7η Περιφέρεια Προσχολικής Αγωγής
Σχολικό έτος: 2015-2016
Ενδοσχολική Επιμόρφωση:
« ΟΙ ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ »
Νηπιαγωγείο: 2Ο Mεγαλόπολης
Νηπιαγωγός: ΞΙΑΡΧΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
Αριθμός συμμετεχόντων παιδιών: 24
Ημερομηνία υλοποίησης: 28/3/2016
• Στόχος:
Να συμμετέχουν όσο το δυνατό περισσότερα παιδιά σε μια διαδικασία που συμβάλει στην ανάπτυξη κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων και δεξιοτήτων προσωπικής ενδυνάμωσης, και όσα δεν συμμετέχουν ενεργά να ωφεληθούν έμμεσα , και παρακολουθώντας τη διαδικασία να ξεπεράσουν ενδεχόμενες αναστολές και να τους προκληθεί το ενδιαφέρον για συμμετοχή σε ανάλογες δραστηριότητες στο μέλλον.
Επιπλέον να επιτευχθούν γνωστικοί στόχοι όπως να εντοπίζουν τις αλλαγές του καιρού και πως αυτές επηρεάζουν τη ζωή των ανθρώπων.
• Προσδοκώμενα αποτελέσματα:
1.Να συνεργασθούν.
2.Να καλλιεργήσουν διαδικασίες αυτοέκφρασης.
3.Να ψυχαγωγηθούν.
• Περιγραφή δραστηριοτήτων:
Διαβάσαμε το ποίημα «Ο Μάρτης και η μάνα του» της Ρίτας Πλουμπή-Παπά.
Εντοπίσαμε τα καιρικά φαινόμενα που αναφέρονται: Λιακάδα, σύννεφα, βροχή, βοριαδάκι, βροντή, συννεφιά, χαλάζι, μπόρα.
Εντοπίσαμε τα πρόσωπα που εμφανίζονται στο ποίημα: η μάνα του Μάρτη. Σχολιάσαμε –επεξεργαστήκαμε τη δράση τους όπως αναφέρεται στο ποίημα .
Προεκτείναμε κάνοντας υποθέσεις για τα συναισθήματα π.χ. ηρεμία, αναστάτωση, ευχαρίστηση, κούραση, εξουθένωση κλπ.
Υποθέσαμε επιπλέον ενέργειες που δεν αναφέρονται στο ποίημα και ίσως να παρεμβάλλονταν π.χ. η μάνα αφού έχει απλώσει πίνει καφέ, συζητά με τη γειτόνισσα που ίσως και εκείνη απλώνει κλπ. Και τις παίξαμε ατομικά ή σε ζευγάρια χρησιμοποιώντας φανταστικά αντικείμενα, υποθετικούς μονολόγους ή διαλόγους, γκριμάτσες, ενέργειες.
Στη συνέχεια παίζουμε την ιστορία που προέκυψε από το ποίημα και τις υποθέσεις που κάναμε. Με την αναφορά κάθε καιρικού φαινόμενου τα παιδιά που έχουν το ρόλο της μάνας ή των μανάδων μιμούνται τη δράση τους .Με τη χρήση κάποιων αντικειμένων με τα οποία αναπαριστούν τη μπουγάδα και το άπλωμα , με το λόγο, με γκριμάτσες – εκφράσεις που δηλώνουν τα συναισθήματα .
Οι ρόλοι εμπλουτίζονται με την μίμηση των καιρικών φαινόμενων. Ατομικά ή σε ομάδες τα υπόλοιπα παιδιά μιμούνται τα καιρικά φαινόμενα με τη σειρά που τα συναντάμε. Επιπλέον κάνουμε υποθέσεις για άλλα πρόσωπα που θα μπορούσαν να έχουν εναλλακτικά πρωταγωνιστικό ρόλο στην ιστορία π.χ. μπαμπάς ή μπαμπάδες.
Αποφασίζουμε και επιλέγουμε τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν προκειμένου να ορίσουμε το χώρο δράσης και τα υλικά που θα μας βοηθήσουν να υποδυθούμε τους ρόλους μας ,καταλήγουμε στο πως θα χρησιμοποιήσουμε ήχους και κίνηση που παράγονται από το σώμα και τα αποδίδουμε με διάφορους τρόπους.
Σε επόμενη φάση η νηπιαγωγός απαγγέλει το ποίημα και ο κάθε ρόλος αποδίδεται ατομικά ή ομαδικά και με τους τρόπους που αναφέρθηκαν.
• Τεχνικές Υλοποίησης των δραστηριοτήτων:
1. Σωματική έκφραση.
2. Σύνθεση ιστορίας ( θεατρικό δρώμενο )
3.
• Συμμετοχή-Αντιδράσεις παιδιών
Συμμετείχαν όλα τα παιδιά και ενεργά και μόνο ένα παρέμεινε θεατής καθ’όλη τη διαδικασία διστάζοντας να εμπλακεί, σεβόμενος όμως αυτό που έκαναν οι συμμαθητές του και παρακολουθώντας. Αυτοί που συμμετείχαν έπαιξαν με ενθουσιασμό επικεντρωμένοι στο να αποδώσουν το ρόλο τους δοκιμάζοντας και εναλλάσσοντας τους ρόλους μεταξύ τους και συνθέτοντας διαφορετικές ομάδες κάθε φορά.
• Οφέλη των παιδιών από την υλοποίηση των θεατρικών δραστηριοτήτων
Ανάπτυξη διαδικασιών συνεργασίας μεταξύ τους.
Καλλιέργεια φαντασίας και εκφραστικών δυνατοτήτων.
Προσωπική ενδυνάμωση μέσα από την ανάπτυξη συμμετοχικών διαδικασιών και την ανάληψη πρωτοβουλιών.
Καλλιέργεια στάσεων και αξιών.
Ψυχαγωγία.
• Οφέλη των εκπαιδευτικών από την υλοποίηση των θεατρικών δραστηριοτήτων
Ο εκπαιδευτικός έχει στη διάθεση του ένα επιπλέον «εργαλείο» προκειμένου να παρατηρήσει τα παιδιά και κυρίως στο πως αυτά εκφράζονται σε διαδικασίες που έχουν σχέση με την εικόνα που έχουν για τη θέση τους στην ομάδα και την εικόνα που έχουν για τον εαυτό τους.
Να τα ενθαρρύνει, καθοδηγήσει, προτρέψει σε συμμετοχικές διαδικασίες και να τα ενθαρρύνει προκειμένου να ξεπεράσουν ενδεχόμενες αναστολές ή φόβους.
Καθώς η ίδια ιστορία ή μίμηση μπορεί να παρουσιασθεί με ποικίλους τρόπους όλες οι ιδέες είναι αποδεκτές γεγονός που αφήνει περιθώρια στο να σχηματισθεί ένα χαλαρό κλίμα για όλη την ομάδα-συμπεριλαμβανομένου και του εκπαιδευτικού- με απώτερο στόχο την ψυχαγωγία.
• Τρόποι καταγραφής:
Φωτογραφίες.
• Αξιολόγηση της δραστηριότητας (ποια η σχέση του στόχου με το τελικό προϊόν, αν υπήρξε διαμόρφωση του αρχικού σχεδιασμού, ποια ήταν τα δυνατά και ποια τα αδύνατα σημεία στον προγραμματισμό και στην υλοποίηση της δραστηριότητας, δυσκολίες που συναντήσατε):
Επιτεύχθηκαν οι στόχοι όπως είχαν αρχικά σχεδιασθεί.
Η χρήση πραγματικών αντικειμένων κατά την τελευταία φάση, αυτή του θεατρικού παιχνιδιού καθώς και ο σαφής καθορισμός των ρόλων βοήθησε τα παιδιά να επικεντρώσουν σε συγκεκριμένα στοιχεία της ιστορίας και έχοντας κοινό στόχο το «παίξιμο» αυτών. Η εναλλαγή στο παίξιμο τον ρόλων ήταν πρόκληση για αυτά και υπήρχε ελευθερία ως προς την επιλογή τους.
Δεν υπήρξαν δυσκολίες ο ένας παρότρυνε τον άλλο και η αποδοχή όλων για τον καθένα ενθάρρυνε το κάθε παιδί να δοκιμάσει τεχνικές μίμησης, να προτείνει ιδέες, να αυτοεκφρασθεί.
Τις επόμενες μέρες το μετέφεραν στη γωνιά των θεατροπαιχνιδιών και το έπαιζαν για πολύ καιρό αποσπασματικά ή και ολόκληρο όπως παίχτηκε ή και τροποποιώντας το σε υλικά, χώρο, ρόλους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου