και αυτονομίας). • Οφέλη των εκπαιδευτικών από την υλοποίηση των θεατρικών δραστηριοτήτων : Τα οφέλη για τον εκπ/κό είναι πολλά: 1.O εκπ/κός μέσα από τις θεατρικές δραστηριότητες καταφέρνει να παρατηρήσει καλύτερα τους μαθητές του και να πετύχει τους στόχους του. 2.Έχοντας ρόλο βοηθητικό οδηγεί τα παιδιά να εκφραστούν καλύτερα χωρίς να τα αγχώνει γιατί είναι αυτά που φτιάχνουν τις ιστορίες και τις παίζουν. 3. Επειδή τα παιδιά μαθαίνουν πιο εύκολα μέσα από τις θεατρικές δραστηριότητες, μπορεί ο εκπ/κός να οδηγήσει την ομάδα του, σε όποια γνωστικά πεδία αυτός θέλει και να έχει καλύτερα αποτελέσματα,όπως και έγινε στην περίπτωσή μας… 4.Oι θεατρικές δραστηριότητες βελτιώνουν τις σχέσεις των παιδιών μεταξύ τους τα χαλαρώνουν και μπορεί ο εκπ/κός να πετύχει καλύτερα αποτελέσματα στις υπόλοιπες δραστηριότητες, αφού θα έχει μια δεμένη και αγαπημένη ομάδα. • Τρόποι καταγραφής: 1. Παρατήρηση 2.Φωτογράφηση 3.Βιντεοσκόπηση • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ποια ήταν τα δυνατά και ποια τα αδύνατα σημεία στον προγραμματισμό και στην υλοποίηση της δραστηριότητας, δυσκολίες που συναντήσατε): Πιστεύω ότι ο στόχος μας επιτεύχθηκε πλήρως στη συγκεκριμένη περίπτωση καθώς οι ιστορίες που έφτιαξαν τα παιδιά ήταν πολύ πρωτότυπες και κατάφεραν να συνεργαστούν αρκετά καλά παρόλο που οι ομαδούλες ήταν αρκετά ανομοιογενείς. Συμμετείχαν όλα τα παιδιά ακόμη και τα ντροπαλά και τα αλλοδαπά γιατί ίσως διάλεξαν τα ίδια να παίξουν κάτι που τα ευχαριστούσε ή κάτι που το έκαναν και στο σπίτι τους. Αυτό που αποτέλεσε πρόβλημα, ήταν ότι ο χρόνος μας πίεζε και οι τελευταίες ομάδες χρειάστηκε να δουλέψουν πιο γρήγορα, με αποτέλεσμα να έχουμε παράπονα… Γι αυτό το λόγο συμφωνήσαμε να συνεχίσουμε και τις επόμενες μέρες και έτσι η παρεούλα μας είχε για πολλές μέρες μετατραπεί σε ένα θεατράκι, όπου τα παιδιά ακόμη και στο διάλειμμα έπαιζαν εκεί φτιάχνοντας ιστορίες. Γενικά νομίζω ότι οι θεατρικές δραστηριότητες ειδικά στο νηπιαγωγείο είναι πολύτιμο εργαλείο στα χέρια μας και δίνει φτερά στους μαθητές μας…
7η Περιφέρεια Προσχολικής Αγωγής Σχολικό έτος 2015-2016 Ενδοσχολική Επιμόρφωση: ««ΟΙ ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ» Νηπιαγωγείο:2Ο Νηπιαγωγείο Τρίπολης, ολοήμερο τμήμα Νηπιαγωγοί: ΑΠΟΣΤΟΛΟΠΟΥΛΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑ, ΛΥΡΩΝΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ Αριθμός συμμετεχόντων παιδιών:18 Ημερομηνία υλοποίησης:24/5/2016 • Στόχος: Με τον αυτοσχεδιασμό και τη μίμηση να εκφράσουν σε συνεργασία με τους άλλους εμπειρίες - γνώσεις – συναισθήματα- ιδέες. • Προσδοκώμενα αποτελέσματα: 1. Ανάπτυξη παρατηρητικότητας, μνήμης, αντίληψης. 2. Επικοινωνία, αλληλεπίδραση, καλλιέργεια δημιουργικής σκέψης 3. Ενίσχυση αυθορμητισμού, ανάπτυξη δεσμών ομάδας και ψυχική ευχαρίστηση. • Περιγραφή δραστηριοτήτων: Είχαμε προσεγγίσει στο σχολείο το θέμα «ο Ηρακλής και οι άθλοι του» καθώς ενδιέφερε ιδιαίτερα τα παιδιά και ήθελαν να ασχοληθούμε με αυτό. Φτιάξαμε ιστόγραμμα για να ερευνήσουμε τι ξέρουν και τι θέλουν να μάθουν και ξεκινήσαμε. Στην υλοποίηση και ολοκλήρωση του θέματος μας επισκεφτήκαμε το Αρχαιολογικό Μουσείο Τεγέας όπου οργανώσαμε πρόγραμμα με τίτλο: << Ντι, Ντι η Λεοντή>>. Έτσι, λοιπόν, όταν πήγαμε, στον προαύλειο χώρο του Μουσείου παίξαμε το παιχνίδι Γλύπτης – Γλυπτό. Τα νήπια ανακάλεσαν στη μνήμη τους, τις γνώσεις που είχαν αποκτήσει και χωρίστηκαν σε ομάδες. Τα βοήθησε αρκετά η τεχνική της παγωμένης εικόνας που παίξαμε με τα εκθέματα μέσα στο Μουσείο. Αρχικά η κάθε ομάδα συζητούσε ποιον άθλο θα παρουσίαζε με παντομίμα στους θεατές. Όταν ήταν έτοιμη παρουσίαζε τον άθλο της. Έπειτα ένα νήπιο της συγκεκριμένης ομάδας έμενε ακίνητο σαν άγαλμα σε μια στάση χαρακτηριστική που παρουσίαζε τον Ηρακλή. Ένα άλλο νήπιο της ίδιας ομάδας ήταν ο Γλύπτης που διόρθωνε τη στάση , την έκφραση του αγάλματος κάνοντας μικρές μετατροπές. Ο Γλύπτης χρησιμοποιούσε τα υπόλοιπα νήπια της ομάδας του για να συμπληρώσει το έργο του. Τα νήπια-θεατές μάντευαν τον άθλο δίνοντας τα στοιχεία –κλειδιά που τους βοήθησαν να τον βρουν. Οι άθλοι που παρουσίασαν οι ομάδες ήταν οι εξής: Το Λιοντάρι της Νεμέας, τα άλογα του Διομήδη, τα βόδια του Γυρηόνη, ο Άτλαντας • Τεχνικές Υλοποίησης της δραστηριοτήτων: 1. Ομαδοσυνεργατική μέθοδος. 2. Βιωματική προσέγγιση. 3. Ελεύθερη σωματική έκφραση, παντομίμα και αυτοσχεδιασμό. 4. Διαφοροποιημένος ρόλος του εκπαιδευτικού. • Συμμετοχή- Αντιδράσεις παιδιών Συμμετείχαν όλοι ενεργά.Το κάθε παιδί ξεχωριστά συμμετείχε αξιοποιώντας τις δικές του δυνατότητες. Οι αντιδράσεις τους ήταν πολύ θετικές. Δεν υπήρξαν συγκρούσεις , προστριβές αλλά γόνιμη συνεργασία για να παρουσίασουν όσο το δυνατόν καλύτερα αυτό που είχαν αποφασίσει από κοινού. Ταυτόχρονα μπόρεσαν να παρακολουθήσουν τη δράση των άλλων νηπίων αποκτώντας τη δεξιότητα του θεατή. • Οφέλη των παιδιών από την υλοποίηση των θεατρικών δραστηριοτήτων Τα νήπια γνώρισαν τη τεχνική της σωματικής έκφρασης, του αυτοσχεδιασμού της παντομίμας και εξοικειώθηκαν με το θέατρο.Επικοινώνησαν, αντάλλαξαν απόψεις, κουβέντιασαν, ακολούθησαν τη γνώμη που αποφάσισε η ομάδα τους και λειτούργησαν ομαδικά προκειμένου να παρουσιάσουν ένα όμορφο αποτέλεσμα. Η κοινή δράση οδήγησε στην ανάγκη της οργάνωσης και της αποδοχής του άλλου αλλά και των κανόνων. Επικράτησε μια όμορφη σχέση μεταξύ των παιδιών αφού όλα χάρηκαν . διασκέδασαν και εξέφρασαν την επιθυμία να το ξανακάνουμε. • Οφέλη των εκπαιδευτικών από την υλοποίηση των θεατρικών δραστηριοτήτων Γνωρίσαμε και εξοικειωθήκαμε με το θέατρο και τις τεχνικές του. Κατανοήσαμε και εμπεδώσαμε το ρόλο μας άλλοτε ως καθοδηγητή άλλοτε ως παρατηρητή ως μεσολαβητή αλλά και ως ενεργό μέλος της ομάδας. Αφουγκραστήκαμε πιο εύκολα τις ανάγκες , τα ενδιαφέροντα, τα συναισθήματα , τις γνώσεις και τις εμπειρίες των παιδιών. Μπορέσαμε να επέμβουμε καλύτερα και να βοηθήσουμε όποτε χρειαζόταν. Αποκτήσαμε περισσότερη ευελιξία έτσι γίναμε μέτοχοι και συμμέτοχοι • Τρόποι καταγραφής: Φωτογραφική μηχανή. Παρατήρηση. • Αξιολόγηση της δραστηριότητας (Ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ποια ήταν τα δυνατά και ποια τα αδύνατα σημεία στον προγραμματισμό και στην υλοποίηση της δραστηριότητας, δυσκολίες που συναντήσατε): Ο στόχος μας επιτεύχθηκε. Εξάσκησαν τη μνήμη , την παρατηρητικότητα , την αντίληψη και την σκέψη τους. Ενεργοποίησαν τη φαντασία τους και ενίσχυσαν τη δημιουργικότητα τους. Ψυχαγωγήθηκαν και χάρηκαν ιδιαίτερα όταν διαπίστωσαν ότι οι μιμητικές τους ικανότητες είχαν εξελιχθεί σε τέτοιο βαθμό που κατάφεραν να αποδώσουν με τρόπο εύστοχο – κατανοητό τον άθλο που είχαν σκεφτεί. . Τα παιδιά στο σχολείο είχαν ήδη αποκτήσει αρκετές γνώσεις για το Ηρακλή και τους άθλους του οπότε με έναυσμα τα εκθέματα του Μουσείου που επεξεργαστήκαμε μπόρεσαν να τις ανακαλέσουν στη μνήμη τους πιο εύκολα και να τις αποδώσουν με ωραία σωματική έκφραση. Ήταν αφοσιωμένα σε αυτό που ανέλαβε η ομάδα τους και το αποτέλεσμα τα ικανοποίησε ιδιαίτερα. Σ την ομάδα εξέφρασαν την άποψη τους, σεβάστηκαν και αυτόν που διαφωνούσε μαζί τους. Τα πιο δειλά παιδιά κατάφεραν να ξεπεράσουν τις αναστολές τους και να εκφραστούν ελεύθερα. Έδωσαν ιδιαίτερη αξία στην έννοια της συλλογικότητας, της ανάγκης συνύπαρξης με τον άλλον αφού αυτό που παρουσίαζαν απαιτούσε τη συνεργασία δύο και περισσοτέρων παιδιών. Ο προαύλειος χώρος του Μουσείου κινητοποίησε το ενδιαφέρον τους και λειτούργησε θετικά στη ψυχολογία τους. Ήταν μια έντονη , ευχάριστη εμπειρία που θα τους μείνει βαθιά χαραγμένη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου